Esoterisch denken

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

Unity

Re: Esoterisch denken

Bericht door Unity »

@dikkemick,

Ik weet maar weinig van de kwantummechanica, maar hetgeen ik ervan denk te begrijpen bijt de esoterische uitleg niet.
Esoterie zegt dat de cosmos bestaat uit een drie eenheid van materie, beweging en bewustzijn en dat die drie onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Alle materie heeft bewustzijn en is in beweging. Op zichzelf ook weer een losse flodder die weinig betekend en makkelijk weerstand oproept als je de gehele uitleg eromheen niet bestudeerd hebt. Verder wordt materie in de esoterie omschreven als een staande golf, zodat je uiteindelijk van kunt uitgaan dat cosmos vanuit een bepaald perspectief een soort hologram is.

De kwantummechanica heeft als belangrijke peiler dat de observeerder invloed uitoefent op het te bestuderen onderwerp toch? Binnen de esoterische uitleg is dat heel goed te verklaren.

Voordat we hier vervallen in een grote discussie om elkaar van ons gelijk te overtuigen denk ik dat ik het hier voorlopig bij laat. Ik heb mijn punt gemaakt: Namelijk dat er bronnen van esoterische informatie bestaan die een ander beeld schetsen als de zaken waar Berjan op stuk liep (terecht) en het is aan het individu om daar wel of niet wat mee te doen.
Om een oordeel te vellen over de bruikbaarheid van de esoterische uitleg zul je hem diepgaand moeten bestuderen, net zoals dat met de kwantummechanica zal zijn. :)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

@Unity

Je schrijft o.a.
Ik weet maar weinig van de kwantummechanica, maar hetgeen ik ervan denk te begrijpen bijt de esoterische uitleg niet.
Ik denk dat het veilig is te zeggen dat niemand de quantummechanica begrijpt. De voorspellingen komen uit, de theorie werkt, maar echt begrijpen doet volgens mij niemand het. Schaam je dus niet!
Esoterie zegt dat de cosmos bestaat uit een drie eenheid van materie, beweging en bewustzijn en dat die drie onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.
En ik zeg dat MEST is dat de klok slaat. Mater, Energy, Space and Time. Dit is wat gemeten wordt, wat gezien, gevoeld, getest wordt en waar aan de hand van voorspellingen worden gedaan waar wij dagelijks mee te maken hebben. Beweging is een vorm van energie dus staat niet op zichzelf. Bewustzijn is een lastig begrip maar zonder materie/energie (de hersenen) geen bewustzijn. Tenzij jij kunt aantonen dat bewustzijn ook zonder hersenen kan bestaan.
Alle materie heeft bewustzijn en is in beweging. Op zichzelf ook weer een losse flodder die weinig betekend en makkelijk weerstand oproept als je de gehele uitleg eromheen niet bestudeerd hebt. Verder wordt materie in de esoterie omschreven als een staande golf, zodat je uiteindelijk van kunt uitgaan dat cosmos vanuit een bepaald perspectief een soort hologram is.
Dat hologram is wel een interessant idee. Maar dan in een andere context als jij hier bedoelt denk ik.
https://www.youtube.com/watch?v=NsbZT9bJ1s4" onclick="window.open(this.href);return false;
De kwantummechanica heeft als belangrijke peiler dat de observeerder invloed uitoefent op het te bestuderen onderwerp toch? Binnen de esoterische uitleg is dat heel goed te verklaren.
Ook hier verschillen de meningen over en moet je dit niet te letterlijk nemen.
An important aspect of the concept of measurement has been clarified in some QM experiments where a small, complex, and non-sentient sensor proved sufficient as an "observer"—there is no need for a conscious "observer".
http://en.wikipedia.org/wiki/Observer_e ... physics%29" onclick="window.open(this.href);return false;
Voordat we hier vervallen in een grote discussie om elkaar van ons gelijk te overtuigen denk ik dat ik het hier voorlopig bij laat. Ik heb mijn punt gemaakt: Namelijk dat er bronnen van esoterische informatie bestaan die een ander beeld schetsen als de zaken waar Berjan op stuk liep (terecht) en het is aan het individu om daar wel of niet wat mee te doen.
Om een oordeel te vellen over de bruikbaarheid van de esoterische uitleg zul je hem diepgaand moeten bestuderen, net zoals dat met de kwantummechanica zal zijn. :)
Ik hoef geen discussie te winnen, ik wil alleen laten weten waarom ik het er niet mee eens ben en jou laten inzien dat mensen heel veel kunnen geloven. Misschien moet ik iets goedgeloviger worden (dat is tenminste wat de gelovige mij altijd vertelt...Je MOET er voor open staan). Ik bekijk het toch liever van de sceptische kant.
Maar misschien heb je gelijk. Ik weet het niet.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Unity

Bericht door Unity »

dikkemick schreef:... heleboel redenen en triggers om een discussie aan te gaan... ;)
Beste dikkemick,

De dingen die je schrijft over kwantummechanica klinken erg interessant, zo zelfs dat de kans groot is dat ik me er binnenkort is wat in ga verdiepen.

We kunnen pagina lange gesprekken aangaan om te vergelijken, gaten te schieten in, het met elkaar eens of oneens te zijn, maar uiteindelijk komt het toch aan op een volledig zicht op een hypothese die iemand of verschillende personen in elkaar hebben gezet. Op zoiets uitgebreids als een levens of wereldbeschouwing kun je geen sticker plakken van "eens"of "oneens" zonder hem zelf bestudeert te hebben. Een boek laat zich niet op zijn kaft beoordelen.

Als je zegt dat je wilt laten weten waarom je het niet met me eens bent is mijn vraag: Met wat ben je het precies niet eens dan? Heb je de esoterie gelezen en overwogen die ik lees? Zo niet, dan vel je een oordeel over de kaft van het boek.
Als ik terug zou reizen in de tijd naar het jaar 1000 en aan iemand daar zou gaan vertellen dat 1000 jaar in de toekomst mensen zullen vliegen in zelfgebouwde vlieg schepen en dat ze 60 jaar daarna zelfs naar de maan zullen reizen, zal elk weldenkend mens me daar voor krankzinnig verklaren en vast een kaartje kopen voor de brandstapel tentoonstelling.

Zo ook met het verhaal van opgestegen meesters en informatie die geheim moet worden gehouden waar rereformed me op wees. Zulke uitspraken kunnen makkelijk belachelijk gemaakt worden als je ze los koppelt van de context waarin ze gesteld worden. Daarom ook mijn stelling dat je pas een oordeel kunt vellen als je iets goed en in zijn geheel hebt bestudeert. Tot die tijd doe je er beter aan om je oordeel op te schorten... zo zie ik het tenminste.

Ik begrijp heel goed waarom veel mensen zich afkeren van elke uitleg die het materiële, tastbare, meetbare enz overstijgt. Dat betekend echter niet dat er geen uitleg bestaat.
Ik blijf zoeken, blijf testen en blijf kijken of er iets is dat een meerwaarde geeft aan mijn leven en een groter begrip mogelijk maakt van de waanzin waarin we ons lijken te wentelen in dit leven. :)

Een ding ben ik nu al benieuwd naar: Wat bedoel je precies met je uitspraak dat kwantummechanica voorspellingen doet die uitkomen? Kun je daar voorbeelden van geven?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Esoterie
Ik heb boeken gelezen, maar voel er niets bij. Doorgaans wordt er in vage taal gesproken doorspekt van wetenschappelijke termen. Het blijft ook inspelen op het gevoel daar waar ik de ratio verkies.
Ik zal het niet belachelijk maken, ik kan er niets mee. Alles dat bovennatuurlijk is, kan geen mens iets over zeggen. Want zodra je er iets over kunt zeggen valt het onder het natuurlijke.
Wat ik bedoelde met de voorspellingen van de kwantummechanica is het feit dat jouw pc werkt en dat quantumtunneling ook hier een feit is. http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... MtH016U_Ag" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar goed, ik kan snappen dat mensen zich prettig voelen bij de gedachte onderdeel van een groter geheel te zijn en ik zal dat ook niet aanvallen. Maar ik zie overeenkomsten met wensdenken als het goden/geesten gaat.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Hoewel ik in het algemeen esoterisch denken als flauwekul zie. Is er toch iets waar aan wat hier geponeerd wordt.
Alle materie is zich inderdaad ergens van bewust. In zoverre dat alle materie reageert p[ electromagnetisch lrachten en op zwaartekracht. Als je bewustzijn heel erg ruim interpreteerd, dan is het dus aanwezig.
Maar in het algemeen bedoelen we met bewistzijn niet het beinvloed worden daar fundamentele kracten,, maar hethebben van meta-kennis. Dat wil zeggem. iets weten over wat je weet. En dat doet de meeste materie uiteraard helemaal niet. Ze weet in zekere zin niets.
Ik wens u alle goeds
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Unity schreef:Zo ook met het verhaal van opgestegen meesters en informatie die geheim moet worden gehouden waar rereformed me op wees. Zulke uitspraken kunnen makkelijk belachelijk gemaakt worden als je ze los koppelt van de context waarin ze gesteld worden. Daarom ook mijn stelling dat je pas een oordeel kunt vellen als je iets goed en in zijn geheel hebt bestudeert. Tot die tijd doe je er beter aan om je oordeel op te schorten... zo zie ik het tenminste.
[-X Er was geen sprake van belachelijk maken. Ik stelde slechts dat de zaken die je poneerde gelijk stonden aan de beweringen van religieus gelovigen en regelrecht indruisen tegen wetenschappelijk denken.
De contekst waar je je op beroept maken de zaken die ik aanstipte - reïncarnatie, hogere machten, mensen die zogenaamd over verborgen hogere kennis beschikken - zeker niet meer waar.
Bovendien maak je ten onrechte een bewering dat je gesprekspartner de zaak niet grondig bestudeerd zou hebben alvorens hij zich in gesprek met jou begeeft. Tenzij je over het opschorten van het oordeel tegen jezelf spreekt.
Ik begrijp heel goed waarom veel mensen zich afkeren van elke uitleg die het materiële, tastbare, meetbare enz overstijgt. Dat betekent echter niet dat er geen uitleg bestaat.
Hier laat je goed zien dat je denken regelrecht indruist tegen de wetenschappelijke methode. Zaken zijn ofwel wetenschappelijk uit te leggen, ofwel onkenbaar. In dat laatste geval kun je erover gaan fantaseren, zoals dat er sprake is van reïncarnatie, van hogere machten die ons leven overzien en leiden, maar het heeft dan geen pas om te doen alsof het over kennis zou gaan of weten dat geloof overstijgt.
Je kritiek op de wetenschap is onterecht. Wanneer wetenschap geen antwoord kan geven is dat geen vernauwing van het verstand, maar eenvoudig je neerleggen bij feiten. Antwoorden fantaseren is geen vergroting van inzicht of bewustzijn.
Ik blijf zoeken, blijf testen en blijf kijken of er iets is dat een meerwaarde geeft aan mijn leven en een groter begrip mogelijk maakt van de waanzin waarin we ons lijken te wentelen in dit leven. :)
Dit is de basis waarop je staat, de basis van alle religie. Lees deze zin eens heel goed en overdenk die voor een dag of zo. Het draait bij jou niet om kennis, maar om je psychische behoeften, om existentiële benauwdheid.
Born OK the first time
Unity

Bericht door Unity »

Rereformed schreef:[...]
Ik begrijp heel goed waarom veel mensen zich afkeren van elke uitleg die het materiële, tastbare, meetbare enz overstijgt. Dat betekent echter niet dat er geen uitleg bestaat.
Hier laat je goed zien dat je denken regelrecht indruist tegen de wetenschappelijke methode. Zaken zijn ofwel wetenschappelijk uit te leggen, ofwel onkenbaar. In dat laatste geval kun je erover gaan fantaseren, zoals dat er sprake is van reïncarnatie, van hogere machten die ons leven overzien en leiden, maar het heeft dan geen pas om te doen alsof het over kennis zou gaan of weten dat geloof overstijgt.
Je kritiek op de wetenschap is onterecht. Wanneer wetenschap geen antwoord kan geven is dat geen vernauwing van het verstand, maar eenvoudig je neerleggen bij feiten. Antwoorden fantaseren is geen vergroting van inzicht of bewustzijn.
Goedendag Rereformed,

De dik gemaakte onderlijnde tekst vindt ik nou juist zo'n onbevredigende manier van denken.
Of het is wetenschappelijk uit te leggen, of het is onkenbaar. Betekend zoiets dan dat er geen uitleg mogelijk is?
Dat lijkt me wat te ver gaan en een te beperkte manier om een goed beeld van het leven te krijgen.

Ik fantaseer helemaal niks, maar lees boeken die zijn geschreven door mensen die zeggen informatie door te geven van wezens die hun reis door het mensenrijk hebben afgesloten en nu verder leven/onderzoeken in andere werelden.
Dat is ofwel waar of een fantasie of bedenksel van de schrijver. Ik lees alleen de boeken en kan niet anders dan concluderen dat een heleboel zaken die voorheen onverklaarbaar leken als een puzzel in elkaar passen met die informatie en zelfs maken dat ik meer kan verklaren als de verklaringen van de esoterie zelf.

Om een voorbeeld te geven: Dromen is via de wetenschap niet bevredigend uit te leggen, maar de esoterie komt met een uitleg die niet alleen maakt dat het past als een puzzel, maar zelfs de horizon verbreed zodat ik verder kan kijken als voorheen. De esoterie stelt dat een mens in incarnatie leeft in drie verschillende werelden tegelijk.
- De fysieke wereld.
- De emotionele wereld (ook wel droom of astrale wereld genoemd).
- De mentale wereld.

Als een mens gaat slapen koppelt het emotionele, mentale en causale lichaam zich los van het fysiek,etherische lichaam en bevinden we ons in de emotionele/droom wereld (Een werkelijke bestaande wereld). Daar gelden andere natuurwetten, zoals een veel grotere gedachte responsiviteit (materie kan zich aanpassen naar onze gedachten en emoties). Zo'n uitleg past ineens heel goed bij mijn eigen ervaringen, de verhalen over astrale projectie en bijna dood ervaringen. En zo gaat het met bijna alles dat in de esoterie wordt uitgelegd. Het past, ...Dingen die je zelf kunt waarnemen, maar onverklaarbaar waren worden ineens verklaarbaar en helder. Ik heb nog nergens kunnen ontdekken dat je de eigen ervaring moet ombuigen of geweld moet aandoen om hem passend te krijgen in het esoterische wereld en levens model.

De wetenschappelijke methode van bewijs leveren via onderzoek komt mij gewoon niet ver genoeg. Ik heb een honger om meer te begrijpen en wil me niet neer leggen bij een wereld en levensbeeld dat niet in staat is om ons te laten zien hoe we met onszelf en onze medemens samen kunnen leven zonder elkaar en de planeet te vernietigen. Het verteld ons niks over hoe we onze emoties en denkbeelden kunnen begrijpen en hanteren. Het verteld ons niks over hoe bewustzijn zich verhoudt tot materie en beweging. Het verteld ons niet wie we zijn, waar we vandaan komen en waar we naartoe gaan.

De esoterie doet dat wel en dat het dan niet binnen de wetenschappelijke methode past maakt nog niet dat het onkenbaar is.
Het is gewoon waar of niet waar en dat is aan het individu om te onderzoeken ... of niet. :)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

http://wetenschap.infonu.nl/onderzoek/2 ... rieen.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.apa.org/pubs/books/431688A.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is zo "gevaarlijk" om zaken, welke de wetenschap nog niet uitgeplozen hebben, uit te gaan leggen via het hogere. Er komt een tijd dat e.e.a. wel uitgelegd kan worden, alleen overhaast de wetenschap niets en dan moet de gelovige weer op zoek naar iets anders dat nog niet verklaard is.
Als je overigens in getuigenissen van mensen gelooft, zul je ook in openbaringen moeten gaan geloven...Ook zij kregen info. door uit de hogere wereld. M.i. wordt het lastig filteren wie wel/niet gelijk heeft.
Einstein/Mick
Unity

Bericht door Unity »

Ik ken dat soort verklaringen voor dromen Dikkemick en eerlijk gezegd bewijzen de hypotheses op de website van infonu alleen maar mijn stelling dat de wetenschap een te beperkt middel is om het bestaan te verklaren.

Als wetenschap zich compleet zou beperken tot wat ze kunnen hard maken blijft er enorm veel onbeantwoord, maar waar de wereld van de wetenschap (soms) de fout ingaat is door een aanname te maken dat er niks bestaat buiten hetgeen we kunnen meten en ervaren met onze vijf zintuigen.
Afwezigheid van bewijs is geen bewijs voor afwezigheid.
Dromen proberen te verklaren door stroompjes die vanuit de hersenstam naar ons visuele gedeelte lopen is redeneren vanuit de aanname dat er alleen fysieke materie bestaat en niks meer. Dat is een aanname waar geen enkel bewijs voor is en juist een grote berg aan redenen die impliceren dat het niet waarschijnlijk is.
In a mother’s womb were two babies. One asked the other: “Do you believe in life after delivery?” The other replied, “Why, of course. There has to be something after delivery. Maybe we are here to prepare ourselves for what we will be later.”
“Nonsense” said the first. “There is no life after delivery. What kind of life would that be?”

The second said, “I don’t know, but there will be more light than here. Maybe we will walk with our legs and eat from our mouths. Maybe we will have other senses that we can’t understand now.”

The first replied, “That is absurd. Walking is impossible. And eating with our mouths? Ridiculous! The umbilical cord supplies nutrition and everything we need. But the umbilical cord is so short. Life after delivery is to be logically excluded.”

The second insisted, “Well I think there is something and maybe it’s different than it is here. Maybe we won’t need this physical cord anymore.”

The first replied, “Nonsense. And moreover if there is life, then why has no one has ever come back from there? Delivery is the end of life, and in the after-delivery there is nothing but darkness and silence and oblivion. It takes us nowhere.”

“Well, I don’t know,” said the second, “but certainly we will meet Mother and she will take care of us.”

The first replied “Mother? You actually believe in Mother? That’s laughable. If Mother exists then where is She now?”

The second said, “She is all around us. We are surrounded by her. We are of Her. It is in Her that we live. Without Her this world would not and could not exist.”

Said the first: “Well I don’t see Her, so it is only logical that She doesn’t exist.”

To which the second replied, “Sometimes, when you’re in silence and you focus and you really listen, you can perceive Her presence, and you can hear Her loving voice, calling down from above.”

- Útmutató a Léleknek
Unity

Bericht door Unity »

dikkemick schreef:Er komt een tijd dat e.e.a. wel uitgelegd kan worden, alleen overhaast de wetenschap niets en dan moet de gelovige weer op zoek naar iets anders dat nog niet verklaard is.
Dat er een tijd komt dat de wetenschap alles uit kan leggen is een aanname waar ook geen bewijs voor is.
Als de esoterie klopt dan zou het makkelijk miljoenen jaren kunnen duren voordat de wetenschap in staat zou zijn om maar een paar procent van het hele bestaan te verklaren.

Als iedereen zich neer zou leggen met zo'n uitleg. Enkel dat wat de wetenschap bewezen heeft als waarheid nemen en voor de rest afwachten, geen beslissingen nemen over je levensloop die niet met wetenschappelijk bewijs gestaafd kunnen worden.
Hoe moet het dan met de huidige staat van de wereld en de mensheid? Onze onmacht om in vrede met elkaar en de natuur samen te leven en in te zien dat we allemaal broeders en zusters zijn?
De uitvindingen die de wetenschap heeft gedaan heeft het ons mogelijk gemaakt om de wereld met alles erop en eraan te vernietigen. Als we niet snel een dieper inzicht in ons bestaan en ons wezen krijgen zal het niet lang meer duren voordat het lampje uit gaat.

Tenzij je je hoop op de wetenschap vestigt dat ze een vaccin uitvinden die het ons onmogelijk maakt om het met elkaar oneens te zijn en elke fanatieke gedachte uit ons bewustzijn weert. ;)
DiMensie

Bericht door DiMensie »

.
Leuk verhaal, dat 'In a mother’s womb were two babies.'
Wat reïncarnatie betreft sta ik er ongeveer zo tegenover:

Afbeelding
Unity schreef:***knip***
redeneren vanuit de aanname dat er alleen fysieke materie bestaat en niks meer.
Dat is een aanname waar geen enkel bewijs voor is en juist een grote berg aan redenen
die impliceren dat het niet waarschijnlijk is.
Fysieke materie? Bestaat er ook materie die niet fysiek is? Zo ja, welke?
Kun je uit die grote berg aan redenen er enkele concreet benoemen?
Unity

Bericht door Unity »

Elke beslissing die een mens neemt maakt hij op basis van kennis, maar vooral aannames (geloof) die hij heeft over de werkelijkheid. Een politicus die ermee instemt om een legermacht af te sturen op een land om daar een tiran uit het zadel te wippen heeft mogelijk het idee dat het kwaad uitgeroeid kan worden middels geweld. Er is hoe dan ook geen bewijs voor en als je naar de geschiedenis kijkt, lijkt het onwaarschijnlijk dat zijn stelling klopt.

Zo ook in het klein. Iemand die alleen de wetenschappelijke methode aanhangt zal in zijn dagelijkse leven toch honderden, zo niet duizenden beslissingen maken die op geloof en aannames zijn gebaseerd. Of ze nu wel of niet in overeenstemming zijn met de werkelijkheid. Of er nu wel of geen bewijs voor is.

Als een ouder een kind een draai om de oren geeft omdat het een snoepje heeft gepikt, is de kans dan groter of kleiner dat het kind opgroeit tot een volwassene die zich aan de wet houdt en zou die kans voor elke kind even groot zijn?
De wetenschap kan er nog geen uitsluitsel over geven, maar de ouder moet toch een besluit nemen.... wel of geen draai om de oren?

Om te stellen dat we ons tevreden moeten stellen met dat wat de wetenschap hard kan maken is dus niet afdoende.
We moeten beslissingen nemen die soms bepalend zullen zijn over vooruitgang of achteruitgang en we hebben daarvoor inzichten nodig die zich bevinden in de antwoorden op existentiële vraagstukken.

Onderzoek doen buiten de grenzen der mogelijkheden van de keiharde wetenschap is gewoon nodig. We moeten uitvinden wie en wat we zijn, hoe we hier komen en waar ons doel licht. Alleen op die manier kunnen we ons oriënteren in het leven zonder onszelf en de natuur geweld aan te doen.
Unity

Bericht door Unity »

DiMensie schreef:
Unity schreef:***knip***
redeneren vanuit de aanname dat er alleen fysieke materie bestaat en niks meer.
Dat is een aanname waar geen enkel bewijs voor is en juist een grote berg aan redenen
die impliceren dat het niet waarschijnlijk is.
Fysieke materie? Bestaat er ook materie die niet fysiek is? Zo ja, welke?
Kun je uit die grote berg aan redenen er enkele concreet benoemen?
Hallo DiMensie,

Ik zeg niet dat er "niet" fysieke materie bestaat, maar de esoterische uitleg zegt dat wel.

De esoterie claimt het bestaan van 49 werelden, waar er zich in elke wereld materie, beweging en bewustzijn bevindt.
Elke hogere(diepere) wereld omvat en penetreert alle lagere werelden.
De mens leeft in de drie laagste (buitenste) werelden, te weten: De fysieke, emotionele en mentale wereld.
In elke hogere wereld is de materie fijner en is er meer beweging en bewustzijn.

De esoterie spreekt dus over fysieke materie, emotionele materie, mentale materie enz.

vriendelijke groet,

Unity
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Unity schreef: Ik lees alleen de boeken en kan niet anders dan concluderen dat een heleboel zaken die voorheen onverklaarbaar leken als een puzzel in elkaar passen met die informatie en zelfs maken dat ik meer kan verklaren als de verklaringen van de esoterie zelf.
Maar denk je niet dat die boeken juist geschreven zijn om nog niet verklaarbare zaken verklaarbaar te maken? Je vult de zaken die niet verklaarbaar zijn op met wensdenken.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Unity

Bericht door Unity »

Fish schreef:
Unity schreef: Ik lees alleen de boeken en kan niet anders dan concluderen dat een heleboel zaken die voorheen onverklaarbaar leken als een puzzel in elkaar passen met die informatie en zelfs maken dat ik meer kan verklaren als de verklaringen van de esoterie zelf.
Maar denk je niet dat die boeken juist geschreven zijn om nog niet verklaarbare zaken verklaarbaar te maken? Je vult de zaken die niet verklaarbaar zijn op met wensdenken.
Hallo Fish,

Ik weet niet zeker of ik je vraag goed begrijp. Bedoel je te zeggen dat de boeken bij elkaar gefantaseerd zijn (wensdenken) door de schrijver en de informatie niet afkomstig is van hogere wezens?

Zoals ik eerder al aangaf ben ik erg onder de indruk van de hylozoische esoterie en zet het zeker niet zomaar buiten de deur met de gedachte dat het slechts fantasieën, voortgekomen uit wensdenken zijn.

Wensdenken of niet, de theorieën, hypotheses en claims moeten overeenkomen met de werkelijkheid en voor zover ik dat nu kan zeggen kan ik niks ontdekken dat de werkelijkheid geweld aan doet. Eerder het tegenovergestelde. Alles waarbij ik me in staat voel om het te testen op houdbaarheid klopt.
Het hylozoische esoterische model is voor mij dus een werkhypothese. Ik geloof niet voetstoots alles wat erin wordt beweerd, maar omarm het als een reële mogelijkheid waarmee ik op ontdekkingstocht ga in mijn zoektocht naar kennis en bewustzijn.
Plaats reactie