Dmfcasimiri (Even voorstellen)

Vertel hier iets over jezelf,..wie je bent en wat je bezig houdt.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Dmfcasimiri
Forum fan

Dmfcasimiri (Even voorstellen)

Bericht door Dmfcasimiri »

Nu ik de stemming hier zo eens gepeild heb, wil deze meneer zich wel even voorstellen. Eigenlijk had ik het al veel eerder willen doen, tot ik ineens tot topicstarter werd omgedoopt en dacht: ik zal eerst dit maar even gaande houden.

Aanvankelijk vanuit een Rooms-Katholieke achtergrond met filosofie begonnen, raakte ik geïnteresseerd in metafysica, vooral de godsbewijzen wekten grote interesse. Toen ik de grote filosofen leerde kennen besefte ik dat het ook anders kon, dat een christelijke denkwijze een vrij beperkte denkwijze genoemd mag worden. De Oudgriekse filosofen en nieuwere filosofen als Spinoza, Hume, Kant en Nietzsche, leerden mij dit in te zien.

Ik houd als heel lang een ‘filosofisch dagboek’ bij en heb de meest uiteenlopende filosofische problemen de revue laten passeren. Het betreft metafysica, ontologie, ethiek, esthetica, de kennisleer of epistemologie, maatschappijkritiek... alles... Aangaande mijn maatschappijkritiek zijn Nietzsche en Heidegger de grote inspiratoren geweest, aangaande de metafysica Kant, Husserl, Carnap en wederom Nietzsche en Heidegger.

Ik heb me er ook aan gewaagd een boek te schrijven. Vele versies geschreven, meestal in de vorm van kernachtige uitspraken. Zo kort en zo bondig mogelijk. In zo weinig mogelijke woorden zo veel mogelijk willen zeggen. Niet gepubliceerd, want ik stuitte op teveel onbegrip. Niemand begreep er wat van, wilde er wat van begrijpen of wilde zich ernaar voegen. Het is inderdaad niet voor mij weggelegd ten volle begrepen te worden. Ach, waarom zou dat ook nodig zijn: het esoterische is ook wat waard... Na meer dan 20 notitieboekjes te hebben volgeschreven en vele filosofische problemen diep doordacht te hebben, meen ik hier ook wat te kunnen zeggen?
"Ruimdenkendheid blijkt niet uit het toegeeflijk zijn, maar uit wijsheid en het juiste handelen." (Uit: Dmfcasimiri, aforisme 73)
Maria
Moderator

Re: Dmfcasimiri (Even voorstellen)

Bericht door Maria »

Klinkt alsof je de sfeer acceptabel vindt.
Alsnog een welkom Dmfcasimiri.
Een klein beetje achtergrond info geeft nu meer begrip.

Filosofie is hier best een belangrijk onderdeel, maar toch zijn de meeste leden wel van een praktische aard.
Maar daar was je al achter. :)
Rationeel en met directe uitspraken benaderde problematiek kan er ook een mooie filosofie gedachten wisseling zijn.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Van harte welkom van mij! Zijn je 20 filosofie boekjes of theorien ook ergens te lezen ook al zijn ze niet uitgegeven? Ben er erg benieuwd naar!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

Van harte welkom Dmfcasimiri . :)
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Weklom, alhoewel, u bent al enige tijd duidelijk aanwezig. De onhebbelijkheid van mensen om u niet te begrijpen, is hier niet minder aanwezig dan elders, ook al doen wij toch echt ons best om wel te begrijpen. Maar misschien is dit een goede plaats om te oefenen, alvorens weer een poging te doen een boek te publiceren?
Ik wens u alle goeds
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Welkom op dit forum Dmfcasimiri.

Misschien moet je maar zo denken: een filosoof die door iedereen begrepen wordt heeft blijkbaar niets te zeggen wat iedereen al denkt.
Born OK the first time
Readburd
Geregelde verschijning

Bericht door Readburd »

Welkom hier Dmfcasimiri.
If wisdom and diamonds grew on the same tree we could soon tell how much men loved wisdom. Lemuel K Washburn
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

welkom
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Rereformed schreef: Misschien moet je maar zo denken: een filosoof die door iedereen begrepen wordt heeft blijkbaar niets te zeggen wat iedereen al denkt.
Een goede opsteker. =D>
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Welkom op freethinker.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Dmfcasimiri
Forum fan

Bericht door Dmfcasimiri »

Maria schreef:Filosofie is hier best een belangrijk onderdeel, maar toch zijn de meeste leden wel van een praktische aard.
Ik zal vooral (bescheiden) in de filosofiehoek blijven.
lost and not found yet! schreef:Zijn je 20 filosofie boekjes of theorien ook ergens te lezen ook al zijn ze niet uitgegeven?
Nee hoor. Er is (nog) niets openbaar gemaakt. Het is nog lang niet goed genoeg naar mijn zin, laat staan dat het 'literatuur' genoemd mag worden. Dit is het lang nog niet. Als ik alles wat overdacht is ordelijk uiteen zou zetten en uitwerken, dan zou 't wel een heel dik boek worden, waarschijnlijk meerdere boeken of een Kantiaans drieluik (de drie kritieken).
Peter van Velzen schreef:De onhebbelijkheid van mensen om u niet te begrijpen, is hier niet minder aanwezig dan elders, ook al doen wij toch echt ons best om wel te begrijpen. Maar misschien is dit een goede plaats om te oefenen
Onbegrip treft je inderdaad overal. Een poging om begrip op te brengen is al heel wat. Ook inderdaad een goede plaats om te oefenen, kijken hoe het publiek reageert ipv monologen met jezelf te voeren.
Rereformed schreef:Misschien moet je maar zo denken: een filosoof die door iedereen begrepen wordt heeft blijkbaar niets te zeggen wat iedereen al denkt.
Ja, dit was ook de insteek tot nu toe: iets toevoegen wat de anderen over het hoofd zien. Ik zal niet al te vaak op deze wijze lastig en vervelend zijn.
"Ruimdenkendheid blijkt niet uit het toegeeflijk zijn, maar uit wijsheid en het juiste handelen." (Uit: Dmfcasimiri, aforisme 73)
Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? »

Welkom!
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)
Plaats reactie