Fundi schreef:Rerefomred schreef:
Indien alles te maken heeft met Israel, dan volgt hieruit dat de NT-schrijvers en Jezus dus klaarblijkelijk ook de spoedige bekering van Israel verwachtten, aangezien ze in de duidelijkste taal tienmaal een spoedige wederkomst aankondigen, zonder met een 'mits' of 'tenzij' clausule aan te komen. Het blijven dus eenvoudig valse profetieën.
Ik heb een 'tiental' keren geschreven dat de teksten in de evangelien zich sowieso onderscheiden, aangezien daar wel degelijk een conditioneel aspect in de grondtekst staat. Hoelang ga je dat nog negeren?

Je hebt betreffende één tekst, de uitspraak van Jezus in 24:34 een beroep gedaan op de grondtekst, en een argumentatie gegeven die gelijk stond aan lucht en leegte. Ik heb het niet becommentarieerd, aangezien het tenenkrommend was wat je schreef, te vergelijken met wat Student deed toen hij in de knoop kwam met Lukas 2:2 (zie
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 75#p500875" onclick="window.open(this.href);return false;). Je praat als een expert hoewel je noch koine-grieks kent, noch over überhaupt ruime linguistische kennis beschikt. Je lepelt enkel op wat je uit een ultradispensationeel boekje wijsgemaakt wordt, exact wat iedere jehovagetuige doet. Sla welk wetenschappelijk-theologisch commentaar dan ook op betreffende dat vers, of lees de vertaling van dat vers in welke taal dan ook, en je zult zien dat er precies bedoeld wordt wat in de moderne Nederlandse vertaling gegeven wordt:
NBV: Ik verzeker jullie, deze generatie zal zeker nog niet verdwenen zijn wanneer al deze dingen gebeuren.
NBG1951: Voorwaar, ik zeg u: dit geslacht zal geenszins voorbijgaan, voordat dit alles geschiedt.
Je kunt op het internet ook vertalingen lezen in tenminste 240 talen. In geen ervan die ik kan volgen is gekozen voor jouw uitleg. Iedere vertaling zegt exact hetzelfde als wat je in het Nederlands kunt lezen:
Latijnse Vulgata: Amen dico vobis quia non praeteribit haec generatio donec omnia haec fiant
Engels: Verily I say unto you, This generation shall not pass, till all these things be fulfilled.
Verily I say to you, this generation will not have passed away until all these things shall have taken place.
Truly, I say to you, this generation will not pass away until all these things take place.
Frans: Je vous le dis en vérité, cette génération ne passera point, que tout cela n’arrive.
Italiaans: Io vi dico in verità che questa generazione non passerà prima che tutte queste cose siano avvenute
Spaans: Les aseguro que todo esto sucederá antes que muera la gente de este tiempo.
Les aseguro que no pasará esta generación hasta que todas estas cosas sucedan.
De cierto os digo, que no pasará esta generación, que todas estas cosas no acontezcan.
Portugees: Digo a verdade a vocês: Todas essas coisas acontecerão antes que morram todas as pessoas que agora estão vivas.
Deens: Sandelig, siger jeg eder, denne Slægt skal ingenlunde forgå, førend alle disse Ting ere skete.
Noors: Sannelig sier jeg eder: Denne slekt skal ingenlunde forgå før alt dette skjer.
Zweeds: Jag säger er sanningen: Det här släktet ska inte förgå förrän allt detta sker.
Duits: Wahrlich, ich sage euch: Dieses Geschlecht wird nicht vergehen, bis dies alles geschehen ist.
Fins: Totisesti (=Waarlijk) minä (ik) sanon (zeg) teille (jullie): tämä (deze) sukupolvi (generatie) ei katoa (verdwijnt niet), ennen kuin (voordat) kaikki nämä (al deze dingen) tapahtuvat (geschieden).
Commentaren met een religieuze bias (dus met vooroordeel dat wat de bijbel zegt altijd waar moet zijn) accepteren allemaal óók deze vertaling, maar proberen zich los te wurmen uit dit dilemma via vergezochte 'oplossingen' dat 'deze generatie' een toekomstige generatie is, of deze uitdrukking gelezen moet worden als 'het joodse ras', of dat Jezus inderdaad is wedergekomen in het jaar 70, namelijk als voltrekker van het oordeel.
De tekst van Petrus in Hand 2 geeft aan dat gebeurtenissen volgens een profetie verlopen, de vervulling van de profetie krijgt een aanvang, maar dat betekent niet dat de gehele profetie daarmee direct vervuld zal worden. Want zoals je aan de tekst kunt zien is de vervulling hiervan afhankelijk van de bekering van de Israeliet.

Petrus zegt heel duidelijk dat de profetie van Joël, die begint met "En het zal zijn in de laatste dagen" op het moment van zijn toespraak vervuld
is.
Indien die laatste dagen toen een
aanvang namen en nu nog steeds voortduren heb je eenvoudig taal verkracht tot holle klanken.
De conditie is duidelijk vastgesteld.
Zoals al tig malen opgemerkt:
indien zo,
dan laten tien uitspraken in het NT zien dat men de verwachting had dat dit binnenkort
ook vervuld zou worden. Deze verwachting was zo sterk dat men zelfs tienmaal herhaalt dat de wederkomst spoedig zal plaatsvinden, zonder op te merken dat dit afhangt van een bekering van het volk Israel.
De deadline waarbinnen aan deze conditie voldaan moet worden is ook beschreven: dit geslacht, deze generatie etc.
Dus (ongeveer) binnen de levensspanne van de apostelen. (Je ziet dit met name terug in tekst van Paulus 1 Tess 4:4).
Ook uit "jouw" overige teksten blijkt zondermeer dat de apostelen de wederkomst bij leven [verwachten] mee te maken.
Precies!
Fundi schreef:Voor de apostelen (of gelovigen) is het niet de vraag of God zich aan Zijn kant van de afspraak houdt. Het einde van de deadline komt in zicht, dus wat dat betreft is de wederkomst nabij.
Hier begin je weer met tenenkrommende uitvluchten. De tien uitspraken laten eenvoudig zien dat het voor de apostelen geen vraag is of
alles tijdens hun leven vervuld zal worden.
Zij waren overtuigd van een spoedige wederkomst en deden vanuit die volle overtuiging beloften die vals bleken.
Fundi schreef:Zoals Petrus het in 2Pet3:9 verwoordt:
De Heere vertraagt de belofte niet (zoals sommigen dat als traagheid beschouwen), maar Hij heeft geduld met ons en wil niet dat enigen verloren gaan, maar dat allen tot bekering komen.
Zoals iedereen weet (en zelfs Calvijn toegaf) is de tweede brief van Petrus een pseudepigraaf, geschreven in de tweede eeuw. De schrijver die zich voordoet als zijnde Petrus bedenkt bovendien een argument dat helemaal geen argument is (aangezien er te allen tijden veel meer mensen verloren gaan dan behouden worden), hetgeen
bewijst dat hij in zijn maag zat met valse voorspellingen en er iets - hoe onzinnig ook - op moest verzinnen.
Deze tekst bewijst dat de gelovigen wisten dat er duidelijk een spoedige wederkomst voorspeld was en de pientersten ze al in hun tijd, de tweede eeuw, als vals ontmaskerden.
Fundi schreef:Het probleem wat er in jouw manier van bijbellezen zit, is dat je teksten pakt "het laatste uur is aangebroken", "Het einde van alles is nabij" zonder rekening te houden met wat daar verder uit de bijbel over bekend is. Het stond namelijk al vast dat de vervulling hiervan conditioneel is, dit kun je niet simpelweg naast je neerleggen en er dan vrolijk op los gaan interpreteren.
Nee, Fundi. Enkel de gelovige heeft een probleem. Hij moet een probleem zien weg te moffelen. Dat het een probleem is wordt bewezen doordat de gelovigen talloze
verschillende 'oplossingen' hebben moeten bedenken om van het probleem af te komen. De ene oplossing is zo vergezocht dat een gelovige soms een andere moet bedenken om zijn geloof in stand te houden. Maar iedere nieuwe oplossing voor het probleem maakt de waarschijnlijkheid dat die juist is kleiner, en toont ten overvloede aan dat de
gelovige een probleem heeft.
Zoals opgemerkt reppen tien profetieën die een spoedige wederkomst aankondigen niet over dat het mogelijkerwijs niet door zal gaan. Mensen die over helder denken beschikken hebben daarom helemaal geen probleem. Zij zien dat het eenvoudig valse beloftes waren.
Fundi schreef:Het internet staat bol van mensen die losse zinnentjes uit de bijbel halen en er mee aan de haal gaan. Jij bent in dat opzicht gewoon één van de velen. Maar hopelijk kan ik je duidelijk maken dat het niet terecht is "jouw teksten" los te zien van de conditie van bekering van Israel. Dat werpt een ander licht op deze teksten, waardoor het duidelijk wordt waarom eea. in de geschiedenis liep zoals het deed.
Zoals gezegd doet jouw hele verhaal over de bekering van Israel niet ter zake. De tien verzen die ik je voorschotelde laten zien dat de NT-schrijvers dachten dat Jezus spoedig zou wederkeren, hetgeen impliceert dat ze dachten dat
alles spoedig zou plaatsvinden.