Rereformed schreef:Fair enough, je ziet een reden voor het bestaan van een schepper. Maar wat je hier nu doet is de irrelevantie van God voor wat betreft ons leven uiteenzetten. Het is voor ons bestaan om het even of het geschapen is door een schepper, of zonder een schepper. Leuk om het antwoord te weten, maar daar houdt het mee op.
Er bestaat altijd een natuurlijke relatie tussen een schepper en schepsel. Op dezelfde wijze als er in aanvang per definitie een band bestaat tussen ouder en kind.
Rereformed schreef:Dat 'dus' volgt niet uit het bovenstaande. Ook indien er geen schepper aan de basis van het universum staat is het net zo zinvol voor een mens om te weten wie hij is en waar hij voor wil staan. Het is eenvoudig een automatisch gevolg van ons denkvermogen.
Ik begrijp dat je dat denkt, want dat is inderdaad een consistente en enige logische conclusie waartoe de ET zonder schepper ons dwingt.
Want alles wat niet materiaal is, móét wel een gevolg zijn van ons denkvermogen.
Rereformed schreef:Dat lijkt me van niet, want je hebt net verklaard dat God niet ingrijpt wanneer mensen verkeerd doen. Bijgevolg is je God onverschillig wat betreft je leefwijze.
… knip …
Indien God bestaat dan kan men dus ervan uitgaan dat deze God ofwel wil dat alles is zoals het is, inclusief martelen en ziekten, ofwel deze God volkomen onverschillig is.
of…
Zoals Stippie al zei: God laat ons volkomen vrij en kijkt zeer gespannen toe hoe wij met die vrijheid omgaan.
Rereformed schreef:Maar waarom je de link naar Jezus geeft is mij een raadsel. Je bovengenoemde overtuigingen klonken zo mooi, en nu maak je ze vuil door te zeggen dat Jezus ze personifieerde.
Dat je de god van het oude testament wreed vind, kan ik me voorstellen. Het onbegrijpelijke van een onzichtbare, transcendente schepper erken ik. De krankzinnigheid van een maagdelijke geboorte, lopen over water, opstaan uit de dood, enz…, zie ik ook.
Maar dat je de Jezus uit de evangeliën een opgeblazen figuur met bizarre, obsessieve voorschriften noemt, daar kan ik met mijn verstand niet bij.
Rereformed schreef:Wanneer ik de synoptische evangeliën lees hoor ik hem voortdurend dreigen met helstraf. Dat heeft niets met humanisme te maken, maar met een obsessief god-denken.
Als ik tegen jou zeg: “Roken verwoest je gezondheid en als je zo doorgaat is de kans groot dat je op vervelende wijze vroegtijdig sterft”, ben ik dan inhumaan?
Rereformed schreef:Zijn opvatting dat je zelfs niet met begeerte mag kijken naar een vrouw die niet je eigen vrouw is, is bizar indien het niet verbonden wordt met een obsessief geloof in de mogelijkheid van helstraf.
Zijn verbod om te scheiden laat weinig humaans zien
Jezus verdedigt de waarde van trouw in een relatie. Ontrouw maakt kapot. Hij wijst de bron van ontrouw aan. Is dat inhumaan?
Rereformed schreef:Zijn obsessie met een belonende en straffende God is zo groot dat hij zelfs leert dat we goed moeten doen opdat ons loon groot zal zijn in het hiernamaals.
Ik denk dat hij daarmee appelleert aan het leidende principe in onze wereld “voor wat, hoort wat…”.
Het leidt geen twijfel dat het “om niet” door Jezus veel hoger wordt aangeslagen. Sterker nog, dat is het leidende principe: uit genade.
Rereformed schreef:'Maak je geen zorgen om de dag van morgen' is een slechte leer indien het niet wordt uitgesproken met de gedachte dat er een God is die zich wel degelijk bekommert om ieder haartje op je hoofd.
Vanuit het idee dat God je leven leidt, is het volstrekt barmhartig ons hieraan te herinneren. Zou onze jachtige maatschappij, waarbij economische afwegingen vaak de doorslag geven, wel baat bij kunnen hebben. Moet je natuurlijk wel de gulle gever willen/kunnen zien.
Rereformed schreef:en zijn raad om je niet te verzetten tegen wie kwaad doet laat weinig wijsheid zien.
Als wij deze eenvoudige raad
allemaal (ook de kwaden) ter harte zouden nemen, zou er geen oorlog zijn. Zo simpel is het. De-escalatie van de zuiverste soort.
Rereformed schreef:En gelovigen met andere opvattingen maakt hij uit voor adderengebroed en witgewassen grafzerken. Dat klinkt niet erg vriendelijk.
De farizeeën zijn niet zomaar gelovigen met anderen opvattingen. Hun leer waarbij uiterlijkheden, aanzien en macht belangrijker werden geacht dan goeddoen, staat haaks op de boodschap van Jezus.
Uiteindelijk hebben zij ook zijn kruisiging en de eerste vervolging van de christelijke gemeente in gang gezet. Als je kwaad niet meer als kwaad mag benoemen…
Laat het bij je opvatting dat Jezus niet een historische maar een mythische figuur is.
Dat komt overtuigender over dan je poging om Jezus neer te zetten als een obsessieve, geradicaliseerde Jood.