Leren ieder zijn mening te laten.

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Bonjour
Moderator

Re: Leren ieder zijn mening te laten.

Bericht door Bonjour »

Iedereen heeft het recht om de ander te vragen naar een onderbouwing van diens mening. Wanneer daar overduidelijk grenzen overschreden worden, mag een ieder die mening dom noemen. Wanneer het minder duidelijk is, is het fatsoenlijker een slag om de arm te houden.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

Even dooddoener binnenbrengen.

Als je iedereen zijn mening moet moet laten, moet je ook de mijne laten die stelt dat quasi elke mening (incluis de mijne) waardeloos is. En die meningen die niet waardeloos blijken te zijn worden automatisch feiten (tot ze terug weerlegd worden :D ).

https://nl.wikipedia.org/wiki/Mening
Een mening (Indogermaans moino: wissel, ruil) is een in de mens aanwezige subjectieve opvatting, dan wel attitude, ten opzichte van toestanden, gebeurtenissen of andere personen.
Weten staat sinds de Griekse filosofie in tegenstelling tot mening, waarbij in eerste instantie ook vaak het weten als een mening werd beschouwd.
M.i. wordt er veel te veel belang gehecht aan meningen. Hoe kan je respect vragen voor jouw (of die van je groepje) subjectieve opvatting die per definitie niet bevestigd kan zijn (want na bevestiging is het geen mening meer). Mag je nog de grootste expert in jouw vakgebied zijn, het moment dat je een mening brengt weet je dat jouw uitspraak niet gedragen wordt door feiten maar enkele en alleen door een "gevoel". En daar wil ik nu eens echt geen rekening mee houden of respect voor opbrengen.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
babbel
Forum fan

Bericht door babbel »

Pallieter schreef:M.i. wordt er veel te veel belang gehecht aan meningen.
Toch zijn er velen welke hun mening opdringen willen. Zoals de religieuzen die vinden dat ieder mens moet geloven in de schepper. En zo zijn er wel meer zaken op te noemen. Die hechten dus veel waarde aan hun gevoel.
De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist »

pallieter schreef:M.i. wordt er veel te veel belang gehecht aan meningen.
Meningen zijn ook goedkoop. Ik kan er wel tien bedenken bij m'n ochtendbakkie.
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Meningen zijn van zeer belang, mooi dat we fora hebben. Wellevende communicatie met wat respect voor de mening van een ander kan wat mij betreft werken als een warme douche.

Helaas zijn er wérkelijk plaatsen op het web waar je wordt belet nog wat te schrijven als je structureel een andere mening hebt. Of waar de 'trollen' dan werk komen verrichten. Denk b.v. aan de vluchtelingenkwestie of de Islam, of als het forum een soort platform is voor een of andere ideologie etc. Met die 'vrijheid van meningsuiting' is het in zo'n geval maar matig gesteld. Praktijk.
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

Gerard R. schreef:Meningen zijn van zeer belang, mooi dat we fora hebben. Wellevende communicatie met wat respect voor de mening van een ander kan wat mij betreft werken als een warme douche.
Ik denk er toch heel anders over. Die warme douche is zeker aangenaam wanneer jouw mening bevestigd wordt door gelijkgestemden. Maar hoewel wellevende communicatie nuttig kan zijn om jouw mening duidelijk te maken heb ik toch nog niet vaak meegemaakt dat iemand van mening veranderd omdat iemand anders een andere mening heeft. Nee, iemand veranderd (heel soms) van mening omdat aangetoond wordt aan de hand van feiten dat je mening verkeerd is. Respect vragen voor een mening vind ik waanzin. Je kan vragen om met respect behandeld te worden wanneer er een discussie ontstaat maar je kan m.i. geen respect vragen voor je mening zelf.
Helaas zijn er wérkelijk plaatsen op het web waar je wordt belet nog wat te schrijven als je structureel een andere mening hebt. Of waar de 'trollen' dan werk komen verrichten. Denk b.v. aan de vluchtelingenkwestie of de Islam, of als het forum een soort platform is voor een of andere ideologie etc. Met die 'vrijheid van meningsuiting' is het in zo'n geval maar matig gesteld. Praktijk.
Wat wil je eigenlijk? Vrijheid van meningsuiting of enkel vrijheid tot uiting van JOUW mening? Vrijheid van meningsuiting gaat niet over de meningen die jij toevallig leuk vindt. Dat gaat ook over de vrijheid die de "trollen" hebben om hun mening te spuien. Mag jij de mening van die trollen nog waardeloos vinden, andere mensen vinden nu net misschien dat jij een troll bent met een waardeloze mening. Ik niet hoor! Ik vind gewoon quasi elke mening waardeloos. Maar ik vind het wel onwaarschijnlijk belangrijk dat iedereen zijn mening kan uiten. En dat houdt dan natuurlijk ook wel in dat ik even vrij ben om niet alleen meningen met feiten te weerleggen maar evenzeer mijn (ook waardeloze) mening te spuien. Indien ik dit niet kan op een respectvolle wijze kunnen moderatoren gerust ingrijpen zonder dat dit censuur betekent.

Ik zie hier op freethinker zeker censuur, maar niet naar meningen over vluchtelingen of islamkwesties. Wel naar discriminerende meningen en puur racistische meningen. Ikzelf ben hier geen volledig voorstander van, hoewel de wet vandaag dit ook niet toelaat. Ik ben van het principe dat je beter weet hoe walgelijk sommige mensen denken dan dat je je hoofd in zand steekt. Maar besef tegelijk ook dat dit gevaarlijk kan zijn.
Voltaire zou ook gezegd hebben:“Ik verafschuw uw mening maar ik zal uw recht om het te zeggen met mijn leven verdedigen.” Maar tegelijk is Voltaire ook nuchter genoeg om te beseffen dat meningen niet altijd onschuldig zijn, zo zegt hij in een brief aan Elie Bertrand, die minder vaak geciteerd wordt: “Meningen hebben al meer ellende veroorzaakt dan de pest en aardbevingen op onze kleine aardbol.”, waarmee Voltaire toegeeft dat een mening niet altijd onschuldig en zonder gevolgen is.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Meningen opdringen zal niets en niemand helpen.
En andere meningen dan ik heb zijn me net zo waardevol al hoef ik er niet achteraan te lopen.
Respectvolle discussie en communicatie (zonder slap ge-OH te worden uiteraard), ook onenigheid, kan erg constructief en/of nuttig zijn.
Het 'richt' de gedachten en opvattingen. Jammer is als het radicaliseert, wat ook voorkomt.

Censuur in de ware zin des woords heb ik hier nog niet echt gezien.
babbel
Forum fan

Bericht door babbel »

Maar de meerderheid dwingt toch de minderheid om hun mening en opvattingen te accepteren? 1. Justitie vindt dat de hongerige minderheid hun dagelijkse maaltijden niet bij elkaar mogen stelen. Terwijl de meerderheid zonder problemen hun dagelijkse maaltijden krijgen. Ben je het met die mening van justitie niet eens, dan krijg men grote problemen met de vele politieagenten.
En zo zijn er nog wel meer zaken op te sommen, waaruit blijkt dat de meerderheid hun mening opdringt aan de minderheden.
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Onze culturele opvattingen, of normen en waarden zijn volgens mij de optelsom van onze gemeenschappelijke mening.
Of ehhh.. geaccepteerde meningen.

Losse meningen zijn dan ook niet meer of minder dan los zand.
Ik kan wel kijken of mijn meningen aansluiten bij de grote gemene deler, en of ik bereid ben me aan te sluiten.
Maar die grote gemene deler verandert ook, en gelukkig maar.
Daarom komen we in bv. zwarte Piet discussies. Die doorgaat tot we weer consensus hebben gevonden.
Misschien dat mijn achter-achterkleinkinderen zich dan weer druk gaan maken over de discussie of Klazina al die gekleurde Pieten te hard laat werken. :lol:

Zo schrijvende bedenk ik me dat ik het dus belangrijker vind om te leren dat meningen altijd tijdelijk zouden moeten zijn.
Dan hoef je er ook niet meer zo hard voor te strijden.

Ow ja...
En dan kan ik ook nog keiharde meningen opwerpen omdat ik een punt wil maken.
Of gewoon geen geduld heb om te nuanceren.
Laatst gewijzigd door Petra op 23 apr 2017 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Eclect schreef:
Zo schrijvende bedenk ik me dat ik het dus belangrijk vind dat meningen altijd tijdelijk zouden moeten zijn.
Of duidelijk hebben hoe belangrijk iets is voor je besluit ervoor te gaan strijden. :wink:
Tenslotte beschouwt ieder zijn eigen mening als de meest juiste.
De zaken op een rijtje zetten en dan daarover een consensus proberen te krijgen kan ook.
En als je daarbij de omstandigheden en de tijd waarin we leven flink mee laten spelen, kan dat idd. nogal veranderlijk zijn.

Maar dat is een manier die onmogelijk is, als een ieder zijn eigen mening door wil blijven drammen.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Maria schreef:
Eclect schreef:
Zo schrijvende bedenk ik me dat ik het dus belangrijk vind dat meningen altijd tijdelijk zouden moeten zijn.
Of duidelijk hebben hoe belangrijk iets is voor je besluit ervoor te gaan strijden. :wink:
Tenslotte beschouwt ieder zijn eigen mening als de meest juiste.
De zaken op een rijtje zetten en dan daarover een consensus proberen te krijgen kan ook.
En als je daarbij de omstandigheden en de tijd waarin we leven flink mee laten spelen, kan dat idd. nogal veranderlijk zijn.

Maar dat is een manier die onmogelijk is, als een ieder zijn eigen mening door wil blijven drammen.
Daarom bedacht ik me dat het leren van de tijdelijkheid van een mening, belangrijker is dan het leren laten van een mening.
:lol: Wat maar mijn mening is, voor nu, hoor.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
Plaats reactie