Hoe de radicale islam in Europa aanpakken?

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Gerard R.
Superposter

Re: Hoe de radicale islam in Europa aanpakken?

Bericht door Gerard R. »

Even een open deur intrappen, Peter, als je me toestaat.
Het gaat nu juist in sneltrein-tempo de verkeerde kant op.
** Sommige geesten zijn als beton, goed gemengd en uitgehard.. **
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Gerard R. schreef:Even een open deur intrappen, Peter, als je me toestaat.
Dat is de afgelopen anderhalf jaar inderdaad het geval. Maar ik wil daar niet op reageren met nog meer haat en nijd. Willen jullie meer haat en nijd of minder? Ik kies voor MINDER!
Helaas kiezen de stumpers van IS voor meer, want iets anders hebben ze niet. . .
Ik wens u alle goeds
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Peter van Velzen schreef:
Gerard R. schreef:Even een open deur intrappen, Peter, als je me toestaat.
Dat is de afgelopen anderhalf jaar inderdaad het geval. Maar ik wil daar niet op reageren met nog meer haat en nijd. Willen jullie meer haat en nijd of minder? Ik kies voor MINDER!
[..]
Mijn idee. Dilemma...
Helaas kiezen de stumpers van IS voor meer, want iets anders hebben ze niet. . .
Het is bar als we mensen mogen geloven, die er gezeten hebben....
** Sommige geesten zijn als beton, goed gemengd en uitgehard.. **
MachineElf
Ervaren pen

Bericht door MachineElf »

Staat en religie volledig scheiden. Op de scholen is dit belangrijk.
Dat is het portaal van integratie.

De apartheid dient gebroken te worden door eigen normen en waarden centraal te stellen. Al wat daar niet conform op is dient geweerd te worden of in de privésfeer te belanden.
Peter van Velzen
Site Admin

Kleine correctie: Men dient niet zijn EIGEN normen en waarden centraal te stellen, want dat doet iS ook. Men dient de UNIVERSELE normen en waarden centraal te stellen en daarin moet men de mensen scholen. En ja. staat en religie dienen zoveel mogelijk te worden gescheiden. Ook staat en atheisme. De combinatie van die twee binnen het communisme was niet bepaald fraai. Alleen de wetenschap moet god buiten de deur houden, want zij dient alleen objectieve uitspraken te doen. Ook al geloof de betreffende wetenschapper persoonlijk heilig in zijn persoonlije god.
Ik wens u alle goeds
MachineElf
Ervaren pen

Bericht door MachineElf »

Peter van Velzen schreef:Kleine correctie: Men dient niet zijn EIGEN normen en waarden centraal te stellen, want dat doet iS ook. Men dient de UNIVERSELE normen en waarden centraal te stellen en daarin moet men de mensen scholen. En ja. staat en religie dienen zoveel mogelijk te worden gescheiden. Ook staat en atheisme. De combinatie van die twee binnen het communisme was niet bepaald fraai. Alleen de wetenschap moet god buiten de deur houden, want zij dient alleen objectieve uitspraken te doen. Ook al geloof de betreffende wetenschapper persoonlijk heilig in zijn persoonlije god.
Dat is beter gezegd ja.
Met eigen normen en waarden doelde ik op de westerse. Als mensen fundamentalistisch wensen te leven, landen in overvloed. We dienen hen daar niet in tegen te houden, wel integendeel.

Volgens mij is dat de enige manier om radicaal gedachtengoed te bestrijden, het uitzweten via een nieuw integratiebeleid.
Door het te erkennen en toe te laten op de scholen maak je het probleem net erger. Europa hoopt een Europese islam te kunnen ontwikkelen, maar dat is een onmogelijke zaak. Moslims gaan nooit het woord van een Europese politieker volgen, die volgen de koran.

Vanaf wanneer spreken we ook over een radicale moslim? Dat is nog niet genuanceerd in dit topic denk ik.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Peter van Velzen schreef:Men dient de UNIVERSELE normen en waarden centraal te stellen en daarin moet men de mensen scholen.
Wat is "universeel" aan normen en waarden? Dit lijkt me nu typisch tijd en plaatsgebonden.

Vanuit religie gezien is "universeel" nog het makkelijkst te definiëren, namelijk de normen van God/Allah, het resultaat daarvan is (volgens de islam) de sharia. Maar die gaat ons niet helpen...

Zonder religie denk je bij "universele normen en waarden" aan onderlinge afspraken. De VN heeft normen voor mensenrechten, maar er bestaat ook inmiddels ook al een islamitische variant hiervan. Welke is geldig?

In elk geval zullen menselijke afspraken "universeel" verklaard moeten worden en moet je religieuzen hierin mee krijgen. Met andere woorden: de afspraken van de mens moeten de regels van Allah overrullen.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Peter van Velzen
Site Admin

gerard_m schreef:
Peter van Velzen schreef:Men dient de UNIVERSELE normen en waarden centraal te stellen en daarin moet men de mensen scholen.
Wat is "universeel" aan normen en waarden? Dit lijkt me nu typisch tijd en plaatsgebonden.
Klopt: 1948 New York
Ik wens u alle goeds
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Peter van Velzen schreef:
gerard_m schreef:
Klopt: 1948 New York
Leuk hoor Peter, maar ik denk dat gerard_m eerder bedoeld dat aangezien IS die normen en waarden niet aanvaard, ze niet echt universeel zijn.

Het is niet omdat een aantal landen een verdrag ondertekenen en daar "Universeel" als titel boven zetten dat we universele normen en waarden hebben in de betekenis van normen en waarden die redelijk algemeen aanvaard worden, in tegenstelling tot een louter legaal document waar de meeste landen zich toe verbonden hebben.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Peter van Velzen
Site Admin

Normen en waarden die voor iedereen moeten kunnen gelden, zijn inderdaad niet de normen en waarden van de terrorist. Hij erkent de rechten van de mens niet. Wij moeten dat wel doen. Wij moeten die rechten beschermen en uitdragen. We hoeven geen rekening te houden met de normen en waarden van misdadigers, maar de rechten van eenieder eerbiedigen. Voorlopig is dit 68 jaar oude document goed genoeg. Als we deze waarden uitdragen is dat voldoende in elk geval om de radical Islam aan te pakken. Of meen je er nog wat op af te moeten dingen?
Ik wens u alle goeds
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Peter van Velzen schreef:Normen en waarden die voor iedereen moeten kunnen gelden, zijn inderdaad niet de normen en waarden van de terrorist. Hij erkent de rechten van de mens niet. Wij moeten dat wel doen. Wij moeten die rechten beschermen en uitdragen. We hoeven geen rekening te houden met de normen en waarden van misdadigers, maar de rechten van eenieder eerbiedigen. Voorlopig is dit 68 jaar oude document goed genoeg. Als we deze waarden uitdragen is dat voldoende in elk geval om de radical Islam aan te pakken. Of meen je er nog wat op af te moeten dingen?
Ja natuurlijk moeten we die normen en waarden uitdragen....

Maar ze zijn niet universeler dan die van de radicale moslim. Ze zijn het product van onze cultuur, tijd en plaatsgebonden en zijn volstrekt waardeloos voor iemand die "god s eeuwig geldende normen" heeft aanvaard. Wie zich keert tegen de doodstraf voor afvalligen of steniging, perkt de rechten van de radicale moslim in (vanuit zijn perspectief).

Neemt niet weg dat we onze -i.m.o. cultureel bepaalde- normen wel wat meer zouden mogen uitdragen.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Uncle Rat
Ervaren pen

Bericht door Uncle Rat »

gerard_m schreef:Neemt niet weg dat we onze -i.m.o. cultureel bepaalde- normen wel wat meer zouden mogen uitdragen.
:wink:

Afbeelding
Plaats reactie