rhabarber schreef:Apen voeren al oorlog. Meestal krijgen wij deze conflicten niet mee.
Jawel hoor.Japanse primatologen hebben dat soort conflicten vrij uitvoerig gedocumenteerd en gefilmd.
Dat het materiaal niet in overweldigende hoeveelheden beschikbaar is is meer te wijten aan de bijdrage die wij hebben geleverd in de op handen zijnde verdwijning van deze diersoort.
Ik denk oorlog is een 'dwingende' consequentie die voortkomt uit sociaal-territoriale dieren die om resources (middelen) moeten vechten. Dat kan voedsel, maar ook partners zijn. Hoe georganiseerd dat afloopt heeft iets met de hersenontwikkeling te maken.
Hier heb je helemaal gelijk in.
Gershom schreef:Die nieuwigheden worden het eerst toegepast voor militaire doeleinden.
Een boog werd als eerste eerder als jachtinstrument en niet als oorlogsinstrument gebruikt. Een de harp kwam misschien veel later, maar de percussion instrumenten waarschijnlijk veel vroeger.

Ik heb de volgorde door elkaar gehaald. Het percussie instrument is waarschijnlijk ontstaan nadat men was gaan inzien dat wanneer soldaten tijdens het marcheren ritmisch met hun zwaard op de schilden sloegen daar een intimiderende werking van uitging zodanig de tegenstander werd verlamd van angst. Een tactiek die tegenwoordig nog steeds met succes wordt toegepast door oproerpolitie in diverse landen.
Gershom schreef:... en je hoeft alleen maar naar het journaal te kijken om te zien hoe niet altijd een voordeel is.
Of men nu het journaal en de kranten echt als bron voor een toestandsbericht over de mens kan gebruiken?
Ken jij betere bronnen?
Vind je echt? Als ik zo zie hoeveel aan goede doelen gegeven wordt... bijzonder als er rampen zijn.
Ja, dat meen ik tamelijk serieus. Geven van je overvloed is geen bewijs van mededogen. Het is meer het afkopen van een vaag knagend schuldgevoel. Of het op makkelijke wijze van het verkrijgen van het gevoel iets goeds te hebben gedaan. Veel van die overvloed verdwijnt maar al te vaak in de zakken van mensen die wij plegen aan te duiden als maffiosi. Over mededogen gesproken. Wij geven ook heel grote hoeveelheden geld om te voorkomen dat arme sloebers zonder dak boven hun hoofd onze kant opkomen. Of denk je echt dat de Turkse regering die miljarden gaat besteden besteden aan die paar miljoen vluchtelingen in zijn land?
Gershom schreef:Onder eigen soortgenoten is agressie echter veel beperkter dan onder ons. Wolven kunnen behoorlijk agressief uitpakken. Maar een wolf die zich overgeeft wordt in de regel niet gedood.
Dat geld alleen in de familie - wolven leven in familieverbanden. Mannetjes moeten het roedel vanaf een bepaalde leeftijd verlaten.
Dat moeten olifanten ook, en nog een handvol andere zoogdieren. Je ziet de laatste tijd bootladingen vol mannetjes die de groep hebben verlaten. Ik zie dat in het journaal en lees het in de krant.
Gershom schreef:Onze agressie kent geen grenzen, en geen enkele beteugeling.
ook hier ben ik niet mee eens. Zeker kent ook onze agressie grenzen. Er zijn heel veel ongeschreven afspraken, waarvan we vaak helemaal niet meer weten waar bepaald gedrag of gewoontes vandaan komen. Bijvoorbeeld de rechte hand geven, met glazen aanstoten ezv.
Ja en je handschoen uittrekken wanneer je iemand een hand geeft. Om te tonen dat je geen gif ring draagt waarmee je hem of haar kunt ombrengen.
Maar hier geef jij een zeer naïef argument waarvan je toch moet weten dat het niet deugdelijk is? Wij leven zelfs geschreven afspraken niet eens na (conventie van Geneve) waarin duidelijk omschreven staat dat burgers niet betrokken moeten worden bij oorlogshandelingen, dat krijgsgevangenen goed moeten worden behandeld, en gehuisvest, en dat hospitalen en ziekenhuizen moeten worden ontzien. Wat wij zien is dat burgers gebruikt worden als menselijk schild, dat krijgsgevangenen door zowel de Duitsers als de Russen in WOII massaal werden uitgehongerd of doodgeschoten
Dat Servische moslim krijgsgevangenen massaal werden doodgeschoten. Wij zien dat strijdende partijen in Syrië ziekenhuizen met opzet tot vier keer toe hebben gebombardeerd, de media signaleren het gebruik van gifgas (verboden)
vatenbommen( niet toegestaan) clusterbommen, en bommen die in staat zijn schuilkelders te penetreren. zodat de burger bevolking geen enkele bescherming geniet. Ik zag wel(alweer in het Journaal) Generaal Mladic het glas aantikken met de toen nog overste, maar thans kolonel Karremans, waarbij de laatste Mladic beleefd verzocht de pianist niet dood te schieten.
Gershom schreef:Wij roeien onze soortgenoten gewoon uit. Ken jij een diersoort behalve homo sapiens die dat ook doet?
we zijn inmiddels goed 7 miljard - dus ver van uitroeien.
Weet jij dan waar al die Amerikaanse indianen gebleven zijn? de Armeniërs die door de Turken
niet zijn omgebracht volgens Erdogan? Een kwart van de totale Joodse populatie? De 7 miljoen hongerdoden in de Oekraïne op bevel van Stalin uitgehongerd in wat heette de "broodschuur" van oost Europa? of de 1 miljoen Tutsi's die door de Hutu's zijn vermoord? En wat denk je van de 1.5 miljoen Cambodjanen die door het gruwelijk regime van Pol Pot werden gedumpt in de killing fields? Ik heb het nog niet gehad over de Chinezen en de Japanners, de Goelag Archipel....
Dat wij desondanks met 7 miljard mensen zijn is uitsluitend te danken aan onze reproductiecapaciteit. Wij planten ons voort in het kwadraat, en dat gaat sneller dan onze vermogen voldoende kogels te produceren.
Maar wij zijn zeer wel in staat om de volledige uitroeiing van het mensdom in een klap te realiseren middels een alles omvattende nucleaire holocaust
Gershom schreef:...Wij martelen. ...
wat me opvalt is, dat je vaak van 'we' schrijft. Maar ik ben niet bijzonder agressief, ik martel niemand en ik neem aan jij ook niet. Ik ga ervan uit, dat de meeste mensen dat niet doen.
Inderdaad, wanneer het over de meest in het oog lopende eigenschappen van het mensdom gaat gebruik ik het woord "we" en "wij". De meeste mensen martelen niet omdat zij daartoe niet in de gelegenheid zijn. Wij zijn echter in overgrote meerderheid in staat te martelen, wanneer de gelegenheid zich voordoet en de motivering aanwezig is. Die motivering kan zeer uiteen lopen. Van perversiteit tot het verkrijgen van inlichtingen of het maken van promotie.
Begrijp me niet fout, ik denk niet, dat op aarde en met 'de mens' alles prima is. Maar ik denk ook niet, dat de mens een 'ergere' dierensoort is als anderen
.
Het mag duidelijk zijn dat onze denkwereld botst op dit punt.
'