The Screwtape Letters

Geef hier je mening over boeken die je hebt gelezen.

Moderator: Moderators

stroopwaffel

The Screwtape Letters

Bericht door stroopwaffel »

The Screwtape Letters geschreven door C.S. Lewis, een knettergoed boekje over een briefwisseling tussen een senior demon en een leerling demon. Alleen de brieven van de senior demon zijn weergegeven, maar uit die brieven zijn ook prima de antwoorden van de junior demon weergegeven. Heel interessant en (voor mij dan) ook toepasbaar. Een aanrader dus! :D
Begrijpt jouw kind alles wat je zegt?
Devious
Erelid
Contacteer:

Re: The Screwtape Letters

Bericht door Devious »

stroopwaffel schreef:The Screwtape Letters geschreven door C.S. Lewis, een knettergoed boekje over een briefwisseling tussen een senior demon en een leerling demon. Alleen de brieven van de senior demon zijn weergegeven, maar uit die brieven zijn ook prima de antwoorden van de junior demon weergegeven. Heel interessant en (voor mij dan) ook toepasbaar. Een aanrader dus! :D
De Nederlandse vertaling luidt 'Brieven uit de hel'.
Ik heb dit boekje zelf in mijn kast staan en gelezen. C.S. Lewis is inderdaad briljant. Een ongelovige die zwak in zijn schoenen staat, of een gelovige die twijfeld, zou door dit boekje over de streep getrokken kunnen worden.
Echter, ik heb ontdekt dat je alles in het boekje precies om kunt draaien, en dan klopt het ook.

Vriendelijke groet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
stroopwaffel

Kun je dat precies omdraaien van alles in dat boekje verder toelichten?
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

stroopwaffel schreef:Kun je dat precies omdraaien van alles in dat boekje verder toelichten?
Tja, wat heb ik me nu weer op de hals gehaald :wink:
Dan zou ik het weer opnieuw moeten lezen. Het is al weer een tijdje geleden.

Het is enigzins te vergelijken met de God in de Bijbel, die een God van liefde, barmhartigheid en goedertierenheid wordt genoemd, maar in werkelijkheid (vanuit de hypothese sprekende dat Hij bestaat) een demonische entiteit is, die Zijn volk opdraagt om kinderen te vermoorden, mensen te stenigen, vrouwen te verbranden, gruwelijke lijfstraffen uit te voeren, gehele volkeren te 'verbannen met de scherpte des zwaards; een God die zélf hele volkeren uitroeit, slaat met de pest, eerstgeborenen doodt, demonische leugengeesten gebruikt om mensen naar de ondergang te leiden, etc, etc, etc,,,
De evangelisten, predikanten, priesters en profeten hebben van kwaad, goed gemaakt, en van goed, kwaad, met alle verschrikkelijke gevolgen van dien.

Vriendelijke groet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
stroopwaffel

Je maakt van God een demon... wat een larie! :lol:
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

stroopwaffel schreef:Je maakt van God een demon... wat een larie! :lol:
Jij mag dat dan larie vinden.
Voor mij is een bovennatuurlijk wezen, dat mensen opdraagt om kinderen rijgen aan mes, speer en zwaard, en overtreders te stenigen of levend te verbranden, een demon.
Voor mij is een bovennatuurlijk wezen dat mensen toestemming geeft om andere mensen als slaven te houden, en krijgsgevangen vrouwen te verkrachten, een demon.
Een bovennatuurlijk wezen dat leugengeesten gebruikt om zijn doelen te verwezenlijken is in mijn ogen óók een demon.
De priesters, dominee's, predikanten, evangelisten en profeten, noemen deze entiteit een God van liefde, en daarmee besmeuren ze de liefde. Ze maken van duisternis, licht, en van het licht, maken ze duisternis. En zo creëren ze de verwarring, de duisternis, en maken ze mensen blind voor het licht van de rede.

Vriendelijke groet.
stroopwaffel

Ja als je het zo van een afstandje bekijkt lijkt het inderdaad niet fraai, maar als je je verdiept in de tekst/context zijn er wellicht aanwijzingen voor waarom dit moest gebeuren. En misschien zijn er zelfs wel moordpartijen, waarbij er geen enkele aanwijzing is, voor het waarom...

Vaak denken mensen alleen dat de dood het ergste is dat iemand kan overkomen, het einde...
Maar in feite is het slechts een deur naar een volgende "wereld" en zal iedereen een rechtvaardig oordeel krijgen. Dus ja, ik geloof nog steeds dat God rechtvaardig is, Hij oordeelt iedereen ten slotte rechtvaardig en een God van liefde, Hij heeft zelfs zijn Zoon voor ons gegeven. Die stierf voor onze zonde en ellende en door Wie we nu genade kunnen ontvangen. Dat lijkt me niet het werk van een demon, maar van een machtig mooie God! :D
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Wie o wie trapt deze deur in?
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
stroopwaffel

probeer het zelf maar :)
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Ik ben er van overtuigd dat diverse voormalige Christenen op dit forum het een stuk beter kunnen dan ik, maar u vraagt, wij leveren.
Ja als je het zo van een afstandje bekijkt lijkt het inderdaad niet fraai, maar als je je verdiept in de tekst/context zijn er wellicht aanwijzingen voor waarom dit moest gebeuren. En misschien zijn er zelfs wel moordpartijen, waarbij er geen enkele aanwijzing is, voor het waarom...
Ze worden wel gesanctioneerd door het opperwezen. Is het daarom slechts niet fraai?
Vaak denken mensen alleen dat de dood het ergste is dat iemand kan overkomen, het einde...
Nee hoor, voor sommige mensen kan de dood ook een opluchting zijn. Een opluchting dat er aan het lijden een einde komt.
Maar in feite is het slechts een deur naar een volgende "wereld" en zal iedereen een rechtvaardig oordeel krijgen. Dus ja, ik geloof nog steeds dat God rechtvaardig is, Hij oordeelt iedereen ten slotte rechtvaardig en een God van liefde, Hij heeft zelfs zijn Zoon voor ons gegeven.
Heel fijn voor die zoon, maar zullen we eerst even beginnen ons af te vragen of de bijbel hiervoor de juiste maatstaf is? Er zijn nog een flink aantal godsdiensten met een boekje waarbjid de goede zoon in het goden rijk wordt opgenomen. Dat maakt god niet goed, of dat maakt god niet rechtvaardig zelfs niet uiek.
Die stierf voor onze zonde en ellende en door Wie we nu genade kunnen ontvangen. Dat lijkt me niet het werk van een demon, maar van een machtig mooie God! Very Happy
Waarom moet Jezus daar dan dood voor? De bijbel napraten is mooi, maar wat betekent "doodgaan voor iemands zonden" eigenlijk? Kan je het in aardse bewoordingen zeggen in plaats van de bijbel napraten
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
stroopwaffel

Sararje schreef: [Stroopwaffel. Wil je opletten dat je je quotes kort houdt? Anders wordt het erg onoverzichtelijk. Bvd. Devious] Waarom moet Jezus daar dan dood voor? De bijbel napraten is mooi, maar wat betekent "doodgaan voor iemands zonden" eigenlijk? Kan je het in aardse bewoordingen zeggen in plaats van de bijbel napraten
Om vergeving van de zonde (verwijdering van God) te krijgen, moet er geofferd worden, de hele bijbel door, in het OT werden daarvoor dieren geofferd. Totdat Jezus kwam en die is het eeuwigdurende heilige offer, vandaar dat na de dood en opstanding van Jezus er niet meer geofferd hoeft te worden, maar we vergeving in Zijn naam kunnen vragen. En ja dit komt uit de bijbel en ik heb het idd niet zelf verzonnen dus in dat opzicht praat ik idd de bijbel na. :)
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

stroopwaffel schreef: Om vergeving van de zonde (verwijdering van God) te krijgen, moet er geofferd worden, de hele bijbel door, in het OT werden daarvoor dieren geofferd. Totdat Jezus kwam en die is het eeuwigdurende heilige offer, vandaar dat na de dood en opstanding van Jezus er niet meer geofferd hoeft te worden, maar we vergeving in Zijn naam kunnen vragen.
Ik blijf het absurd en ongeloofwaardig vinden dat een almachtige God offers nodig heeft om mensen te vergeven. Ik kan mensen vergeven, zonder dat mensen iets aan mij offeren. Ik heb mensen vergeven die mij het leven zuur hebben gemaakt, zonder dat zij ooit iets hebben geofferd. Omdat mensen iets kunnen wat God blijkbaar niet kan, is God inferieur ten opzichte van de mens.
En hoe kunnen we spreken van een offer, als Jezus na drie dagen op bezoek te zijn geweest bij de Duivel, wéér bij zijn Vader in de hemel is?

Vriendelijke groet.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

stroopwaffel schreef: Vaak denken mensen alleen dat de dood het ergste is dat iemand kan overkomen, het einde..
.
Nergens in de Bijbel staat te lezen wat er met de gruwelijk afgeslachte kindertjes, kleuters en baby's van de Amelekieten gebeurd na hun dood (het 'leven na de dood' wordt sowieso uiterst sumier, of helemaal niet behandeld in het Oude Testament). De haat en afschuw waarmee het personage Jahwe, in de Bijbel over Zijn vijanden spreekt, doet het ergste vermoeden.
Hij heeft zelfs zijn Zoon voor ons gegeven. Die stierf voor onze zonde en ellende en door Wie we nu genade kunnen ontvangen. Dat lijkt me niet het werk van een demon, maar van een machtig mooie God! :D
Waarom kan een almachtige God geen zonden vergeven zonder offer? Waarom dat primitieve offeren van dieren? En waarom dit primitieve offer vervangen voor een mensenoffer? Wat is dat voor een God die niet kan vergeven zonder bloedvergieten, terwijl simpele mensen van vlees en bloed dit wel kunnen?

Vriendelijke groet.
Samante

Bericht door Samante »

stroopwaffel schreef: Vaak denken mensen alleen dat de dood het ergste is dat iemand kan overkomen, het einde...
Maar in feite is het slechts een deur naar een volgende "wereld" en zal iedereen een rechtvaardig oordeel krijgen. Dus ja, ik geloof nog steeds dat God rechtvaardig is, Hij oordeelt iedereen ten slotte rechtvaardig en een God van liefde, Hij heeft zelfs zijn Zoon voor ons gegeven. Die stierf voor onze zonde en ellende en door Wie we nu genade kunnen ontvangen. Dat lijkt me niet het werk van een demon, maar van een machtig mooie God! :D
Een echte god van liefde oordeelt niet. Omdat de liefde die hij dan is, onvoorwaardelijk is. De meest zuivere liefde dus. Zodra er iets bij komt kijken waarbij die liefde niet onvoorwaardelijk meer is, geboden/verboden (voorwaarden dus) bijvoorbeeld, gaat het niet langer om zuivere onvoorwaardelijke liefde. Dan heb je te maken met angst die liefde imiteert.
De bijbelgod is van angst en die imiteert liefde. Het offeren van zijn eigen zoon, plus alle van haat getekende dood en verderf in het Oude Testament, demonstreert hoe een god van angst de liefde probeert te imiteren.
Piet5
Forum fan

Bericht door Piet5 »

De God van de Bijbel had in de farao van Egypte een geduchte opponent, die de kinderen van een slavenvolk liet doden. Het is dan toch logisch dat God op grond van eerdere beloftes aan Abraham, Izaäk en Jacob die beloftes waar maakt en Zijn volk verlost uit het slavenhuis? Daarna volgden de regels, de tien geboden, om rechtvaardig te leven in relatie tot God en de mensen. Jezus demonstreerde die liefde onder het Joodse en Romeinse gezag van Zijn dagen. Dat doet Hij nog als je het Hem vraagt.
Wees wijs op je levensreis.
Plaats reactie