Willempie schreef:Rereformed schreef:
Het probleem ligt dus bij het feit dat we hier met een tiener te maken hadden. Dan wordt het begrijpelijk.
1. Jouw haat t.o.v. het christendom is inmiddels duidelijk. Daardoor alleen al kan je m.i. geen "vrijdenker" meer zijn.
Wat een flauwekul. Ik heb nooit iets van haat gekend. Zelfs wanneer er ook maar één gedachte van boosheid bij me opwelde snoeide ik dat altijd onmiddellijk weg als iets wat totaal haaks staat op wie ik ben en wil zijn, en wetende dat haat helemaal nooit iets oplost. Bovendien was de volgende gedachte altijd dat ik het enkel en alleen aan mijn eigen naïviteit had te danken dat ik ooit op 16-jarige leeftijd gevallen was voor vroom geloof en het mij jarenlang aan kritische zin ontbrak. Ik was als de domme Papias die je van alles wijs kan maken.
Waar ik voor sta is rationaliteit. Met argumenten aantonen dat geloof noch sterke benen noch gezonde benen heeft om op te staan.
Jij hebt duidelijk nooit mijn boeken gelezen. In mijn boek Volwassen Geloof kun je mijn ontkersteningsproces geheel volgen. Ik heb namelijk volkomen mijzelf bevrijd van het christelijk geloof. Na 9/11 kwam ik in de knoop met vele zaken die uiteraard al eerder problemen waren in het geloof, maar die ik verdrongen had, zoals de fundamentalist dat gewoon is te doen. Maar nu drongen die vragen zich aan mij op. En een maand na 9/11 kreeg ik de inval dat ik al die zaken moet opschrijven. De bijbel weer eens opnieuw lezen, zo eerlijk mogelijk, en mijn allereerlijkste gedachten dan naar boven halen en opschrijven. De gedachte was dat ik dan later koeler en objectiever kan bekijken wat er onuitgesproken en in feite onophoudelijk in mijn gedachten rondzweeft. Het eerste wat op papier kwam was een brief aan mijn vader, die me in oktober 2001 een brief stuurde met de boodschap dat het weer eens een vervulling was van wat voorspeld werd. Opeens wond ik me op over deze eindtijdidiotie die mij mijn hele leven lang plaagde en ik allang ontmaskerd had als vals. Ik schreef mijn vader een brief terug, die je
hier kunt lezen, maar verstuurde die uiteindelijk niet,
omdat ik niemand wil kwetsen. Vanaf die dag was ik dag en nacht bezig met het opschrijven van het boek dat uiteindelijk de naam kreeg Volwassen Geloof. Toen ik eraan begon was het niet mijn bedoeling om het christelijk geloof de rug toe te keren. Integendeel, zoiets beschouwde ik als volkomen onmogelijk. Een jaar later was ik echter - vanwege wat mijn eigen schrijven teweeg had gebracht - zover dat dat wel gebeurde. Ik kwam aan op een punt waarop ik "
de aanklacht" schreef en opsomde wat ik tot dan toe had opgevist.
Hier kun je lezen wat mijn eerste gevoelens en gedachten waren en mijn houding was op dat punt:
"Ik blijf somber peinzen op welk punt in mijn leven ik nu terecht gekomen ben. Ik begrijp opeens de draagwijdte van het godsdienstige dilemma, de diepten van onze europese cultuur. Ik voel me op de meest afschuwelijke manier bedrogen door het orthodoxe christendom. Ik voel me ellendig. Als een mens geen antwoorden heeft kan hij zich wanhopig voelen. Maar veel erger is de toestand van iemand zoals ik die eens dacht de antwoorden te hebben, maar later inziet dat hij op een grove manier bedrogen was en met zijn ogen open blind door het leven ging.
Wanneer zoals bij mij, na een half leven in zulke leugens geloofd te hebben, de ogen van zulke mensen eindelijk opengaan, is het gevaar wel zeer groot dat ze doorslaan naar een uiterste zoals nihilisme en anarchie en ongecontroleerde agressie.
Een evengroot gevaar voor mij zal zijn dat ontmaskering van de waan, de naïviteit en het valse van traditionele theologische opvattingen de mens zo gemakkelijk vullen met een gemoed waarin minachting en arrogantie de boventoon voert. Het inzicht dat het in de godsdienst om theologische hersenspinsels gaat, die nu eindelijk achterhaald zijn door allerlei moderne feiten, geproduceerd door te werk gaan via een onwrikbare 'wetenschappelijke methode', die ver uittorent boven het denken van vroeger, mondt dan gemakkelijk uit in een arrogantie die altijd denkt het beter te weten, maar die aan de diepere waarheden van het leven geheel voorbij gaat, en waaraan dieper inzicht volkomen ontbreekt.
Ik vond een paar woorden die Nietzsche ooit eens neerschreef en ik goed in mijn oren wil knopen:
Je vereert en veracht in je jonge jaren nog zonder de nuanceringskunst die de grootste winst van het leven is, en je moet er dan ook hard voor boeten mensen en dingen op die manier met je ja's en nee's te hebben overvallen...Later, als de jonge ziel, door louter teleurstellingen gemarteld, zich eindelijk argwanend tegen zichzelf keert, nog altijd vurig en wild, ook in haar argwaan en gewetenswroeging: hoe kwaad maakt zij zich dan, zij verscheurt zichzelf van ongeduld, zij neemt wraak voor haar lange zelfverblinding alsof deze vrijwillig was gekozen! In deze overgangsfase straf je jezelf door je gevoel te wantrouwen; je foltert je enthousiasme door twijfel, je voelt zelfs een goed geweten al als een gevaar, als weer een soort jezelf voor de gek houden; en vooral kies je partij, principieel partij tegen 'de jeugd'. -Tien jaar later: en je begrijpt dat ook dit alles nog -jeugd was! (Voorbij goed en kwaad, §31)
Ik zal me moeten wapenen tegen al deze gevaren. Het zal me niet gemakkelijk vallen in dit tweede deel van mijn boek en in dit tweede deel van mijn leven, zoveel is zeker."
Een hoofdstuk later zegde ik plechtig mijn christelijk geloof op:
"Ik ben geboren op dit punt van de geschiedenis. Ik wil trouw zijn aan mijzelf, zelfs als ik voor God sta wil ik slechts mijn eerlijke eigen gedachten eerbiedigen. Ik weet het nu geheel zeker. Ik kan en wil niet leven met deze primitieve God van oorlog, straf, ‘losgebarsten toorn’ en hel en nog primitievere gedachten van een satan en demonen om me heen. Ik leg de tiran van m’n leven, die dikke bijbel, nu volledig naast me neer, doe hem dicht. Ik weet na een half leven eindelijk waarom hij bijna altijd een zwarte kaft heeft.
In ieder geval heb ik deze definitieve keuze gemaakt in mijn leven. Zoals Christus zei heer over de sabbat te zijn zeg ik dat ik baas wil zijn in eigen hoofd, ja, baas over de bijbel.
Zo dit godslastering is, zo ik een ketter van de grootste orde ben, zo ik dwaal, mijn eigen glorie zoek, mensen op een dwaalweg zend, mijn gedachten verderfelijk zijn, zo moge de God van de bijbel mij met oud- of nieuwtestamentisch bliksemvuur of Fins noorderlicht uit de hemel verteren, zo moge Hij de wereld ervoor behoeden ooit deze woorden te lezen. Maar zo de bijbelse god het maaksel van mensen is en zo ik de God van liefde predik, en de God van hemel en aarde eer aan doe, zo moge Hij deze gedachten onder duizenden fundamentalistische gelovigen vermenigvuldigen, zo moge Hij dit boek de wereld doen rondgaan."
Ik bleef daarna nog zes jaren lang een godgelover. Ik had niks tegen een God die enkel in mijn gedachten leeft en niets met een primitieve bijbel te maken heeft. Ik was de volgende drie jaren bezig met het verslinden van alle boeken die Nietzsche geschreven had en die ik ervoer als teksten die ik had willen schrijven maar nooit de kunst en het intellect toe bezitte. Nietzsche voedde mij op tot geestelijke volwassenheid.
Pas daarna in 2007 werd het me op mijn 50ste verjaardag duidelijk dat ik een atheïst was. Je kunt
hier een beschrijving van dat moment lezen. Een half jaar later schreef ik een atheïstisch commentaar op een boek van iemand die mijn grootste voorbeeld was geweest van redelijk christelijk geloof:
http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/ ... lindex.htm" onclick="window.open(this.href);return false; . Je zult er geen zweempje van haat in kunnen ontdekken. Integendeel, ik zou de beste man bij mij op vakantie willen hebben, en eindeloos met hem in Finse bossen willen lopen om het over "een levenlang christelijk geloof" te hebben. Zoals ik ook graag Andries Knevel eens een weekje te gast zou willen hebben, of Thijs van den Brink. Ik ben meer verwant met ze dan dat ik een tegenstander van ze zou zijn. Juist omdat ik denk ze zeer goed te kunnen begrijpen.
Willempie schreef:2. Jouw superioriteitsgevoelens t.o.v. andersdenkenden heb je inmiddels eveneens overduidelijk gemaakt.
Indien je die indruk hebt gekregen antwoord ik: Ja en? Ik heb ik Londen theologie gestudeerd. Ik ben 59 en heb vanaf mijn 16e tot op de dag van vandaag theologische en filosofische boeken gelezen. Het is niet eerlijk om mij zo neer te zetten, na een debat waarin ik per ongeluk tegen een zestienjarige kwam te staan.
Willempie schreef:3. Nu begin je over leeftijd, een volgende drogredenering. Er zijn heel veel mensen die jonger zijn dan ik met veel meer kennis en wijsheid. Is dat voor jou onbestaanbaar?
Nee, dat is niet onbestaanbaar. Ik kan het zelfs gemakkelijk geloven omdat je nooit veel kennis en diepgang verraadt. Maar het zal je toch wel bekend zijn dat tieners - met of zonder veel kennis - niet over veel incasseringsvermogen beschikken, en gekenmerkt worden door impulsiviteit?
Willempie schreef:Napoleon werd op zijn achttiende generaal. Alexander de Grote op zijn zestiende.
Precies. Maar jij beschuldigt ze dus van superioriteitsgevoel wanneer ze iemand anders denken te kunnen beleren.
Willempie schreef:4. Beschouw jij nederigheid als een negatieve eigenschap?
Nee, bescheidenheid is op zijn plaats daar waar je grote kennis en wijsheid tegenkomt. Zo heb ik eerbiedig geluisterd naar alles wat Nietzsche en Mika Waltari schreef. Zoals je weet heb ik ooit ook jarenlang eerbiedig geluisterd naar wat meneer Weinreb schreef. En zo staat mijn boekenkast vol mensen die ik bewonder en in vergelijking met wie ik mezelf een dwerg voel. Maar fundamentalisten hebben per definitie geen wijsheid, ze zijn slaven van een ideologie, zoals ik in het debat met Student01 naar voren heb gebracht toen ik hem het verschil tussen een fundamentalistische en een wetenschappelijke benadering uitlegde.
Willempie schreef:Nederigheid is wel een voorwaarde om nog iets te kunnen leren.
Precies. Maar van fundamentalisten leer je niets.
Willempie schreef:Of ben je van mening dat jij alles al weet?
Natuurlijk niet, daarom koop ik ook steeds nieuwe boeken. Als ik er tijd voor heb zal ik je laten weten waar ik op dit moment eerbiedig naar luister.
Edit: zie
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 70#p500770" onclick="window.open(this.href);return false;