Je hebt gelijk. Een waarom-vraag als deze zal niet snel door de wetenschap beantwoord worden. Maar er komt een tijd (tenminste...daar heb ik vertrouwen in) dat men ons gaat vertellen HOE dit universum ontstaan is en wat de fysische "reden" was voor dit 'iets'. Er zijn meer voorbeelden waarbij men eerst dacht aan metafysica, filosofie, bijgeloof, maar waarbij de fysica/wetenschap het laatste woord had. Neem alleen ziekte als voorbeeld.Sam J schreef:Als het antwoord er is - nochtans of deze er ooit komt, komt deze niet uit de fysica of kosmologie, maar wordt hij ondersteund door een degelijke fysica of metafysica. Vergeet niet dat deze takken van wetenschap (ja, metafysica is ook wetenschap) instrumenten zijn om antwoorden mee te zoeken in de werkelijkheid, en niet de werkelijkheid zelf.dikkemick schreef:Moeten we het antwoord m.a.w. zoeken in de fysica/kosmologie of metafysica?
Verder heb ik er vertrouwen in dat het antwoord vandaag of morgen tevoorschijn zal komen uit de wetenschappelijke hoek. Tot die tijd houd ik het zelf maar op: Ik weet niet waarom er iets en niet niets is.
Ik denk dat je door deze 'waarom-vraag' al snel in de richting van een bedoeling wordt geduwd zoals vroeger ziek-zijn ook een bedoeling van de (kwade) geesten was.