Willempie in antwoord op Fish

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Re: Hoe humanistisch bent u?

Bericht door Erik »

@Willempie,

1. Dus mensen waarvan de gebeden niet verhoord worden bestaan niet?
2. Sta jij open voor de gedocumenteerde gevallen van gebeden die niet verhoord zijn?
3. Je bedoeld de Pascal van Pascals weddenschap die met zijn intelligentie niet doorhad hoe verschrikkelijk hij de plank missloeg?
Dus naast het feit dat je hier weer eens een drogreden gebruikt, toon je er ook nog eens niets mee aan.
Als ik jou was zou ik gaan bidden om wat geholpen te worden met argumenteren, maar ik ben bang dat het niet helpt.

Ps.
Ontopic, hoe humanistisch ben jij Willempie?
O ja 24%, misschien komt het daardoor.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
dikkemick
Adelaar

Re: Hoe pastafariaans bent u?

Bericht door dikkemick »

@Willempie

Bestaat er een kleine mogelijkheid dat je al min of meer bezig was met God en dat een bepaalde gebeurtenis jou ervan heeft overtuigd dat God daar achter moest zitten?
Denk je dat er ook moslims zijn met zulke verhalen? Mensen die eerst niet geloofden in Allah, maar na een gebeurtenis in het leven, ineens het licht zagen?
Is dat dan ook maar enig bewijs dat Allah bestaat? Of in dit geval het VSM?
Is persoonlijke zekerheid algemene zekerheid?
Is persoonlijke zekerheid betrouwbaar?
Moeten wij persoonlijke zekerheden van anderen serieus nemen?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Willempie schreef:2. Mensen die hiervoor openstaan kunnen kennis nemen van ontelbare gedocumenteerde gebedsverhoringen, vooral in (auto)biografieën.
Bronnen? :?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

Fish schreef:
Willempie schreef:2. Mensen die hiervoor openstaan kunnen kennis nemen van ontelbare gedocumenteerde gebedsverhoringen, vooral in (auto)biografieën.
Bronnen? :?
Corrie ten Boom, Anne van der Bijl, Floris Bakels, David Wilkerson, George Verwer, Floyd McClung, Loren Cunningham, George Müller, John Knox, James Hudson Taylor, George Whitefield, John Wesley, om er wat te noemen. Het aantal is eindeloos.
Hallo meneer God, met Anna.
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

Willempie schreef:Corrie ten Boom
Er zijn heel veel mensen meer die in WOII gebeden hebben dat de kogel hen niet zou raken, en die zijn allemaal niet verhoord. Enkel de rij mensen die in WOII (dus vijf jaar) gebeden hebben en niet verhoord zijn is groter dan de rij mensen die in het hele menselijk bestaan (dus miljoenen jaren) gebeden hebben en verhoord zijn.
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

Berjan schreef: Er zijn heel veel mensen meer die in WOII gebeden hebben dat de kogel hen niet zou raken, en die zijn allemaal niet verhoord. Enkel de rij mensen die in WOII (dus vijf jaar) gebeden hebben en niet verhoord zijn is groter dan de rij mensen die in het hele menselijk bestaan (dus miljoenen jaren) gebeden hebben en verhoord zijn.
Dat klopt, waarmee nog niet gezegd is dat bidden zinloos is en niet helpt.
Willempie
Bevlogen

Re: Hoe pastafariaans bent u?

Bericht door Willempie »

dikkemick schreef:@Willempie
Bestaat er een kleine mogelijkheid dat je al min of meer bezig was met God en dat een bepaalde gebeurtenis jou ervan heeft overtuigd dat God daar achter moest zitten?
Ja, dat kan.
Denk je dat er ook moslims zijn met zulke verhalen? Mensen die eerst niet geloofden in Allah, maar na een gebeurtenis in het leven, ineens het licht zagen?
Ik denk het niet. Ik heb er in ieder geval nog nooit van vernomen. Maar ik kan het natuurlijk verkeerd hebben.
Is persoonlijke zekerheid algemene zekerheid?
Is persoonlijke zekerheid betrouwbaar?
Moeten wij persoonlijke zekerheden van anderen serieus nemen?
Persoonlijke zekerheid is niet "an sich" betrouwbaar. Serieus nemen mag wel, hoeft niet.
Leen1

Re: Willempie in antwoord op Fish

Bericht door Leen1 »

Je kunt hier uiteraard niets mee.
Als 1.000 mensen bidden tot het FSM, zullen er vast ook wel een aantal zijn die krijgen wat ze willen (bijvoorbeeld 1.000 soldaten die bidden om een oorlog waarin ze vechten te overleven). Kunnen we dan concluderen dat de conclusie 'bidden tot het FSM is zinloos en helpt niet' incorrect is?
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

Willempie schreef:Dat klopt, waarmee nog niet gezegd is dat bidden zinloos is en niet helpt.
Het zegt nog minder dat bidden werkt en nuttig is.
Als Allah, Zeus en Dyonisus zulke slechte resultaten hadden met bidden had je toch ook door dat bidden niet werkt? Dus waarom maak je dan voor jouw godsbeeld een uitzondering?

En waarom denk je dat jouw God wel ingrijpt als jij met een vinger aan de trekker staat, en laat hij wel toe dat zoveel mensen hetzelfde doen of voor een trein springen?
Waarom zou de stem die jij hoorde van jouw God zijn en niet van een demoon, een entiteit of misschien een geleideengel of een hersenspinsel?

Zelf heb ik ook dingen meegemaakt, maar ik zou nooit zeggen dat daarmee mijn godsbeeld (wat ik toen had) waar was. Of dat de bijbel (waar ik toen in geloofde) waar was.
Vind ik ook vreemd trouwens, dat je aan twee verhalen een geloof ophangt in een boek met kruisiging van een zoon van God, opdat de mensheid vergeve worde aan toe! De zaken die jij hebt meegemaakt kunnen ook gebeurd zijn zonder dat JHWH echt bestaat, of dat die een Zoon heeft die Jezus heet(te). De new age hoeken in boekenwinkels staan er vol mee, hindoes geloven in zulke wonderen, joden, moslims, boeddhisten, rationelen, etc..
Een anekdote werkt overigens ook niet om mensen te overtuigen van jouw gelijk, of het gelijk van de bijbel. Voor jouzelf misschien wel (ik koester mijn belevenissen ook) maar niet voor mensen die er niet bij waren. Want geef toe, als een moslim met dezelfde verhalen zou komen om zijn geloof in Allah te rechtvaardigen zou jij er ook niks mee kunnen.

Groeten
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Willempie schreef:

Waarom wordt een gebed om een nieuw been of arm nooit verhoord Willempie? En allerlei vage klachten wel.
Probeer je eens in ons te verplaatsen, zou je dan ook niet zeggen omdat wonderen niet bestaan, wonderlijk zaken. zaken waar niet direct een verklaring voor is, wel.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Er zijn vooral veel gewone zaken, die om de een of andere reden wonderlijk gevonden worden. Ik verwonder me daar wel eens over. Er is altijd wel iemand die geweldig veel geluk heeft, of iets waarvan iemand de oorzaak niet kent. Dat noem ik nog geen wonder. Ik noem trouwens niets een wonder. Sommige dingen noem ik onwaarschijnlijk. Zoals bijvoorbeeld dat ík de loterij zou winnnen (ik heb toevallig niet eens een lot gekocht), maar het is weer uiters waarschijnlijk dat iemand hem wint. Zo zijn er meer gebeurtenissen waarvan het onwaarschijnlijk is dat het een bepaald persoon zou overkomen, die desondanks regelmatig iemand overkomen. Er zijn nu eenmaal meer dan 7 miljard personen op de wereld. en dat is écht héél veel.
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Willempie schreef:
Berjan schreef: Er zijn heel veel mensen meer die in WOII gebeden hebben dat de kogel hen niet zou raken, en die zijn allemaal niet verhoord. Enkel de rij mensen die in WOII (dus vijf jaar) gebeden hebben en niet verhoord zijn is groter dan de rij mensen die in het hele menselijk bestaan (dus miljoenen jaren) gebeden hebben en verhoord zijn.
En jij denkt dat mensen in de gaskamers niet gebeden hebben? Ik vind jou soort uitspraken arrogant, mensonterend, misleidend en afschuwelijk tegelijk.

Ik zie hier overigens hele goede reden om moslim te worden Willempie.
http://www.islamnu.nl/index.php/bibliot ... aam-geloof" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar liefst 5 uitgebreide motivaties!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

En jij denkt dat mensen in de gaskamers niet gebeden hebben? Ik vind jou soort uitspraken arrogant, misleidend en afschuwelijk tegelijk.
Dat zegt Willempie toch ook niet?

Dat er mensen zijn die kennelijk niet kregen wat ze vragen, wordt als argument gebruikt.
Deze argumentatie deugt niet. Er zijn mensen die niet geholpen worden door naar een dokter te gaan, maar dat is geen reden om niet naar de dokter te gaan (helaas wordt dit argument wel gebruikt door sommige fanatieke aanhangers van alternatieve genezers).

Een gebed voor een nieuwe arm of been, lijkt me sowieso vrij zinloos. Dat is een wat erg eenvoudig beeld van een god als een soort tovenaar of sinterklaas die al je wensen moet vervullen. Als een god al onze wensen zou vervullen, zou het leven 'as we know it' niet bestaan en zouden mensen geen problemen meer hoeven op te lossen. En wat moet een god doen met aanhangers van zowel Ajax als Feijenoord die bidden voor de winst van hun eigen club?
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Leen1

Bericht door Leen1 »

Gelijkspelletje in de Arena kan ik ook mee leven... :D
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

gerard_m schreef:
En jij denkt dat mensen in de gaskamers niet gebeden hebben? Ik vind jou soort uitspraken arrogant, misleidend en afschuwelijk tegelijk.
Dat zegt Willempie toch ook niet?
Dit soort opmerkingen (Dat klopt, waarmee nog niet gezegd is dat bidden zinloos is en niet helpt.) zegt wat mij betreft dat bidden soms wel, soms niet werkt. En God maakt dan wat mij betreft hele vreemde beslissingen.
Einstein/Mick
Plaats reactie