Rereformed schreef:[...]
Ik begrijp heel goed waarom veel mensen zich afkeren van elke uitleg die het materiële, tastbare, meetbare enz overstijgt. Dat betekent echter niet dat er geen uitleg bestaat.
Hier laat je goed zien dat je denken regelrecht indruist tegen de wetenschappelijke methode.
Zaken zijn ofwel wetenschappelijk uit te leggen, ofwel onkenbaar. In dat laatste geval kun je erover gaan fantaseren, zoals dat er sprake is van reïncarnatie, van hogere machten die ons leven overzien en leiden, maar het heeft dan geen pas om te doen alsof het over
kennis zou gaan of
weten dat geloof overstijgt.
Je kritiek op de wetenschap is onterecht. Wanneer wetenschap geen antwoord kan geven is dat geen vernauwing van het verstand, maar eenvoudig je neerleggen bij feiten. Antwoorden fantaseren is geen vergroting van inzicht of bewustzijn.
Goedendag Rereformed,
De dik gemaakte onderlijnde tekst vindt ik nou juist zo'n onbevredigende manier van denken.
Of het is wetenschappelijk uit te leggen, of het is onkenbaar. Betekend zoiets dan dat er geen uitleg mogelijk is?
Dat lijkt me wat te ver gaan en een te beperkte manier om een goed beeld van het leven te krijgen.
Ik fantaseer helemaal niks, maar lees boeken die zijn geschreven door mensen die zeggen informatie door te geven van wezens die hun reis door het mensenrijk hebben afgesloten en nu verder leven/onderzoeken in andere werelden.
Dat is ofwel waar of een fantasie of bedenksel van de schrijver. Ik lees alleen de boeken en kan niet anders dan concluderen dat een heleboel zaken die voorheen onverklaarbaar leken als een puzzel in elkaar passen met die informatie en zelfs maken dat ik meer kan verklaren als de verklaringen van de esoterie zelf.
Om een voorbeeld te geven: Dromen is via de wetenschap niet bevredigend uit te leggen, maar de esoterie komt met een uitleg die niet alleen maakt dat het past als een puzzel, maar zelfs de horizon verbreed zodat ik verder kan kijken als voorheen. De esoterie stelt dat een mens in incarnatie leeft in drie verschillende werelden tegelijk.
- De fysieke wereld.
- De emotionele wereld (ook wel droom of astrale wereld genoemd).
- De mentale wereld.
Als een mens gaat slapen koppelt het emotionele, mentale en causale lichaam zich los van het fysiek,etherische lichaam en bevinden we ons in de emotionele/droom wereld (Een werkelijke bestaande wereld). Daar gelden andere natuurwetten, zoals een veel grotere gedachte responsiviteit (materie kan zich aanpassen naar onze gedachten en emoties). Zo'n uitleg past ineens heel goed bij mijn eigen ervaringen, de verhalen over astrale projectie en bijna dood ervaringen. En zo gaat het met bijna alles dat in de esoterie wordt uitgelegd. Het past, ...Dingen die je zelf kunt waarnemen, maar onverklaarbaar waren worden ineens verklaarbaar en helder. Ik heb nog nergens kunnen ontdekken dat je de eigen ervaring moet ombuigen of geweld moet aandoen om hem passend te krijgen in het esoterische wereld en levens model.
De wetenschappelijke methode van bewijs leveren via onderzoek komt mij gewoon niet ver genoeg. Ik heb een honger om meer te begrijpen en wil me niet neer leggen bij een wereld en levensbeeld dat niet in staat is om ons te laten zien hoe we met onszelf en onze medemens samen kunnen leven zonder elkaar en de planeet te vernietigen. Het verteld ons niks over hoe we onze emoties en denkbeelden kunnen begrijpen en hanteren. Het verteld ons niks over hoe bewustzijn zich verhoudt tot materie en beweging. Het verteld ons niet wie we zijn, waar we vandaan komen en waar we naartoe gaan.
De esoterie doet dat wel en dat het dan niet binnen de wetenschappelijke methode past maakt nog niet dat het onkenbaar is.
Het is gewoon waar of niet waar en dat is aan het individu om te onderzoeken ... of niet.