Ik zag dat het afsluitend deel er ook opstaat. Bedankt

Moderator: Moderators
Ik denk dat Robert Price mijn favoriete schrijver is. Ik geloof dat ik alles heb besteld wat maar in boekvorm van hem te krijgen is.MoreTime schreef:Robert M. Price mag ik altijd graag horen, humor en hele krachtige opmerkingen die je aan het denken zetten.
Inderdaad. Voor mij is Paulus (en de andere NT epistels) de grootste reden om aan de historiciteit van Jezus te twijfelen.Berjan schreef:Het probleem is eigenlijk dat Jezus bij Paulus uit de lucht lijkt te komen vallen, dus niks geen lacune van maar 40 jaar.
Sterker nog Blato, de bijbel is niet eens een boek. Het is een verzameling van boeken die door een strenge redactie in twee delen is uitgegeven. Het verhaal dat jij vervolgens aangeeft over de werkelijke betekenis van het Jezus verhaal is er één van velen. Het is een interpretatie van het verhaal als één van de vele mysteriën uit die tijd, zoals Hermes, Dyonisus, Hercules en vele andere voor, tijdens en na Jezus vermeende historische leven. En hoewel ik het persoonlijk volledig eens ben met de uitkomst van deze interpretatie, namelijk de persoonlijke weg die ieder mens heeft te gaan (getuige mijn onderschrift) durf ik met reden te twijfelen aan het feit of men het in die tijd ook zo heeft bedoeld. Wel is duidelijk dat delen uit de vele bijbelse cannonnieke boeken hierop wijzen.Blato schreef:De bijbel is geen geschiedenisboek, dus er is geen enkele reden om Jezus als een historisch persoon te zien. Jezus is een allegorische voorstelling van ELKE mens die ter helle daalt (met zijn denkwereld verstrikt raakt in de informatie zoals deze door de zintuigen aan ons bewustzijn aandient) en door lijden (ondergaan van deze verstrikking), dus door worsteling daarmee (Israël; ik worstel met "dat wat god genoemd wordt") een christus bewustzijn ontwikkelt (is een bewustzijn dat niet meer verstrikt is in de zintuiglijke interpretatie van de "werkelijkheid", oftewel het bewustzijn dat zich weet te ontworstelen aan het bestaan in de Platonische grot) en daarmee ter hemel stijgt (met zijn bewustzijn weer terugkeert in het eeuwige "NU").
De Jezus uit de Evangeliën is geen allegorische voorstelling. Dat is pas mumbo jumbo...Rereformed schreef:Dat de evangelie-Jezus een allegorische voorstelling is is mogelijk. Wat de gelovige daar dan mee doet is reli mumbo jumbo.
Dat is waarschijnlijk omdat dit een vrijdenkersforum is, en niet een "ik geloof niet in god en daarmee is alles gezegd" forum.Job schreef:De Jezus uit de Evangeliën is geen allegorische voorstelling. Dat is pas mumbo jumbo...
En allegorische interpretaties van het N.T. zijn ook not done.
Hier wordt op dit forum van alles op los gefantaseerd over O.T. en N.T.
Ik heb nog nooit atheïsten ontmoet die zich zo druk maken over de bijbel als religieus boek dan hier op dit forum.
Wel vermakelijk.
Job
Klopt. Het boek geeft er dan ook alle mogelijkheden toe.Job schreef:Hier wordt op dit forum van alles op los gefantaseerd over O.T. en N.T.
Precies. Waarom zou je je druk maken over een schertsvertoning als het christendom dat het boek heilig verklaard heeft. Ho wacht even, er gebeuren met dat boek in de hand nog steeds een aantal zaken die niet door de beugel kunnen, en iemand moet zich daar toch druk over maken?Ik heb nog nooit atheïsten ontmoet die zich zo druk maken over de bijbel als religieus boek dan hier op dit forum.
Gelukkig maar. Heb jij tenminste ook wat aan dit forum.Wel vermakelijk.
Inderdaad, maar we zitten dan dus al een eeuw verder dan Paulus.Peter van Velzen schreef:Daarentegen is het evident dat degene die deze tekst zou hebben toegevoegt, wel degelijk van mening was dat er een historische Jezus had bestaan.
Een mythicist zou hierop vast zeggen: “Je n'ai pas besoin de cette hypothèse.”Peter van Velzen schreef:Ik voel nog steeds voor de theorie dat er meerdere Jezussen zijn geweest.