MeFlower88 schreef:Wat ik wel moeilijk vind is dat mijn man graag met mij naar de kerk wil en als ik niet ga, gaat hij ook niet. Ik vind dat hij voor zichzelf moet kiezen en moet doen wat hij graag wil. Ik zeg tegen hem dat hij gewoon moet gaan als hij wil gaan, maar dan zegt hij dat hij met mij wil gaan en niet alleen. Ik probeer me hierdoor niet over te laten halen om toch te gaan. Ik heb aangegeven dat ik echt even 'lucht' nodig heb. Hierover voel ik me nog steeds wel schuldig richting mijn schoonouders. Zij hebben echt wel in de gaten dat wij amper naar de kerk gaan en ik ben bang dat zij mij daarvan de schuld geven.
Wat lastig voor je! En wat een druk! Ik begrijp dat je met je verstand heel goed weet dat jij niet verantwoordelijk bent voor bv het feit dat je man niet naar de kerk gaat als jij niet gaat, maar ik kan me ook voorstellen dat je je gevoelsmatig toch onder druk gezet voelt.
Jij kiest om wel of niet te gaan. Die keuze heb je gemaakt. Hij moet vervolgens kiezen om alléén te gaan. Dat valt vast ook niet mee voor hem! En het niet alleen willen gaan is misschien wel zijn manier van 'rouwen' om het verlies van een stukje 'samen'. Toch is hij nog steeds
zelf verantwoordelijk. En is dit momenteel zijn antwoord op de keuze 'ga je alleen of niet?' Zijn proces. Ik hoop dat jullie goed met elkaar kunnen blijven praten over wat het met jullie beiden doet. En dat het verlies van een stukje 'samen' ook JOUW verlies is!
MeFlower88 schreef:Momenteel merk ik dat ik veel opgekropte woede heb. Dit heeft te maken met het christelijk opgevoed zijn, al die uren in de kerk zitten, al die uren bijbel lezen en bidden....al die nachten waarin ik wakker lag omdat ik me onzeker voelde en twijfelde of ik er ook wel bij hoorde (bij Jezus), al dat gedoe achteraf pfff.....ik ben er zelfs ziek van geworden (paniekstoornis). Mijn hele seksuele ontwikkeling heeft ook nog eens ernstig geleden onder de manier waarop ik geloofde.
Nu ik niet meer geloof zie ik pas hoe desastreus het allemaal is geweest. Ik voel me echt 'opgelicht' door christenen, maar weet niet hoe ik met deze boosheid moet omgaan. Daarom typ ik het hier maar van me af.
Goed zo, typ het maar van je af!

Zo neem je langzaam maar zeker weer bezit van je eigen ruimte, je eigen gedachten, je eigen gevoelens... zonder dat er een religieuze deken overheen gelegd wordt die alles bedekt en mooi praat.
Vele 'afvalligen', ik ook, zullen herkennen wat je schrijft. Over het algemeen zijn we 'onderdrukkend' en 'ontkennend' (naar wie je BENT) opgevoed. Dat laat z'n sporen na. Dat maakt dat je misschien nog wel jarenlang moeite zult blijven hebben met het innemen van je eigen ruimte. Desalniettemin zal je zeer waarschijnlijk steeds vaker gaan merken, zoals je zelf ook al beschrijft (YES!), dat je óók steeds beter in je vel komt te zitten. Ondanks dat je door een fase gaat waarin je beperkingen en verminkingen (zo kan het voelen, vind ik.. ) steeds meer zichtbaar worden, kan juist het feit dat je er nu met je EIGEN ogen naar kan kijken heel bevrijdend zijn. Je MAG boos zijn en je MAG vinden dat de, ongetwijfeld in liefde gegeven, opvoeding voor jou niet gewerkt heeft, integendeel zelfs!
Voor mij werkt het heel goed als ik mijn eigen verhaal niet probeer te vertellen IN PLAATS VAN dat andere verhaal, hùn verhaal. Je herkent het misschien wel, dat je opgroeide met de gedachte dat iets òf goed òf fout was. Of van God of van de duivel. We leerden 'scheidingsdenken'. En die manier van denken kan zeer belemmerend zijn als je in je boosheid terecht komt. Alsof je moet kiezen. Alsof je opvoeding òf liefdevol (goed) was òf giftig/ziekmakend (fout).
Ik help mezelf door niet te kiezen, maar door het scheidingsdenken overboord te gooien en mijn verhaal niet te vertellen IN PLAATS VAN, maar NAAST dat andere verhaal. Zo doe ik niemand tekort en kan ik toch mijn eigen ruimte innemen.
Hoe je het ook gaat doen, ik wens je van harte sterkte toe!