Groene bijbel

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

deugniet
Geregelde verschijning

Groene bijbel

Bericht door deugniet »

23 november wordt de groene bijbel gepresenteerd.‘

Met deze editie laat de NBG zien dat de bijbel een inspiratiebron is voor een “groen”, duurzaam leven’, ‘Ook hoopt de NBG directeur dat meer mensen door deze uitgave de relevantie van de Bijbel zullen ervaren.’

In de Groene Bijbel zijn 1.684 bijbeltekst over natuur en duurzaamheid groen gemarkeerd. ‘Die teksten houden ons een spiegel voor’, zegt Rieuwerd Buitenwerf (Directeur) . ‘Ze vertellen dat de aarde een geschenk van God is. We hebben haar in bruikleen, niet in eigendom, en dragen verantwoordelijk voor haar. Ook al waren er in de oudheid kuddes en nog geen kolencentrales, in de Bijbel zie je dezelfde vraag terugkomen als nu: hoe houden we de aarde leefbaar, ook voor onze (klein)kinderen?’

Bron : https://www.bijbelgenootschap.nl/groene ... nspireert/" onclick="window.open(this.href);return false;

Vraag me af hoe de groene bijbel omgaat met t verzuipen van alles wat er op gekropen heeft en het verbranden in de toekomst..
Henry II
Bevlogen

Re: Groene bijbel

Bericht door Henry II »

Leuk zo'n groene opvatting. Ik las onlangs dat er in de VS grote groepen zijn die het hele groene gevoel maar belachelijk en onbijbels vinden. ZIj denken te weten dat het allemaal niets uitmaakt. De aarde moet zo snel mogelijk ten onder gaan, want dan komt Jezus en komt er een nieuwe aarde. En ook die opvatting is te halen uit dat zelfde boek. Met een groene, zwarte of rode kaft, het resultaat is net wat een groep maar wil.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? »

Ach,.....het past in de trend van trendy Bijbels.....voor elke doelgroep een bijbel.

Jongbloed komt binnenkort met een "BabyBijbel":
De ”Babybijbel” is heel geschikt als kraamcadeau voor „hippe ouders”, aldus de catalogus van de uitgever. „De illustraties sluiten prachtig aan bij de trendy kinderkamers die ouders voor hun kindje inrichten.”
http://www.rd.nl/kerk-religie/jongbloed ... -1.1353002" onclick="window.open(this.href);return false;

Zoek hier een bijbel naar eigen smaak uit:

http://www.royaljongbloed.nl/bijbels" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik mis nog wel een agnosten Bijbel en een Bijbel voor Atheïsten............Oh , wacht......gewoon een normale bijbel goed lezen ( zoals bijvoorbeeld Herziene Statenvertaling ),....dan ben je voordat je hem uit al een agnost of atheïst geworden.
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)
Lu Tze

Bericht door Lu Tze »

Ik zit er vooral mee dat het NOS journaal misbruikt werd voor een reli-promo hiervoor. Maar dat terzijde

Verder is het onzin, de bijbel staat zo vol met vage en moeilijk te interpreteren teksten dat ik met de bijbel in de hand alles kan argumenteren, inclusief groene politiek. Dat gezegd is het historisch pure onzin, de gangbare theologie van het christendom was altijd dat de wereld er was om door mensen gebruikt en bevolkt te worden, dat planten en dieren bestonden voor ons gemak en dat het allemaal toch niks uitmaakt want morgen vergaat de wereld.

Het is als ex-katholiek wel altijd grappig om te zien dat het protestantisme is ontstaan als een stroming van mensen die vooral de bijbel zelf willen interpreteren en dat ze nu boeken kopen en cursussen volgen om ze exact en tot in detail uit te leggen hoe ze zelf en totaal onafhankelijk die bijbel moeten lezen :D
The secret is not to dream. The secret is to wake up. Waking up is harder. I have woken up and I am real. I know where I come from and I know where I'm going. You cannot fool me any more. Or touch me. Or anything that is mine. (T. Pratchett)
Lu Tze

Bericht door Lu Tze »

Waarom? schreef:Ik mis nog wel een agnosten Bijbel en een Bijbel voor Atheïsten
Moleskine verkoopt hele goede bijbels voor ons, verkrijgbaar bij iedere kantoorboekhandel. Wist je ook dat een standaard instalatie van MS Word opent met een vrij goede versie?
The secret is not to dream. The secret is to wake up. Waking up is harder. I have woken up and I am real. I know where I come from and I know where I'm going. You cannot fool me any more. Or touch me. Or anything that is mine. (T. Pratchett)
Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? »

Lu Tze schreef:
Waarom? schreef:Ik mis nog wel een agnosten Bijbel en een Bijbel voor Atheïsten
Moleskine verkoopt hele goede bijbels voor ons, verkrijgbaar bij iedere kantoorboekhandel. Wist je ook dat een standaard instalatie van MS Word opent met een vrij goede versie?
Dag Lu Tze,

:mrgreen:

Maar eh,.....ik wil helemaal geen nieuw goden boek schrijven......het leven zonder goden is spanned genoeg...
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Waarom? schreef:Ach,.....het past in de trend van trendy Bijbels.....voor elke doelgroep een bijbel.
Jongbloed komt binnenkort met een "BabyBijbel":
Het is de ultieme vorm van cherry picking; vroeger zaten mensen teksten te onderstrepen die hen bevielen en hun geloof moesten dragen. Nu doet de uitgever het voor hen. Dus in de toekomst kunnen we een Bijbel verwachten voor seksverslaafde gelovigen. In de Bijbel staan de bewuste stukken vergroot en met een kleurtje aangegeven. De concordantie wordt verzorgd door Kim Holland. Kan men al bladerend tot een hoogtepunt komen. Ook de Bijbel waarin moderne wetenschap in beeld komt ligt op de plank. Ben Hobrink gaat de teksten eruit lichten. En ook al zijn de marges klein het gaat natuurlijk om het gegeven dat de Bijbel geëxploiteerd dient te worden. Want na elke beschikbare taal moet je weer eens iets anders verzinnen.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? »

Doe mij maar de Bijbel in straat taal...........wel verbijsterend ........vroeger deden we alles om de maatschappij "te verheffen",...nu collectief de maatschappij "verlagen"??. Ik wil daarmee mezelf niet vergroten en en onderkant van de maatschappij lager neerzetten, maar dit voelt als de omgekeerde wereld.
“Maria is pregno en krijgt een baby boy.” Dat gaat niet over een meisje in Rotterdam-Zuid, maar over een tienermoeder in Bethlehem, iets meer dan 2000 jaar geleden
https://staatgeschreven.nl/2011/11/08/d ... traattaal/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.staatgeschreven.nl/wp-conte ... eview1.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
https://staatgeschreven.nl/2012/08/01/g ... rie-begon/" onclick="window.open(this.href);return false;

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Ik hoop ooit nog eens een echte nazi-bijbel tegen te komen:
http://www.dailymail.co.uk/news/article ... Bible.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bild.de/news/2006/hitler-bib ... .bild.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Born OK the first time
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Rereformed schreef:Ik hoop ooit nog eens een echte nazi-bijbel tegen te komen:
http://www.dailymail.co.uk/news/article ... Bible.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bild.de/news/2006/hitler-bib ... .bild.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Een echt collectors item. Vermoedelijk iets meer waard dan een groene, straatversie, voor vrouwen, voor onnozelen etc.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

PietV. schreef:Vermoedelijk iets meer waard dan een groene, straatversie, voor vrouwen, voor onnozelen etc.
De versie voor vrouwen hebben we al, dat is de NBV, nieuwe bijbelvertaling van 2004. Daarin zijn alle termen als 'broeders' en 'mannen broeders', 'mannen van Israel', 'voorvaderen', 'zij diende hem', 'hij nam haar tot vrouw' enz. enz. consequent omgezet tot feministische uitspraken. Paulus schrijft sinds 12 jaar zijn brieven ook aan de zusters. 8*)
Born OK the first time
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Rereformed schreef: Paulus schrijft sinds 12 jaar zijn brieven ook aan de zusters. 8*)
Scheelt een hoop werk voor de feministische theologie:) Want je kan wel praten over God de moeder, maar als de patriarchale cultuur de vrouw veel minder waard acht als de man, dus ook in geld, blijven bepaalde teksten je achtervolgen.
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

Maar misschien kunnen ze dan vrouwelijke woord Rucha (de Geest Gods) weer terug vrouwelijk maken?
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Henry II schreef:Maar misschien kunnen ze dan vrouwelijke woord Rucha (de Geest Gods) weer terug vrouwelijk maken?
Met een beetje goede wil kan men nog een vrouw toevoegen aan deze club. Het zijn dan wel mannelijke goden maar Asherah komt toch op diverse plaatsen pontificaal in beeld dus die voegen we toe uit oogpunt van positieve discriminatie.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

PietV. schreef: je kan wel praten over God de moeder...
Ah, het werk is wat dat betreft nog niet af, want de vertalers van de NBV hebben niet gedurfd de tekst van het Onze Vader gebed aan te passen, zoals het in sommige Zweedse kerken opgelezen wordt: Onze Vader, Moeder, in de hemel...
Het is een Vader gebleven, ook de frase 'hemelse Vader' die Jezus gebruikt is blijven staan.
Born OK the first time
Plaats reactie