Demiurg schreef:
Dat heeft toch helemaal niets met scheiding van kerk en staat te maken. We hebben nu eenmaal godsdienstvrijheid.
De grondrechten, waar godsdienstvrijheid onder valt, is geregeld in de grondwet; dat is inderdaad belangrijker dan de wet.
Je gaat helaas niet door voor de magnetron.
"behoudens verantwoordelijkheid jegens de wet."
Dus nee, godsdienstvrijheid gaat niet boven de wet.
Dat kan natuurlijk ook niet, want dan zouden er zomaar hele gekke dingen kunnen gaan gebeuren.
http://www.denederlandsegrondwet.nl/935 ... rnbhimm5zv" onclick="window.open(this.href);return false;
Overigens is godsdienstvrijheid een seculier concept, en dus net een produkt van de scheiding tussen kerk en staat.
In theocratieën bestaat die vrijheid niet.
Uiteindelijk is het de staat die een identificatieplicht heeft ingevoerd, dan moeten ze de burger ook tegemoet komen als dit in conflict komt met bepaalde grondrechten. Die grondrechten zijn er immers om de burger tegen de staat te beschermen, niet andersom.
Ach, er zijn ook moslims die geloven dat het maken van foto's en andere afbeeldingen van levende wezens haram is.
Moeten zij dan ook maar de vrijheid krijgen om een pasfoto zonder foto aan te vragen?
Er is niets wat je belet om met een hoofddeksel over straat te gaan als je zonder op de foto in je paspoort staat.
Je hier beroepen op godsdienstvrijheid slaat nergens op.
Het is ook geen privilege, iedere burger kan aanspraak maken op dezelfde grondrechten. Als jij morgen besluit om sikh te worden, dan weerhoudt niemand je er van en dan mag je met tulband op je paspoort.
Als ik daar eerst gelovig voor moet worden, is het dus een religieus privilege.
Foute boel!
Het punt is natuurlijk dat die controle momenteel niet nodig is, omdat niemand er belang bij heeft er mee te sjoemelen. Maar deze zaak kan op termijn de overheid dwingen om wel te controleren en dan is inderdaad de vraag: hoe ga je dat doen?
Niet.
De levensovertuiging en/of de echtheid ervan is geen zaak van de overheid.
Als de staat iets verplicht stelt, dient er op grond van levensovertuiging geen onderscheid te worden gemaakt, conform artikel 1 van de grondwet.
Het is goed dat je het een ludieke actie noemt, want daar gaat het hier natuurlijk om. Dat geeft aan dat ook jij uitgaat van een niet-authentiek beroep op de godsdienstvrijheid. Moet de overheid en de rechter grappen en grollen faciliteren?
De overheid moet zich hier helemaal niet mee bemoeien, en geen uitzonderingen maken op basis van godsdienst.
De vrijheid van godsdienst staat niet hoger in de hiërarchie dan andere rechten en plichten.
Dit is precies waarom een aparte vrijheid van godsdienst me een doorn in het oog is: Zolang dat in deze vorm bestaat, zal dat door groepen gebruikt worden om een privilege te forceren boven andere rechten en opvattingen.
Ik heb echter ook een dubbel gevoel. Als een ludieke actie beoogt om de macht in het hemd te zetten of bijv. om de identificatieplicht via een showproces te saboteren, dan ben ik meteen enthousiast. Ik vrees echter in dit geval dat het ludieke zich niet richt op de macht, maar op bepaalde religieuze minderheden.
Ik vermoed dat de actie zich richt op een gelijke behandeling ongeacht levensovertuiging.
Dus ofwel mag iedereen een hoofddeksel op hebben op een identiteitsbewijs, of niemand.
Artikel 1 grondwet.
Dat de eiser in het genoemde 5.1 uithaalt naar Islam en Jodendom, bevestigt mijn bedenking dat het hier niet gaat om aanval op de macht, maar een aanval op religieuze minderheden.
Een aanval op de
voorrechten van religieuze groepen.
En terecht.
Grappig ook dat deze man zelf aangeeft dat hij het alleen bij 'gelegenheden' draagt, waarbij een voetbalwedstrijd en de rechtszaak zelf wordt genoemd. Mijn vermoeden is dat alleen het bezoek aan de fotograaf nog toegevoegd kan worden aan dat lijstje. Hij draagt het als er niemand bij is, als hij klanten krijgt zet hij het af.
Leuk allemaal hoor, maar de overheid hoeft zoiets natuurlijk niet te faciliteren, gewoon weghameren die hap.
De overheid hoeft hoofddeksels op pasfoto's inderdaad niet te faciliteren.
En ze dient ook geen uitzondering te maken.