Zomergast Abou Jahjah
Moderator: Moderators
Zomergast Abou Jahjah
Iemand gisteravond zomergasten gezien?
Kende Abou niet echt, was nieuwsgierig en bevooroordeeld. Na afloop heb ik een ander veel positiever beeld van Abou. Mystiek agnost is voor mij toch iemand vd sprookjes maar hij liet goeie atheïstische fragmenten zien.
Men zegt dat hij een wolf in schaapskleren is maar ik zag een man die redelijk was en ook de dark Side van de westerse Moon eens belichte. Ben ik naïef?
Kende Abou niet echt, was nieuwsgierig en bevooroordeeld. Na afloop heb ik een ander veel positiever beeld van Abou. Mystiek agnost is voor mij toch iemand vd sprookjes maar hij liet goeie atheïstische fragmenten zien.
Men zegt dat hij een wolf in schaapskleren is maar ik zag een man die redelijk was en ook de dark Side van de westerse Moon eens belichte. Ben ik naïef?
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
Friedrich Nietzsche
Re: Zomergast Abou Jahjah
Hier te zien:
http://tvblik.nl/zomergasten/dyab-abou-jahjah" onclick="window.open(this.href);return false;
http://tvblik.nl/zomergasten/dyab-abou-jahjah" onclick="window.open(this.href);return false;
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Ik heb de uitzending gemist, maar het viel me wel op hoeveel moeite het kostte om de vrijheid van meningsuiting te hanteren. Er werd al geklaagd voordat hij in beeld kwam en zijn verhaal kon vertellen.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
- MachineElf
- Ervaren pen
Ik kan niet kijken omdat ik in BE woon.
Nou moe! Had ik mijn peper al klaar...
Nou moe! Had ik mijn peper al klaar...
- MachineElf
- Ervaren pen
Bent u dan niet bekend met zijn geschiedenis?PietV. schreef:Ik heb de uitzending gemist, maar het viel me wel op hoeveel moeite het kostte om de vrijheid van meningsuiting te hanteren. Er werd al geklaagd voordat hij in beeld kwam en zijn verhaal kon vertellen.
Jazeker maar is het nodig om iemand zijn mond te snoeren. Juist mensen met een sterk afwijkend standpunt zijn de moeite waard om (kritisch) te interviewen. En als zijn mening representatief is voor een grote groep mensen dan is het tevens leerzaam om te kijken hoe dit zich heeft gevormd en welke elementen hij naar voren schuift door middel van boeken, films etc. Misschien zien wij iets over het hoofd?MachineElf schreef: Bent u dan niet bekend met zijn geschiedenis?
- MachineElf
- Ervaren pen
Neen, maar ze hadden ook een tegenpartij moeten voorzien.
Men houdt de geest in de fles.
Ik heb intussen het debat in snelvaart gekeken. Abou JahJah draagt het idee globalisme hoog in het vaandel, de gemiddelde Europeaan niet. Hij spreekt namens Brussel vanuit één kant, waar is er een tegenspeler in het debat? Die hem kan bijtreden en ook op het negatieve kan wijzen?
Wat doen we met zo'n mening als ze nergens fundament heeft bij de autochtonen?
Tegelijk negeert hij het probleem van de Europese joden die zich onveilig voelen door zijn cultuur, gaat daar zelfs vakkundig aan voorbij door te zeggen "daar is het ook onveilig".
Waarom is het nodig mensen te bestempelen als zionisten? Dat is één complotgedoe waar het tasten in het duister is. Hij veralgemeent de zaken zo en verkoopt terwijl Brussel als een droom. Nou dat is het dus niet.
Waarom zou nationalisme iets slecht zijn? Waarom mag heel de wereld zichzelf blijven behalve Europa?
Ik heb intussen het debat in snelvaart gekeken. Abou JahJah draagt het idee globalisme hoog in het vaandel, de gemiddelde Europeaan niet. Hij spreekt namens Brussel vanuit één kant, waar is er een tegenspeler in het debat? Die hem kan bijtreden en ook op het negatieve kan wijzen?
Wat doen we met zo'n mening als ze nergens fundament heeft bij de autochtonen?
Tegelijk negeert hij het probleem van de Europese joden die zich onveilig voelen door zijn cultuur, gaat daar zelfs vakkundig aan voorbij door te zeggen "daar is het ook onveilig".
Waarom is het nodig mensen te bestempelen als zionisten? Dat is één complotgedoe waar het tasten in het duister is. Hij veralgemeent de zaken zo en verkoopt terwijl Brussel als een droom. Nou dat is het dus niet.
Waarom zou nationalisme iets slecht zijn? Waarom mag heel de wereld zichzelf blijven behalve Europa?
Dit is een interview en geen debat. Ev. aanvullingen laten vergezellen van onafhankelijke bronnen. Persoonlijke meningen die het gevaar inhouden van een tweede Europa Islam topic te initiëren lopen het gevaar te worden verwijderd . Maria
Ik ben het met je eens dat het goed is om zo'n geluid te horen.PietV. schreef: Jazeker maar is het nodig om iemand zijn mond te snoeren. Juist mensen met een sterk afwijkend standpunt zijn de moeite waard om (kritisch) te interviewen. En als zijn mening representatief is voor een grote groep mensen dan is het tevens leerzaam om te kijken hoe dit zich heeft gevormd en welke elementen hij naar voren schuift door middel van boeken, films etc. Misschien zien wij iets over het hoofd?
In dit geval is dat m.i. ook goed gegaan.... Hij heeft juist wel podium gekregen i.p.v. dat hem de mond is gesnoerd.
Maar uiteraard hoor je dan de tegengeluiden ook.
Ik vind het eigenlijk wel een goed voorbeeld van vrijheid van meningsuiting.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
- MachineElf
- Ervaren pen
Als de reporter door had gevraagd en naar de essentie had gehakt had Abou JahJah daar in zijn blootje gestaan.
Maar de reporter hakte niet door. JahJah was zo makkelijk te counteren, maar de reporter gaat er niet op in....
Maar de reporter hakte niet door. JahJah was zo makkelijk te counteren, maar de reporter gaat er niet op in....
Dit topic gaat over deze meneer, zoals gepresenteerd wordt en zoals hij zichzelf presenteert in dit interview.
Om meer van te weten te komen over hem en zijn mening.
Dit is geen debat.
Misschien heb je helemaal gelijk.
Er is idd. nogal een geschiedenis.
Wil je aanvullingen geven over deze meneer en meer achtergrondinfo, doe dat uitsluitend met gegevens verkregen via onafhankelijke nieuwsmedia.
We zijn niet geporteerd van boodschappen met de eigen inkleuringen van particuliere sites.
Dit geldt trouwens ook voor sterk gekleurde officiële media met columns, als daar geen originele bronnen vermeld worden.
Dit is geen debat.
Wil je aanvullingen geven over deze meneer en meer achtergrondinfo, doe dat uitsluitend met gegevens verkregen via onafhankelijke nieuwsmedia.
We zijn niet geporteerd van boodschappen met de eigen inkleuringen van particuliere sites.
Dit geldt trouwens ook voor sterk gekleurde officiële media met columns, als daar geen originele bronnen vermeld worden.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Dat is niet de opzet van het programma. Er stond tegenover hem een kritische interviewer. Echter het is niet de opzet om de zomergast belachelijk te maken maar binnen een bepaalde opzet ruimte te geven om zijn standpunten uiteen te zetten.MachineElf schreef:Neen, maar ze hadden ook een tegenpartij moeten voorzien.
Als een journalist zit te drammen, zeuren en hem consequent dwars zit vanwege zijn opvattingen dan krijg je een gemankeerde sfeer en de gast haakt op het inhoudelijke vlak af. En Gerard zei het al dit is nu een mooi voorbeeld van vrijheid van meningsuiting. En ik vermoed dat de kijkers een beter beeld hebben gekregen van de man achter de slogans.
- Dat beloof ik
- Bevlogen
Ik vond het een erg zwakke uitzending. De man bleef erg op de vlakte, deed zijn best om sympathiek over te komen en dat lukte aardig.
Maar er zaten hier en daar flinke steken onder water in.
Bijvoorbeeld de manier waarop hij over voetbal sprak en vooral er de nadruk op legde vóór Duitsland te zijn.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik mijn aandacht niet de hele tijd bij de uitzending heb kunnen houden, bij tijd en wijle slaapverwekkend.
Maar er zaten hier en daar flinke steken onder water in.
Bijvoorbeeld de manier waarop hij over voetbal sprak en vooral er de nadruk op legde vóór Duitsland te zijn.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik mijn aandacht niet de hele tijd bij de uitzending heb kunnen houden, bij tijd en wijle slaapverwekkend.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
- MachineElf
- Ervaren pen
Mij gaat het niet om gelijk. Mij gaat het er om dat die man een eenzijdig parcours bewandelt. Zijn belevenis is niet de Vlaming zijn belevenis. Zijn belevenis is niet de algemene moslim zijn belevenis. JahJah is meer agnost dan moslim. Hij heeft de moslimcultuur, maar is niet gelovig. Een seculiere moslim. Hij is geen vertegenwoordiger voor de moslims die in Brussel wonen, hij is een uitzondering. In BE had hij een AEL Arabisch Europees Ligea als ik me niet vergis. Nu movement X. Zijn AEL stroomde leeg toen meer radicale organisaties zich aanboden. Ook JahJah deed mee aan de anti zwarte pieten actie. Hij is een beetje een rebelse stoker. Maar een vertegenwoordiger van wie? Ik zou het niet kunnen zeggen.Maria schreef:Dit topic gaat over deze meneer, zoals gepresenteerd wordt en zoals hij zichzelf presenteert in dit interview.
Dit is geen debat.
- MachineElf
- Ervaren pen
Wel doorhakken kon ie tenminste toch doen. Op Brussel bv. Hij is helemaal meegegaan in het verhaal van JahJah.PietV. schreef:
Dat is niet de opzet van het programma. Er stond tegenover hem een kritische interviewer. Echter het is niet de opzet om de zomergast belachelijk te maken maar binnen een bepaalde opzet ruimte te geven om zijn standpunten uiteen te zetten.
Als een journalist zit te drammen, zeuren en hem consequent dwars zit vanwege zijn opvattingen dan krijg je een gemankeerde sfeer en de gast haakt op het inhoudelijke vlak af. En Gerard zei het al dit is nu een mooi voorbeeld van vrijheid van meningsuiting. En ik vermoed dat de kijkers een beter beeld hebben gekregen van de man achter de slogans.
Volgens mij krijgen de verkeerde mensen aandacht.
Daarin verschillen wij dus van mening, ik vind het interessant om ook de "verkeerde" mensen in beeld te krijgen. De opmaat geregisseerde shows met steeds dezelfde poppetjes die politiek correcte uitspraken lanceren die maken mensen mentaal lui en vadsig. Hoe ziet de andere werkelijkheid er uit, waarom zet een bepaalde stroming zich zo af tegen het etablissement. Dan heb ik liever een keer iemand van deze beweging dan de zoveelste expert uit ..... die het voor ons gaat duiden.MachineElf schreef: Wel doorhakken kon ie tenminste toch doen. Op Brussel bv. Hij is helemaal meegegaan in het verhaal van JahJah.
Volgens mij krijgen de verkeerde mensen aandacht.