Waarom ex gelovigen niet meer geloven.

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Dat beloof ik
Bevlogen

Re: Waarom ex gelovigen niet meer geloven.

Bericht door Dat beloof ik »

DeLeek: Ik wil een eerlijke open houding t.o.v. de (on)gekende werkelijkheid en ik wil dat er kritisch naar gekeken wordt.
Ik ben het eerlijk gezegd een beetje beu, dit soort onzinnig christelijk woorden gegoochel.
Ongekende werkelijkheid ?
Sodemieter op, dat bestaat niet.
De werkelijkheid is dat wat we kennen.
Daarnaast zijn er allerlei zaken die we niet kennen.
Daarover kun je fantaseren, jezelf een beeld vormen.
Pas als we het kennen weten we hoe het werkelijk zit.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
DeLeek
Forum fan

Bericht door DeLeek »

Dat beloof ik schreef:
DeLeek: Ik wil een eerlijke open houding t.o.v. de (on)gekende werkelijkheid en ik wil dat er kritisch naar gekeken wordt.
Ik ben het eerlijk gezegd een beetje beu, dit soort onzinnig christelijk woorden gegoochel.
Ongekende werkelijkheid ?
Sodemieter op, dat bestaat niet.
De werkelijkheid is dat wat we kennen.
Daarnaast zijn er allerlei zaken die we niet kennen.
Daarover kun je fantaseren, jezelf een beeld vormen.
Pas als we het kennen weten we hoe het werkelijk zit.
Het lijkt me sterk dat deze woorden van dickemick 'christelijk woorden gegoochel' is. De woorden komen uit de volgende post: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 81#p478881" onclick="window.open(this.href);return false;
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Wat ik met ongekende werkelijkheid bedoelde was b.v. de ether als transportmedium voor licht. Er was een werkelijkheid maar deze was nog ongekend/onbekend. De wetenschappelijke methode heeft ons nu geleerd dat de ether in dat opzicht niet bestaat. Nu is dat dus de gekende werkelijkheid.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

DeLeek schreef:
dikkemick schreef:.
En als je dat als gelovige gaat doen, omdat je wilt WETEN of je naar DE(!) hemel gaat, dan ga je je neus stoten en val je van je geloof af.
Hier herken ik me niet in, maar blijkbaar ervaren anderen dat wel zo.
Als je als gelovige in een god werkelijk rationeel, open en eerlijk gaat nadenken, dan zou je toch tot de conclusie moeten komen dat de kans dat juist die hemel bestaat, waar jij dan toevallig in terecht zou komen omdat je toevallig de juiste god op de juiste manier aanbidt, wel heel onwaarschijnlijk is.
En als je echt open en eerlijk en rationeel bent, dan is geen 1 enkele reden om aan te nemen dat er überhaupt een hemel (of god) is.
Maar mocht je anders concluderen, ben ik wel heel benieuwd wat de rationele eerlijke overweging kan zijn om toch in een hemel en god te geloven.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Vit
Banned

Bericht door Vit »

dikkemick schreef:Als je als gelovige in een god werkelijk rationeel, open en eerlijk gaat nadenken, dan zou je toch tot de conclusie moeten komen dat de kans dat juist die hemel bestaat, waar jij dan toevallig in terecht zou komen omdat je toevallig de juiste god op de juiste manier aanbidt, wel heel onwaarschijnlijk is.
Buiten dat heb je er zonder stoffelijke attributen zoals zintuigen in combinatie met hormoonhuishouding bijzonder weinig aan, het lijkt mij sterk dat je het meeneemt in het hiernamaals.

De Pijnappelklier/Epifyse bijvoorbeeld blijft toch heus achter in het lichaam.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Pijnappel ... khof1923-1" onclick="window.open(this.href);return false;
Religie is gebouwd op drijfzand, Atheïsme ook maar stevig gefundeerd.
DeLeek
Forum fan

Bericht door DeLeek »

dikkemick schreef: Als je als gelovige in een god werkelijk rationeel, open en eerlijk gaat nadenken, dan zou je toch tot de conclusie moeten komen dat de kans dat juist die hemel bestaat, waar jij dan toevallig in terecht zou komen omdat je toevallig de juiste god op de juiste manier aanbidt, wel heel onwaarschijnlijk is.
Ik heb eigenlijk vrijwel geen dogmatische overtuigingen over de hemel en heb goede hoop dat uiteindelijk iedereen bij God mag zijn, die dat wil. Verder lijkt het me vrij zinloos om daar iets van statistiek op te bedrijven.
En als je echt open en eerlijk en rationeel bent, dan is geen 1 enkele reden om aan te nemen dat er überhaupt een hemel (of god) is.
Maar mocht je anders concluderen, ben ik wel heel benieuwd wat de rationele eerlijke overweging kan zijn om toch in een hemel en god te geloven.
Ik vermoed dat je hier een soort van bewijs bedoelt. In dat geval kan ik die (zoals eerder gezegd) niet geven. Daar geloof ik niet in. Ik geloof het christelijk geloof omdat het me een compleet wereldbeeld geeft wat niet strijdig is met wat we weten uit allerlei kenmethoden. Jij ervaart daar blijkbaar onhoudbare spanningen of wilt eerst bewijs (via een methode die daar niet voor geschikt is) voor. Het zij zo. Bedankt voor je reacties.
deugniet
Geregelde verschijning

Bericht door deugniet »

I
Meflower88 schreef:
Ik snap het vanuit het oogpunt van de gelovigen wel hoor, maar ik kan nu éindelijk, na járen te hebben geworsteld met mijzelf, mijn geloof, mijn twijfels, mijn gevoelens, zeggen dat ik 'gewoon mijzelf mag zijn'. Dit was voor mij altijd onmogelijk, want je was vanuit jezelf zondig en niet goed genoeg
Ook deze worsteling is herkenbaar. Een willekeurig mens met een 'normale' en stabiele opvoeding heeft een zekere eigenwaarde. Het fundament van zijn/haar persoonlijkheid is een stabiele basis. Als zo'n persoon in een christelijke geloofsstroming komt, waar de bijbel te serieus wordt genomen, dan zal direct dat fundament onderuit gehaald gaan worden. Je bent een zondaar uit jezelf, je bent niet in staat om ook maar iets goede te doen, wanneer je je niet wapent met Gods wapenuitrusting , dan zal de duivel je te grazen nemen, etc. Mensen die zo opgevoed zijn, weten niet beter.
Ook een schrijnende gedachte is: wanneer je niet bij Gods kudde bent, dan ben je een weerloos schaapje midden tussen de wolven die je zullen verscheuren. Dus .... Kom wekelijks naar de kerk en naaar de gebedssamenkomsten want anders zal je geloof verscheurd worden. Laat geen twijfel toe in je hart, want dat is de voet van de satan in de kier van de deur. En voor je het weet is ie binnen en rooft hij je geloof.
Maar je bent ook een overwinnaar, een held en iemand die machtige daden kan doen. Maar dit kan alleen maar uit geloof en niet uit eigen kracht. Ben je uiteindelijk geen held en mislukt een beetje veel vam jouw geloofsdaden, of lukt het je niet om een heilig leven te leiden, dan heb je niet genoeg geloof, of zit er weer een verborgen zonde als een pijnloze en verlammende splinter in je vlees die je weer uitschakelt.
Zo vermoeiend allemaal.... Laat me lekker mezelf zijn.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

DeLeek schreef:
dikkemick schreef: Als je als gelovige in een god werkelijk rationeel, open en eerlijk gaat nadenken, dan zou je toch tot de conclusie moeten komen dat de kans dat juist die hemel bestaat, waar jij dan toevallig in terecht zou komen omdat je toevallig de juiste god op de juiste manier aanbidt, wel heel onwaarschijnlijk is.
Ik heb eigenlijk vrijwel geen dogmatische overtuigingen over de hemel en heb goede hoop dat uiteindelijk iedereen bij God mag zijn, die dat wil. Verder lijkt het me vrij zinloos om daar iets van statistiek op te bedrijven.
Ik vermoed dat je hier een soort van bewijs bedoelt. In dat geval kan ik die (zoals eerder gezegd) niet geven. Daar geloof ik niet in. Ik geloof het christelijk geloof omdat het me een compleet wereldbeeld geeft wat niet strijdig is met wat we weten uit allerlei kenmethoden. Jij ervaart daar blijkbaar onhoudbare spanningen of wilt eerst bewijs (via een methode die daar niet voor geschikt is) voor. Het zij zo. Bedankt voor je reacties.
Nee, gelovigen kunnen nooit bewijzen geven, de wetenschap doet dat in heel veel opzichten wel, waardoor vele godsbeelden het veld al hebben moeten ruimen. Maar dit geldt niet voor de die-hard gelovigen. Die blijven geloven.

Maar vertel mij eens: Welk godsbeeld is niet strijdig met wat we weten uit de diverse kenmethoden??? Hoe ziet deze god eruit?
Einstein/Mick
DeLeek
Forum fan

Bericht door DeLeek »

dikkemick schreef:Maar vertel mij eens: Welk godsbeeld is niet strijdig met wat we weten uit de diverse kenmethoden??? Hoe ziet deze god eruit?
Nou, voor de aardigheid dan nog:

Ik geloof in één God de almachtige Vader
Schepper van hemel en aarde, van al wat zichtbaar en onzichtbaar is.
En in één Heer, Jezus Christus,
eniggeboren Zoon van God,
vóór alle tijden geboren uit de Vader.
God uit God, licht uit licht, ware God uit de ware God.
Geboren, niet geschapen, één in wezen met de Vader,
en door wie alles geschapen is.
Hij is voor ons, mensen, en omwille van ons heil uit de hemel neergedaald.
Hij heeft het vlees aangenomen door de heilige Geest uit de Maagd Maria
en is mens geworden.
Hij werd voor ons gekruisigd,
Hij heeft geleden onder Pontius Pilatus en is begraven
Hij is verrezen op de derde dag, volgens de Schriften.
Hij is opgevaren ten hemel: zit aan de rechterhand van de Vader.
Hij zal wederkomen in heerlijkheid om te oordelen levenden en doden
en aan zijn rijk komt geen einde.
Ik geloof in de Heilige Geest die Heer is en het leven geeft
die voortkomt uit de Vader en de Zoon
die met de Vader en de Zoon tezamen wordt aanbeden en verheerlijkt;
die gesproken heeft door de profeten.
Ik geloof in de ene, heilige, katholieke en apostolische kerk.
Ik belijd één doopsel tot vergeving van de zonden.
Ik verwacht de opstanding van de doden
en het leven van het komend rijk.
Amen.

off topic!!
Peter van Velzen
Vit
Banned

Bericht door Vit »

Hoe verzinnen volwassen mensen het.
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Vit schreef:Hoe verzinnen volwassen mensen het.
Die ken ik uit m'n hoofd! :D
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

[quote="DeLeek"]
Nou, voor de aardigheid dan nog:

Ik geloof in één God de almachtige Vader
De Hindoe gelooft in veel meer goden. Beide visies sluiten elkaar uit. Waarom heb jij gelijk, de Hindoe niet? IK zou dat willen weten....

Schepper van hemel en aarde, van al wat zichtbaar en onzichtbaar is.
We weten hoe de aarde ontstaan is en ook wanneer deze ontstaan is. We zien de ontwikkeling (en het sterven) van sterren(stelsel) in de onmetelijk grote ruimte. Leed God aan grootheidswaanzin? Waarom schept God een sluipwesp of parasieten?

En in één Heer, Jezus Christus,
Daar denken de Moslims en Joden anders over. Alle visies sluiten elkaar uit. Materie kan niet wel EN niet uit atomen bestaan.

eniggeboren Zoon van God,
vóór alle tijden geboren uit de Vader.
Vader klinkt wel weer heel erg paternalistisch. Hadden de gelovigen gebrek aan fantasie? Maar nee hoor. De MAN moest in het middelpunt staan en dus is god een vader. Arme Hindoes. Die zitten er al weer naast.

God uit God, licht uit licht, ware God uit de ware God.
Geboren, niet geschapen, één in wezen met de Vader,
en door wie alles geschapen is.
Wat staat hier nou werkelijk? NIETS!

Hij is voor ons, mensen, en omwille van ons heil uit de hemel neergedaald.
Hij heeft het vlees aangenomen door de heilige Geest uit de Maagd Maria
en is mens geworden.
Maagd is geen maagd. Vertaalfout! Omwille van de mens. Ja natuurlijk. De mens weer als middelpunt, zoals vroeger de aarde als middelpunt, daarna ons zonnestelsel als middelpunt. NIETS van de al bleek waar. Maar we willen zo graag. We voelen ons zo belangrijk. Wat is overigens heilige geest??? Wat is geest zonder stoffelijke hersenen??? Weet jij het?
Wartaal lees ik dus.

Hij werd voor ons gekruisigd,
Totaal immoreel! De grote gruwel van die God, die een scapegoat vereist om ons van onze zonden te verlossen. Zonden die HIJ zelf veroorzaakt heeft door Eva te beduvelen. O nee....dat was een slang....de duivel. Ging buiten de alwetende god om. Excuses.

Hij heeft geleden onder Pontius Pilatus en is begraven
Hij is verrezen op de derde dag, volgens de Schriften.
Welke schriften? Die van de evangeliën? Ja, want meer schriften zijn er niet. Misschien ietwat bevooroordeelde schriften??? De schriften zijn overigens alles behalve consistent met elkaar.
Maar dat mag de pret niet drukken natuurlijk.

Hij is opgevaren ten hemel: zit aan de rechterhand van de Vader.
Hij zal wederkomen in heerlijkheid om te oordelen levenden en doden
Ik kan niet wachten. De Jehova;s getuigen ook niet. maar dan pis jij mooi naast de pot.

en aan zijn rijk komt geen einde.
Ik geloof in de Heilige Geest die Heer is en het leven geeft
die voortkomt uit de Vader en de Zoon
die met de Vader en de Zoon tezamen wordt aanbeden en verheerlijkt;
die gesproken heeft door de profeten.
Ik geloof in de ene, heilige, katholieke en apostolische kerk.
Ik belijd één doopsel tot vergeving van de zonden.
Ik verwacht de opstanding van de doden
en het leven van het komend rijk.
Amen.

Juist. Amen. Bla bla en amen!
En om deze onzin zou een gelovige het geloof acuut achter zich moeten laten. Het is complete wartaal waar geen touw aan vast te knopen is. Het strookt absoluut niet met alle andere religies, maar dat wil de gelovige niet zien. Het is allemaal plaats en tijdgebonden, maar dat wil de gelovige niet zien. Het is gebaseerd op blind geloof (faith) en gaat veelal tegen de kennis van vandaag de dag in, maar dat deert de gelovige niet. Het is autoritaire opgelegde napraterij waarbij de gelovige zelf niet hoeft na te denken. Lekker makkelijk.
En komt de gelovige er in een discussie niet uit, dan is het commentaar: "Daarom heet het ook geloof"
En de Moslim weet het zeker, de katholiek, de protestant (alle 10.000 nominaties), de Hindoe met alle goden, de Vikings wisten het zeker, de Egyptenaren wisten het met absolute zekerheid, de Sumeriers etc etc.

1 troost: De kinderen van de gelovige weet ook zeker. De kinderen van de Moslims, van de katholiek, de protestant (alle 10.000 nominaties), de Hindoe met alle goden, de Viking-kinderen wisten het zeker, de kleine Egyptenaartjes wisten het met absolute zekerheid, de Sumerier-koters...etc.

En net als met ufo's zou de vraag niet moeten zijn: "Geloof je in ufo's? " maar "Hoe sterk is het bewijs dat ufo's (in dit geval buitenaardse ruimteschepen) bestaan?"
In geval van God is er geen 1 enkel bewijs. In geval van ufo's overigens ook niet. En deze vragen stel je jezelf als je echt wilt weten hoe de vork in de steel steekt.

Je quote is volledig msilukt. NIemand kan hier nog uit wijs worden wat jij en wat een ander heeft gezegd
Peter van Velzen
Einstein/Mick
Vit
Banned

Bericht door Vit »

lost and not found yet! schreef:
Heel vroeger probeerden ze zoiets (wellicht was het dit) ook bij mij er in te pompen, zelfs met fysiek geweld en het wilde er bij mij blijkbaar niet in, maar dat is zo'n 57 jaar geleden. Nu anno 2015 zou toch niemand deze tekst meer serieus moeten nemen.
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Vit schreef:
lost and not found yet! schreef:
Heel vroeger probeerden ze zoiets (wellicht was het dit) ook bij mij er in te pompen, zelfs met fysiek geweld en het wilde er bij mij blijkbaar niet in, maar dat is zo'n 57 jaar geleden. Nu anno 2015 zou toch niemand deze tekst meer serieus moeten nemen.
Natuurlijk neemt nu niemand deze zogenaamde belijdenis meer serieus. Neemt niet weg dat nog duizenden orthodox gelovigen elk jaar de geloofsbelijdenis doen en daardoor een volwaardig lid van de desbetreffende kerk worden! Maar ik heb, op basis van mijn "geloofsbelijdenis" hier belijdenis van gedaan, ooit zo'n 25 jaar geleden, en met volle overtuiging! Maar in de christelijk orthodoxe kerk kun je je gewoon uit laten schrijven als belijdend lid, wat ik dan ook gedaan heb.ps, van fysiek geweld heb ik nooit last gehad, het was meer de indoctrinatie en het respect wat je voor gelovigen had. Maar ben er nu gelukkig vrij van en heb nog steeds een super goede band met mijn hele orthodox gelovige familie! Ddww!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
DeLeek
Forum fan

Bericht door DeLeek »

@dickemick

Over God als vader: Hij is inderdaad net zo goed een moeder. Dat wist men in de oude kerk ook al. Gregorius van Nyssa schreef (niet in het Engels :D ):
No one can adequately grasp the terms pertaining to God. For example, mother is mentioned in place of ‘father’ (Song 3:11). Both terms mean the same, because the divine is neither male nor female (for how could such a thing be contemplated in the divinity, when it does not remain intact permanently for us human beings either?
De Hindoe gelooft in veel meer goden. Beide visies sluiten elkaar uit. Waarom heb jij gelijk, de Hindoe niet? IK zou dat willen weten....
Het verschil is niet zo eenduidig als je hier stelt. Toen ik het vak Hindoeisme volgde kreeg ik daar de volgende quote te lezen (uit dit boek):
All Hindus sometimes and some Hindus always insist that there is in reality only one God, of whom all the distinctgods and goddesses are but forms.
Het Hindoeïsme is inderdaad een ander geloof. Als christen komt het ook wel met me goed als 'het hindoeisme' waar is. En andersom heb ik ook goede hoop dat het goed komt met de hindoe. (net zoals Katholieken die hoop hebben)

Verder zie ik enig commentaar op de verzoeningsleer van 'penal substitution'. De belijdenis van Nicea commiteert zich echter helemaal niet op 1 verzoeningsleer. Sterker nog, de oosters orthodoxe kerk veroordeelt zelfs de calvinistische visie, die soms wel lijkt te zitten op het punt dat God zijn woede botviert op de zoon. In dat geval deel ik je kritiek.

Je redenering blijft steeds iets in de zin van: als je ergens geen bewijs voor hebt dan moet je zo'n overtuiging opgeven. Dat principe deel ik al niet met je. Dat leidt tot solipsisme. Je moet dan iemand die niet gelooft in een wereld buiten onze geest gaan overtuigen, maar daar heb je de mogelijkheden niet toe. Dus dan moet je dat geloof zelf ook opgeven. (maar goed. Dat punt hebben we ook al gehad)

Verder zie ik niet echt nieuwe dingen in je laatste post.
Plaats reactie