RobertP schreef:
De VW klant zal er wel degelijk wat van merken, ook gaat zij niet terug naar de garage voor de 'fix':
[*]Waardevermindering door slechte naam van VW TDI.
[*]Het morele dilemma en stigma van een vuile auto rijden, terwijl je dacht een 'clean diesel' te hebben. Die extra vervuiling veroorzaakt tientallen doden per jaar extra alleen al in de USA (
http://www.businessinsider.com/ap-ap-an ... hs-2015-10" onclick="window.open(this.href);return false; ). In Europa is dat nog veel erger.
Sorry, maar in dit soort calculaties achteraf heb ik niet zoveel fiducie.
Dan had men eerder het uitblijven van een vermindering van het aantal doden ook al moeten opmerken.
Dergelijke gedramatiseerde claims als het kwaad al is geschied, kan ik niet heel serieus nemen, en het daaraan gekoppelde morele dilemma bijgevolg ook niet.
Een dilemma dat bovendien nog eens extra gedempt wordt door het gevangenendilemma, want eigenlijk zouden we dan überhaupt steeds een morele afweging moeten maken, elke keer wanneer we in een auto willen stappen.
Al was het maar omdat je altijd weer het risico neemt een ongeluk te veroorzaken, en dat levert per jaar nog veel méér doden op.
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... en-in-2014" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik denk dat de gemiddelde rijder er niet wakker van ligt, en dat zelfs dan de kans dat je door de bliksem geraakt wordt bijna nog groter is dan door die vuile dieseldampen te sterven.
Sterker nog: De zgn. "groene" auto's in Nederland die enige jaren middels belastingvoordelen zijn gesubsidieerd door de overheid, gingen weer massaal van de hand toen de belastingvoordeeltjes ten einde kwamen.
Moreel dilemma?
De gemiddelde automobilist wil gewoon een auto die betrouwbaar is in het gebruik, en als het kan ook nog een beetje goedkoop.
Zie ook dit artikel uit 2013, toen het schandaal nog niet speelde:
http://www.autoblog.nl/nieuws/wegenbela ... umpt-61007" onclick="window.open(this.href);return false;
En:
http://www.bnr.nl/nieuws/mobiliteit/114 ... uitverkoop" onclick="window.open(this.href);return false;
Misschien dat de prijzen van gebruikte TDI's tijdelijk een stapje terug doen, maar over een paar weken/maanden is dit hele circus weer overgewaaid.
Het milieu-aspect, als het al ter sprake komt, is bij de consument vooral een rationalisatie achteraf, en een beetje als beweren dat je aan de postcodeloterij meedoet omdat je dan een goed doel steunt.
Terwijl ik me afvraag hoeveel deelnemers uiteindelijk dan hun prijs ook maar aan het goede doel doneren.
Als sinds de afschaffing van de belastingvoordelen één categorie auto in waarde is verminderd hier, dan is het wel de "groene" auto.
[*]Misschien hogere belastingscategorie want vuile auto. [/list]
Alleen milieuvandalen die niet van plan zijn hun TDI ooit in te ruilen blijven buiten schot.
Zijn bij de kwalificatie "milieuvandalen" ook de productiekosten- en ketens aangaande nieuwe auto's meegerekend, in termen van milieuvervuiling?
Want laten we wel zijn: Almaar "duurzame"-re auto's zijn stiekum natuurlijk ook wel erg goed voor de marketingmachine van het producerend apparaat, waar men vrolijk doorleutert over illusionaire "groene groei".
Dat terwijl doorrijden in je oude auto soms misschien zelfs nog wel eens wat minder slecht zou kunnen zijn dan elke twee jaar maar weer een nieuwe laten fabriceren.
Om maar niet te vragen wat mensen met een kleinere portemonnee dan zouden moeten rijden.
"De vervuiler betaalt" is in die context dan wel een beetje de wereld op zijn kop..
En als je wel naar de garage gaat om de TDI door VW op te laten schonen dan gaat het verbruik omhoog, het vermogen omlaag en de betrouwbaarheid van de auto wordt minder.
Waarom zou de motor minder betrouwbaar worden door een anders ingestelde chip?
Ook de combinatie van meer verbruik en minder uitstoot kan ik niet zo goed rijmen, bij slechts een softwareverandering.
Als je meer diesel inspuit bij een gelijk blijvende hoeveelheid lucht, krijg je méér uitstoot.
Niet minder.
Hoe rijker een diesel loopt, des te vervuilender.