Van slager naar advocaat; is dit nog mogelijk?

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Nina-Noa

Van slager naar advocaat; is dit nog mogelijk?

Bericht door Nina-Noa »

Sinds 1 september 2015 hebben alle nieuwe studenten die een opleiding gaan volgen in het hoger onderwijs geen recht meer op een basisbeurs. De gevolgen van dit leenstelsel zijn cruciaal voor nieuwe studenten en de tweedeling in de maatschappij.

De gemiddelde studieschuld zal oplopen tot €20.000. Door het nieuwe leenstelsel zullen thuiswonende studenten €5.000 en uitwonenden een bedrag van €13.000 mislopen. Jongeren zullen uit angst voor deze schuld zich niet geroepen voelen om een studie te volgen aan het hoger onderwijs, ook de angst om niet te slagen speelt hierbij een groot risico. Schulden zullen een grote rol spelen in het leven van de student wat de student de rest van zijn leven zal blijven achtervolgen.

De invoering zal ervoor zorgen dat de kinderen uit rijkere gezinnen meer kansen krijgen om te gaan studeren. Daarentegen zullen de jongeren uit armere gezinnen deze kans door geldgebrek niet krijgen. Hierdoor ontstaat een grote ongelijkheid tussen arm en rijk. Rijken worden rijker en armen worden armer.

Mensen komen sneller in de schulden en zijn jaren bezig met het aflossen van deze hoge schuld. Ze hebben eindelijk het diploma op zak, zijn voorzien van een goede baan maar ervaren veel stress doordat zij nog steeds bezig zijn met het aflossen van de studieschuld. Hoeveel moet ik nog afbetalen? Heb ik alles al bijna afbetaald? Veel vragen die in het hoofd blijven rond spoken wat een hoop stress kan opleveren. Door de stress is er een groter risico dat men hierdoor in een depressie verzeild raakt wat als gevolg heeft dat men zich ziek meld, thuis zit en niet meer in staat is om te werken wat leidt tot de ziektewet, een uitkering en een verlaagd zelfbeeld.

Het is misschien nog niet te laat: ik zou iedereen op willen roepen deze gekkigheid van een het vernieuwde leenstelsel te stoppen. Als we laten zien dat dit maatschappelijk niet geaccepteerd wordt, is er dan nog een kans dat dit terug gedrongen wordt? Er moet dan wel wat gebeuren als we dit willen stoppen. De overheid gaat er namelijk vanuit dat nog genoeg mensen blijven studeren maar uiteindelijk krijgen de kinderen uit rijkere gezinnen meer kansen!

Waarom protesteerden studenten en onderwijsinstellingen niet massaal?
De overheid wilde de onderwijsinstellingen omkopen door te zeggen: een gedeelte van het geld dat wij besparen op de studenten gaan wij (misschien) wel aan jullie geven. Ligt het aan mij of heb ik hier nog niks van terug gezien? Nieuwe studenten waren helaas niet aanwezig bij het debat. Waarschijnlijk omdat zij niet inzien wat de gevolgen hiervan zijn.

Onze toekomst ligt in de handen van de overheid. Alleen zij kunnen ervoor zorgen dat de ongelijkheid tussen arm en rijk verminderd. Want het leenstelsel zal de ongelijkheid alleen maar bevorderen.
Bonjour
Moderator

Re: Van slager naar advocaat; is dit nog mogelijk?

Bericht door Bonjour »

Het lijkt me afschuwelijk om een schuld te hebben van 20.000 en dan een schuld aan te gaan voor een huis van 200.000.

Wat je doet is de angst voor een schudieschuld aanwakkeren, terwijl:
- Je pas na 2 jaar gaat terugbetalen
- Je naar draagkracht kan betalen
- De schuld niet overerft
- De schuld een enorm lage rente heeft.

Voor de rest welkom op het forum. Ik wens je veel plezier.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
appelfflap
Banned

Re: Van slager naar advocaat; is dit nog mogelijk?

Bericht door appelfflap »

Ik ken het Ndl systeem niet maar in Belgie is het echte drama dat men jongeren valselijk en ten onrechte wijsmaakt dat ze bepaalde studies aankunnen terwijl men perfect weet, vanuit statistisch oogpunt, dat dit niet zo is.

Als men dit in Ndl ook toelaat en die jongeren worden dan, zonder diploma, nog eens opgezadeld met zo'n schuld, batis dramatisch
Plaats reactie