Ik denk dat traditie gewoon een van de vele vormen is die ritualistisch gedrag kan aannemen.Maria schreef:Waardoor ontstaat traditie?
Het heeft een soort totemfunctie, en wordt geacht de banden binnen de ingroup te versterken.
My 2 cents.
Wanneer het al een aantal jaren aan de gang is, zodat het repeterende karakter evident is, en het de bovenstaande functie vervult.Wanneer is iets traditie?
Ik denk dat het zowel plaatsgebonden als groepsgebonden kan zijn.Is traditie plaats of mens gebonden?
Kan het meereizen over de wereld?
Zo is rituele slacht niet plaatsgebonden, maar een tocht naar een bedevaartsoord als Lourdes wel.
Ik denk dat niet-religieus georiënteerde tradities regelmatig veranderen.Waarom traditie handhaven?
Kan traditie in de loop van de tijd veranderen?
Religieuze tradities hebben imo vaak een wat meer star karakter, omdat deze vaak aan voorschriften gebonden zijn.
Wel, aangezien argumenten vóór het behoud van een traditie op zijn best esthetisch van aard zijn, lijkt het me dat het uiteindelijk morele argumenten/ethische overwegingen zijn die dienen te bepalen of een traditie (in de bestaande vorm) nog bestaansrecht heeft.En wat kunnen redenen zijn om traditie af te schaffen?
---
Hoelang mag eeuwenoude traditie nog onveranderlijk zijn als tijden en omstandigheden veranderen?
Zolang een traditie niemand schade berokkent hoeft deze geen probleem te zijn, maar waar dit wel het geval is dienen traditionalisten in te binden.
Hoe oud een traditie is, is daarbij niet van belang.
De ouderdom van een traditie zegt immers niets over de morele kwaliteiten van een traditie.