wilfred degens schreef:door axxyanus » 08 feb 2016 13:14
Neem de analogie met de muziekkant. Elke muziekkant mag zich ongeremd op zijn eigen instrument uitleven. Maar als muziekkanten samenkomen dan zijn er regels nodig opdat die muziekkanten samen iets kunnen creëren dat zij alleen niet kunnen. Muziekkanten die niet naar een dirigent willen luisteren moeten zich niet begeven op een plek waar samenwerking verwacht wordt om dan te klagen over de regels die dat met zich meebrengt.
Mee eens!
Zeer juist om als muzikant in een muzikaal samenwerkingsverband met andere musici je muziekklanken te onderwerpen aan de dirigent.
Doch hoe is deze metafoor met het vrijdenken te vergelijken, wanneer iemand solo zijn gedachten en gevoelens mag, althans verondersteld te mogen, neerschrijft. Ik ambieer geenszins ergens in welke groep op aarde dan ook een eenheid te vormen.
Wat kom je hier dan doen? Als je enkel je gedachten en gevoelens solo wil opschrijven dan lijkt een blog mij meer geschikt. Hier is het de bedoeling dat jouw neergeschreven gedachten en gevoelen samen met die van anderen een boeiende gedachtewisseling oplevert waar ook later mensen nog iets aan hebben als ze het teruglezen.
wilfred degens schreef:Ik wil wel mijn gedachten toetsen aan de vrije gedachten van anderen, visa versa, wanneer dat op basis van wederzijds respect gaat en vooral blijft gaan ZONDER het voortdurend op de man te gaan spelen, zonder dat de moderatie dat blijkbaar een punt vindt. Waardoor iedere lezen zonder stront in z'n ogen kan lezen dat zulks de dialoog in de kiem smoort. Willempie!
Moderatie is steeds een afweging. Ik vind het ook raar dat je blijkbaar van oordeel bent dat de moderatie te laks is, terwijl je net nog van oordeel was dat ieder zijn gedachten zonder meer moest kunnen opschrijven. Wat als Willempies gedachten zich nu eenmaal op de man richten? Moet hij die dan niet ongestoord kunnen opschrijven?
wilfred degens schreef:Wanneer de muzikant een valse noot speelt, wordt er alleen op die valse noot gedirigeerd en niet die man/vrouw stigmatiserend in het orkest aangesproken. Lijkt mij toch niet zo moeilijk om te begrijpen hoe ik dit respectvol bedoel?
En wat met muziekkanten die geen valse noot spelen, maar gewoon een ander ritme? Of wiens instrument op een andere toonhoogte is gestemd? Of die een ander lied spelen?
wilfred degens schreef:Ook is waar, dat dit forum een platvorm is waar ik al of geen gebruik (meer) van kan/wil maken. Ik wilde toch graag deze vrije gedachten kenbaar maken. Ik voel mij aan niets verplicht in mijn vrij denken en wil ook niet vaak bijna gedwongen worden in een rot sfeer mijn gedachten te verklaren, behangen met sigma's. Zou jij dan nog wel reageren?
Ach soms is het wel leuk om iets extra uitdagends aan te pakken. Maar het staat je inderdaad vrij om kieskeurig te zijn op wie je reageert. Dat ben ik zelf ook.
wilfred degens schreef:Ik mis hier voldoende respect voor de auteurs, vijvertjes mentaliteit ten top, en geen enkele moderatie merkbaar wanneer er op de man gespeeld wordt, zonder andere aanleiding dan dat deze of gene het niet eens is met wat iemand laat weten zus of zo te denken.
Tja de moderatie zijn vrijwilligers die ook beperkt zijn in de tijd dat ze in die moderatie steken. Persoonlijk ben ik van oordeel dat als je enigzins kieskeurig bent met op wie je reageert, dat respect wel wil meevallen maar ik kan dat niet voor jou inschatten.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman