Wat lees je nu?

Geef hier je mening over boeken die je hebt gelezen.

Moderator: Moderators

HenkM
Superposter

Re: Wat lees je nu?

Bericht door HenkM »

Ik lees nu Roofstaat, door Ewald Vanvucht.

Over de Nederlandse handels- of veroveringsgedrag door de eeuwen heen,
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Wim_1946
Forum fan

Bericht door Wim_1946 »

HenkM schreef:Ik lees nu Roofstaat, door Ewald Vanvucht.

U bedoelt Ewald Vanvugt?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ewald_Vanvugt
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Wim_1946 schreef:
HenkM schreef:Ik lees nu Roofstaat, door Ewald Vanvucht.

U bedoelt Ewald Vanvugt?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ewald_Vanvugt
Waarvan akte. Inderdaad
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Daar is hij weer, net uitgelzen hilarisch
Daar is hij weer, oorspronkelijke titel Er ist wieder da, is een satirische roman uit 2012 van de Duitse journalist en schrijver Timur Vermes. Het is tevens zijn debuutroman.

Het boek gaat over Adolf Hitler die op 30 augustus 2011 wakker wordt op een braakliggend stuk grond in Berlijn. Daar beseft hij dat de wereld sterk veranderd is sinds 1945 en dat hij veel verder in de tijd is geraakt. Een meelevende kioskhouder bezorgt hem een rolletje bij de televisie. Met hulp van Wikipedia leest hij zich via internet razendsnel in over de afgelopen 56 jaar. Als tv-persoonlijkheid Hitler gebruikt hij YouTube en ontdekt hij dat 2011 een veel betere tijd is om zijn boodschap wereldwijd uit te dragen. Zijn stellingnames als Hitler zijn juridisch moeilijk aan te pakken, omdat hij alleen maar een typetje speelt. De historische führer kan hij immers onmogelijk zijn. Sensatiekrant Bild wordt genadeloos gevloerd en zijn vernietigende reportage over de NDP verwerft zelfs de prestigieuze Grimme-Preis. Nadat skinheads hem het ziekenhuis in hebben geslagen, liggen de traditionele partijen aan zijn voeten. Hitler moet opnieuw een keus maken.
Nu begonnen aan de zijderoute's onderwijl ook de autobiografie van Marten Toonder weer aan het herlezen en autobiografie van John Cleese die na de zoveelste dure scheiding weer geld nodig heeft.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Lees nu Preston/Child: Duel met de dood.
Een doodgewone roman dus.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Bram Kaandorp
Ervaren pen

Bericht door Bram Kaandorp »

The Uplift War van David Brin.

Ik heb in het verleden de Foundation serie van Asimov gelezen, en was er erg van onder de indruk, maar de Uplift serie voelt veel voller en beter ingevuld aan.

Misschien is het omdat de Foundation serie te vast zit aan het idee van grootse plannen op de achtergrond, terwijl de Uplift serie meer focus heeft op de personages.

De volgende serie (niet per se het volgende boek) is de Mars trilogie van Kim Stanley Robinson. Er is een TV serie op komst gebaseerd op die boeken. Hoewel het nog een flinke tijd kan duren voordat die op TV komt (en nog langer voordat hij in Nederland op TV komt), wil ik toch alvast de boeken lezen. Daarnaast zeggen heel veel mensen (waaronder science fiction auteurs) dat het een van de beste hard science fiction series is.
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?"

Douglas Adams
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Clancy : De jacht op Red-october
In het 1e hoofdstuk wordt Poetin vermoord!
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Roman uit. Tijd voor studie:

"Faith vs Fact" van Jerry A. Coyne (Auteur van o.a. "Why evolution is true")
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

dikkemick schreef:Roman uit. Tijd voor studie:

Hij legt het beter uit dan Dawkins.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Peter van Velzen schreef:Clancy : De jacht op Red-october
In het 1e hoofdstuk wordt Poetin vermoord!
Ik ben mijn hele leven al gefascineerd door onderzeeërs.

Jammer dat er geen goede simulaties meer gebouwd worden, te moeilijk en te weinig liefhebbers.
Ik kan je wel de Koude oorlog onder water aanbevelen.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
FransP
Forum fan

Bericht door FransP »

Ik spaar de New Sceinstist op en nu naar de camping gebracht. Af en toe pik ik er eerder een uit als het een voor mij leuk thema is. Dus leesvoer.
Tussendoor Robots, Aliens & popcorn van George van Hal.
Religie is al een blinde man,
die in een donkere kamer,
op zoek gaat naar een zwarte kat,
die er niet is,
maar hem toch vind.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

De zijderoutes
door Peter Frankopan een indrukwekkende reis door de tijd en dan eens vanuit een andere hoek van de wereld belicht.
De zijderoutes is een schitterende verkenning van de elementen die de stuwende kracht waren achter de opkomst en de ondergang van wereldrijken, die de stroom van ideeën en goederen bepaalden en nu een nieuw tijdperk inluiden in de internationale politiek.

Het gebied ten oosten van de Middellandse en de Zwarte Zee tot aan de Himalaya, dwars door Centraal-Azië tot diep in China en India, was duizenden jaren het middelpunt van de aarde. Het is de bakermat van onze beschaving, waar meer dan 2500 jaar v.Chr. metropolen ontstonden als Harappa en Mohenjodaro met een bevolking die in de tienduizenden liep en met straten die waren aangesloten op een geavanceerd rioleringssysteem. Het is ook het gebied van de zijderoutes – handelsroutes maar ook verbindingswegen waarlangs opvattingen, religies, ideeën, cultuur én ziektes zich konden verspreiden.

Hier begint Peter Frankopan zijn nieuwe wereldgeschiedenis. Na de eerste zijderoutes ontstonden er andere: de slavenroute, de goudroute, de route naar het zwarte goud. Maar in onze eenentwintigste eeuw zijn nieuwe routes aan het ontstaan die een grote gelijkenis vertonen met die allereerste, die Centraal-Azië doorkruisten. De zijderoutes komen terug!
http://www.unieboekspectrum.nl/boek/978 ... jderoutes/" onclick="window.open(this.href);return false;
En als lichter noot
Voedingsmythes – Over valse hoop en nodeloze vrees. van Martijn Katan ook erg leuk gezien alle voedingsgoeroes en manies die komen en gaan.
http://vumagazine.nl/martijn-katan-voedingsmythes/" onclick="window.open(this.href);return false;
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

dikkemick schreef:Tijd voor studie:

Hé, toevallig beluisterde ik dat als audioboek vorige week.
Helder geschreven boek. Jammergenoeg is het onderwerp zo uitgekauwd dat ik door weinig of niets verrast werd.

Wat de leesboeken betreft, daar heb ik altijd een stapeltje van naast mijn bed. Ik lees ze tezelfdertijd, naar gelang de stemming. Op dit moment:

-The Works of Philo (vert. Yonge). Uitstekend voor wanneer je in slaap wil vallen.

-Leaving the Fold (Testimonies of former fundamentalists). Het boek is al 21 jaar oud, maar daarom niet minder boeiend. Iedere 'afvallige' geeft zijn verhaal met redenen en hoe men er nu over denkt. De verhalen zijn per hoofdstuk onderverdeeld in mensen die nu gematigd of liberaal zijn geworden, mensen die naar een geheel andere religie omgeswitcht zijn, mensen die nu agnost zijn, en mensen die zich nu atheïst noemen.
Voor mij allemaal heel interessant. In de eerste groep kom ik kopstukken tegen zoals Robert M. Price, die tegenwoordig agnost of atheïst is, Harvey Cox, wiens klassieker The Secular City ik in de 70-er jaren al las, Tom Harpur, en Dennis Ronald MacDonald (die tegenwoordig als de grootste expert op het gebied van het boek Handelingen, en de invloed van Homerus op Marcus en Lucas-Handelingen wordt beschouwd).

-The historical Jesus - five views
Met essays van Robert M. Price, John Dominic Crossan, Luke Timothy Johnson, James Dunn en Darrell Bock.

-Jesus did not exist - a debate among atheists,
geschreven door de Australiër Raphael Lataster.
Het is een analyse en evaluatie van de boeken van Ehrman, Casey en Carrier aangaande het onderwerp. Lataster is een enthousiast voorstander van Carriers voorstel en methode om voortaan het theorema van Bayes op het Jezus-onderzoek los te laten.

Ik heb ook altijd een Fins boek waar ik mee bezig ben. Op dit moment een dik geschiedenisboek, geschreven door Dr. Mikko Uola, Eritahtiset aseveljet (Uit cadans lopende wapenbroeders). Het analyseert de verhouding van Finland, Roemenië, Hongarije, Italië, Bulgarije met nazi-Duitsland.
Finland werd door Duitsland en andere landen vanwege de winteroorlog bijzonder bewonderd. Finland kon daarom haar oorlog zelfstandig voeren, en enkel op het front waar ze zelf voor koos.
Finland moest - net als Hongarije en Roemenië - kiezen tussen twee slechte alternatieven, en koos voor nazi-Duitsland. De Sowjet-Unie ervoer men al meer dan twintig jaar als een ideologisch gevaar, en sinds de winteroorlog ook als een geografisch gevaar.
De westerse naties komen er af als onverschillig wat betreft het lot van Oost-Europa.
Heel grappig was dit te lezen (uit de zog. Ciano diaries):

De minister van buitenlandse zaken komt naar Washington om president Roosevelt te vertellen over de oorlogsverklaring van Hongarije.
Hull: Ik heb de onplezierige plicht u te melden dat Hongarije ons de oorlog verklaard heeft.
Roosevelt: Hongarije? Wat is dat voor land?
Hull: Een koninkrijk.
Roosevelt: Wie er daar de koning?
Hull: Ze hebben geen koning.
Roosevelt: Een koninkrijk zonder koning? Wie is er dan het staatshoofd?
Hull: Admiraal Horthy.
Roosevelt: Een admiraal? Na Pearl Harbour krijgen we nog eens een vijand met een vloot!
Hull: Nee, meneer the president. Hongarije heeft geen vloot, zelfs geen verbinding met de zee.
Roosevelt: Vreemd. Wat willen ze van ons? Maken ze aanspraak op Amerikaanse gebieden?
Hull: Nee, Sir. Ze willen gebieden van Roemenië.
Roosevelt: Wat? Hebben ze ook de oorlog verklaard aan Roemenië?
Hull: Nee, Sir. Roemenië is hun bondgenoot.
:lol:
Born OK the first time
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

Momenteel bezig met een aantal boeken:

- A History of Christianity: The First Three Thousand Years - Diarmaid MacCulloch
Mooi dik boek over de geschiedenis van het christendom

- The Lost History of Christianity - John Philip Jenkins
zeer interessant boek, wat verhaalt over de geschiedenis van het christendom in voornamelijk het gebied ten Oosten van Israël.

- De Kracht van het NU - Eckhart Tolle
Voor de vierde keer dit prachtige boek aan het lezen. Raakt me elke keer weer.

Net uitgelezen:

- Islam voor Beginners - Joris Luyendijk
- Gnosis en Gnostiek - Bram Moerland
- The Myth of Persecution - Candida Moss
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Henry II schreef:- A History of Christianity: The First Three Thousand Years
:-k Gaat me boven mijn pet.
Born OK the first time
Plaats reactie