Wat is een Moslim?

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

kiks
Bevlogen

Re: Wat is een Moslim?

Bericht door kiks »

Jist schreef:
kiks schreef: Nee dus. Ik ken erg veel moslims die nog geen letter in de koran gelezen hebben en nog nooit een moskee van binnen gezien hebben. Sommigen kunnen niet eens lezen. Ze zijn er meestal mee opgevoed, en bij veel is het (nog) niet opgekomen aan de hen door opvoeding aangereikte ideeën te twijfelen. Zo lang er geen ideetjes worden aangereikt die strijdig zijn met de heersende wetgeving is daar vaak ook voor hen geen aanleiding toe.
Maar, je snapt niet dat men helemaal geen idee heeft of men moslim is of niet?
Dat hoeft ook helemaal niet. Zolang men zelf het idee heeft moslim te zijn of dat verkondigt is dat genoeg.
Men neemt aan dat men Moslim is. Daar zit de foute aanname.
Zou zo maar kunnen, maar voor die moslim maakt dat niet uit.
kiks schreef: Dat ....... meent te zien.
Jij stelt dat wanneer ik stel dat de Koran de enige valide bron is om het moslimschap te bepalen is, een foute aanname is?
Nee, dat stel ik niet.
Dit is de foute aanname:
Jij gaat van het volgende uit. "Mijn vader is Dokter, dus ik ben het ook. Ik kan niet lezen, ik ben nooit naar school geweest, dus ik mag me dokter noemen".
Ieder mag zich moslim noemen, zelfs ik zou dat mogen, en naar een moskee gaan en zeggen "ik ben een moslim". Het oordeel van de imam doet daar niets aan af. Ik kan ook naar een ziekenhuis gaan en mezelf dokter noemen. Waarschijnlijk krijg ik dan met justitie te maken. Het kan ook zijn dat ze me gelijk naar de afdeling psychiatrie begeleiden om daar uit te zieken. :D
Je "dokters-vergelijking" gaat gewoon mank. Alleen schijn jij dat niet in te zien, ook als je daarop wordt gewezen.

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
Jist
Forum fan

Bericht door Jist »

kiks schreef:
Ieder mag zich moslim noemen, zelfs ik zou dat mogen, en naar een moskee gaan en zeggen "ik ben een moslim". Het oordeel van de imam doet daar niets aan af.
Van wie mag dat?

En dit dan?

The word "Muslim" means one who submits to the will of God, regardless of their race, nationality or ethnic background. Being a Muslim entails willful submission and active obedience to God, and living in accordance with His message.

Zij hebben het fout?
Ik ben tegen totalitaire dictatuur, vandaar dat ik mij genoodzaakt voel me terug te trekken van Freethinker.
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Jist schreef:
kiks schreef:
Ieder mag zich moslim noemen, zelfs ik zou dat mogen, en naar een moskee gaan en zeggen "ik ben een moslim". Het oordeel van de imam doet daar niets aan af.
Van wie mag dat?
Er is geen toestemming van wie ook nodig.

The word "Muslim" means one who submits to the will of God, regardless of their race, nationality or ethnic background. Being a Muslim entails willful submission and active obedience to God, and living in accordance with His message.

Zij hebben het fout?
Het hoeft geen enkele invloed te hebben op mijn besluit om me eventueel moslim te noemen.

Groet

kiks
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
Jist
Forum fan

Bericht door Jist »

kiks schreef:Er is geen toestemming van wie ook nodig.[/quoteWaarop baseer je dan dat je Moslim bent? Waarom zou je jezelf dan Moslim noemen? Het woord Moslim heeft geen betekenis? Zowel, welke dan?
Het hoeft geen enkele invloed te hebben op mijn besluit om me eventueel moslim te noemen.
Dat is alleen waar wanneer het woord geen betekenis heeft. En dat is duidelijk niet het geval.

Zoals je nu praat heeft geen enkel woord betekenis en kun je taal net zo goed afschaffen. Ik kan je pedofiel noemen, want de betekenis van het woord hoeft geen enkele invloed te hebben om je niet dat te noemen.

Toch? Ik kan gewoon "drie maakt melkfles groen over achttien zeilschip" zeggen, het maakt niet uit wat je zegt, ieder kan elke betekenis er aan geven die hij wil.

Definities van woorden hebben geen enkele betekenis meer in jouw redenatie.

Blijf je dat echt volhouden?
Ik ben tegen totalitaire dictatuur, vandaar dat ik mij genoodzaakt voel me terug te trekken van Freethinker.
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Jist schreef:
kiks schreef:Er is geen toestemming van wie ook nodig.[/quoteWaarop baseer je dan dat je Moslim bent? Waarom zou je jezelf dan Moslim noemen? Het woord Moslim heeft geen betekenis? Zowel, welke dan?
Dat is alleen waar wanneer het woord geen betekenis heeft.
Ook zonder dat het waarde heeft blijft het mogelijk. Jezelf dokter noemen heeft daarentegen wel degelijk consequenties.
En dat is duidelijk niet het geval.
Maakt mij niks uit.

Zoals je nu praat heeft geen enkel woord betekenis en kun je taal net zo goed afschaffen. Ik kan je pedofiel noemen, want de betekenis van het woord hoeft geen enkele invloed te hebben om je niet dat te noemen.
Geheel jouw keuze. Je kunt me zelfs dokter noemen, maar als je me zo bij een ziekenhuis introduceert ontstaat er een probleem.
Om moslim , pedofiel, of vegetariër te zijn of je zo te noemen, hoef je geen enkel document te overleggen. Om dokter te zijn is dat wel het geval. Je vergelijking blijft daarmee mank gaan. En dat is wat ik betoog.
Toch? Ik kan gewoon "drie maakt melkfles groen over achttien zeilschip" zeggen, het maakt niet uit wat je zegt, ieder kan elke betekenis er aan geven die hij wil.
Het zijn jouw woorden, niet de mijne.
Definities van woorden hebben geen enkele betekenis meer in jouw redenatie.

Blijf je dat echt volhouden?
Dat beweer ik nergens. Dat "blijf je dat echt vol houden" is daarmee al weer een bewering uit het ongerijmde. Maar om het woord moslim te definiëren is iets meer nodig dan beweren dat moslims dus bijvoorbeeld het gedachtegoed van Isis overnemen, of volledig volgens de interpretaties van sommige geleerden hun leven zouden inrichten. In dat geval zouden er nog maar verdomd weinig moslims zijn, iets wat religieuzen trouwens voortdurend doen, elkaar erop wijzen dat ze geen echte gelovigen zijn. Hetzelfde verschijnsel zie je in nagenoeg elke religie. Binnen elke religie vind je groeperingen die letterlijk de teksten van de heilige boeken willen naleven, maar ook groepen die delen van die heilige boeken verwerpen, of via eigen interpretatie er een draai aan geven. Over één kam scheren vind ik dan ook niet getuigen van inzicht in de betreffende religie.

Groet

kiks
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Jist schreef:
Peter van Velzen schreef:Volgens Jist is een Moslim iemand die geheel en al naar de Koran handelt.
Dat betekent waarschijnlijk dat de meeste mensen die zich moslim noemen in zijn ogen helemaal geen moslim zijn.
In zijn optiek zijn er waarschijnlijk geen 1,5 miljard moslims, maar wellicht slechts 1,5 miljoen.?
Wat doe je nou Peter? Bepaal ik dat? Waar zeg ik dat? Ik beweer het tegendeel. Jij, ik, noch wie dan ook bepaald dat. De enige bron waarop je moslimschap kunt valideren is de Koran. Wat ik doe(en dus van bepalen is geen sprake) vaststellen
dat de Koran enkel en alleen je als moslim ipv slecht moslim ofwel niet moslim beschouwd als je je volledig onderwerpt aan de Koran.

Dus nou niet de boel verdraaien, maar hou het bij wat ik zeg. Ik stel vast, waar stel jij vast dat een moslim alle vrijheid heeft om hele stukken, of maar uberhaupt 1 soera te verwerpen? Leg even uit waar jij dat op baseert.
Sorry Jist, maar het is jouw bewering dat iemand alleen een moslim is als hij of zij zich volledig onderwerpt aan de Koran. In principe ben ik het eigenlijk wel met je eens (moslim betekent onderworpene), maar als je de Koranteksten die jij citeert erbij neemt, is het gevolg dat de mensen die nu moslimterroristen worden genoemd eigenlijk helemaal geen moslims zijn. Dat eenieder die de oudtestamentische wetten (anders dan de voedselwetten) niet op de letter navolgt, helemaal geen moslim is. Ik ben best bereid dat te accepteren, maar dan wordt het gebruik van het woord "moslim" wel heer erg beperkt. Wie zijn halstarrige kinderen niet doodt, is dan geen moslim, wie heksen of homo's in leven laat, is dan geen moslim. Wie kleding draagt die uit twee verschillene soorten weefsel bestaat, is dan geen Moslim. Wie tussen vrijdagavond 6 uur en zaterdagavond 6 uur hout sprokkelt, is dan geen moslim. Volgens de Koran is dat helemaal waar. Maar over wie heb je het dan als je over "moslims" spreekt?

Het is jouw keuze, en als de Koran waar is, dan heb je volkomen gelijk. Maar je kunt dan niet iemand die niet aan de definitie voldoet, als een moslim behandelen, en jouw pleidooi om geen Moslims naar Europa te halen, gaat dan vrijwel nergens meer over. De meeste mensen die zich Moslim noemen zijn dat dan helemaal niet! Praktisch gezien heb je er dus niets aan.
Ik wens u alle goeds
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Jist schreef:
appelfflap schreef:dit gedrag, heldere stukken verwerpen omdat ze niet in je kraam passen, zie je in alle godsdiensten en is een standaardpraktijk van gelovigen, maakt niet uit welke vd 1O OOO goden.
Christenen, boeddhisten,... doen dit ook aan de lopende band, toch blijven het christenen en boeddhisten.
Waarom wil jij moslims op dit punt anders behandelen/beoordelen?
nogmaals, ik wil ze niet anders beoordelen. Maar men heeft vaak de illusie dat de bijbel en de koran vergelijkbare boeken zijn, en dat is niet het geval, nogmaals.

lees mijn post eerder op deze pagina.
Ten eerste wijst Appelfflap erop dat alle godsdiensten sjoemelen met hun heilige teksten. Dit is eenvoudig een niet te ontkennen feit. Het is een automatisch gevolg van iedere godsdienst die teksten uit lang vervlogen tijden meesleept.

Je maakt een wat gekunsteld onderscheid tussen de koran en de bijbel. De bijbel bevat inderdaad veel meer verhalen en getuigenissen van gebeurtenissen, maar het bevat ook verhandelingen en preken, zoals de profetenboeken in het OT of de brieven in het NT die vergelijkbaar zijn met het onderwijs in de koran.
Wat de bijbel betreft kan iedere fundamentalist bovendien eenzelfde lijstje maken van uitspraken die laten zien dat enkel de fundamentalist een echte christen is, en de rest niet. Voor de bijbel geldt exact net als voor de koran dat het een kwestie is van alles of niets. Lauwe gelovigen worden uitgespugd. Voor iedere fundamentalist staat als een paal boven water dat hoewel de bijbel geen woordelijke dictering van hemelse zaken is, de bijbel desondanks de menselijke factor geen fouten bevat. Blijkbaar ben je weinig bekend met de wereld van het orthodoxe christendom.

Het belangrijkste punt dat je ontgaat is dat niet-fundamentalistische gelovigen geenszins teksten uit hun heilige boeken verwerpen, maar manieren vinden om ze een interpretatie te geven die overeenkomt met opvattingen die acceptabel zijn in de moderne tijd. Ze zijn zelfs zo slim om zich het idee te geven dat vroegere gelovigen deze teksten abusiefelijk verkeerd (lees: letterlijk) interpreteerden, terwijl ze in werkelijkheid juist volgens hun eigentijdse interpretatie bedoeld zijn. Christenen hebben er alleen veel langer op geoefend dan moslims. Ook heeft op dit moment het fundamentalistische moslimgeloof een overwicht gekregen in de islam. In het christelijk geloof is het juist omgekeerd.
Born OK the first time
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Een mens.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Xn.

Bericht door Xn. »

Peter van Velzen schreef:
Jist schreef:
Peter van Velzen schreef:Volgens Jist is een Moslim iemand die geheel en al naar de Koran handelt.
Dat betekent waarschijnlijk dat de meeste mensen die zich moslim noemen in zijn ogen helemaal geen moslim zijn.
In zijn optiek zijn er waarschijnlijk geen 1,5 miljard moslims, maar wellicht slechts 1,5 miljoen.?
Wat doe je nou Peter? Bepaal ik dat? Waar zeg ik dat? Ik beweer het tegendeel. Jij, ik, noch wie dan ook bepaald dat. De enige bron waarop je moslimschap kunt valideren is de Koran. Wat ik doe(en dus van bepalen is geen sprake) vaststellen
dat de Koran enkel en alleen je als moslim ipv slecht moslim ofwel niet moslim beschouwd als je je volledig onderwerpt aan de Koran.

Dus nou niet de boel verdraaien, maar hou het bij wat ik zeg. Ik stel vast, waar stel jij vast dat een moslim alle vrijheid heeft om hele stukken, of maar uberhaupt 1 soera te verwerpen? Leg even uit waar jij dat op baseert.
Sorry Jist, maar het is jouw bewering dat iemand alleen een moslim is als hij of zij zich volledig onderwerpt aan de Koran. In principe ben ik het eigenlijk wel met je eens (moslim betekent onderworpene), maar als je de Koranteksten die jij citeert erbij neemt, is het gevolg dat de mensen die nu moslimterroristen worden genoemd eigenlijk helemaal geen moslims zijn. Dat eenieder die de oudtestamentische wetten (anders dan de voedselwetten) niet op de letter navolgt, helemaal geen moslim is. Ik ben best bereid dat te accepteren, maar dan wordt het gebruik van het woord "moslim" wel heer erg beperkt. Wie zijn halstarrige kinderen niet doodt, is dan geen moslim, wie heksen of homo's in leven laat, is dan geen moslim. Wie kleding draagt die uit twee verschillene soorten weefsel bestaat, is dan geen Moslim. Wie tussen vrijdagavond 6 uur en zaterdagavond 6 uur hout sprokkelt, is dan geen moslim. Volgens de Koran is dat helemaal waar. Maar over wie heb je het dan als je over "moslims" spreekt?

Het is jouw keuze, en als de Koran waar is, dan heb je volkomen gelijk. Maar je kunt dan niet iemand die niet aan de definitie voldoet, als een moslim behandelen, en jouw pleidooi om geen Moslims naar Europa te halen, gaat dan vrijwel nergens meer over. De meeste mensen die zich Moslim noemen zijn dat dan helemaal niet! Praktisch gezien heb je er dus niets aan.
Geen enkele moslim heeft de kunde om volledig naar de koran te handelen.Het ene is in tegenstrijd met het ander.Laat ik voorop stellen dat dat onmogelijk is,aangezien tijd continu verandert.
Niet alles kan uit de context worden getrokken of letterlijk worden gelezen.Vele passages geven gebeurtenissen weer hoe het destijds eraan toe ging en worden door vele mufties niet als 'n regelgeving aangenomen.
Jist
Forum fan

Bericht door Jist »

Peter van Velzen schreef: Sorry Jist, maar het is jouw bewering dat iemand alleen een moslim is als hij of zij zich volledig onderwerpt aan de Koran.
Nee, ik stel vast dat dat zo is, zo staat het namelijk in de Koran. Het zijn niet mijn woorden, maar die van de Koran. En de Koran is de enige bron waar op je het "moslim zijn" op kunt baseren.
In principe ben ik het eigenlijk wel met je eens (moslim betekent onderworpene), maar als je de Koranteksten die jij citeert erbij neemt, is het gevolg dat de mensen die nu moslimterroristen worden genoemd eigenlijk helemaal geen moslims zijn.

Maar zo staat het in de Koran. Iemand die hetzelfde gedachtegoed aanhangt als daadwerkelijke terroristen, maakt ze no geen terrorist. Pas wanneer men daadwerkelijk terreur gaat uitvoeren is men terrorist.

Maar dat het "sprookje" dat Islam een prachtige open religie is niet klopt, komt niet door mij. Dat komt omdat Islam gewoon niet is wat me beweerde of dacht.
Dat eenieder die de oudtestamentische wetten (anders dan de voedselwetten) niet op de letter navolgt, helemaal geen moslim is. Ik ben best bereid dat te accepteren, maar dan wordt het gebruik van het woord "moslim" wel heer erg beperkt. Wie zijn halstarrige kinderen niet doodt, is dan geen moslim,

En daarom zie je dat binnen Islam ook regelmatig voorbijkomen, en ook eerwraak.
wie heksen of homo's in leven laat, is dan geen moslim.
En dit. etc.
Bedenk je het volgende. Nederland stelt dat er godsdienstvrijheid is. Onrechtmatige discriinatie is echter verboden. Als Wilders zegt "Minder Marokkanen" Staat hij in "no time" voor de rechter. En men heeft het al eerder geprobeerd.

Maar dat boek(De Koran) die nog veel en veel verder gaat, en al jaren ongelovigen, andersgelovigen, homosexualen, etc voor van alles en nog wat uitmaakt? Zelfs oproept tot haat en geweld, directe oproepen van de Profeet. Daar gebeurd niks.

Dat facilteert nederland, daar mag je geen kritiek op zijn. Want er is godsdienst vrijheid. Dan ben je als land niet geloofwaardig. Dan discrimineer je zelf pur sang.

Dan kan Nederland wel tegen pedofielie zijn, maar wanneer het om "moslims" gaat? Dan mag het niet. Want de religie is daar niet tegen. Dan mag je tegen Mein kampf zijn, maar niet tegen de Koran. Want dat is religie.

Het klopt gewoon niet. Als de Koran dingen verkondigt die tegen de wet zijn, dan kan je niet zeggen tegen "de moslim" Je mag de wet niet overtreden. Want Nederland geeft zelf de Koran een uitzonderingspositie, Nederland plaatst de Koran in wezen boven de wet. En de wet zegt dat iemand mag geloven wat hij/zij wil. De vrijheid wordt gegeven om de wet te negeren, want ook mag je geloven als moslim dat de Koran boven alles gaat(en dat stelt de koran). Dan geef je gewoon carte blanche, en maak je je als "democratie" ongeloofwaardig.

Als de Koran in strijd is met de wet, verbiedt het boek dan. Als het haatzaait? Verbiedt het. Als het ernstig discrimineert? Verbiedt het. Kwets je daar Moslims mee? Wellicht, maar de Koran mag zich wel zeer kwetsend uitlaten over alles en iedereen?

Het huidige beleid ten opzichte van religie, en met name islam(de koran is geen bijbel, de bijbel kun je deels verwerpen, de koran niet. Dat heb ik elders utgelegt) is hard toe aan herziening.
Maar over wie heb je het dan als je over "moslims" spreekt?
Over de definitie die als enige een geldige definitie kan stellen. De Koran. De Koran is 1 grote definitie van het woord "moslim".
Het is jouw keuze,
Mijn keuze de feiten te zien zoals ze er zijn ja. Niet mijn keuze om moslims tot terroristen te maken. Dat zeg ik ook niet.
en als de Koran waar is,

Kan een moslim de koran als "onwaar" zien zonder direct tot gevolg te hebben als afvallig gezien te worden?
Voor een moslim is de koran absoluut waar, en mag daar niet aan twijfelen. En daar gaat het om, daar ontlent de moslim het moslim zijn aan, en nergens anders.
dan heb je volkomen gelijk.
Dat heb ik ook. Niet omdat ik dit of dat ben, maar simpelweg omdat heel makkelijk vast te stellen is wat er in de koran staat.

Maar je kunt dan niet iemand die niet aan de definitie voldoet, als een moslim behandelen,

Waarom zou je iemand als moslim moeten behandelen? Behandel iemand als mens lijkt mij veel beter. Iemand als moslim behandelen, wat houdt dat in? De gelegenheid bieden om joden, christenen en ongelovigen voor rotte vis uit te maken?
Of om vrouwen te stenigen wanneer ze beschuldigt worden van overspel? Etc. Waar houdt het op?

Weet je waar het op zou moeten houden? Daar waar jij een ideologie meeneemt die alle mensenrechten waar we hier waarde aan hechten kapottrapt. Mensen welkom, maar als je ideeen onze normen en waarden treedt? Sorry, daar ligt de grens. Wat is daar mis mee? Leg mij uit waarom dat onredelijk is!
en jouw pleidooi om geen Moslims naar Europa te halen, gaat dan vrijwel nergens meer over. De meeste mensen die zich Moslim noemen zijn dat dan helemaal niet!

Hoe weet jij dat? Omdat men tegen jou ZEGT niet achter alles in de Koran te staan? Waarom verwerpt men dan niet het moslim zijn. Want als je zegt moslim te zijn, dan wijs je maar naar 1 bron, de Koran. Wanneer je een deel verwerpt, dan ben je geen moslim. Zeg dan ook niet dat je moslim bent, stop met de leugen in leven te houden dan.

Dan is het probleem ook gelijk weg.
Praktisch gezien heb je er dus niets aan.
Je hebt er juist alles aan, maar je moet wel duidelijkheid scheppen.

Simpel is vast te stellen is dat de ideologie van de koran niet in "westerse landen" past. Kijk in de koran en streep aan waar het in jou land in strijd is met de wet. Dan blijft er heel weinig in de koran waar nog een basis is om hier te passen. Maar een moslim kan geen delen verwerpen, dat verbiedt de koran, het is alles of niets.
Jist
Forum fan

Bericht door Jist »

Maarre, ik laat het hierbij. Wie wil kan verder met mij in dit topic http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 30&t=16111" onclick="window.open(this.href);return false;
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

De moslim bestaat niet. Het valt me op dat islamiet en islamist veelvuldig door elkaar gebruikt worden, of dat soms wordt gesteld dat iedere islamiet per definitie een islamist is. Dat lijkt me geheel onterecht.
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Ah, dat topic waarin maria net schreef dat ze het gaat sluiten omdat het over hetzelfde gaat. Ga nou niet roepen dat het spreken je onmogelijk wordt gemaakt en ga gewoon hier door. Als je dat niet doet is het je eigen keuze.
En de Koran is de enige bron waar op je het "moslim zijn" op kunt baseren.
De meeste mensen zijn moslim omdat hun ouders dat zijn, niet omdat ze het baseren op een boek.
Maar zo staat het in de Koran
Klopt maar dat fanatieke moslims niet kunnen nuanceren, wil niet zeggen dat wij dat niet hoeven.
Graag zou ik van je willen weten, aangezien je telkens komt met "maar zo staat het in de koran", bij welke stroming binnen de islam 'echte (volgens jouw defintie) moslims' thuishoren, en waarom.
Als de Koran dingen verkondigt die tegen de wet zijn, dan kan je niet zeggen tegen "de moslim" Je mag de wet niet overtreden. Want Nederland geeft zelf de Koran een uitzonderingspositie, Nederland plaatst de Koran in wezen boven de wet.
Dit is domweg niet waar. Godsdienstvrijheid is in Nederland beperkt, zodra men de Nederlandse wet overtreed ligt daar de grens. Dat is zo geregeld in het grondwetsartikel over vrijheid van godsdienst.
Voor een moslim is de koran absoluut waar, en mag daar niet aan twijfelen. En daar gaat het om, daar ontlent de moslim het moslim zijn aan, en nergens anders.
Er is hier al eerder gesteld dat moslims de inhoud niet betwijfelen, maar verschillend interpreteren.
Niet omdat ik dit of dat ben, maar simpelweg omdat heel makkelijk vast te stellen is wat er in de koran staat.
Wat er in staat is duidelijk. Of het makkelijk is, is wat anders, want daar komen de interpretaties om de hoek kijken.
Weet je waar het op zou moeten houden? Daar waar jij een ideologie meeneemt die alle mensenrechten waar we hier waarde aan hechten kapottrapt. Mensen welkom, maar als je ideeen onze normen en waarden treedt? Sorry, daar ligt de grens. Wat is daar mis mee? Leg mij uit waarom dat onredelijk is!
Dat is niet onredelijk en zo is het hier dus ook geregeld. De vraag is eerder waarom jij dat niet weet, kennelijk weet e wel wat er in de Koran staat, maar niet wat er in de Grondwet staat. Ik zou dus maar uitkijken met hoog van de toren blazen over onze normen, als je die normen niet eens kent.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Xn. schreef: Vele passages geven gebeurtenissen weer hoe het destijds eraan toe ging en worden door vele mufties niet als 'n regelgeving aangenomen.
Eens.
Zie mijn bijdrage hier over het belang in Islam van de hadith.

Btw.
Welkom.
Misschien wil je een korte introductie van jezelf plaatsen in het voorstelforum?
Dat zouden we op prijs stellen. :)
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Beste Jist,

Je mag best tegen de Islam zijn. Ik ben er ook tegen. Ik vind ook dat niemand zich aan een oud boek moet onderwerpen, maar dat men altijd zelf na moet denken. Nogmaals als de Koran gelijk heeft, dan heb jij helemaal gelijk, en zijn alleen zij die daar volledig naar handelen echt Moslim. Alleen is dat dan vrijwel niemand, en is de term niet van toepassing voor vrijwel iedereen die zich nu verbeeld moslim te zijn. Dat is men praktische bezwaar tegen jou definitie van Moslim.

Hoe vaak moet ik dat nu nog uitleggen?

Verder ga ik degenen die nu denken dat ze Moslim zijn. niet uitleggen dat ze zich beter aan de Koran, en aan de Torah (want hij hebt nu wel aangetoond dat die - op sommige voedselwetten na - ook compleet geldt voor elke "Moslims" (volgens jouw definitie)) moeten houden. Ik ben namelijk van mening dat de Koran - ook in dat opzicht - helemaal geen gelijk heeft.
Ik wens u alle goeds
Plaats reactie