onnodig grote voertuigen

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jagang
Ontoombaar

onnodig grote voertuigen

Bericht door Jagang »

Afgesplitst van "Straf als inkomen"door Peter van Velzen
Maria schreef: Meteen dan ook maar een verbod op ASO bakken in alle smalle straten en plaatsen met weinig parkeerplaatsen.
Dat van de smalle straten begrijp ik tot op zekere hoogte.
Dat over de parkeerplaatsen totaal niet, want ook zo'n "aso" bak neemt maar één plek tegelijk in.

Lijkt me trouwens lastig te definiëren wat een "aso" bak is, zonder daarbij willekeurig te werk te gaan.
("Meneer, uw auto is met die uitgebouwde wielkasten net één cm te breed om géén aso bak te zijn!")
Het is een term die opkwam met de SUV, waar nu overigens half Nederland in rijdt, maar dat terzijde.

Maar er zijn al jáááren mercedessen, BMW's, en Amerikaanse sloepen met laten we zeggen een behóórlijk grondoppervlak. Maar er kwamen pas "aso" bakken toen men de hoogte in ging.
Maar in smalle straten en op parkeerplaatsen is het oppervlak van een auto toch echt doorslaggevend, en niet zozeer de hoogte.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
doctorwho
Ontoombaar

Re: Onnodig grote voertuigen

Bericht door doctorwho »

Jagang schreef: Het is een term die opkwam met de SUV, waar nu overigens half Nederland in rijdt, maar dat terzijde.

Maar er zijn al jáááren mercedessen, BMW's, en Amerikaanse sloepen met laten we zeggen een behóórlijk grondoppervlak. Maar er kwamen pas "aso" bakken toen men de hoogte in ging.
Maar in smalle straten en op parkeerplaatsen is het oppervlak van een auto toch echt doorslaggevend, en niet zozeer de hoogte.
Het is off topic maar las gisteren artikel over Lincoln Continental Mark IV net geen 6 m lang en ruim 2 m breed om over de 7.5 L V8 die slechts 205 pk hoeft te leveren nog maar te zwijgen. Stiekem zou ik die best naast mijn woon/werk prius willen hebben. Maar inderdaad rijdt inmiddels half Nederland in SUV derivaten uit het oosten die enkel uiterlijk vertoon zijn. Hoe krijg ik dit weer on topic :? Met zo'n Lincoln laat je het wel uit je hoofd om te gaan jakkeren, omdat je dan nog vaker moet tanken en je minder lang van de rit kan genieten.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Jagang schreef:
Maria schreef: Meteen dan ook maar een verbod op ASO bakken in alle smalle straten en plaatsen met weinig parkeerplaatsen.
Dat van de smalle straten begrijp ik tot op zekere hoogte.
Dat over de parkeerplaatsen totaal niet, want ook zo'n "aso" bak neemt maar één plek tegelijk in.
Jaren hebben we allemaal te horen gekregen dat we zuinig om moeten springen met het milieu en fossiele brandstoffen.
Jarenlang zijn auto's alleen maar kleiner en zuiniger geworden.
Ook de vrachtwagens zijn niet meer te vergelijken met voor 1980
Totdat de economische malaise van einde vorige eeuw een einde kreeg, voor heel veel tweeverdieners en men weer steeds grotere auto's ging kopen.
Voor veel van deze nieuwe rijken, de yuppen, kon het niet op.

De eerste SUV's waren de grote terreinwagens, Roovers en Hummers van voor 1980 en daaraan hebben ze ook hun naam aan te danken en dat is ook wat ik bedoel.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Sports_utility_vehicle" onclick="window.open(this.href);return false;
Ook de loeigrote sportwagens veranderden van naam.
De vroegere pooierswagen werd ASObak.

De SUV's van nu zijn daar absoluut niet meer mee te vergelijken.
De eerste SUV gezinsauto's waren nog veel groter dan ze nu allemaal zijn.
4 wiel aangedreven zijn de meesten ook niet meer, dus eigenlijk is het een gewone ruime auto geworden met een hogere zit en dus meer ruimte. Dus dat is niet de ASO bak waar op wordt gedoeld.

De term ASO bak is niet synoniem met een SUV dus.
Waarom een auto ASO bak wordt genoemd, daar gaat het om.

Totaal overbodige soorten auto's gebouwd voor bepaalde functies, die gekocht worden als status object.
Benzine slurpen en een ander alleen maar tot last zijn.
Een Hummer terreinwagen stationeren is een tijdje mode geweest in de binnenstad van Amsterdam.
Een onmogelijke zaak.
Lijkt me trouwens lastig te definiëren wat een "aso" bak is, zonder daarbij willekeurig te werk te gaan.
("Meneer, uw auto is met die uitgebouwde wielkasten net één cm te breed om géén aso bak te zijn!")
Jij denkt dat ik het daarover had? :?
Nee, toen werden de SUV's steeds minder een ASObak, omdat de ruimte die ze innamen acceptabeler werd en bij veel gezinnen functioneel was.
Mercedessen en BMW's zijn in de loop van jaren alleen maar kleiner geworden, totdat men wat meer ruimte en comfort weer meer ging waarderen dan het milieu.
De oude grote auto's werden pas ASO sinds bewust denkende mensen voor wat betreft milieu en verbruik van brandstoffen steeds vaker deze 2 à 3 tonners in hun straat zagen.

De term ontstond dus voor alle te grote benzineslurpende status symbolen, waarvan de eigenaren lak hadden aan sociaal gedrag en alle winst, die er de vorige jaren was geboekt op het gebied van sociaal denken voor wat betreft milieu behoud.
Dus in de latere 90 jaren en begin 2000.

Daarvoor is een Amerikaanse Ford pickup nooit een probleem geweest, zolang ze geparkeerd stonden op eigen terrein of in den lande op royale parkeerterreinen waar het geen probleem is dat ze twee plaatsen innamen en soms wel 4.
Nu staan ze hier in het dorp in een eenrichtingstraatje.
En noem ik het een ASObak.

Ook de grote sloepen waar jij het over hebt, hebben het nu gedaan.
Niet als je een grotere wagen of een vrachtwagen nodig hebt voor je werk.
Maar vooral als er geen andere functie is dan statussymbool te zijn en mensen die er wat van zeggen te horen krijgen:
"Ik betaal er toch voor!!!!"
Alsof we het alleen maar over een centenkwestie hebben en het geen sociale belasting betekent in de ogen van alle mensen, die hun best doen aan de toekomst van onze kinderen te denken.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Peter van Velzen
Site Admin

Re: onnodig grote voertuigen

Bericht door Peter van Velzen »

Hier in Thailand bestaat de helf van het wagenpark uit Pick-ups.
Ze bieden domweg meer vervoerscapacitei en de Thais vervoeren er niet alleen balen rijst mee, of tweede hands meubelen, of de opbrengst van hun boomgaard. Maar soms zit er een halve familie in de achterbak.
Mijn vrouw heeft er ook een (al heeft ze zelf geen rijbewijs). Onze jongste dochter rijdt er mee, en parkeert hem achter het hek van het huis van haar tante.

Uiteraard is dat mede een gevolg van het feit dat de brandstofprijs hiet slechts één Euro per lirer is.
Wel zijn er steeds meer hondaatjes op de weg. En hebben de Pickups tegenwoordig vier deuren.
Ik wens u alle goeds
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Onnodige bezoekjes van voertuigen zou dat hier ook onder passen? Maak geregeld mee dat op werkadres op dezelfde dag de GLS, DHL, Postnl en de gewone postbode langskomen. Ik begrijp dat dit het gevolg is van privatisering en zo en vrije marktwerking maar ergens wringt het.

On topic Voertuigen zijn vaak te groot maar zelfs SUVS kunnen in hun klasse nog een groen label krijgen. Maar wanneer is een voertuig onnodig groot? Ik vind een landrover defender functioneel groot maar een BMW suf met 4 wd die enkel asfalt ziet is meer een soort statussymbool.
Zou wel meer lichtere en smallere tweepersoons auto's willen zien. De huidige trend naar zwaarder en groter met forse vermogens is nog niet doorbroken, behalve dan met de cactus van citroen misschien. De echt kleine auto's zijn op de toyota IQ na stuiterbakken waar ik niet in gevonden wil worden.
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

Net een Tesla model s besteld.

Gigantisch grote wagen van meer dan 2 ton met 700 pk. Regelrechte penisverlenging!

Kan je toch niet anders dan als aso bak catalogiseren. Je kan verdorie zelfs gratis opladen! :D
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

pallieter schreef:Net een Tesla model s besteld.

Gigantisch grote wagen van meer dan 2 ton met 700 pk. Regelrechte penisverlenging!

Kan je toch niet anders dan als aso bak catalogiseren. Je kan verdorie zelfs gratis opladen! :D
Wacht maar tot je naar de Ikea of bouwmarkt moet :wink:
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

pallieter schreef:Net een Tesla model s besteld.

Mooi voorbeeld van het rebound effect.
Kan je jezelf potentieel op een vrij onschadelijke manier voortbewegen, en dan moet het gelijk weer met 700 PK zijn.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Maria schreef: Nee, toen werden de SUV's steeds minder een ASObak, omdat de ruimte die ze innamen acceptabeler werd en bij veel gezinnen functioneel was.
Mercedessen en BMW's zijn in de loop van jaren alleen maar kleiner geworden, totdat men wat meer ruimte en comfort weer meer ging waarderen dan het milieu.
De oude grote auto's werden pas ASO sinds bewust denkende mensen voor wat betreft milieu en verbruik van brandstoffen steeds vaker deze 2 à 3 tonners in hun straat zagen.
Nou, de BMW 7 serie, en de Mercedes S klasse zijn anders toch voorbeelden van modellen die dicht bij hun oorspronkelijke afmetingen en gewicht zijn gebleven hoor.
Ook al hebben ook die wagens inmiddels natuurlijk meegeprofiteerd van efficiency-verhogende technieken..
Wel is het zo dat de klassemerken daarnaast meer kleine modellen hebben geïntroduceerd, zoals de Mercedes A klasse en de BMW 1-serie.

De oude grote auto's zijn door de goegemeente echter nooit op grote schaal gebrandmerkt als "aso bakken".
Dat is een term die toch echt in opkomst kwam met het populair worden van de SUV's, zo rond de meest recente eeuwwisseling.

http://anw.inl.nl/article/asobak" onclick="window.open(this.href);return false;

Misschien omdat hoogte meer doet met de "groottebeleving".
Maar vooral als er geen andere functie is dan statussymbool te zijn en mensen die er wat van zeggen te horen krijgen:
"Ik betaal er toch voor!!!!"
Alsof we het alleen maar over een centenkwestie hebben en het geen sociale belasting betekent in de ogen van alle mensen, die hun best doen aan de toekomst van onze kinderen te denken.
Ja, ik ben het er op zich wel mee eens, al heb ik een paar jaar terug aan mijn Chevrolet Caprice ook nog wel een behoorlijke "herensloep" gehad. (5.0 V8)
Wellicht kan het een troost zijn dat de belangstelling om überhaupt een auto te bezitten onder jongere generaties afneemt, en dat deze in plaats van voor een walmende tweetakt scooter, nu ook vaker voor een e-bike kiezen..

http://kpvvdashboard-4.blogspot.nl/2014 ... -auto.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.qwic.nl/nl-NL/blog/2015/08/1 ... geren.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Henry Ford
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Jagang schreef: http://anw.inl.nl/article/asobak" onclick="window.open(this.href);return false;

Misschien omdat hoogte meer doet met de "groottebeleving".
Waarschijnlijk.
Mooi beschreven wat ik als eerste aangaf. Aangevuld met ook de te grote hoogte voor voetgangers, welk commentaar ik niet zo heb meegekregen als belangrijkste argument om het een ASO bak te noemen.
Dan komen alle busjes ook in aanmerking. :?

De andere beschrijving van wat ook wel deze term krijgt heb ik dan weer nooit gehoord.
Wel iets van: "Die rijden rond in sloopauto's".
Waarmee men dan de ouderwetse technieken van verbruik en uitlaatgassen wil aanduiden.
Maar dit is ook een totaal andere bevolkingsgroep als die van de ASObakken en heeft weinig tot niets met "asocialen in het algemeen" te maken.
Wat dus overigens ook een heel subjectieve term blijkt te zijn.
http://anw.inl.nl/article/asobak#195596" onclick="window.open(this.href);return false;
[Voorbeeld of specimen] is bv. een Opel Manta of een Opel Kadett
Welke Kadet er wordt genoemd staat er niet bij, wat weer tekent voor smijten met termen waar men niets vanaf weet.

Het stigmatiseert gelijk alle mensen, vaak juist ook de jongeren, die zich geen nieuwe auto kunnen veroorloven, maar wel graag en goed zelf kunnen en willen "sleutelen".
Ik zag daar de liefhebbers voor oude en antieke auto's uit voortkomen.
De voorbeelden die genoemd worden zijn geen van beiden echte ASObakken, maar speciale ontwerpen uit hun tijd, die men graag wil behouden.
Mogelijk mede door hun lange "houdbaarheidsdata".
Wellicht kan het een troost zijn dat de belangstelling om überhaupt een auto te bezitten onder jongere generaties afneemt, en dat deze in plaats van voor een walmende tweetakt scooter, nu ook vaker voor een e-bike kiezen..
Interessant, die beide andere linken.
Wellicht ook goed voor een nieuw topic.
"Wat de toekomst brenge moge." :wink:
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

Mooi voorbeeld van het rebound effect.
Kan je jezelf potentieel op een vrij onschadelijke manier voortbewegen, en dan moet het gelijk weer met 700 PK zijn.
Compleet belachelijk inderdaad. Ik kan die auto dan ook nog eens 120% aftrekken van de belastingen.

Dit is hoe we alternatieve energie stimuleren. Supersportwagens op de kap van Honoree gepluimd (de belastingbetalers).
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

pallieter schreef: Compleet belachelijk inderdaad. Ik kan die auto dan ook nog eens 120% aftrekken van de belastingen.

Dit is hoe we alternatieve energie stimuleren. Supersportwagens op de kap van Honoree gepluimd (de belastingbetalers).
Ik vind het helemaal niet erg dat mijn belastinggeld mede in alternatieve energie wordt gestoken, want "de markt" gaat dit echt niet oplossen.
Politiek ingrijpen is noodzakelijk.
Ik vind het erger dat het in fossiele energie wordt gestoken, terwijl men enkel bij niet-fossiele energiebronnen kláágt over de subsidie.

http://www.nrc.nl/klimaat/2012/04/05/ec ... -subsidie/" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar laten we het wel zindelijk houden.
Henry Ford
Plaats reactie