Wat lees je nu?

Geef hier je mening over boeken die je hebt gelezen.

Moderator: Moderators

HenkM
Superposter

Re: Wat lees je nu?

Bericht door HenkM »

Vertrouwd en O zo vreemd, van Wim Kayzer even opzij gelegd, want het is te monumentaal. Teveel te onthouden.

Nu even de aandacht naar "Het complete Rekel-boek" van Koos van Zomeren, over de dagboeknotities (en column) over diens hond Rekel. Hilarisch, en ontzettend herkenbaar voor hen die hond(en) hebben.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Orson Scott Card:
Net uit: The Abbys
Net begonnen aan: Spreker voor de doden
Ik wens u alle goeds
Peter van Velzen
Site Admin

Peter van Velzen schreef:Orson Scott Card:
Net uit: The Abbys
Net begonnen aan: Spreker voor de doden
Nu klaar met het lezen van Enders tactiek.(Enders Game)
Ik wens u alle goeds
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Ethiek in de praktijk, door Bolt/Verweij/van Delden, en enkele contributies.

Dit naar aanleiding van een discussie alhier waar ethiek ter sprake kwam, en de verschillende benaderingen.

Voorlopig geen fijn begin: hoofdstuk 17: Hoe bepaalt mijn levensbeschouwing mijn morele opvattingen?
Je kunt de hoofdstukken als modules zien.

Dit hoofdstuk werd geschreven door 2 theologen, beide van de Theologische faculteit Utrecht

Ik, in mijn naïviteit, begon met een open geest, maar werd al snel de kop ingeslagen bij de indeling:

"Een levensbeschouwing is de diepste levensoriëntatie en bestaat uit 3 onderdelen:
1. Centraal waardensysteem (normatieve component)
2. Overtuiging over feiten (theoretische component). Feiten over de wereld, het bestaan van god, oorsprong van de mens, etc
3. Grondhouding (affectieve component)"

Mogelijk begrijpen jullie dat het 2e onderdeel mij in het verkeerde keelgat schoot. NU al
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Eyewitness Testimony - Elizabeth Loftus .... (oog)getuigen zijn doorgaans volslagen onbetrouwbaar vanwege de manier waarop de hersens werken.

Sam Harris: Letter to a Christian Nation; Free Will; The Moral landscape (die moet ik nu het eerst aanpakken)
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Letter to a Christian Nation heb ik nu uit.

Dat mag wel een Nobel prijs krijgen. Strak en duidelijk. Kortom: Sam Harris.

Enig minpuntje: hij refereert nogal vaak naar de islam, en hun kwalijke praktijken (hij slaat Hindoe en Sikh niet over). Dat zet, denk ik, tegenover een christelijke weinig zoden aan de dijk; die heeft geen of weinig boodschap aan het feit dat er nog meer achterlijke godsdiensten zijn. Of beoefenaren daarvan.

Nu over naar: The Moral Landscape, van dezelfde auteur
Krautsjo

Bericht door Krautsjo »

Believing Bullshit: How Not to Get Sucked into an Intellectual Black Hole (2011) Prometheus Books: New York. ISBN 1-61614-411-4. van Stephen Law echt een aanrader staat vol met tips over hoe je zwarte gaten in je denken kunt vermijden.
Peter van Velzen
Site Admin

Krautsjo schreef:Believing Bullshit: How Not to Get Sucked into an Intellectual Black Hole (2011) Prometheus Books: New York. ISBN 1-61614-411-4. van Stephen Law echt een aanrader staat vol met tips over hoe je zwarte gaten in je denken kunt vermijden.
Zwartev gaten in je denken ? Die moeten wel buitengewoon aantrekkelijk zijn, maar totaal geen verlichting brengen :)
Ik wens u alle goeds
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

De voedselzandloper. Best vervelend voor een broodliefhebber :wink:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

MoreTime schreef:Heb pas En de Mens Schiep God aangeschaft van Selina O'Grady. Zo even doorgebladerd, lijkt wel interessant. Gaat niet alleen in op de christelijke god maar ook op de oosterse. Dit is er een voor de herfstvakantie :)
...
Heb het boek nu uit, het is uiteindelijk de kerstvakantie van 2014 geworden (de tijd vliegt).

Een interessant boek, wat minder algemeen bekend denk ik aangezien ik er nergens wat over lees of hoor. Het boek is vooral een geschiedenisboek en behandeld de situatie in de wereld rond het jaar 0 (of de tijd van Jezus).
Het gaat in op het Chinese rijk en het Confuscianisme, het Brahmanisme, Jaïnisme , Boeddhisme, Hindoeïsme in Indiä e.o. en het christendom in het Romeinse rijk.

Het laatste vond ik het meest interessant. Het boek schetst een goed beeld van Keizer Augustus, van de verhoudingen tussen de Joden en de Romeinen en maakt het duidelijk hoe de Jezus cultus kon ontstaan in die tijd en op die plaats.

Een beetje taai soms, maar op andere momenten lijkt het een spannend geschiedenisverhaal, met allerlei interessante details.

Wat mij betreft had het gedeelte over de Romeinen en het ontstaan van het Christendom nog wat uitgebreider gemogen, aangezien de subtitel die verwachting wekt (De wereld in de dagen van Jezus).

Het volgende boek dat ik van plan was te gaan lezen is van Fik Meyer over Paulus. Heeft iemand dit boek gelezen en is het geschreven vanuit een actuele benadering van Paulus en geen theologische?
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

Vier boeken heb ik besteld en krijg ik morgen binnen:

Charles Darwin, over het ontstaan van soorten (is uiteraard welbekend op dit forum)
Ad van Liempt, de Drogist (over een man die in het verzet zat en na de oorlog problemen kreeg door zijn onorthodoxe levenswandel)
Johan Braeckman, de ongelovige Thomas heeft een punt (over wetenschap en pseudowetenschap, over zelf nadenken in plaats van gedachten over te nemen van anderen, hier op dit forum al eens behandeld)
Vincent Icke, Niks Relatief (waarin de wetenschapper Icke het universum probeert uit te leggen)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Afbeelding
"beyond belief my secret life inside scientology and my harrowing escape"

Helaas denken ouders nog steeds dat ze er goed aan doen, de kinderen in DE religie (overtuiging in dit geval) op te voeden.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Arjen2015
Ervaren pen

Re:

Bericht door Arjen2015 »

a new earth van Eckhart Tolle linkje
Martim Cymbron -
Peter van Velzen
Site Admin

Lolita (Nabokov)
Ik had er niet echt zin in, maar er werd altijd beweert dat het een meesterwerk was, Dat bleek het ook, Wat een taalkunstenaar, en dat in het Engels, terwijk zijn moedertaal Russisch was.
Ik wens u alle goeds
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Peter van Velzen schreef:Lolita (Nabokov)
Ik had er niet echt zin in, maar er werd altijd beweert dat het een meesterwerk was, Dat bleek het ook, Wat een taalkunstenaar, en dat in het Engels, terwijk zijn moedertaal Russisch was.
Inderdaad. Buitengewoon geschreven.Ik heb het altijd jammer gevonden dat ik die vaardigheid niet had.
Plaats reactie