Jagang schreef:Maria schreef:
Meteen dan ook maar een verbod op ASO bakken in alle smalle straten en plaatsen met weinig parkeerplaatsen.
Dat van de smalle straten begrijp ik tot op zekere hoogte.
Dat over de parkeerplaatsen totaal niet, want ook zo'n "aso" bak neemt maar één plek tegelijk in.
Jaren hebben we allemaal te horen gekregen dat we zuinig om moeten springen met het milieu en fossiele brandstoffen.
Jarenlang zijn auto's alleen maar kleiner en zuiniger geworden.
Ook de vrachtwagens zijn niet meer te vergelijken met voor 1980
Totdat de economische malaise van einde vorige eeuw een einde kreeg, voor heel veel tweeverdieners en men weer steeds grotere auto's ging kopen.
Voor veel van deze nieuwe rijken, de yuppen, kon het niet op.
De eerste SUV's waren de grote terreinwagens, Roovers en Hummers van voor 1980 en daaraan hebben ze ook hun naam aan te danken en dat is ook wat ik bedoel.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Sports_utility_vehicle" onclick="window.open(this.href);return false;
Ook de loeigrote sportwagens veranderden van naam.
De vroegere pooierswagen werd ASObak.
De SUV's van nu zijn daar absoluut niet meer mee te vergelijken.
De eerste SUV gezinsauto's waren nog veel groter dan ze nu allemaal zijn.
4 wiel aangedreven zijn de meesten ook niet meer, dus eigenlijk is het een gewone ruime auto geworden met een hogere zit en dus meer ruimte. Dus dat is niet de ASO bak waar op wordt gedoeld.
De term ASO bak is niet synoniem met een SUV dus.
Waarom een auto ASO bak wordt genoemd, daar gaat het om.
Totaal overbodige soorten auto's gebouwd voor bepaalde functies, die gekocht worden als status object.
Benzine slurpen en een ander alleen maar tot last zijn.
Een Hummer terreinwagen stationeren is een tijdje mode geweest in de binnenstad van Amsterdam.
Een onmogelijke zaak.
Lijkt me trouwens lastig te definiëren wat een "aso" bak is, zonder daarbij willekeurig te werk te gaan.
("Meneer, uw auto is met die uitgebouwde wielkasten net één cm te breed om géén aso bak te zijn!")
Jij denkt dat ik het daarover had?
Maar er zijn al jáááren mercedessen, BMW's, en Amerikaanse sloepen met laten we zeggen een behóórlijk grondoppervlak. Maar er kwamen pas "aso" bakken toen men de hoogte in ging.
Nee, toen werden de SUV's steeds minder een ASObak, omdat de ruimte die ze innamen acceptabeler werd en bij veel gezinnen functioneel was.
Mercedessen en BMW's zijn in de loop van jaren alleen maar kleiner geworden, totdat men wat meer ruimte en comfort weer meer ging waarderen dan het milieu.
De oude grote auto's werden pas ASO sinds bewust denkende mensen voor wat betreft milieu en verbruik van brandstoffen steeds vaker deze 2 à 3 tonners in hun straat zagen.
De term ontstond dus voor alle te grote benzineslurpende status symbolen, waarvan de eigenaren lak hadden aan sociaal gedrag en alle winst, die er de vorige jaren was geboekt op het gebied van sociaal denken voor wat betreft milieu behoud.
Dus in de latere 90 jaren en begin 2000.
Daarvoor is een
Amerikaanse Ford pickup nooit een probleem geweest, zolang ze geparkeerd stonden op eigen terrein of in den lande op royale parkeerterreinen waar het geen probleem is dat ze twee plaatsen innamen en soms wel 4.
Nu staan ze hier in het dorp in een eenrichtingstraatje.
En noem ik het een ASObak.
Ook de grote sloepen waar jij het over hebt, hebben het nu gedaan.
Niet als je een grotere wagen of een vrachtwagen nodig hebt voor je werk.
Maar vooral als er geen andere functie is dan statussymbool te zijn en mensen die er wat van zeggen te horen krijgen:
"Ik betaal er toch voor!!!!"
Alsof we het alleen maar over een centenkwestie hebben en het geen sociale belasting betekent in de ogen van alle mensen, die hun best doen aan de toekomst van onze kinderen te denken.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.