Minimumsnelheid?
Moderator: Moderators
Re: Minimumsnelheid?
Ps. Laten we het tenminste bij voertuigen houden, en er geen zonnedaken en dergelijke bij slepen.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
Geen zonnedaken maar wel een aardig stukje gevonden met betrekking tot snelheid. In een soort rat race werden auto's met sterkere motoren uitgerust en waren weer in staat een hogere topsnelheid te halen. Hierdoor weer nood aan gewicht verhogende veiligheidsvoorzieningen, bredere banden(meer nood aan stuurbekrachtiging) enz:
Een goede maatregel zou zijn snelheidsbegrenzers of auto's met een maximaal vermogen
daarom een ode aan de 2CV
http://www.lowtechmagazine.be/2008/06/2cv-citroen.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Een goede maatregel zou zijn snelheidsbegrenzers of auto's met een maximaal vermogen
daarom een ode aan de 2CV
Het hele artikel via linkjeDe 2CV: een groene auto uit 1949
Wie zich afvraagt waarom zuiniger technologie niet tot zuiniger auto's leidt, moet eens een kijkje nemen in deze (Nederlandstalige) Citroën-brochures uit 1954 en 1974. Het zijn originele, ingescande folders van de 2CV of Deux Chevaux ("2PK", "geit" of "eend" in de Vlaamse en Nederlandse volksmond). Ondanks alle spitstechnologie die sindsdien in auto's is gestopt, blijft de 2PK uit 1949 zuiniger dan de kleinste Citroën vandaag. Een vergelijking van de specificaties laat zien waar het schoentje wringt.
http://www.lowtechmagazine.be/2008/06/2cv-citroen.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Misschien kunnen we voertuigen in de toekomst ook een carrosserie geven die (deels) uit biocomposieten is opgetrokken.
En in en om de stad gebruik maken van een soort fiets/auto hybrides.
Kan geen diesel of hybride tegenop!
Wel met iets meer aandacht voor esthetiek, hoop ik.....
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
Ook als je het gas loslaat vindt terugvoer naar de accu plaats.Jagang schreef:want je bent A: niet 20% van de tijd bezig met remmen, en B: vindt er ook tijdens de recuperatie energieverlies plaats.
Je krijgt dus niet alles wat je remt, terug in je accu.
Het is onmogelijk dat je de gehele winst haalt uit elektrodynamisch remmen.
Bij een Full Hybride auto worden de verbrandingsmotor en de elektrische motoren zodanig gekoppeld, dat het energieverbruik wordt geminimaliseerd. Het systeem zorgt er voor dat bij het optrekken de elektromotor de voorstuwing voor zijn rekening neemt en dat de verbrandingsmotor na het optrekken bij een bepaalde snelheid de voortstuwing overneemt. Bij het remmen zal de energie die vrijkomt worden opgeslagen in de batterij. Later kan deze energie weer worden gebruikt. Korte afstanden kunnen met een Full hybride auto geheel met de elektromotor worden overbrugd. Tijdens stadsverkeer kan er een energiebesparing van 40% worden behaald.
bron http://www.fullhybride.nl/watishybride.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Jagang schreef:Misschien kunnen we voertuigen in de toekomst ook een carrosserie geven die (deels) uit biocomposieten is opgetrokken.
Leuk en als het niet snel genoeg gaat
http://www.duurzaambedrijfsleven.nl/mob ... auto-ineen" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar niet teveel, hoop ik, want dan rem je misschien sneller dan je wil, als je eigenlijk gewoon wil uitrollen.doctorwho schreef:Ook als je het gas loslaat vindt terugvoer naar de accu plaats.
Ja, maar behalve bij de plug in, wordt al die stroom steeds door de brandstofmotor gegenereerd, dus dat is op zichzelf niet zo'n groot voordeel.De aandrijving naar de wielen is ook continue deels elektrisch. Het betreft in geval van de prius een zogenaamde full hybrid.
Het rendement van de auto als geheel, kan dan nooit hoger zijn dan het rendement van de brandstofmotor.
Als je in het stadsverkeer geheel elektrisch rijdt, kan ik me de energiewinst daar goed voorstellen.Bij een Full Hybride auto worden de verbrandingsmotor en de elektrische motoren zodanig gekoppeld, dat het energieverbruik wordt geminimaliseerd. Het systeem zorgt er voor dat bij het optrekken de elektromotor de voorstuwing voor zijn rekening neemt en dat de verbrandingsmotor na het optrekken bij een bepaalde snelheid de voortstuwing overneemt. Bij het remmen zal de energie die vrijkomt worden opgeslagen in de batterij. Later kan deze energie weer worden gebruikt. Korte afstanden kunnen met een Full hybride auto geheel met de elektromotor worden overbrugd. Tijdens stadsverkeer kan er een energiebesparing van 40% worden behaald.
bron http://www.fullhybride.nl/watishybride.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik denk alleen dat de meeste hybrides het grootste deel van de kilometers buiten de stad afleggen, en dan kom je gemiddeld denk ik toch wel wat lager uit.
Henry Ford
Henry Ford
Ja, leuk.doctorwho schreef: Leuk en als het niet snel genoeg gaat
http://www.duurzaambedrijfsleven.nl/mob ... auto-ineen" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik begrijp alleen niet zo goed waarom er nog trappers in dat ding zitten, want dat totaalvermogen trap je nooit bij elkaar.
Leuk als substituut voor de hometrainer misschien, als je thuis geen tijd hebt.
Maar de bijdrage aan het rijden moet toch wel gering zijn.
"Wie echter niet wil fietsen kan de Raht Racer gewoon thuis opladen en zonder te trappen naar het werk en weer terug rijden."
(Om eea in perspectief te zetten: De motor heeft een vermogen van 20KW.. Een redelijk getrainde fietser haalt ca 250 watt. Dat betekent ook dat je bijna 40(!) uur zou moeten trappen om de accu's met een capaciteit van 9.2 KWh één keer vol te krijgen, en dan doen we nog net alsof er geen laadverliezen zijn.)
Henry Ford
Henry Ford
Ik was afgelopen zomen heel blij met mijn hybride. Stond opeens stil op de snelweg bij Bordeaux terwijl het 37 graden was. De jongens wouden de ramen open. Nee dicht laten, zei ik, en blokkeerde hun bediening.
De airco bleef rustig zijn werk doen op de accu en af en toe sprong de motor aan om hem weer op te laden. Ideaal.
Filerijden en stoplichten helpen ook behoorlijk om het geheel efficiënter te maken..
De airco bleef rustig zijn werk doen op de accu en af en toe sprong de motor aan om hem weer op te laden. Ideaal.
Filerijden en stoplichten helpen ook behoorlijk om het geheel efficiënter te maken..
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Maar scheppen tegelijkertijd de behoefte aan efficiency-verhogende maatregelen.Bonjour schreef: Filerijden en stoplichten helpen ook behoorlijk om het geheel efficiënter te maken..
Henry Ford
Henry Ford
Klopt wat minder verkeersdruk zou bevorderlijk zijn. Ik merk steevast in de zomermaanden dat ik met minder reistijd en een nog lager verbruik uit kom. Maar om even in te haken op zuinig/langzaam rijden. Stel m.u.v. van vrachtverkeer en hulpdiensten een maximaal vermogen dat verbonden wordt aan voertuigen die gebruik mogen maken van de openbare weg. Dat zal volgens mij meer zin hebben dan fiscale prikkels waar steevast omwegen voor gevonden worden.Jagang schreef:Maar scheppen tegelijkertijd de behoefte aan efficiency-verhogende maatregelen.Bonjour schreef: Filerijden en stoplichten helpen ook behoorlijk om het geheel efficiënter te maken..
Iedereen in een 2CV met modernere motorisering mag ook op zondag nog rondrijden
Ik zie wat haken en ogen voor wat betreft het legaliteitsprincipe.doctorwho schreef:Klopt wat minder verkeersdruk zou bevorderlijk zijn. Ik merk steevast in de zomermaanden dat ik met minder reistijd en een nog lager verbruik uit kom. Maar om even in te haken op zuinig/langzaam rijden. Stel m.u.v. van vrachtverkeer en hulpdiensten een maximaal vermogen dat verbonden wordt aan voertuigen die gebruik mogen maken van de openbare weg. Dat zal volgens mij meer zin hebben dan fiscale prikkels waar steevast omwegen voor gevonden worden.
Iedereen in een 2CV met modernere motorisering mag ook op zondag nog rondrijden
En voor wat betreft de nood aan rollenbank-controles aan doorgaande wegen, zoals nu met bromfietsers al het geval is.
Want dat fiscale maatregelen te omzeilen vallen, impliceert niet dat technische maatregelen niet te omzeilen zijn....
En een maximum vermogen gaat eigenlijk niet zonder maximale afmetingen.
Laatst gewijzigd door Jagang op 28 aug 2015 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Henry Ford
Henry Ford
Tuurlijk maar ik denk vooral aan lichtere voertuigen met lichtere motorisering, geen Ferrari-blok in een 2CV maar eerder andersomJagang schreef: En voor wat betreft de nood aan rollenbank-controles aan doorgaande wegen, zoals nu met bromfietsers al het geval is.
Want dat fiscale maatregelen te omzeilen vallen, impliceert niet dat technische maatregelen niet te omzeilen zijn....
Punt is dat de factoren vermogen en gewicht elkaar versterkende gevolgen hebben maar je dit volgens mij ook kan omkeren.