Ik besef dat juist bijzonder goed. Ik leg nota bene net uit dat op het moment dat ik het begreep ik me atheïst noemde. Voor iemand die het beseft is er namelijk geen noodzaak meer om met het woord 'god' rond te lopen, alsof je weet waar je het over hebt, of de hele tijd maar op een bijbel te staren of je bij een bepaalde religie aan te sluiten. Religie in de zin van hoe Einstein het omschrijft ("To sense that behind anything that can be experienced there is something that our mind cannot grasp and whose beauty and sublimity reaches us only indirectly and as a feeble reflection, this is religiousness. In this sense I am religious") is eenvoudig algemeen ontwikkelde mensheid.VrijVanDogma schreef:Je beseft het niet, maar wat "jullie" hier op het forum doen, IS religie zoals ik het zie.
NB. Richard Dawkins schrijft erachteraan: "In this sense I too am religious, with the reservation that 'cannot grasp' does not have to mean 'forever ungraspable'. But I prefer not to call myself religious because it is misleading. It is destructively misleading, for the vast majority of people 'religion' implies 'supernatural'. For this reason I wish that physicists would refrain from using the word God in their special metaphorical sense. The metaphorical or pantheistic God of the physicists is light years away from the interventionalist, miracle wreaking, thought-reading, sin-punishing, prayer answering God of the Bible, of priests, mullahs and rabbis, and of ordinary language. Deliberately to confuse the two is, in my opinion, an act of intellectual high treason."
Ik sluit me daar bij aan. Indien je er zo'n ruime opvatting van religie op nahoudt moet je zoiets altijd heel duidelijk maken. Anders kun je mensen het niet kwalijk nemen dat ze je volkomen misverstaan.
Ik vraag me af of je zelf nog op een punt halfweg zit. Volwassen Geloof heeft niets met bijbel of een bijbelgod te maken.VrijVanDogma schreef:Rereformed is onderweg, zijn verhaal van diep geloof tot ongeloof komende staat ook in de bijbel te lezen. Het kan twee kanten op; of hij komt er achter dat geloof/ god hem nooit verlaten (god mijn God, waarom hebt gij mij verlaten), of hij blijft zichzelf pijnigen in ongeloof
Geloof = vertrouwen op het leven
Dat verlaat mij nooit omdat ik het besluit heb genomen altijd ja te zeggen op het leven, ook als dat onredelijk is.
Wat ik achterliet is enkel onnodige ballast, misleidende franje. Niemand heeft een bijbelgod of bijbeltekst nodig. Je mag daar natuurlijk uitpikken waar je wat mee kan doen, maar dat kun je doen met alle menselijke cultuuruitingen.
De schilderijen die ik aan de wand hang is mijn religie en mijn onderweg zijn. De muziek die ik heb gecomponeerd is mijn geloof.
Iemand die iets begrijpt van religie schrijft zijn eigen bijbel.