Ultra dispensationalisme

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Gesloten
tom1992

Re: Ultra dispensationalisme

Bericht door tom1992 »

Rereformed schreef:
tom1992 schreef:
Rereformed schreef:Je negeert wat ik je aanzei: dat profetieën wel of niet uitkomen naar gelang onze vrije wil beslist staat gelijk aan een profetie tot een holle klank maken.
Niet zondermeer. De Talmoed stelt iets vergelijkbaars: de messias, nakomeling van David, komt als Israel zich afkeert van zijn immorele gang. Indien dat niet vrijwillig gebeurt, is er een deadline tijdens welke de messias, nakomeling van aartsvader Jozef figureert en Israel wordt gedwongen door rampspoed en lijden. Dan zal de messias, de nakomeling van David, komen. De oorsprong van deze bewering is niet moeilijk te herleiden.
Indien er zo'n voorwaarde is dan spreekt het vanzelf dat wanneer het NT tienmaal de belofte doet van een spoedige wederkomst men óók die bekering verwacht.
Je zei dat indien profetieën wel of niet uitkomen naar gelang onze vrije wil beslist, dit gelijkstaat aan een profetie tot een holle klank maken.

Dat is aantoonbaar niet juist:
A) 1. Profeet Jonah profeteert de ondergang van Nineveh.
2. Nineveh krijgt berouw en wordt gespaard.
3. Profeet Jonah wordt niet beschouwd als valse profeet.
B) Ditzelfde principe valt ook via de Talmoed en commentaren (Saadia Gaon) te bewijzen.
Het is en blijven valse profetieën.
De profetieën die het NT hier doet zijn uiteraard vals want deze vallen niet in de catagorie 'dreiging en rampspoed'. Maar dat was het punt niet. De quote was bijzonder duidelijk en zeer specifiek. Rereformed, je schreef: 'profetieën wel of niet uitkomen naar gelang onze vrije wil beslist staat gelijk aan een profetie tot een holle klank maken' (zie hierboven).
Daarop heb ik gereageerd omdat de uispraak niet correct is.
Als je niet weet waarom je leeft heb je nog niet geleefd
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

tom1992 schreef: De profetieën die het NT hier doet zijn uiteraard vals want deze vallen niet in de catagorie 'dreiging en rampspoed'. Maar dat was het punt niet.
Natuurlijk is dat het punt wel. Mijn commentaar en de gehele discussie betreft zeer specifiek de tien NT-verzen die ik Fundi voorlegde, profetieën zonder mits of tenzij clausules, waarin wij verzekerd worden van een spoedige wederkomst van Jezus.
Born OK the first time
tom1992

Bericht door tom1992 »

Rereformed schreef:
tom1992 schreef: De profetieën die het NT hier doet zijn uiteraard vals want deze vallen niet in de catagorie 'dreiging en rampspoed'. Maar dat was het punt niet.
Natuurlijk is dat het punt wel. Mijn commentaar en de gehele discussie betreft zeer specifiek de tien NT-verzen die ik Fundi voorlegde, profetieen zonder mits of tenzij clausules.
Dat het jouw punt is tegenover Fundi, snap ik. Maar dat was mijn punt niet. Mijn punt, begeleid door argumenten, was dat je frase die ik specifiek citeerde, incorrect was.
Fundi
Ervaren pen

Bericht door Fundi »

Rereformed schreef: Natuurlijk is dat het punt wel. Mijn commentaar en de gehele discussie betreft zeer specifiek de tien NT-verzen die ik Fundi voorlegde, profetieën zonder mits of tenzij clausules, waarin wij verzekerd worden van een spoedige wederkomst van Jezus.
Maar de Matteus teksten zijn wel degelijk voorzien van een conditie. (al wordt dit niet in iedere vertaling goed weergegeven).
De profetie van Joel, was begonnen, maar wordt zondermeer door Petrus betrokken op de bekeerde Israeliet. Ook de vervulling daarvan heeft uitdrukkelijk betrekking op de bekeerde Israeliet. Dit bevestigt juist hetgeen ik zeg.
Zie ook wat hier al over schreef.

Brengen we het daarmee terug tot 7 teksten?
De eerste slok uit de beker der natuurwetenschap maakt atheïstisch, maar op de bodem wacht God. (Werner Heisenberg)
Wim_1946
Forum fan

Bericht door Wim_1946 »

@Fundi
Ik zou het op prijs stellen hierop een reactie te krijgen :
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 28#p504728
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Rereformed schreef: Natuurlijk is dat het punt wel. Mijn commentaar en de gehele discussie betreft zeer specifiek de tien NT-verzen die ik Fundi voorlegde, profetieën zonder mits of tenzij clausules, waarin wij verzekerd worden van een spoedige wederkomst van Jezus.
Elders, in een vergelijkbare discussie kreeg ik om mijn oren dat de joden zich eerst moesten bekeren...Dat dit ook gemeld staat in de profetieën?
Is hier nog iets over te zeggen? Pas dan zou 'spoedig' nl. in werking treden.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Fundi
Ervaren pen

Bericht door Fundi »

Wim_1946 schreef:@Fundi
Ik zou het op prijs stellen hierop een reactie te krijgen :
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 28#p504728
Dit was m.i. niet on topic. En dat is het nog steeds niet.
De eerste slok uit de beker der natuurwetenschap maakt atheïstisch, maar op de bodem wacht God. (Werner Heisenberg)
Fundi
Ervaren pen

Bericht door Fundi »

rereformed schreef: Natuurlijk wil ik daar niet aan en jij begrijpt drommels goed waarom niet: de tien uitspraken die ik onder je neus schoof reppen niet over dat het 'conditionele profetieën' zijn. Sterker nog, je gaf toe dat de bijbelschrijvers zelf in de verwachting leefden dat de wederkomst spoedig zou zijn. Dat staat gelijk aan zeggen dat ze die uitspraken onconditioneel bedoelden te geven. Enkel voor een geloofsverslaafde is het te moeilijk te begrijpen dat het idee van "conditionele profetieën" enkel door bijbelrijmelaars uitgevonden is om maar niet te hoeven toegeven dat het valse beloften waren.
Jij wilt niet inzien dat de wederkomst alles te maken heeft met Israël. Israël is één van de twee noodzakelijke partijen.
Ik vind het buitengewoon vreemd dat je die 'uitspraken' überhaupt anders dan conditioneel zou kunnen zien. Dit betekent dat je er eigenlijk geen barst van snapt. Toch heb ik het proberen uit te leggen, maar dat lijkt niet uit te maken. Je zit opgesloten in een denkwijze en daar kun je blijkbaar niet meer uit los komen.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Fundi schreef: Je zit opgesloten in een denkwijze en daar kun je blijkbaar niet meer uit los komen.
Snurk!! 8*)
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Fundi schreef:
rereformed schreef: Natuurlijk wil ik daar niet aan en jij begrijpt drommels goed waarom niet: de tien uitspraken die ik onder je neus schoof reppen niet over dat het 'conditionele profetieën' zijn. Sterker nog, je gaf toe dat de bijbelschrijvers zelf in de verwachting leefden dat de wederkomst spoedig zou zijn.
Jij wilt niet inzien dat de wederkomst alles te maken heeft met Israël. Israël is één van de twee noodzakelijke partijen.
Indien alles te maken heeft met Israel, dan volgt hieruit dat de NT-schrijvers en Jezus dus klaarblijkelijk ook de spoedige bekering van Israel verwachtten, aangezien ze in de duidelijkste taal tienmaal een spoedige wederkomst aankondigen, zonder met een 'mits' of 'tenzij' clausule aan te komen; die gedachte kwam eenvoudig niet bij hen op. Het blijven dus eenvoudig valse profetieën.
Fundi schreef:Je zit opgesloten in een denkwijze en daar kun je blijkbaar niet meer uit los komen.
Over helder denken beschikken is geen denkwijze waar men uit los dient te komen.
Ik merk op dat dit topic je zoals voorspeld blijft achtervolgen. Helder denken vereist niet veel hersens. Breken met je religieuze verslaving is echter wel een behoorlijke kluif. Dat zul je helemaal op eigen kracht moeten doen.
Born OK the first time
Fundi
Ervaren pen

Bericht door Fundi »

Rerefomred schreef: Indien alles te maken heeft met Israel, dan volgt hieruit dat de NT-schrijvers en Jezus dus klaarblijkelijk ook de spoedige bekering van Israel verwachtten, aangezien ze in de duidelijkste taal tienmaal een spoedige wederkomst aankondigen, zonder met een 'mits' of 'tenzij' clausule aan te komen. Het blijven dus eenvoudig valse profetieën.
Ik heb een 'tiental' keren geschreven dat de teksten in de evangelien zich sowieso onderscheiden, aangezien daar wel degelijk een conditioneel aspect in de grondtekst staat. Hoelang ga je dat nog negeren?

Ook over Hand 2 heb ik al eerder geschreven. Nog maar een keer dan:
De tekst van Petrus in Hand 2 geeft aan dat gebeurtenissen volgens een profetie verlopen, de vervulling van de profetie krijgt een aanvang, maar dat betekent niet dat de gehele profetie daarmee direct vervuld zal worden. Want zoals je aan de tekst kunt zien is de vervulling hiervan afhankelijk van de bekering van de Israeliet.

En het zal zijn in de laatste dagen, zegt God, dat Ik zal uitstorten van Mijn Geest op alle vlees; en uw zonen en uw dochters zullen profeteren, uw jongemannen zullen visioenen zien en uw ouderen zullen dromen dromen.
...
Wat moeten wij doen, mannenbroeders?
En Petrus zei tegen hen: Bekeer u en laat ieder van u gedoopt worden in de Naam van Jezus Christus, tot vergeving van de zonden; en u zult de gave van de Heilige Geest ontvangen.

Het heeft betrekking op geheel Israel, en de vereiste is dat met zich bekeert.

(svp. niet negeren: De eerste drie van jouw "tien teksten" geven juist een voorwaardelijkheid aan.
Het is mij daarom een raadsel waarom je de hele tijd met "tien teksten" blijft schermen. Aangezien drie hiervan tegen jouw eigen argument ingaan.)

In Hand 3:19-20 de voorwaarde voor de wederkomst duidelijk vermeld: Israel moet zich bekeren, opdat de wederkomst zal plaatsvinden.
Komt dan tot berouw en bekering, opdat uw zonden uitgedelgd worden, opdat er tijden van verademing mogen komen van het aangezicht des Heren, en Hij de Christus, die voor u tevoren bestemd was, Jezus, zende

Zo ook Luk 13:35 Zie, uw huis wordt als een woestenij voor u achtergelaten. Voorwaar, Ik zeg u dat u Mij niet zult zien, totdat de tijd zal gekomen zijn dat u zult zeggen: Gezegend is Hij Die komt in de Naam van de Heere.

(En er zijn legio voorbeelden uit het OT, dat de beloften voor een gelovig/gehoorzaam Israel bestemd zijn).

De conditie is duidelijk vastgesteld.

De deadline waarbinnen aan deze conditie voldaan moet worden is ook beschreven: dit geslacht, deze generatie etc.
Dus (ongeveer) binnen de levensspanne van de apostelen. (Je ziet dit met name terug in tekst van Paulus 1 Tess 4:4).
Ook uit "jouw" overige teksten blijkt zondermeer dat de apostelen de wederkomst bij leven mee te maken.

Voor de apostelen (of gelovigen) is het niet de vraag of God zich aan Zijn kant van de afspraak houdt. Het einde van de deadline komt in zicht, dus wat dat betreft is de wederkomst nabij. Maar de deadline is niet een fixed datum dat de wederkomst zal plaatsvinden, de deadline betreft de mogelijkheid voor Israel om zich te bekeren. Deze conditie voor bekering is immers vastgesteld, dat gaat niet veranderen! En dit betreft per definitie een keuze uit vrije wil (bekering is een daad van de wil, het zichtbare bewijs van geloof dat van de Israeliet gevraagd werd).

Zoals Petrus het in 2Pet3:9 verwoord:
De Heere vertraagt de belofte niet (zoals sommigen dat als traagheid beschouwen), maar Hij heeft geduld met ons en wil niet dat enigen verloren gaan, maar dat allen tot bekering komen.

Het wachten is niet op een fixed datum van de wederkomst, maar een datum waarop allen in Israel tot bekering komen. Dat is immers de voorwaarde van de conditie.
En daar wijst Petrus nadrukkelijk op, in antwoord op mensen die zich afvragen waarom de wederkomst maar niet plaatsvindt!

Het probleem wat er in jouw manier van bijbellezen zit, is dat je teksten pakt "het laatste uur is aangebroken", "Het einde van alles is nabij" zonder rekening te houden met wat daar verder uit de bijbel over bekend is. Het stond namelijk al vast dat de vervulling hiervan conditioneel is, dit kun je niet simpelweg naast je neerleggen en er dan vrolijk op los gaan interpreteren.

Het internet staat bol van mensen die losse zinnentjes uit de bijbel halen en er mee aan de haal gaan. Jij bent in dat opzicht gewoon één van de velen. Maar hopelijk kan ik je duidelijk maken dat het niet terecht is "jouw teksten" los te zien van de conditie van bekering van Israel. Dat werpt een ander licht op deze teksten, waardoor het duidelijk wordt waarom eea. in de geschiedenis liep zoals het deed.

Als je het aandurft in zoverre de redelijkheid van hetgeen ik schrijf enigermate te onderkennen. Blijft bij jou wellicht de vraag bestaan waarom de formulering van de teksten zodanig is dat het lijkt aan te geven dat het toch allemaal in beperkt tijdsbestek vervuld had moeten zijn.

De volgende gang van zaken had mogelijk kunnen zijn en is denk ik de lijn die jij op basis van de tekst zou verwachten:

- Oproep tot bekering en daaraan gekoppelde belofte van wederkomst.
- Israel bekeerde zich niet of nauwelijks.
- Iedereen die zich niet bekeerd had werd uitgeroeid.
- Wederkomst vond plaats.

Op die manier was alles "spoedig" uitgekomen en was het conform de eisen van de conditie.

Hoewel dit een valide uitkomst was geweest, had God een ander plan.

Sowieso ten opzichte van Israel (Want het aantal bekeerlingen in de eerste eeuw was slechts een zeer klein deel van Israel). De rampspoed van de verwoesting van Jeruzalem zou voor Israel gering zijn in vergeljking met de gevolgen van de grote verdrukking die aan de wederkomst vooraf zou gaan en het oordeel dat daarop zou volgen.

Maar:
Eze 33:11 Zeg tegen hen: Zo waar Ik leef, spreekt de Heere HEERE, Ik vind geen vreugde in de dood van de goddeloze, maar daarin dat de goddeloze zich bekeert van zijn weg en leeft! Bekeer u, bekeer u van uw slechte wegen, want waarom zou u sterven, huis van Israël?

De verwoesting van Zijn volk is het doel helemaal niet.

Gods doel is:
...(God) wil niet dat enigen verloren gaan, maar dat allen tot bekering komen

Gods oplossing is briljant:
Doordat Israel zich niet bekeerde, verklaarde God Israel tot "niet-Zijn-volk".
De lijn der gebeurtenissen werd onderbroken, aangezien deze lijn Gods volk betreft.
De profetische lijn "bevriest" hierdoor in de stand waar het toentertijd in stond.
Een tot dan toe verborgen periode werd ingezet, de bedeling die door Paulus verkondigd werd. (de tijd waar wij nu nog in leven).

In plaats van vernietiging van vrijwel het hele Israelitische volk, werd een uitzonderlijk rijke genade van God openbaar.

Dit principe was ook in de Handelingen periode al voorgekomen:

rom 11:

God heeft Zijn volk, dat Hij van tevoren kende, niet verstoten.
...
Zo is er dan ook in deze tegenwoordige tijd een overblijfsel ontstaan, overeenkomstig de verkiezing van de genade.
...
Door hun val echter is de zaligheid tot de heidenen gekomen

Zo buigt God de fout van Israel om in een zegen.

O, diepte van rijkdom, zowel van wijsheid als van kennis van God, hoe ondoorgrondelijk zijn Zijn oordelen en onnaspeurlijk Zijn wegen!

De prediking van de apostelen blijven staan, totdat God de huidige bedeling stopt en voortgaat met Israel. En dat vertrekt precies weer waar het gebleven was volgens de tijdslijn van Gods handelen met Zijn volk Israel.

Zodra deze bedeling stopt zal dat dus inderdaad spoedig zijn, want het stopte indertijd kort voordat de grote verdrukking/ antichrist.
Nogmaals: deze teksten zijn niet aan ons gericht (het christendom heeft geen belofte van een spoedige wederkomst, en heeft daar ook geen belofte in) , maar dit is aan Israel gericht.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

@Fundi
Het wachten is niet op een fixed datum van de wederkomst, maar een datum waarop allen in Israel tot bekering komen. Dat is immers de voorwaarde van de conditie.
Dan blijft het dus een profetie welke nooit zal uitkomen.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Fundi schreef:
Rerefomred schreef: Indien alles te maken heeft met Israel, dan volgt hieruit dat de NT-schrijvers en Jezus dus klaarblijkelijk ook de spoedige bekering van Israel verwachtten, aangezien ze in de duidelijkste taal tienmaal een spoedige wederkomst aankondigen, zonder met een 'mits' of 'tenzij' clausule aan te komen. Het blijven dus eenvoudig valse profetieën.
Ik heb een 'tiental' keren geschreven dat de teksten in de evangelien zich sowieso onderscheiden, aangezien daar wel degelijk een conditioneel aspect in de grondtekst staat. Hoelang ga je dat nog negeren?
[-X Je hebt betreffende één tekst, de uitspraak van Jezus in 24:34 een beroep gedaan op de grondtekst, en een argumentatie gegeven die gelijk stond aan lucht en leegte. Ik heb het niet becommentarieerd, aangezien het tenenkrommend was wat je schreef, te vergelijken met wat Student deed toen hij in de knoop kwam met Lukas 2:2 (zie http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 75#p500875" onclick="window.open(this.href);return false;). Je praat als een expert hoewel je noch koine-grieks kent, noch over überhaupt ruime linguistische kennis beschikt. Je lepelt enkel op wat je uit een ultradispensationeel boekje wijsgemaakt wordt, exact wat iedere jehovagetuige doet. Sla welk wetenschappelijk-theologisch commentaar dan ook op betreffende dat vers, of lees de vertaling van dat vers in welke taal dan ook, en je zult zien dat er precies bedoeld wordt wat in de moderne Nederlandse vertaling gegeven wordt:

NBV: Ik verzeker jullie, deze generatie zal zeker nog niet verdwenen zijn wanneer al deze dingen gebeuren.
NBG1951: Voorwaar, ik zeg u: dit geslacht zal geenszins voorbijgaan, voordat dit alles geschiedt.

Je kunt op het internet ook vertalingen lezen in tenminste 240 talen. In geen ervan die ik kan volgen is gekozen voor jouw uitleg. Iedere vertaling zegt exact hetzelfde als wat je in het Nederlands kunt lezen:

Latijnse Vulgata: Amen dico vobis quia non praeteribit haec generatio donec omnia haec fiant

Engels: Verily I say unto you, This generation shall not pass, till all these things be fulfilled.
Verily I say to you, this generation will not have passed away until all these things shall have taken place.
Truly, I say to you, this generation will not pass away until all these things take place.

Frans: Je vous le dis en vérité, cette génération ne passera point, que tout cela n’arrive.

Italiaans: Io vi dico in verità che questa generazione non passerà prima che tutte queste cose siano avvenute

Spaans: Les aseguro que todo esto sucederá antes que muera la gente de este tiempo.
Les aseguro que no pasará esta generación hasta que todas estas cosas sucedan.
De cierto os digo, que no pasará esta generación, que todas estas cosas no acontezcan.

Portugees: Digo a verdade a vocês: Todas essas coisas acontecerão antes que morram todas as pessoas que agora estão vivas.

Deens: Sandelig, siger jeg eder, denne Slægt skal ingenlunde forgå, førend alle disse Ting ere skete.

Noors: Sannelig sier jeg eder: Denne slekt skal ingenlunde forgå før alt dette skjer.

Zweeds: Jag säger er sanningen: Det här släktet ska inte förgå förrän allt detta sker.

Duits: Wahrlich, ich sage euch: Dieses Geschlecht wird nicht vergehen, bis dies alles geschehen ist.

Fins: Totisesti (=Waarlijk) minä (ik) sanon (zeg) teille (jullie): tämä (deze) sukupolvi (generatie) ei katoa (verdwijnt niet), ennen kuin (voordat) kaikki nämä (al deze dingen) tapahtuvat (geschieden).

Commentaren met een religieuze bias (dus met vooroordeel dat wat de bijbel zegt altijd waar moet zijn) accepteren allemaal óók deze vertaling, maar proberen zich los te wurmen uit dit dilemma via vergezochte 'oplossingen' dat 'deze generatie' een toekomstige generatie is, of deze uitdrukking gelezen moet worden als 'het joodse ras', of dat Jezus inderdaad is wedergekomen in het jaar 70, namelijk als voltrekker van het oordeel.
De tekst van Petrus in Hand 2 geeft aan dat gebeurtenissen volgens een profetie verlopen, de vervulling van de profetie krijgt een aanvang, maar dat betekent niet dat de gehele profetie daarmee direct vervuld zal worden. Want zoals je aan de tekst kunt zien is de vervulling hiervan afhankelijk van de bekering van de Israeliet.
[-X Petrus zegt heel duidelijk dat de profetie van Joël, die begint met "En het zal zijn in de laatste dagen" op het moment van zijn toespraak vervuld is.
Indien die laatste dagen toen een aanvang namen en nu nog steeds voortduren heb je eenvoudig taal verkracht tot holle klanken.
De conditie is duidelijk vastgesteld.
Zoals al tig malen opgemerkt: indien zo, dan laten tien uitspraken in het NT zien dat men de verwachting had dat dit binnenkort ook vervuld zou worden. Deze verwachting was zo sterk dat men zelfs tienmaal herhaalt dat de wederkomst spoedig zal plaatsvinden, zonder op te merken dat dit afhangt van een bekering van het volk Israel.
De deadline waarbinnen aan deze conditie voldaan moet worden is ook beschreven: dit geslacht, deze generatie etc.
Dus (ongeveer) binnen de levensspanne van de apostelen. (Je ziet dit met name terug in tekst van Paulus 1 Tess 4:4).
Ook uit "jouw" overige teksten blijkt zondermeer dat de apostelen de wederkomst bij leven [verwachten] mee te maken.
Precies!
Fundi schreef:Voor de apostelen (of gelovigen) is het niet de vraag of God zich aan Zijn kant van de afspraak houdt. Het einde van de deadline komt in zicht, dus wat dat betreft is de wederkomst nabij.
Hier begin je weer met tenenkrommende uitvluchten. De tien uitspraken laten eenvoudig zien dat het voor de apostelen geen vraag is of alles tijdens hun leven vervuld zal worden. Zij waren overtuigd van een spoedige wederkomst en deden vanuit die volle overtuiging beloften die vals bleken.
Fundi schreef:Zoals Petrus het in 2Pet3:9 verwoordt:
De Heere vertraagt de belofte niet (zoals sommigen dat als traagheid beschouwen), maar Hij heeft geduld met ons en wil niet dat enigen verloren gaan, maar dat allen tot bekering komen.
Zoals iedereen weet (en zelfs Calvijn toegaf) is de tweede brief van Petrus een pseudepigraaf, geschreven in de tweede eeuw. De schrijver die zich voordoet als zijnde Petrus bedenkt bovendien een argument dat helemaal geen argument is (aangezien er te allen tijden veel meer mensen verloren gaan dan behouden worden), hetgeen bewijst dat hij in zijn maag zat met valse voorspellingen en er iets - hoe onzinnig ook - op moest verzinnen.
Deze tekst bewijst dat de gelovigen wisten dat er duidelijk een spoedige wederkomst voorspeld was en de pientersten ze al in hun tijd, de tweede eeuw, als vals ontmaskerden.
Fundi schreef:Het probleem wat er in jouw manier van bijbellezen zit, is dat je teksten pakt "het laatste uur is aangebroken", "Het einde van alles is nabij" zonder rekening te houden met wat daar verder uit de bijbel over bekend is. Het stond namelijk al vast dat de vervulling hiervan conditioneel is, dit kun je niet simpelweg naast je neerleggen en er dan vrolijk op los gaan interpreteren.
Nee, Fundi. Enkel de gelovige heeft een probleem. Hij moet een probleem zien weg te moffelen. Dat het een probleem is wordt bewezen doordat de gelovigen talloze verschillende 'oplossingen' hebben moeten bedenken om van het probleem af te komen. De ene oplossing is zo vergezocht dat een gelovige soms een andere moet bedenken om zijn geloof in stand te houden. Maar iedere nieuwe oplossing voor het probleem maakt de waarschijnlijkheid dat die juist is kleiner, en toont ten overvloede aan dat de gelovige een probleem heeft.
Zoals opgemerkt reppen tien profetieën die een spoedige wederkomst aankondigen niet over dat het mogelijkerwijs niet door zal gaan. Mensen die over helder denken beschikken hebben daarom helemaal geen probleem. Zij zien dat het eenvoudig valse beloftes waren.
Fundi schreef:Het internet staat bol van mensen die losse zinnentjes uit de bijbel halen en er mee aan de haal gaan. Jij bent in dat opzicht gewoon één van de velen. Maar hopelijk kan ik je duidelijk maken dat het niet terecht is "jouw teksten" los te zien van de conditie van bekering van Israel. Dat werpt een ander licht op deze teksten, waardoor het duidelijk wordt waarom eea. in de geschiedenis liep zoals het deed.
Zoals gezegd doet jouw hele verhaal over de bekering van Israel niet ter zake. De tien verzen die ik je voorschotelde laten zien dat de NT-schrijvers dachten dat Jezus spoedig zou wederkeren, hetgeen impliceert dat ze dachten dat alles spoedig zou plaatsvinden.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

dikkemick schreef:@Fundi
Dan blijft het dus een profetie welke nooit zal uitkomen.
Dat is inderdaad de implicatie van de redenering van Fundi. Een gelovige mag uit geloof natuurlijk beweren dat wat ons onmogelijk toeschijnt tóch ooit zal gebeuren, maar iedereen met enig gezond verstand weet dat het joodse volk zich pas tot het christendom zal bekeren wanneer neushorens vleugels krijgen. Na de holocaust is de onmogelijkheid enkel nog groter geworden.
Elie Wiesel schreef in het boek Night iets wat zo ongeveer iedere jood zal onderschrijven:

"The crisis which takes place now within Christianity is more profound than the crisis which takes place in any other society; Christianity failed, Christianity knew its bankruptcy at Auschwitz. Auschwitz did not take place in a vacuum; it took place within a given setting ... 2,000 years of Christianity. Judaism withstood Auschwitz, not Christianity."

Hebben ze vrije wil om 2000 jaar lang niet aan bekering te gehoorzamen, dan hebben ze vrije wil om het nooit te doen, en is het hele idee van Jezus' terugkomst een holle frase.

Ook hebben profetieën met frases als "binnenkort", "spoedig", "na korte tijd", "deze generatie", "in de laatste dagen", "de laatste ure" geen enkele betekenis meer, of het zou moeten zijn dat ze exact het omgekeerde betekenen van wat ze zeggen. :wink:
Born OK the first time
tom1992

Bericht door tom1992 »

Rereformed schreef:Iedereen met enig gezond verstand weet dat het joodse volk zich pas tot het christendom zal bekeren wanneer neushorens vleugels krijgen
Waarom zouden we ons tot het christendom bekeren als neushorens vleugels krijgen?
Na de holocaust is de onmogelijkheid enkel nog groter geworden.
Elie Wiesel schreef in het boek Night iets wat zo ongeveer iedere jood zal onderschrijven:
"The crisis which takes place now within Christianity is more profound than the crisis which takes place in any other society; Christianity failed, Christianity knew its bankruptcy at Auschwitz. Auschwitz did not take place in a vacuum; it took place within a given setting ... 2,000 years of Christianity. Judaism withstood Auschwitz, not Christianity."
¨Ja, Joden zijn een nerveus volkje; negentien eeuwen Christendom hebben hun tol geeist¨ (Benjamin Disraeli)
Gesloten