Een poosje terug kwam ik deze gedeelde video tegen, de video claimt dat deze met een paar simpele feiten de wederopstanding van Jezus kan bewijzen. Vanzelfsprekend klik ik er op, ik vind dit soort filmpjes altijd wel interessant.
Het eerste wat mij aan het filmpje opviel is dat deze stelt dat sceptische mensen het met deze feiten eens zijn. Dat is mogelijk maar één van die mensen wiens naam getoond word komt toch echt tot een compleet andere conclusie wanneer het om de wederopstanding van Jezus gaat.
Ik vroeg me af of al die sceptische mensen het wel eens met die feiten eens waren, dat lijkt mij niet eigenlijk. Maar als ze het er wel mee eens waren dan waren de makers van het filmpje toch echt in een andere valkuil gevallen. Ik kon mijn vinger er niet op leggen, tot ik deze video tegenkwam. Hierin word uitgelegd wat de minimal fact methode is en wat er mis mee is.
Ik ben de eerste video sindsdien meerdere keren tegengekomen, waarschijnlijk omdat het snel Pasen is.
Mochten jullie het filmpje ook tegenkomen dan is het nu hopelijk iets duidelijker wat er hier precies gebeurt.
Hebben jullie nog aanvullingen? Zien jullie er wellicht ook een geleerde tussen staan die absoluut niet in deze video past?
De wederopstanding "bewezen" met de minimal facts methode.
Moderator: Moderators
De wederopstanding "bewezen" met de minimal facts methode.
Why don't you believe in God?
Why don't you believe in Ra? Why don't you turn to the east daily and pray to Allah?
When you understand why you reject all other gods, You'll understand why I reject yours.
♬ Greydon Square - Squared
Why don't you believe in Ra? Why don't you turn to the east daily and pray to Allah?
When you understand why you reject all other gods, You'll understand why I reject yours.
♬ Greydon Square - Squared
- Dat beloof ik
- Bevlogen
Re: De wederopstanding "bewezen" met de minimal facts method
Ten eerste heb je geen geleerden nodig om een verzonnen verhaal te weerleggen, alles wat je nodig hebt is gezond boeren verstand.
De eerste keiharde leugen in het filmpje is dat geloof in de opstanding is gebaseerd op historische feiten.
- Jezus bestaan wordt als feit geacceepteerd, maar op grond waarvan ?
- Zijn discipelen waren overtuig dat hij opstond ? Ja, dat staat in de bijbel, maar nergens anders. Dat is een cirkelredenatie dus waardeloos.
- Paulus werd een christen, ook dat is een cirkelredenatie om dezelfde reden
- Jezus’ broer werd christen, dito
- Het graf was leeg, dito.
Geen enkel van deze zaken is een historisch feit, allen zijn verhaaltjes uit de Bijbel en niets meer.
Nee, er is geen groot gat in geschiedenis van de mensheid als we deze zaken niet kunnen verklaren, we hoeven ze nl niet te verklaren want ze zijn geen feit.
Na 2 minuten ben ik gestopt met het filmpje kijken, het is complete onzin.
De eerste keiharde leugen in het filmpje is dat geloof in de opstanding is gebaseerd op historische feiten.
- Jezus bestaan wordt als feit geacceepteerd, maar op grond waarvan ?
- Zijn discipelen waren overtuig dat hij opstond ? Ja, dat staat in de bijbel, maar nergens anders. Dat is een cirkelredenatie dus waardeloos.
- Paulus werd een christen, ook dat is een cirkelredenatie om dezelfde reden
- Jezus’ broer werd christen, dito
- Het graf was leeg, dito.
Geen enkel van deze zaken is een historisch feit, allen zijn verhaaltjes uit de Bijbel en niets meer.
Nee, er is geen groot gat in geschiedenis van de mensheid als we deze zaken niet kunnen verklaren, we hoeven ze nl niet te verklaren want ze zijn geen feit.
Na 2 minuten ben ik gestopt met het filmpje kijken, het is complete onzin.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
-
appelfflap
- Banned
dus als ik het goed begrijp?
heb ff gegoocheld want filmpjes duren me te lang
we hebben 100 "feiten", we halen er 5 uit en de rest negeren we.
ik zou dat cherry-picking noemen
heb ff gegoocheld want filmpjes duren me te lang
we hebben 100 "feiten", we halen er 5 uit en de rest negeren we.
ik zou dat cherry-picking noemen
Stel je voor dat een God voor de grondlegging der wereld al het plan had om de mensheid te redden door Zijn Zoon de schuld van zijn schepsels, die niet opgewassen zouden blijken te zijn tegen de verleidingen van zijn aartsvijand de duivel, over te laten nemen. Als het dan eindelijk zo ver is dat de schuld middels een kruisiging is vereffend en het werk van de satan te niet is gedaan kan bij de opstanding de overwinning worden gevierd. (Het zou te veel zijn gevraagd als Gods Zoon voor altijd dood en Zijn ziel eeuwig in de hel zou moeten blijven, het laatste is alleen weggelegd voor ongelovigen, een paar dagen en een paar nachten was voor Hem meer dan voldoende, het exacte aantal is wat onzeker)
Het lijkt mij voor de hand liggend dat zo'n goddelijke opstanding met veel trompetgeschal in aanwezigheid van regeringsleiders zoals in bovenstaand filmpje te horen en te zien is gebeurt. Maar God doet het anders. In alle stilte komt Jezus uit het graf zodat zijn volgelingen niet begrijpen wat er met hun Meester is gebeurd. Later wordt er wel beweerd dat soldaten een steen weg hebben zien rollen, ook heeft men wat aan het lege hoofdeinde zien zitten, de éen meer dan de ander maar zelfs toen de opgestane Heer verscheen werd Hij niet herkend. Hij had zijn gelaatstrekken wat veranderd of misschien alleen zijn baard wat bijgeknipt.
Al met al een stuntelige vertoning van wat zou heten de uitvoering van een groots plan wat God met de mensheid voor had. Je zou je daarom kunnen afvragen of de evangelisten wel goed waren voorgelicht of wellicht andere motieven hadden toen zij de opstanding van hun Christus als een stukje geschiedenis beschreven.
Met dank aan J.S.Bach hebben wij door deze verhalen wel mooie muziek tot onze beschikking:
NB: Doe wel en zie niet om.