Is zelfbewustzijn in de natuur verschrikkelijk? Misschien, het is zeker een voorbeeld van de absurditeit van de realiteit. Dat is een interessant existentieel standpunt waar je over kan nadenken.
Pas echter op met het toepassen van ethische vraagstukken op de natuur en vice versa. Het universum *
IS* en staat volkomen buiten onze overwegingen over goed en kwaad, gewild of ongewild, ethisch of onethisch. Geen enkele ethicus kan een zinnig commentaar schrijven op de snaar theorie. Of denk aan sociaal Darwinisme voor de vice versa
Je kan niet naar het natuurlijke gedrag van een dier kijken en dat beoordelen, correct? Een leeuw die een gazelle slaat is niet slecht, hij is een roofdier. Dit is iets dat veel mensen begrijpen maar vergeet dan niet dat wij ook dieren zijn!
Zelfs als je wilt volhouden dat ons bewustzijn en wezen op een hoger niveau staat dan dat van andere dieren dan nog steeds zit dat bewustzijn in een dierenbrein, aangedreven door dierenhormonen met dierlijke behoeftes. Ook jij en ik hebben gedrag en behoeftes die buiten ethische overwegingen staan.
Heel simpel gezegd: Ieder ATP molecuul dat jou lichaam verbruikt is energie dat van een ander organisme gejat is, iedere kubieke millimeter die je inneemt is niet beschikbaar voor anderen, al het water dat je drinkt, fosfaat, nitraat, jodium... iedere grondstof is gejat van een ander. Dat is wat een dier is, niemand hier is autotroof.
Durf je je eigen menselijk bestaan als inherent onethisch te beoordelen? Die weg ligt Ayn Rand en de ellende van het objectivisme. Maar bijt wel door de zure appel heen: Je bestaan als bewust dier is misschien verschrikkelijk maar het is een verschrikking zonder ethische lading. Wat je doet met je bewustzijn en het bewustzijn van anderen dat is veel belangrijker.
(Even terzijde voor de OP: Witruimte! Dit was zeer moeilijk te lezen.)
The secret is not to dream. The secret is to wake up. Waking up is harder. I have woken up and I am real. I know where I come from and I know where I'm going. You cannot fool me any more. Or touch me. Or anything that is mine. (T. Pratchett)