1. Waar heeft hij die info vandaan?Sterker nog, een gedeelte van zijn verslag komt overeen met wat wij gevonden hebben, namelijk de aardbeving.
2. Sinds wanneer neemt Student de wetenschappelijke methode (Wat 'wij' gevonden hebben) serieus?
Moderator: Moderators
1. Waar heeft hij die info vandaan?Sterker nog, een gedeelte van zijn verslag komt overeen met wat wij gevonden hebben, namelijk de aardbeving.
Dan adviseer ik je ook mijn post ervoor te lezen.dikkemick schreef:1 Zin uit de laatste reactie van Student01:1. Waar heeft hij die info vandaan?Sterker nog, een gedeelte van zijn verslag komt overeen met wat wij gevonden hebben, namelijk de aardbeving.
Tja... Sinds ik erover te horen kreeg, denk ik.dikkemick schreef: 2. Sinds wanneer neemt Student de wetenschappelijke methode (Wat 'wij' gevonden hebben) serieus?
Ligt het aan mij of proef ik hier een beetje dat beide er het bijltje bij neer willen leggen?Rereformed schreef:OK.student01 schreef:Nu je het er toch over hebt: ik ga het de komende weken erg druk krijgen. Ik blijf reageren, maar niet schrikken als het maar een of twee keer per week wordt.
Iedereen weet dat het voor mij ook beter zou zijn om van de zon te gaan genieten nu die zich eindelijk een keer laat zien in Finland.
Zomaar wat beschuldigingen en toespelingen uit de laatste reactie. Als ik Rereformed was, zou ik inderdaad het bijltje erbij neerleggen. Hoe kan hij nou met zo'n onredelijk persoon als ik discussiëren?Rereformed schreef: Je zoekt dus op alle mogelijke manieren naar redelijkheid. En juist dat verraadt dat je een kind van onze tijd bent, en het christelijk geloof dus cognitieve dissonantie oplevert die, zolang je dat geloof maar blijft aanhangen, steeds maar blijft knagen en alles van je vraagt om maar steeds iets te verzinnen om de cognitieve dissonantie op te heffen. En dat is eenvoudig niet mogelijk. Zoeken naar redelijkheid staat namelijk gelijk aan het opgeven van geloof in wonderen. Of andersom: iemand die nog een authentiek geloof in wonderen heeft zoekt niet naar redelijkheid, heeft geen boodschap aan redelijkheid.
Aangezien je je op redelijkheid beroept zal ik je confronteren met zaken waar je blind voor bent, en argumenten die laten zien dat wonderen op geen enkele manier met redelijkheid in verband kunnen staan, maar een geloof opleveren waar exact het omgekeerde centraal staat.
De grootste misvatting die in je gedachten rondgaat is de link die je maakt naar Design.
De redelijkheid ontbreekt in veel van je redeneringen.
Nu is het natuurlijk jouw goed recht om altijd te kiezen voor het meest onwaarschijnlijke scenario.
Dat kan hij heel goed. Hij wil immers slechts betogen dat je redeneert vanuit je geloof. En dat dit noodzakelijkerwijs niet redelijk is voor iemand die dat geloof (niet meer) heeft. Gegeven dat je de Christelijk leer gelooft, is je opstelling best redelijk te noemen, maar seculier gezien (buiten je geloof om) is het een stuk minder redelijk. Dat is een veel voorkomend struikelblok in discussies tussen gelovigen en ongelovigen. Helaas weet ik er ook geen oplossing voor. Maar we proberen het hier altoos wel.student01 schreef:Zomaar wat beschuldigingen en toespelingen uit de laatste reactie. Als ik Rereformed was, zou ik inderdaad het bijltje erbij neerleggen. Hoe kan hij nou met zo'n onredelijk persoon als ik discussiëren?Rereformed schreef: De grootste misvatting die in je gedachten rondgaat is de link die je maakt naar Design.
De redelijkheid ontbreekt in veel van je redeneringen.
Nu is het natuurlijk jouw goed recht om altijd te kiezen voor het meest onwaarschijnlijke scenario.
Student schrift heel mooi dat God het voorhangsel van de tempel van boven naar beneden scheurde om aan te geven dat de scheiding tussen God en mens voorbij was. Een mooi symbool en leuk bedacht door God, net een mens. Maar in de omgang tussen God en Mozes was er eigenlijk helemaal geen sprake van een scheiding. En David kon ook wel een potje breken bij God. De scheiding die de christenen later bedacht hebben is er eigenlijk vanaf het begin nooit geweest. God was in het paradijs een beetje boos maar verder bleef hij gewoon met zijn vriendjes in gesprek. Dat er voor de erfzonde een offer gebracht moest worden is pas later bedacht, niet door God maar door de christenen. En ik merk er weinig van dat er nu geen scheiding meer is tussen God en de mensen, althans van Gods kant. Gelovigen beelden zich wel in dat ze onder Gods bescherming leven en dat ze na hun dood bij Hem mogen komen maar in het dagelijks leven laat God weinig merken van een verzoening.student01 schreef:Waarom we ons dat zo gemakkelijk kunnen indenken komt overeen met waarom we (i.i.g. ik) ons zo gemakkelijk kunnen voorstellen waarom een bovennatuurlijk wezen het voorhangsel laat scheuren om aan te geven dat de scheiding tussen God en de mens verbroken is.
Een voorspelbare einde van deze uitwedstrijd van de Crediblechristen op Freethinker. Hij is niet overtuigd (voorspelbaar) en hij heeft zelf geen enkele meelezer op Freethinker kunnen overtuigen met zijn bijbelstudie (ook voorspelbaar).student01 schreef: Goed, gezien het feit dat de belofte over persoonlijke aanvallen niet waar is gemaakt, ik niet wordt gezien als een opppnent in een discussie, maar als iemand die opgevoed moet worden en aangezien je laatste post uit weinig meer bestaat dan een propagandapraatje zonder redelijke argumentatie, stop ik per direct met deze discussie. Nog bedankt voor de boekentip en op 4 mei 14:04 heb jij geschreven dat jij dacht dat Lukas van Mattheüs gebruik heeft gemaakt. Wellicht beschouw jij het als een overwinning, mij heb je in het minst niet overtuigd dat de evangeliën onbetrouwbaar zijn of dat mijn visie onjuist is.
Toch had ik niet het gevoel dat student al het achterste van zijn tong had laten zien. Daarom blijft het jammer dat Rereformed hem al zo snel op zijn geloof aansprak en er blijkbaar niet voldoende aan had zijn argumenten over de betrouwbaarheid van de evangeliën te betwisten. Jammer.Cluny schreef:... Hij is niet overtuigd (voorspelbaar) en hij heeft zelf geen enkele meelezer op Freethinker kunnen overtuigen met zijn bijbelstudie (ook voorspelbaar).
Helaas veel argumenten voor betrouwbaarheid heb ik niet gezien. Hoogstens "Het zou waar kunnen zijn als je in wonderen gelooft". Rereformed heeft ook niet alle registers open getrokken. De overduidelijke discrepanties waarbij tenmiste een van de evangelien onwaar moet zijn, heeft hij niet eens genoemd.writer schreef:Toch had ik niet het gevoel dat student al het achterste van zijn tong had laten zien. Daarom blijft het jammer dat Rereformed hem al zo snel op zijn geloof aansprak en er blijkbaar niet voldoende aan had zijn argumenten over de betrouwbaarheid van de evangeliën te betwisten. Jammer.Cluny schreef:... Hij is niet overtuigd (voorspelbaar) en hij heeft zelf geen enkele meelezer op Freethinker kunnen overtuigen met zijn bijbelstudie (ook voorspelbaar).
Wat mij van mijn christelijke opvoeding is bij gebleven is dat Jezus helemaal geen boodschap had. Jezus kwam op aarde om door middel van zijn dood de mensheid met God te verzoenen, niets meer en niets minder. Dat je je naaste moet liefhebben als jezelf was een goed advies van Hem maar daarmee kwam je echt niet in de hemel. Als student bedoelt dat Jezus voor een paar vissers zijn godheid wilde aantonen, in de verwachting dat anderen tweeduizend jaar later dan ook nog in zijn godheid zouden geloven, door op het water te gaan lopen en dat hij daarom in dat wonder gelooft dan is dat wel is waar knap gedaan van Jezus maar ik geloof daar niet in, ik had liever wat argumenten voor zijn godheid gehoord. Om een God die met tovertrucjes Zijn godheid denkt aan te kunnen tonen moet ik een beetje lachen, het komt mij waarschijnlijker voor dat zijn volgelingen ze bedacht hebben om hun eigen boodschap kracht bij te zetten. Overigens wist Jezus zelf weinig van zijn godheid af. Student had hier nog heel veel kunnen uitleggen.student01 schreef: Wonderen zijn bedoeld om de boodschap van iemand te versterken: de boodschap van Mozes toen deze het nieuwe verbond bij het volk Israël moest brengen, de boodschap van Elia en Elisa toen dezen voor een nieuwe opwekking zorgden toen Israël zich in geloofscrisis bevond, de boodschap van Daniël toen het joodse geloof voor het eerst buiten Israëlische grenzen trad en de boodschap van Jezus en Zijn apostelen.