Ik vroeg dus naar verdere onderbouwing. En wat krijg ik terug? Een tegenvraag! Jij beantwoord en stelt dan pas vragen.Dikkemick: Mijn belangrijkste is dat deze god niet aan dit argument hoeft te voldoen, zonder verdere onderbouwing. God was en is gewoon, zonder voorafgaande oorzaak. Klaar! Als ik dit van het universum beweer word ik ook niet serieus genomen.
Justinus o Logikós: Noem is een andere mogelijke oorzaak die voldoet aan de eigenschappen immaterieel, buitentijdelijk en transcendent.
MOET? Je bent nogal stellig. Er MOET niets. Het ontstaan van het universum MOET nl. door mijn Blub veroorzaakt zijn.Dikkemick: Mijn 2e bezwaar: Waarom moet dit ontstaan persoonlijk zijn?
Justinus o Logikós: Er moet een wils-act vooraf gegaan zijn aan het veroorzaken van het universum. Met andere woorden de oorzaak kan niet causaal inert zijn, anders waren wij hier nu niet. Dit is alleen mogelijk als de oorzaak een wil heeft. Een wil kun je pas hebben als je een bewustzijn hebt, zo wordt de oorzaak persoonlijk.
Ik wacht af tot de wetenschap met een oplossing komt, zoals ook Darwin met een oplossing kwam.
Welke fysica exact? Waar heb jij verstand van? Waarom is jouw overtuiging nog geen algemeen geaccepteerde wereldsensatie?Dikkemick: Derde bezwaar. Je gebruikt (denk ik) de big bang om dit argument te valideren.
Alleen suggereert dit model (van de big bang) niet dat de (mogelijke) singulariteit wel of niet uit een voorafgaande staat is ontstaan. Het is dan ook niet logisch om de big bang als bewijs aan te voeren voor (creatie) ex nihilo.
Justinus o Logikós: Ik verwijs naar de fysica om premisse 2 te ondersteunen. Over welke voorafgaande staat heb je het?
Correct! Jij weet niet wat tijd is. Doe dan ook geen uitspraken over causaliTIJD en een begin.Dikkemick: Vierde bezwaar is: "Beginnen te ontstaan" Je moet een goede kennis van de tijd hebben. Ik weet niet wat (ruimte)-tijd is. En ik weet zeker dat jij dit ook niet weet.
Justinus o Logikós: ?
Mentaal is een geestestoestand. Dit gebeurt in ruimtetijd. Tijdloos kun je pas gebruiken als je weet wat tijd is. En ik zeg dat jij niet weet wat tijd is/Dikkemick: Vijfde bezwaar: Iets dat tijdloos kan bestaan (en dus onveranderlijk zou moeten zijn). En met onveranderlijk bedoel ik: Kan niet bewegen, kan geen mentale toestanden hebben en kan dus niet denken!) Wat is een tijdloze oorzaak? Oorzaak is iets IN de tijd.
Justinus o Logikós: Hoezo kan een tijdloos wezen geen mentale toestanden hebben en niet veroorzaken? Onderbouw dat is. God 'beweegt' inderdaad niet omdat het woordje 'bewegen' alleen toegepast kan worden in de ruimte. Waarom zou God zich moeten 'bewegen'? God is geen atomair deeltje dat kan botsen...
Zoals jij tijd niet kent, heb je ook geen verstand van quantumvacuums. Als ik het mis heb, leg het uit aub. Leg een tijdloos quantumloos denkend/scheppend wezen uit!!!Dikkemick: Zesde bezwaar: Iets kan niet uit niets voortkomen. Alleen is 'niets' nog nooit goed gedefinieerd en dus kun je er geen uitspraken over doen. God noem ik overigens niet niets (= bezwaar 1). In de wetenschap wordt een quantumvacuum
als 'niets' gezien en hier ontstaan doorlopend virtuele deeltjes. Ga ik verder niet op in omdat ik er geen verstand van heb.
Justinus o Logikós: Een quantum vacuum is niet niets... Het is namelijk een quantum vacuum. God is inderdaad niet niets. Wat heeft dit allemaal met de premissen van het argument te maken?
Dat jij het niet kan begrijpen. Tenzij....Maar dan moet je het uitleggen!Dikkemick: Zevende bezwaar: Het universum begint te bestaan zeg je: universum wordt dan gedefinieerd (correct me if i'm wrong) als 'de gehele materiële realiteit met alle materie/energie. De wetenschap definieert alleen het universum als een 4 dimensionaal ruimte-tijd manifold (ken het Nederlands niet). begrijp jij dit? Ik niet.
Justinus o Logikós: ? Wat is nu het argument?
Wat zijn dit nou voor conclusies? Vul voor "god" ieder ander onbetekenend woord in. Ik sluit het bestaan van een god helemaal niet uit. Ook het bestaan van een blub niet. JIJ moet met argumenten komen. Niet ik.Dikkemick: Negende: Je gaat op voorhand al uit van het bestaan van een (gods)entiteit en past je theorie hierop aan. Deze eentiteit is totaal niet onderbouwd en is gebaseerd op geloof/faith. Mocht je echter kennis(!) hebben, deel die met ons
Justinus o Logikós: Er is niets dan God dat ons universum veroorzaakt kan hebben, conclusie: God moet bestaan. God postuleren als oorzaak is volkomen coherent en gerechtvaardigd. Jij sluit überhaupt het bestaan van God al uit. Ik presenteer hier een argument dat aantoont dat God bestaat. Weerleg het argument a.u.b. door de premissen aan te vallen. Dat doe je niet. Je argumenten zijn allemaal makkelijk te weerleggen.