Maria schreef:
Een paar vragen aan TS
Ik heb even je zin uit elkaar gehaald en zie nogal wat dingen, die je ook apart kunt zien.
Voor je hier een rationele discussie over wil voeren, zul je deze aspecten ook moeten scheiden en verduidelijken wat je bedoelt.
Tegen de traditie in op dit forum, maar prima, goed idee
Maria schreef:1 - Wat beschouw jij als religieus zijn?
Geloven in God. Dat is mijn persoonlijke definitie, I know. En wat is God dan weer precies? Laten we beginnen met een soort van mmmm Intelligentie, een Bedoeling in het leven. Een transcedentie, waarbij het Goede nagestreeft dient te worden
Maria schreef:2 - Moet dat per definitie een gevestigde of (nog niet) georganiseerde doctrine zijn?
Ik persoonlijk geloof in de Goddelijkheid van Jezus. Dus ik zou juichen als men Jezus volgt, maar dat hoeft niet per se t christendom in haar huidige vormen te zijn.
Maria schreef:3 - Dat is misschien de wens van jouw en met jouw van meerdere mensen, maar is dat ook de wens van diegenen, die meer zien in een rechtvaardige godheid, die ook enige richtlijn en consequenties bij falen geeft in hoe de (feilbare) mens zich heeft te gedragen om tot een goede samenleving te komen?
Dit is ongeveer wat ik geloof omtrent God.
Maria schreef:4 - Is dit de Jezus uit de Bijbel vlg. de leer van de Christelijke kerk?
Ik ben helaas behoorlijk buitenkerkelijk.
Maria schreef:Of is dit een Jezus als altijd na te volgen goeroe, zoals hij door alle mensen en religies op de hele wereld gezien zou kunnen worden?
BEetje ertussen in

Nu even haast (moet naar de kerk) dus wellicht later meer?