Het volk de regering, of de partijen dus, laten kiezen vestigt veel te veel macht op die plaats.
Waar wat nu als oplossing? Wat stel jij dan voor, vragen jullie mij. We kunnen het volk toch geen kiesrecht ontzeggen, en we kunnen toch geen dictator aanstellen?
Ik denk dat ik een oplossing heb: het is een combinatie van een democratie en een technocratie.
Het volk zal niet meer kunnen stemmen op partijen en mensen, maar op ideëen en welke richting ze uitwillen, bijvoorbeeld links, groen, rechts, centraal, ... en ook zullen ze op acute problemen kunnen stemmen: wat te doen met de toestroom vluchtelingen?
De regering zal bestaan uit technocraten, of toch zeker op die plaatsen waar dat zeker nodig is zoals de post economie. Deze kunnen geselecteerd worden of vrijwilliger zijn, dat valt nog te bezien. Ze krijgen een redelijk loon, maar niet zoveel dat ze kost wat kost daarvoor aan de macht zouden willen blijven. Er moet ook op een of andere manier een commissie opgericht worden die nagaat of deze mensen niet buiten de lijntjes zouden kleuren. Dit wordt nu door het volk gedaan, maar zoals je ziet wil ik dat direct contact zoveel mogelijk beperken.
Deze staatsvorm vermijdt ook eindeloze discussies tussen partijen die alleen aan zichzelf denken waardoor belangrijke beslissingen uitgesteld worden, en soms ook niet goed genomen.
Het beste hieraan is vooral dat domme mensen met hun domme meningen van hun land met hun domme acties geen puinhoop kunnen maken.
Of toch al wat moeilijker...
Wat denken jullie ervan?
Laat ik nog even meegeven dat dit als 18 jarige mijn beeld is van een wereld die door de vorige (of twee) generatie(s) gemaakt is, en hoe ik denk die al een beetje beter te kunnen maken.