Agnosticisme: de leer van het niet weten

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

Willempie
Bevlogen

Re: Agnosticisme: de leer van het niet weten

Bericht door Willempie »

Erik schreef: Deze ken je vast wel: Is het niet verzamelen van postzegels ook een hobby?
Ja, die kennen we nu wel Ken jij die ook die van die "anti-postzegelverzamelaar" club?
Hallo meneer God, met Anna.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Willempie schreef:
Erik schreef: Deze ken je vast wel: Is het niet verzamelen van postzegels ook een hobby?
Ja, die kennen we nu wel Ken jij die ook die van die "anti-postzegelverzamelaar" club?
Ach ..... Willempie
Ik zou bijna medelijden met je krijgen.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

@ Willempie

Hoe sta jij tegenover elfjes?
Ben je A-elfist? Agnostisch t.o.v. elfjes?
Moet je daar echt een standpunt voor innemen?
Zie je dan hoe moeilijk ik het vind om mezelf te labelen?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
HankS
Diehard

Bericht door HankS »

dikkemick schreef:Bij gebrek aan beter noem ik mezelf atheist. Maar ik heb al eerder aangegeven dat het eigenlijk te zot voor woorden is, omdat ik ook niet van iemand een standpunt mag verwachten t.o.v. feeën of eenhoorns. Ik vind het al teveel credit voor "god"/"God"/goden om er een term aan te verbinden.
Je bent denk ik een apatheist :D
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.

—Bertrand Russell
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Apatheïsme (een portmanteau van apathie en theïsme/atheïsme), ook bekend als pragmatisch atheïsme of praktisch atheïsme is een geloofspositie gekenmerkt door apathie, minachting, of gebrek aan interesse voor de aanwezigheid of niet-afwezigheid van geloof in een godheid.

Dus helaas. Geen apatheist. Ik interesseer me het ongans in religie/goden en godsdienst.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Mijn favoriete drankje en chips staan weer klaar! Dames en heren.......leef je uit! :D
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

lost and not found yet! schreef:Mijn favoriete drankje en chips staan weer klaar! Dames en heren.......leef je uit! :D
Gezien de enorme hoeveelheden chips die je op dit forum nuttigt (terecht overigens..), kun je je naam niet beter
veranderen in Dikke Lost and not found yet?
Einstein/Mick
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

dikkemick schreef:Apatheïsme (een portmanteau van apathie en theïsme/atheïsme), ook bekend als pragmatisch atheïsme of praktisch atheïsme is een geloofspositie gekenmerkt door apathie, minachting, of gebrek aan interesse voor de aanwezigheid of niet-afwezigheid van geloof in een godheid.

Dus helaas. Geen apatheist. Ik interesseer me het ongans in religie/goden en godsdienst.
Dat klopt niet, want het is geen geloofspositie en evenmin is het minachtend ik zal Wikipedia gelijk even bijwerken.
Damn christians.

Edit: Manman, wat kon daar weer een hoop gelovige bullshit vanaf.
Apatheïsme (een samenvoeging van de woorden apathie en atheïsme), ook bekend als pragmatisch atheïsme of praktisch atheïsme is een een levenshouding waarbij men de bestaansvraag van goden niet relevant acht. Een apatheïst is niet geïnteresseerd in het aanvaarden of verwerpen van stellingen over het bestaan of niet bestaan van een God.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
HankS
Diehard

Bericht door HankS »

Ik kijk meestal op rational wiki en dasr vond ik ook deze http://rationalwiki.org/wiki/Ignosticism" onclick="window.open(this.href);return false; en als je apatheism intoets kom je ook tot een betere omschrijving.
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.

—Bertrand Russell
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

HankS schreef:Ik kijk meestal op rational wiki en dasr vond ik ook deze http://rationalwiki.org/wiki/Ignosticism" onclick="window.open(this.href);return false; en als je apatheism intoets kom je ook tot een betere omschrijving.
Ook een interessante positie. Op zich niet vreemd, want dit argument wordt vaak gebruikt tegen gelovigen: de gelovige weet zelf geen goede definitie te geven van god. Vanwege de vele verschillen is deze definitie eigenlijk ook niet te geven. Want waar ligt die vast? In welk heilig boek? Er is geen vaste definitie van god, dus hoe kun je iets weten over zijn wel/niet bestaan? Daarbij genomen dat 'bestaan' enkel geldt voor iets in de ruimte/tijd, en niet 'buiten de tijd' zoals god vaak wordt voorgesteld. Die god kan hooguit een 'zijnde' zijn en heeft dus onmogelijk invloed op het heden/verleden.

Wel interessant dit, goede link HankS =D>
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

dikkemick schreef:
lost and not found yet! schreef:Mijn favoriete drankje en chips staan weer klaar! Dames en heren.......leef je uit! :D
Gezien de enorme hoeveelheden chips die je op dit forum nuttigt (terecht overigens..), kun je je naam niet beter
veranderen in Dikke Lost and not found yet?
Off topic! Al jaren 65 kilo schoon aan de haak! Gaat dit forum niet veranderen! Of er moet een ark van evangelisten overspoelen hier! :D
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Dat beloof ik schreef: Edit: Manman, wat kon daar weer een hoop gelovige bullshit vanaf.
Apatheïsme (een samenvoeging van de woorden apathie en atheïsme), ook bekend als pragmatisch atheïsme of praktisch atheïsme is een een levenshouding waarbij men de bestaansvraag van goden niet relevant acht. Een apatheïst is niet geïnteresseerd in het aanvaarden of verwerpen van stellingen over het bestaan of niet bestaan van een God.
Dan nog steeds voldoe ik niet aan de definitie van apatheist.
Ik ben juist geïnteresseerd in stellingen over het bestaan. Ik vraag altijd naar de beste stelling (het beste argument) wat een bestaan zou rechtvaardigen, maar dit argument is er nooit.
Einstein/Mick
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Dat is iets anders.
Je kunt heel goed geïnteresseerd zijn in de stellingen (bv omdat je de mensen die deze stellingen gebruiken wil overtuigen dat ze er volledig naast zitten), terwijl het punt dat men met die stellingen wil maken, je niets kan schelen.

Dat geldt niet alleen voor het bestaan van god, maar bv ook bij zoiets als Maria zegt in het topic maagdelijke voortplanting.
Het zal de meesten van ons niets schelen of dit is gebeurd of niet.
Alleen is het voor een heel grote groep mensen onder ons een wezenlijk deel van hun wereldbeeld en die geloven echt dat ze maagd was.
Om deze mensen te overtuigen is het nodig om hun argumenten te kennen, zodat je ze kunt weerleggen.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Hoe dan ook, ik heb de grootste moeite mezelf een label toe te eigenen. Ik denk dat ik realistisch objectief goed beargumenteerd niet in het bestaan van goden geloof. And that's all.
Einstein/Mick
Plaats reactie