Religie kan een samenleving beschadigen

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Tsjok45 schreef:
Ik ben bang dat wij gewoon wachten tot de wal het schip gaat keren.
De schade die wij inmidddels hebben aangericht is al dermate ernstig dat reparatie nu al niet meer mogelijk is
Iedereen weet dat ik in dit verband ook zeer pessimistisch ben ....

Korte termijn denken ? = Operante conditionering ? ( =, instrumenteel leren, reactie substitutie of R-leertype. )--->
zou best ook wel eens een bijkomende( of de hoofd) reden kunnen zijn ....

Bedankt Balou voor dit puzzelstukje ...
Indien de zaak er zó voorstaat -en ik ben zelf geneigd er mee eens te zijn en het pessimisme van Tsjok te delen- dan komt het erop neer dat de mens dus vaak duidelijk ziet wat zeer spoedig catastrofale problemen worden, maar hij tegelijkertijd inziet dat de tragedie met geen mogelijkheid gestuit kan worden -zaken zoals massale bevolkingsgroei op aarde, onherstelbare vernieling van natuur en wellicht de huidige clash met de moslimwereld. -

In dat geval zou men de vlucht in irrationeel religieus geloof het enige alternatief kunnen zien op wanhoop en dodelijk pessimisme. Is zoiets dan redelijk, oftewel de meest menselijke reactie, minder schadelijk dan dodelijk pessimisme? Vooral wanneer je bij jezelf opmerkt over de menselijke eigenschap te beschikken jezelf ervan te kunnen overtuigen dat het geen vlucht in de illusie is...

Indien men hierop nee zegt, dan zou men kunnen redeneren dat men in dat geval wellicht nog niet het stadium van dodelijk pessimisme bereikt heeft, maar zich bewust of onbewust oppept met 'tekenen van hoop', dwz de noodwendigheid van de komende catastrofen nog niet geheel onderkent heeft.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Hoi Rereformed,

Waarom denk je dat mensen, indien pessimistisch, hun vlucht massaal gaan nemen in religie? Dat lijkt me niet zo voor de hand liggen. Dit zie je hooguit individueel gebeuren bij mensen die op een of andere manier 'de weg' kwijt zijn en verder open staan voor indoctrinatie door groepen die 'die weg' weer denken te kunnen aanwijzen. Het is toch nog nooit zo geweest dat er een massale gang naar religie is, dus ook als het pessimisme toeslaat zie ik dat nog niet gebeuren. Er zijn ook andere manieren om hiermee om te gaan dan een vlucht naar irrationele religies. Juist omdat deze religies door veel mensen buiten die religie irrationeel worden gevonden en men niet ineens omslaat, ook niet in nood, om ineens die irrationaliteit hiervan op te geven. Dus dit de meest menselijke reactie noemen lijkt me niet juist.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
balou
Forum fan

Bericht door balou »

jHenosch schreef:
we doen gewoon alsof er niets aan de hand is, en stellen onszelf gerust met de wetenschap dat diezelfde moord en brand roepende wetenschap het dan ook wel voor ons zal gaan oplossen
Het vertrouwen dat wij stellen in de wetenschap is soms even misplaatst als vertrouwen stellen in een denkbeeldige god.

Wetenschap werkt ongecontroleerd alle kanten op. Zijn vrouwen onvruchtbaar, dan is er IVF.
Raakt de fossiele brandstof op? Dan zoeken wij andere middelen om in onze energiebehoefte te voorzien. Wij kijken dan ook weer naar de prijs. Niet de schoonste en minst risicovolle oplossing wordt gekozen, maar de goedkoopste.
Wil je een oorlog winnen, dan is een kernwapen heel handig.
Lange termijn effecten worden bestreden met korte termijn oplossingen. Risico's worden genomen, omdat de wetenschap bewust schadelijke gevolgen bagatelliseerd of eenvoudig ontkent. Desnoods worden de klokkenluiders van greenpeace door een geheime dienst naar de bodem van de zee gejaagd.

Geloven in de wetenschap? Dat is net zo geruststellend als geloven in goden.
Mensen die een onbeperkt vertrouwen stellen in de wetenschap zijn in feite diep religieus. Omdat wetenschap
teveel facetten kent, en zich niet laat controleren.
artikel 1. Een fundamentalist heeft altijd gelijk.
Artikel 2. Indien de fundamentalist ongelijk heeft, treedt automatisch artikel 1 in werking.
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

Kitty schreef:Hoi Rereformed,

Waarom denk je dat mensen, indien pessimistisch, hun vlucht massaal gaan nemen in religie? Dat lijkt me niet zo voor de hand liggen. Dit zie je hooguit individueel gebeuren bij mensen die op een of andere manier 'de weg' kwijt zijn en verder open staan voor indoctrinatie door groepen die 'die weg' weer denken te kunnen aanwijzen. Het is toch nog nooit zo geweest dat er een massale gang naar religie is, dus ook als het pessimisme toeslaat zie ik dat nog niet gebeuren. Er zijn ook andere manieren om hiermee om te gaan dan een vlucht naar irrationele religies. Juist omdat deze religies door veel mensen buiten die religie irrationeel worden gevonden en men niet ineens omslaat, ook niet in nood, om ineens die irrationaliteit hiervan op te geven. Dus dit de meest menselijke reactie noemen lijkt me niet juist.
Feit is wel dat mensen in moeilijke situaties, bv persoonlijke ziekte, (terug)grijpen naar religie.
God wordt pas gezien als het de mens slecht gaat, niet andersom,
op zich een apart fenomeen, je zou juist andersom verwachten.
balou
Forum fan

Bericht door balou »

error, sorry
Artikel 2. Indien de fundamentalist ongelijk heeft, treedt automatisch artikel 1 in werking.
Marcus Scaurus
Forum fan

Bericht door Marcus Scaurus »

balou schreef: Het vertrouwen dat wij stellen in de wetenschap is soms even misplaatst als het vertrouwen stellen in een denkbeeldige god.
Alsjeblieft, kom niet aan met de uitspraak dat geloof in de wetenschap hetzelfde is als een geloof in God. Die uitspraak heeft dezelfde waarde als de uitspraak dat het geloof in het bestaan van auto's en treinen net zoveel waarde heeft als het geloof in God.

Ik stel vertrouwen in de wetenschap. Betekend dit dat ik mijn leven laat leiden door de wetenschap, feilloos aanneem wat ze zeggen? Gedeeltelijk wel. Wetenschap beïnvloed mijn kijk op de wereld, hoe ik in het leven sta. Ik geef toe dat ik belangrijke wetenschap zonder al te veel kritiek aanneem: ik ga niet eerst Einstein onderzoeken voordat ik hem geloof. Dat het overgrote deel van de natuurkundigen in hem geloofd is voor mij een reden om ook in hen te geloven.

Blind vertrouwen in de wetenschap is fout, maar niet minder fout dan blind vertrouwen in de Bijbel of Koran. Het is echter veel beter om te vertrouwen in de wetenschap, die steeds dichter bij de waarheid komt, in tegenstelling tot religie, dat blijft hangen in duizenden jaren oude denkbeelden.
balou schreef: Wetenschap werkt ongecontroleerd alle kanten op. Zijn vrouwen onvruchtbaar, dan is er IVF.
Raakt de fossiele brandstof op? Dan zoeken wij andere middelen om in onze energiebehoefte te voorzien. Wij kijken dan ook weer naar de prijs. Niet de schoonste en minst risicovolle oplossing wordt gekozen, maar de goedkoopste.
Wil je een oorlog winnen, dan is een kernwapen heel handig.
Lange termijn effecten worden bestreden met korte termijn oplossingen. Risico's worden genomen, omdat de wetenschap bewust schadelijke gevolgen bagatelliseerd of eenvoudig ontkent. Desnoods worden de klokkenluiders van greenpeace door een geheime dienst naar de bodem van de zee gejaagd.
Dat wetenschap misschien 'ongecontroleerd' alle kanten opwerkt, is dat iets fouts? Je kan zeggen dat Darwin ongecontroleerd een kant op ging met zijn theorie, hij sloeg een weg in die de wetenschap voor altijd zal beïnvloeden. Wetenschap heeft slechte dingen voortgebracht. Atoombom, wapens, milieuvervuiling, etc... Maar laten we ons wel herinneren dat de meeste mensen om ons heen niet kunnen bestaan of al gestorven zouden zijn zonder de wetenschap, die ons vaccinaties, medische zorg en veilig voedsel biedt. Over Greenpeace ben ik kritisch, ze luiden de klok om de haverklap met meldingen dat de wereld vergaat, terwijl het milieu in aardig wat opzichten is verbeterd ten opzichte van veertig jaar geleden.
balou schreef: Geloven in de wetenschap? Dat is net zo geruststellend als geloven in goden.
Mensen die een onbeperkt vertrouwen stellen in de wetenschap zijn in feite diep religieus. Omdat wetenschap
teveel facetten kent, en zich niet laat controleren.
Wat is geloven? Dat woord betekend iets anders bij de wetenschap dan bij religie. Bij de wetenschap betekend het 'iets aannemen op grond van bewijs'. Ik geloof in de zwaartekracht, want die is empirisch bewijsbaar. Geloven bij religie is 'iets aannemen wat je kan zien noch bewijzen'. Het ligt buiten de rede, zeggen veel gelovigen. Als dat zo is, mogen we de hele theologie weggooien en blijft alleen nog maar het concept van een hogere macht over, niets meer.

Wetenschap laat zich weldegelijk controleren. De wetenschappelijke methoden zijn veel betrouwbaarder dan die van religies, die zich eigenlijk niet laten controleren. Je kan wel zeggen dat wetenschap zich niet laat controleren door een onfeilbaar iets. Dat is bij religie wel zo. Het maakt niet uit hoe sterk het bewijs voor iets is, gelovigen blijven alles toetsen aan een millenia uit geschrift dat statisch is en nooit verandert. '
All men by nature desire knowledge - Aristoteles
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Waarom denk je dat mensen, indien pessimistisch, hun vlucht massaal gaan nemen in religie?

Omdat het in de praktijk zoveel voorkomt dat het zelfs spreekwoordelijk is: nood leert bidden.
Dat lijkt me niet zo voor de hand liggen.
Een spreekwoord duidt juist op het omgekeerde.

Dit zie je hooguit individueel gebeuren bij mensen die op een of andere manier 'de weg' kwijt zijn en verder open staan voor indoctrinatie door groepen die 'die weg' weer denken te kunnen aanwijzen.
Het is mijn ervaring in het leven dat dit niet hooguit is, maar juist massaal gebeurt in de leeftijd dat mensen zich bewust worden van de wereld, zeg 15-25. Bijna alle mensen die tot geloof komen zaten eerst in de knoop en zochten een uitweg.
Het is toch nog nooit zo geweest dat er een massale gang naar religie is, dus ook als het pessimisme toeslaat zie ik dat nog niet gebeuren.
Ik denk dat de geschiedenis er anders over denkt dan jij. In de 14e eeuw bijvoorbeeld, toen een derde (naar schatting) van de Europese bevolking aan de pest overleed werd de maatschappij massaal religieus. In de eeuw erop toen alles weer beter werd kwam massaal het niet-religieuze weer op (renaissance).
Er zijn ook andere manieren om hiermee om te gaan dan een vlucht naar irrationele religies. Juist omdat deze religies door veel mensen buiten die religie irrationeel worden gevonden en men niet ineens omslaat, ook niet in nood, om ineens die irrationaliteit hiervan op te geven.
O daar heb je zeker gelijk in. Mensen zou je kunnen onderscheiden op basis van zwakke en sterke wil/karakter. De zwakke wil neigt naar religie, dwz het uit handen geven van zichzelf en menselijke verantwoordelijkheid. De sterke wil is de wil die het laatst op dodelijk pessimisme uitkomt en het langst blijft vertrouwen op menselijk kunnen, vernuft, verantwoordelijkheid, slagen, oplossingen vinden enz.
Dus dit de meest menselijke reactie noemen lijkt me niet juist.
Ik weet niet of het de meest menselijke reactie is, ook niet of het de meest voorkomende reactie is, maar begrijpelijk-menselijk vind ik het wel, en het geeft mij een gevoel van tolerantie tov religie.
Iemand zei mij eens: in plaats van je zo tegen de religie te verzetten zou je je eens moeten bedenken dat er mensen zijn die noodzakelijkerwijs de religie nodig hebben.
Dat probeer ik me sindsdien steeds te bedenken.
Laatst gewijzigd door Rereformed op 20 okt 2006 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.
balou
Forum fan

Bericht door balou »

Kitty schreef;
Waarom denk je dat mensen, indien pessimistisch, hun vlucht massaal gaan nemen in religie? Dat lijkt me niet zo voor de hand liggen. Dit zie je hooguit individueel gebeuren bij mensen die op een of andere manier 'de weg' kwijt zijn en verder open staan voor indoctrinatie door groepen die 'die weg' weer denken te kunnen aanwijzen
Ik denk dat het niet zozeer gaat over mensen die "de weg kwijt zijn", maar meer over mensen die "de weg nog niet weten".
Vanaf pakweg 14 tot 25 jaar is men zeer ontvankelijk voor religieuze indoctrinatie en sektevorming.
Kijk naar het succes van de EO jongerendagen, en bezoek een paar Christelijke fora. Dan zie je dat heel handig wordt ingespeeld op de behoefte van jongeren, ergens bij te horen.
Het aanvankelijke succes van de Baghwan beweging was hier ook aan toe te schrijven. Totdat men er achter kwam dat men zich had uitgeleverd aan een bende oplichters, met een overschot aan oranje textiel.
Maar omdat de mens niet alles kan overzien, wil hij toch graag ergens vertrouwen in stellen, dus na de religieuze beweging gaat men over op vertrouwen in wetenschap.
Maar ook hier zijn de oplichters aanwezig, en is teleurstelling onvermijdelijk. Wat overblijft hoeft geen pessimisme te zijn, maar er is wel wantrouwen.
Toen ik jong was kende ik geen aarzeling in mijn keuze voor een politieke partij. Nu ik 65 ben, weet ik het niet meer.
Waarschijnlijk voel ik mij iets te vaak belazerd door pakweg alle politieke partijen. En misschien heb ik intussen geleerd om mijzelf niet meer te belazeren...
Rereformed
Moderator
Contacteer:

balou schreef:Maar omdat de mens niet alles kan overzien, wil hij toch graag ergens vertrouwen in stellen, dus na de religieuze beweging gaat men over op vertrouwen in wetenschap.
Inderdaad, vaak gaat het zo. Het geloof in het irrationele en bovennatuurlijke is ook het hoogst bij jonge mensen. Gaandeweg slijt het af in het leven -een kwestie van meer ervaring met het leven dus.
Maar ook hier zijn de oplichters aanwezig, en is teleurstelling onvermijdelijk. Wat overblijft hoeft geen pessimisme te zijn, maar er is wel wantrouwen.
Inderdaad, maar men loopt vaak op het randje. Het valt niet mee om voortdurend met gezond wantrouwen rond te lopen en tezelfdertijd voortdurend aan pessimisme geen gehoor te geven.
Toen ik jong was kende ik geen aarzeling in mijn keuze voor een politieke partij. Nu ik 65 ben, weet ik het niet meer.
Waarschijnlijk voel ik mij iets te vaak belazerd door pakweg alle politieke partijen. En misschien heb ik intussen geleerd om mijzelf niet meer te belazeren...
Het lijkt me toe dat oude mensen het gevoel van oneindig maal belazerd te zijn in het leven zoveel mogelijk proberen te vermijden, en het gevoel het liefst omdraaien door te zeggen dat men zoveel wijzer is geworden. Je moet dat natuurlijk niet teveel openlijk uitspreken, omdat jongeren het niet zo kunnen verdragen te horen. Maar de jongeren moeten de ouderen juist weer ontzien in het de waarheid over hen vertellen, omdat de ouderen de waan dat ze wijzer zijn zo broodnodig hebben. Het leven is een slim spelletje.
mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa »

jHenosch schreef:

Feit is wel dat mensen in moeilijke situaties, bv persoonlijke ziekte, (terug)grijpen naar religie.
God wordt pas gezien als het de mens slecht gaat, niet andersom,
op zich een apart fenomeen, je zou juist andersom verwachten.
klopt jHenosch,

de discipelen keken pas om naar jezus toen hun schip bijna verging
voordien hielden ze hem slapende
en zo staan er nog vele verborgen schatten in de bijbel
bekeringsdrang blijkt dus overbodig te zijn
de ramspspoeden dienen om de mens tot inkeer te brengen

groet,

mustafa
god = music
architektuur = bevroren muziek
overwin het kwade door het goede
ik ben een niet-religieus gelovige
ik ben feminist
homoeopathie # kwakzalverij
ervaring telt
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Feit is ( volgens mij , nog meer dan het reeds hierboven vermelde "teruggrijpen " naar troost en enige hoop ) dat mensen ____ die niet in een soort " papa " figuur geloven (/of daarop vertrouwen en hopen ) die het wel zal oplossen ____ in uitzonderlijk moeilijke situaties nog veel meer een zondebok waar ze daadwerkleijk vat op hebben zoeken voor hun rampspoed en zich daardoor kunnen nestelen in een slachtofferrol en in het vage vermoeden / verhopend dat ze handelend zullen kunnen optreden ....

en
wat pessimisten betreft ... die hebben altijd al bestaan ... toch ?
Die overleven dus ( als groep )nog steeds .... zo "ongezond " zal het dus wel ook niet zijn .... ahahaha

Ik vermoed echter wel dat "geloven" in magische " ( of "keuls water drinkende " geesten__ het voorbeeld is van P. Boyer ____ met een eigen agenda ) en/of andere bovennatuurlijke aannames van "persoonlijk om de mens gevende " entiteiten op zoek naar handlangers , niet zomaar door de zuivere "rede" ooit zullen verdwijnen ( Lees Onfray ? ) .... De vraag is eigenlijk wat is het nut ( en de noodzaak ) en het voordeel van geloven en riten in de mentale uitrusting ( ook evolutionair ) van de soort homo sapiens ?...
Alleen maar een troost of een placebo of een daadwerkelijke troefkaart (zelfs afkomstig vanuit de mouw of vanonder de tafel )?

Verklaar het klaarblijkelijke succes van religieen ....en hun nut voor het menselijke voortbestaan ook in de heikele mondiale situaties waarin we ons momenteel bevinden

Of zijn religieen enkel geinteresseerd in hun eigen overleving en het overleven van hun centrale idool , waaraan alles moet worden geofferd tijdens een finale genocide ?

Dat is misschien de reden waarom de verantwoordelijken en uitvoerders van de 9/11 rampspoed , handelden .... om de mensen tot inkeer te brengen ?
Dat is de reden waarom de tsunami toesloeg ; om de mensen tot inkeer te brengen ... ?

Vissen in troebel water , noem ik het ....

Uw" verborgen schatten" lijken me eerder de "kwakpraat " van opportunisten , die behendig gaten in de markt opzoeken , valse behoeften creeeren of pretenderen (nep)oplossingen te bezitten en mqaar wat graag te willen slijten ....
Laatst gewijzigd door Tsjok45 op 20 okt 2006 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Tsjok45 schreef:
Dat is misschien de reden waarom de verantwoordelijken en uitvoerders van de 9/11 rampspoed , handelden .... om de mensen tot inkeer te brengen ?
Dat is de reden waarom de tsunami toesloeg ; om de mensen tot inkeer te brengen ... ?
Maar tezelfdertijd kun je uit zo'n opmerking van mustafa, dus een religieus persoon die niet aan zulke praktijken meedoet of zulk denken erop nahoudt, opmaken dat het in de religieuze mens om iets anders kan gaan dan het in stand houden van zijn idool of religie.
Het gaat er bij deze mensen om een soort rust in de chaos te scheppen, een antwoord op alles wat beangstigend, triest en hopeloos lijkt, precies wat ik hierboven eerder wilde zeggen.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Een feit is in ieder geval dat je nu meer een gang naar secularisatie ziet dan een gang naar religie, de enkele zwakgeestigen nagelaten. Dat in de 14de eeuw mensen massaal de religie zochten kun je niet vergelijken met de huidige tijd. Juist bij pubers, die ontvankelijk zouden zijn zie je juist dat ze niet meer, zoals hun ouders, hun heil zoeken bij religie maar zich daar juist vanaf keren. Dat deze levensfase een fase is naar zoeken naar de zin van het leven en wereldverbeteren zal zeker nog steeds zo zijn, maar religie in de zin van de godsdienst is dan toch niet direct het meest voor de hand liggende bij de huidige jeugd. Je kan zaken uit het verleden niet op de huidige maatschappij van toepassing laten zijn. En nood leert bidden, wil nog niet zeggen dat je je ineens zou gaan bekeren.

Het is een feit dat heden ten dage religie een minder prominente rol inneemt dan in vroegere tijden. Het zonder meer aannemen van waarheden ligt niet meer zo voor de hand. Juist de jeugd lijkt meer na te denken over de waarheden hierin. En alleen bij puur geindoctrineerde gemeenschappen die hun kinderen weghouden van 'de wereld' met het motto wel in de wereld maar niet van de wereld zie je nog deze tendens van jeugd die religie omarmt als zijnde de waarheid. En zelfs hier zie je een kentering. Ook zie je een individualisering optreden, dat maakt juist dat het bij een groep willen horen wat minder logisch. Er zijn natuurlijk nadelen te benoemen van de individualisering. Het positieve ervan is juist niet meer met de groep willen meedeinen. Ook hier lijkt dat er een verandering optreedt.

Het succes dan de EO-jongerendag is niet gelegen in een massale gang naar religie van de jeugd, maar meer gelegen in het feit dat het voor veel rechts christelijke jongeren het enige toegestane massale jongerenfestijn is.

Ik denk dat religie als zodanig op zijn retour is, en dat zelfs slechtere tijden in de huidige tijd nooit meer een massale teruggang hiernaar zal bewerkstelligen.

Natuurlijk wil jeugd ergens bijhoren, maar dat ergens bijhoren zal dan niet in eerste instantie gezocht worden in religie maar meer in andere maatschappelijke stromingen. Zie de gabbertjes die er een tijd waren, de punkers en soortgelijke modische groepjes. Die gaan weer over en er komen er steeds weer nieuwe voor in de plaats. En de individualisering gaat het bij de groep willen horen steeds meer vervangen.
Laatst gewijzigd door Kitty op 20 okt 2006 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

een soort rust in de chaos te scheppen, een antwoord op alles wat beangstigend, triest en hopeloos lijkt
Een soort voorbarig rouwproces om tot aanvaarding te komen ?
Een "persoonlijk" soort staat van ( meditatieve ?) rust ( salaam = vrede ) en aanvaarding( onderwerping ) van ( en aan ) het onvermijdelijke in en door een individu .... ?

Het probleem is echter niet het welzijn van een "individu",____ wat slechts een schakeltje en doorgeefluikje is ____ , dat toch vroeg of laat voorgoed verdwijnt met of tegen zijn goesting ....( jawel , ik geloof dus niet in het eeuwig voortbestaan van een ik - essentie of " ziel " of zoiets )

Het probleem is het voorzienbaar voortbestaan of uitsterven van de menselijke soort op deze planeet ...... in het bijzonder mijn zorg om mijn kinderen ....en mijn zorg
betreft geenszins mijn egocentrische " persoonlijke " troostje ," maar het beinvloed wel NU mijn individuele persoonlijke "rust" ..... oh ironie

Dat is waar ik op zoek naar wil gaan en wat me in beweging houd op mijn oude dag ....is er een (volgens jullie )een concrete oplossing ( of strategie ) uit te dokteren . :..... ja dan neen ...? ideeen spuien dus ....
en wars van al die individuele ( vooraf bedachte ) palliatieve zorgjes die we( = dat zijn de oudjes die zichzelf zo " wijs" vinden ) ons nog steeds blijven permiteren en waaraan we ons blijven vastklampen ....

Misschien een ander topic- draadje ?
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
balou
Forum fan

Bericht door balou »

Alsjeblieft, kom niet aan met de uitspraak dat geloof in de wetenschap hetzelfde is als een geloof in God.
Niet de stelling verdraaien om hem passend te maken in uw kritiek.
Blind vertrouwen in de wetenschap is fout, maar niet minder fout dan blind vertrouwen in de Bijbel of Koran.
Dat bedoel ik.
Het is echter veel beter om te vertrouwen in de wetenschap,
Er is maar één goede meltdown van een kerncentrale nodig om dit advies sterk te betreuren.
Dat wetenschap misschien 'ongecontroleerd' alle kanten opwerkt, is dat iets fouts?
Dat hangt af van de resultaten, en de manier waarop wij daar gebruik van maken.
Over Greenpeace ben ik kritisch, ze luiden de klok om de haverklap met meldingen dat de wereld vergaat, terwijl het milieu in aardig wat opzichten is verbeterd ten opzichte van veertig jaar geleden
.
Alle mensen zijn kritisch wanneer hun vertrouwen lek geschoten wordt. Dan keren zij zich tegen de schutter.
Dat het milieu sterk verbeterterd is t.o.v. 40 jaar geleden?
Heb je daar ook bronnen voor?

Tot besluit. Ik vecht de ontdekkingen van de wetenschap niet aan. Die zijn onbetwistbaar.
Je kunt natuurlijk best stellen dat wij profiteren van een verbeterde ziekenzorg en medicijnen, en technieken om de voedselsituatie te verbeteren, zonder je daarbij af te vragen hoeveel catastrofes er al zijn geweest met vliegtuigen, schepen, treinen, en automobielen. En dat zijn dan nog alleen de doden van vreedzame toepassingen.

Het onbeperkt vertrouwen in de resultaten van de wetenschap
en het ondoordacht gebruik dat daarvan wordt gemaakt, kan op de langere termijn catastrofes veroorzaken voor de gehele biosfeer
Gesloten