Reacties op discussie over betrouwbaarheid evangeliën

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Peter van Velzen
Site Admin

Re: Reacties op discussie over betrouwbaarheid evangeliën

Bericht door Peter van Velzen »

dikkemick schreef:
Vilaine schreef:
Toch is het wat verwarrend. Commentaar van het publiek aan de zijlijn is best aardig, maar Rereformed en Student reageren hier ook. Wellicht zou het zuiverder zijn, als juist zij zich beperken tot hun discussiepagina's.
Misschien moeten we ze hier een ban geven :lol:
Robert Veen en ik voerde onze meta-discussie (de discussie over de discussie) via PB's. Ik vind het wel fraai gevonden van Student01 dat hij dat hier openlijk doet. Ik krijg juist steeds meer waardering voor hem.
Ik wens u alle goeds
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

@ Peter (als ik hem goed begrepen heb).
Als ze hier op elkaar reageren sneeuwt het onder, als ze ook op anderen reageren vertroebelt dat en gaat de 1 op 1 discussie wat verloren i.m.o.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Vilaine schreef:@ Peter (als ik hem goed begrepen heb).
Als ze hier op elkaar reageren sneeuwt het onder, als ze ook op anderen reageren vertroebelt dat en gaat de 1 op 1 discussie wat verloren i.m.o.
Je hebt me niet goed begrepen.
Ze hebben hier even gepraat over hun 1 op 1 discussie. Dat houdt de discussie zelf on topic. Ze hebben hier niet met elkaar over de evangelien gesproken. Dat wordt zuiver voor de 1 op 1 discussie bewaard. Lijkt me prima. Daar moet het over (de betrouwbaar heid van) de evangelien gaan.
Ik wens u alle goeds
student01

Bericht door student01 »

Jammer dat Rereformed als het ware nog even moet natrappen terwijl we van onderwerp veranderd zijn. Verder is hij ook niet erg overtuigend in wat hij zegt, hoewel je beroepen op consensus en beroemde wetenschappers wel overtuigend klinkt. Mijn reactie over wonderen komt eraan en ik denk dat Rereformed haar wel interessant zal vinden.
"It is a capital mistake to theotize before one has data. Insensibly one begins to twist facts to suit theories, instead of theories to suit facts."

Sherlock Holmes
FransP
Forum fan

Bericht door FransP »

student01 schreef:Jammer dat Rereformed als het ware nog even moet natrappen terwijl we van onderwerp veranderd zijn. Verder is hij ook niet erg overtuigend in wat hij zegt, hoewel je beroepen op consensus en beroemde wetenschappers wel overtuigend klinkt. Mijn reactie over wonderen komt eraan en ik denk dat Rereformed haar wel interessant zal vinden.
Zou je even willen aangeven waar er wordt na getrapt, heb het draadje doorgelezen maar kan het niet ontdekken.
Of kijk ik misschien door een gekleurde bril.
Religie is al een blinde man,
die in een donkere kamer,
op zoek gaat naar een zwarte kat,
die er niet is,
maar hem toch vind.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Zeg Student01, het lijkt wel of je uit alle macht Rereformed in een kwaad daglicht probeert te plaatsen.
Ik snap niet waarom je dat doet, tenzij de grond je nu al te heet onder je voeten wordt.
In dat geval is dit soort reacties in dit topic van jou kant wel een behoorlijk zwaktebod.
Als je werkelijk over goede argumenten beschikt dan heb je een dergelijke taktiek toch niet nodig?!
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
student01

Bericht door student01 »

@FransP en Erik,
Rereformed en ik hadden afgesproken om het over een ander onderwerp te gaan hebben. Om het met Rereformed te zeggen:
Rereformed schreef: Eén punt bespreken lijkt me ook goed.
Auteurschap en datering zijn we nu wel over uitgepraat.
En binnen vierentwintig uur blijkt dat hij er nog niet over is uitgepraat. En ik ook niet. Ik had mijn reactie op de post van Rereformed al half af toen ik voorstelde om voor de overzichtelijkheid maar één onderwerp te bespreken.
En Rereformed stemde daar mee in (zie hierboven) en stelde voor:
Rereformed schreef: De wonderen lijkt me wel leuk om wat verder op in te gaan. Ik heb het een beetje voor je aangezwengeld. Evangeliewonderen aan de man brengen anno 2016 is voor de christen toch wel de grootste opgave. Denk je het te kunnen verdedigen?
Dus dan gaan we het over wonderen hebben en Rereformed heeft daarover ook gepost. Een post tussendoor in de discussie stoort alleen maar, zeker omdat ik dan graag een weerwoord wil geven. Maar dat doe ik niet. Als Rereformed wil dat ik op zijn laatste post reageer, dan had hij niet moeten voorstellen om over wonderen te beginnen.
"It is a capital mistake to theotize before one has data. Insensibly one begins to twist facts to suit theories, instead of theories to suit facts."

Sherlock Holmes
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

student01 schreef:Jammer dat Rereformed als het ware nog even moet natrappen terwijl we van onderwerp veranderd zijn...
Natrappen is een groot woord maar ik keek er ook wel van op dat Rereformed nog even doorging, het leek of hij het laatste woord over het auteurschap wilde hebben terwijl de discussie al gesloten was. In die zin heeft student helemaal gelijk. Gelukkig vat hij het sportief op. Ik vond trouwens wel dat het behandelde onderwerp een enigszins abrupt einde kreeg, ik had voor mezelf nog niet helder wie de beste argumenten had, bij gelegenheid nog eens rustig nalezen.
NB: Doe wel en zie niet om.
student01

Bericht door student01 »

Oké, natrappen is wel wat extreem verwoord en neem ik terug. Onze eerste discussie was een beetje een mengelmoesje met auteurschap als een soort hoofdonderwerp, maar het was niet echt overzichtelijk. We beginnen nu opnieuw. Wat mij betreft komen we later op auteurs en datering terug.

Sherlock Holmes
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

student01 schreef:En binnen vierentwintig uur blijkt dat hij er nog niet over is uitgepraat. En ik ook niet. Ik had mijn reactie op de post van Rereformed al half af toen ik voorstelde om voor de overzichtelijkheid maar één onderwerp te bespreken.
Sorry hoor, Student01, maar ik ben dag en nacht bezig met dit onderwerp, terwijl ik ook nog een ander leven heb. Wanneer ik een dag later met mijn honden in het Finse bos loop en opeens iets van cruciaal belang duidelijk wordt dan voel ik me vrij om dat te vermelden. Als je dit als natrappen ervaart dan heb je bar weinig van mij begrepen. Mijn bijdrage bedoelt jou en alle meelezers van dienst te zijn in de speurtocht naar de waarheid.
Als je jezelf Student noemt moet je rekenen op huiswerk. Daarom geef ik je tientallen links. Maar je mag ze allemaal in de wind slaan en bent geheel vrij op iets anders over te gaan.
Born OK the first time
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Rereformed schreef:.....Als je jezelf Student noemt moet je rekenen op huiswerk. Daarom geef ik je tientallen links. Maar je mag ze allemaal in de wind slaan en bent geheel vrij op iets anders over te gaan.
Verwijten en arrogantie komen de sfeer niet ten goede, student heeft duidelijk aangegeven dat hij op verzoek best wel op de laatste reactie van Rereformed wil reageren. Wanneer Rereformed vooraf even had gezegd dat hem nog wat te binnen was geschoten en met student overlegd had de discussie over de wonderen nog even uit te stellen was dat wel zo netjes geweest. Overigens ligt er inmiddels alweer een nieuwe lap tekst van student te wachten , het op de vroege morgen gelezen hebbende zou ik student er niet op durven wijzen dat deelname aan een discussie hier tijd kost.
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Mijn eerste reactie op het stuk over wonderen was: Student gelooft in God, God is almachtig dus kunnen de wonderen in de evangeliën zonder bewijs waar gebeurd zijn op voorwaarde dat je in het bestaan van die bovennatuurlijke kracht gelooft. En zo blijven de evangeliën betrouwbaar ondanks de beschreven wonderen. Alles staat en valt als ik het goed begrijp dus bij geloof of ongeloof in een God maar ik zie wel wanneer Rereformed alinea voor alinea heeft uitgespit.
Vandaag te mooi weer om langer binnen te blijven.... :sunny:
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Ik zal blij zijn als de vakanties weer voorbij zijn en de deelnemers minder tijd hebben. Je moet zowat vrij nemen om alles door te nemen. Ik ga eens kijken of er een maximum lengte voor berichten in te stellen is. :D
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
student01

Bericht door student01 »

Nu je het er toch over hebt: ik ga het de komende weken erg druk krijgen. Ik blijf reageren, maar niet schrikken als het maar een of twee keer per week wordt.

Sherlock Holmes
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

student01 schreef:Nu je het er toch over hebt: ik ga het de komende weken erg druk krijgen. Ik blijf reageren, maar niet schrikken als het maar een of twee keer per week wordt.
OK.
Iedereen weet dat het voor mij ook beter zou zijn om van de zon te gaan genieten nu die zich eindelijk een keer laat zien in Finland.
Born OK the first time
Plaats reactie