Niets is geen taalkundige constructie....uiteraard moet je zoals alles in taal wel weer aangeven wat je er meebedoelt, he!MaartenV schreef:
'Niets' is volgens mij louter een taalkundige constructie en bestaat niet in de werkelijkheid. Er kan niet een 'niets' bestaan. Zoals er ook niet een toestand kan bestaan waarin er (nog) geen tijd is. 'een toestand zonder tijdsdimensie' bestaat volgens mij ook niet. Er kan niet geen tijd bestaan.
Als wetenschappers zeggen dat er voor de Big Bang geen tijd bestond, zeggen ze volgens mij niets zinnigs. Er bestaat niet een toestand zonder tijd. Er zal altijd 'tijd' zijn als er iets bestaat. En er zal altijd iets bestaan. Niets kan niet bestaan.
In ons universum bestaat geen niets meer in natuurkundige zin, zowel dan is het ook meteen het einde van dit universum. Dus alles waarom er iets is versus niets heeft alles met dit bestaande universum te maken en met menselijk denken. Niets KAN bestaan maar in dit universum niet meer.
Ook tijd kan NIET bestaan. In dit universum kan het niet bestaan van tijd NIET meer bestaan. Tijd heeft alles met dit universum van doen wat natuurkunde zo goed als mogelijk in modellen en taal probeert weer te geven. Uiteraard kan taal ook weer andere dingen uitdrukken met het begrip tijd , he!
Natuurkundig en wiskundig is het volkomen zinnig om te zeggen dat er NIETS kan bestaan en ook geen tijd...omdat IETS en Tijd in dit universum alles met elkaar te maken heeft. Dat tijd en iets voor jou misschien heel iets anders uit drukt in taal kan goed kunnen.....parallel universum van doorgeslagen filosofie?? .....Dat bestaat zeker niet meer nadat je de laatste adem uitblaast..