De filosofen en geschiedschrijvers van het Romeinse rijk waren ook antisemitisch. De Grieken waren racisten die buitenlanders als 'barbaren' beschouwden. Daar hoor ik nooit een vrijdenker over.
De Romeinse geschiedschrijvingen hebben niet geleid tot dergelijke massale massavernietigingenin de naam der beschaving. Iets dat Hitler en trawanten wel deden.
Dit begint al saai te worden. Wat wil je nou? Je eigen bron geeft aan dat de kerkvader Augustinus expliciet zegt de joden niet uit te roeien, en dat joden tot het jaar duizend betrekkelijke rust kenden. Verder: het gepeupel begon al te plunderen in het Oost-Romeinse rijk.
En de Oost-Romeinen waren geen haar beter. Bovendien, relatieve rust?

Een stel kruisvaarders die Joden aan het martelen is. zo ken ik nog een paar vergelijkbare tekeningen. Ik weet niet hoe jij erbij komt dat Joden relatieve rust kenden maar de middeleeuwen (zelfs in de Arabische landen) waren na WO2 de bloerigste en meest discriminerende periode uit de Joodse geschiedenis.
Omdat zijn schaapjes daar werden afgeslacht door fanatieke saracenen. Dus, dacht hij, dan is het wel zo handig als die christelijke ridders hijn bijlen en morgensterren niet op elkaar uitproberen, maar op die 'ongelovige honden' die het heilige land bezetten.
Ach ja, welk recht heeft de paus meer dan de "ongelovige honden" op dat stukje land? Bovendien, geef mij eens een betrouwbaar bewijs dat Christenen zo massaal werden afgeslacht? Men had het veel drukker met elkaar van kant te maken.
Ik heb de inleiding tot me genomen, dat is de periode die me vooral interesseerd, en het valt me op dat voetnoten op alle essentiele punten ontbreken.
Niet mijn probleem, dan moet je bij de schrijver wezen. Je leest zelf maar in je eigen tijd verder.
Zeker, maar de meeste mensen trachtten dat lot te ontkomen, en kwamen eraan door de beschuldiging van een wereldlijk misdrijf of door opstand. Jezus voelt wel aan dat hij uit de weg geruimd zal worden, maar gaat desondanks door met zijn verkondiging.
Er zijn talloze mensen onschuldig aan het kruis genageld. Bovendien is Jezus niet onschuldig ant hij is schuldig aan het creeeren van een revolte tegen de keizer door te weigeren zich te conformeren aan de keizer. En dus? Je redenering dat Jezus onschuldig gekruizigd is, is zinloos. Heeft ook geen enkele toegevoegde waarde.
O, en dat bepaal jij. Je bent nog erger dan ik.
Nee, maar het volgen van Jezus is de meest basale definities van een Christen die geldt voor zo´n beetje alle Christenen.
Kun je ook op eigenlijke gronden de exclusiviteit van Jezus misbruiken? Zo ja, hoe? Daarnaast haal je de begrippen uniciteit en exclusiviteit door elkaar. Dat ik persoon x aanwijs als uniek, wil niet zeggen dat anderen waardeloos zijn. Verder: Ghandi liet zich gedeeltelijk inspirereren door Christus. In hoeverre heeft dat de indiase cultuur vernietigd?
Ghandi´s inspiratiebron was veruit hoofdzakelijk de Baghwadgita. Maar kijk maar even in Mexico wat er gebeurde met de plaatselijke cultuur omdat men zich liet inspireren door Jezus, Japan idem, Hitler idem, Ustasha idem, LRA idem, Zuid Afrika idem, Indonesie idem etc. etc.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn