Beagle1831 schreef: Je zou het kunnen betwijfelen als je dit zo ziet toch ?
Fish schreef:
Er willen zoveel Syriërs naar Duitsland omdat iemand (uit de regering) daar gezegd heeft alle Syriërs zijn welkom hier. En ze willen wel naar een rijk land zoals Zweden en niet naar de armere landen in Europa. Ze blijken dus welingelicht.
De vraag is, of ze of ze ingelicht worden, voor ze op pad gaan, over de wetten, zeden, normen en gewoontes in Europa.
Kortom, hebben ze voordat ze vertrekken in inburgeringscursus gedaan.
Waar Fish het over heeft lijkt me meer de mond tot mond reclame, al dan niet op waarheid gebaseerd.
Overigens zullen verreweg de meeste vluchtelingen de oorlogsomstandigheden willen ontvluchten en zal het hun worst wezen waar ze terecht komen, als ze maar veilig zijn. Wellicht alleen een voorkeur voor een land met normen en waarden, die bij hun cultuur en religie aansluiten. Ik neem aan, dat ze liever naar een moslimland willen dan naar een seculiere samenleving als in (noord) west-Europa. Door de grenssluitingen worden ze tegengehouden te kunnen verder trekken naar de voormalige islamitische sovjetlanden en gedwongen naar Duitsland en Zweden te gaan. Nou lijkt me Zweden niet bepaald een land waar ze echt graag heen willen. Ik meen dat asielzoekers daar nogal eens klagen over het koude weer, het voedsel daar, de huisvesting en het afgelegen zijn van veel steden waar ze terecht komen.