Jongerenpastoraat Nederland

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Jongerenpastoraat Nederland

Bericht door Rereformed »

Kasper_JopiN schreef: Je geeft aan dat de tekst uit Exodus het verhaal in Genesis letterlijk neemt. Nou wat we kunnen vaststellen is dat hij dit verhaal gebruikt. Impliciet kun je zeggen dat hij daarmee dit verhaal letterlijk neemt. Maar kun je dan zeggen dat daarmee Genesis zo bedoeld is? Nee.
We kunnen hoogstens zeggen dat ik de lijn van rusten op de zevende dag de regel van tien geboden is ontstaan. Dit zegt weinig over het scheppingsverhaal zelf. Behalve dat hier een link wordt gemaakt.
De tekst van Exodus spreekt enkel over de scheppingsdagen, dus over niets anders in het verhaal.
Het sabbatsgebod in Exodus 20 en 31 is inderdaad gebaseerd op een letterlijke interpretatie van de scheppingsdagen. Dit valt eenvoudig niet te ontkennen.
Ik heb je erop gewezen dat er bewijs is (dodezeerollen) dat in de tijd van Jezus vrome joden er nog steeds zo over dachten.
Born OK the first time
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HJW schreef:
collegavanerik schreef:
Hoe bepaal jij het verschil in een tekst van 3000 jaar oud? Als God letterlijk wordt bedoeld waarom zou een dag dan opeens allegorisch moeten zijn? Om dat bewezen is dat de schrijver uit zijn duim liep te zuigen over de ouderdom van de aarde?
Je ontwijkt de vraag.
Waar baseer jij het op dat de schrijver het letterlijk bedoelde ?
Genesis 1 en 2 spreken elkaar al tegen. Dat kan niet als de schrijver het letterlijk bedoelde.

En toch zijn beide verhalen opgenomen in de Tenach.
Zullen we het er maar op houden dat de schrijvers "God" ook allegorisch bedoeld hebben? En Jezus, en engelen, duivels en eenhoorns en pratende slangen en bezeten varkens en weet-ik-allemaal wat voor pertinente onzin als je het letterlijk zou nemen?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Rereformed
Moderator
Contacteer:

dikkemick schreef:Zullen we het er maar op houden dat de schrijvers "God" ook allegorisch bedoeld hebben? En Jezus, en engelen, duivels en eenhoorns en pratende slangen en bezeten varkens en weet-ik-allemaal wat voor pertinente onzin als je het letterlijk zou nemen?
Maar zo gaat het in onze moderne tijd inderdaad! Vele moderne gelovigen vatten de wonderen op als stijlfiguren, noch kan men meer in inwonende demonen geloven. Wat 2000 jaar geleden heel letterlijk bedoeld was, is in onze tijd voor velen onmogelijk om nog langer te geloven. Zo ontstaat dan weer een christendom waar men niet gelooft in een letterlijke opstanding van Jezus, of zo ontstond in de zestiger jaren van de vorige eeuw zelfs een God is dood theologie!
Zoals Kasper goed laat zien heeft de gelovige enkel één zorg: The show must go on!
Born OK the first time
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Kasper_JopiN schreef:Rereformed, je schrijft een hele lap tekst. Maar zoals ik al aangaf kom je niet onderuit wanneer we het hebben over Genesis dat deze door de eeuwen heen heel verschillend is gelezen. Jij pretendeerde eerst dat het alleen letterlijk werd gelezen, in jouw verhaal heb ik het idee dat deze stelling nu al een beetje twijfelachtiger wordt.
Ik heb zelf geen behoefte eigenlijk om hier verder over te hebben, met name omdat het weinig nut heeft. Zelfs als de allereerste christenen Genesis 1 lazen als een letterlijke verhaal, dan doet dit geen afbreuk aan hoe christenen er nu mee omgaan. Met name omdat geloof zich altijd blijft door ontwikkelen. Het is dan ook niet een statisch gebeuren. Het is ook niet zo dat christenen van vandaag precies exact hetzelfde moeten zijn als 2 duizend jaar terug. Ja dat kom je bij sommige evangelicalen tegen, die dit roepen. Bij hen zou jouw verhaal veel sterker zijn. In mijn geval zie ik het christelijke verhaal als een continuerende lijn, die tot op vandaag doorloopt. Dus je verhaal afsteken over de eerste christenen is prima. Maar is precies hetzelfde als ik een verhaal ga afsteken over vroegere atheïsten/ongelovige en hoe die dachten over de aarde, hemel, etc. Hoe dit niet klopt met de hedendaagse wetenschap. Dan haal jij ook je schouders op.
Heb je die tekst werkelijk GELEZEN? Misschien mag ik je adviseren ze nog een keer te lezen, maar dan met beide ogen open. Natuurlijk is genesis door de eeuwen heen steeds anders gelezen, maar
A: Ze is maar 1X opgeschreven (hoewel dat uiteraard ook niet waar is...andere discussie) met de bedoeling van de schrijvers. Hoe onduidelijk kun je als schrijver zijn, als je tekst 100X anders geïnterpreteerd wordt? Dat kan toch nooit de bedoeling zijn geweest. En dan op blz. 1 is 'dag' letterlijk 'dag' waar op blz'. 2 'dag' 24 uur moet zijn. Waren de schrijvers maar een stel prutsers?
B: Ze zou goddelijk geïnspireerd zijn om o.a. zoveel mogelijk mensen op duidelijke wijze te bereiken om zo God te leren kennen. Er is geen boek zo onduidelijk als de bijbel.
C: Ze verandert naarmate onze (wetenschappelijke) kennis verandert. Natuurlijk was de regenboog eeuwenlang een verbond. Nu is ze ontrafeld en weten we exact hoe ze ontstaat en hoe ze ook zichtbaar was VOORDAT God dit verbond sloot.

Maar lees eerst de uitgebreide reactie van RRF nog eens terug aub en reageer daar inhoudelijk op.

p.s. Laat maar Kasper_JopiN: Ik heb je laatste reacties zojuist gelezen. Je neemt het helemaal niet serieus! Je vlucht.
Prima. Ga ik weer naar het topic cognitieve dissonantie. Heb ik een uitstekend voorbeeld om uit te leggen wat dit inhoud.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Rereformed
Moderator
Contacteer:

HJW schreef:
Bonjour schreef:Hoe kan een echt persoon nageslacht zijn van een mythe? Dat kan niet. Dus Lucas zag Noach en Adam niet als mytisch.
Ook de stambomen zijn constructies, geen geschiedschrijving.
Als hij de Tenach letterlijk had genomen, dan had hij de stambomen wel overgekopieerd, maar dat heeft hij dus niet gedaan.
Je kijkt met 21e eeuwse ogen naar teksten uit de eerste eeuw.
?
De stamboom van Lukas is volkomen in overeenstemming met het OT (de Septuaginta volgend en voorzover men gegevens uit het OT kan halen) en inderdaad eindigt hij bij Adam. De redenatie van Bonjour houdt wel degelijk steek.
Dat de NT-schrijvers Adam en Noach als historische personen beschouwden is ook uit talloze andere passages duidelijk.
Born OK the first time
Kasper_JopiN
Forum fan

Bericht door Kasper_JopiN »

Rereformed schreef:
Kasper_JopiN schreef: Je geeft aan dat de tekst uit Exodus het verhaal in Genesis letterlijk neemt. Nou wat we kunnen vaststellen is dat hij dit verhaal gebruikt. Impliciet kun je zeggen dat hij daarmee dit verhaal letterlijk neemt. Maar kun je dan zeggen dat daarmee Genesis zo bedoeld is? Nee.
We kunnen hoogstens zeggen dat ik de lijn van rusten op de zevende dag de regel van tien geboden is ontstaan. Dit zegt weinig over het scheppingsverhaal zelf. Behalve dat hier een link wordt gemaakt.
De tekst van Exodus spreekt enkel over de scheppingsdagen, dus over niets anders in het verhaal.
Het sabbatsgebod in Exodus 20 en 31 is inderdaad gebaseerd op een letterlijke interpretatie van de scheppingsdagen. Het valt eenvoudig niet te ontkennen.
Ik heb je erop gewezen dat er bewijs is (dodezeerollen) dat in de tijd van Jezus vrome joden er nog steeds zo over dachten.
Zoals ik al eerder aangaf zegt het niet alles dat men vroeger andere opvattingen had dan tegenwoordig. Net zoals dat ongelovige vroeger andere opvattingen had dan tegenwoordig. Maar je blijft in herhaling vervallen. Zoals ik ook al eerder zei heb ik het idee dat jij hier alleen uitbent om een soort persoonlijke vete uit te vechten, gepaard met gevoelens. Dat men vroeger andere denkbeelden over deze werkelijkheid op nahielden vind ik geen probleem voor mijn geloof van vandaag.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Kasper_JopiN schreef:Zoals ik al eerder aangaf zegt het niet alles dat men vroeger andere opvattingen had dan tegenwoordig. Net zoals dat ongelovige vroeger andere opvattingen had dan tegenwoordig.
Precies, maar iemand die geïnteresseerd is in de betekenis van een antieke tekst gaat het enkel om de oorspronkelijke betekenis. Welke interpretaties de moderne gelovigen bedenken om hun geloof hoog en droog te houden is van geen belang. Het sabbatsgebod bewijst hoe de antieke mens over de scheppinsdagen dacht. De zonnekalender van de Essenen bevestigt dat dit nog steeds het geval was in de tijd van Jezus.
Dit komt overeen met wat bijbelwetenschappers vertellen: dat Genesis 1 in de Babylonische ballingschap of nog later tijdens de ballingschap geschreven werd, en de priester(s) door het scheppingsverhaal te baseren op zes dagen scheppend werken waarna God een dag van rust had, daarmee bewust de reden creëerden die het meeste gewicht in de schaal legde tot het onderhouden van de sabbat, omdat het in de ballingschap een moeilijke zaak zal zijn geweest om de sabbatsrust te blijven uit te voeren.
Born OK the first time
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Kasper_JopiN schreef: Maar je blijft in herhaling vervallen. Zoals ik ook al eerder zei heb ik het idee dat jij hier alleen uitbent om een soort persoonlijke vete uit te vechten, gepaard met gevoelens. Dat men vroeger andere denkbeelden over deze werkelijkheid op nahielden vind ik geen probleem voor mijn geloof van vandaag.
Is dit een nieuwe discussie-tactiek hier? Mensen stelselmatig blijven beschuldigen van 'in herhaling vallen', stokpaardjes gebruiken? Ik heb ze ook al een paar maal naar mijn hoofd gekregen. Het is wel een schitterend excuus om antwoorden te blijven ontduiken! Zo gaf mijn rechtstreekse simpele steeds maar weer repeterende vraag: "Is geloof een valide methode om betrouwbare kennis te vergaren" reden tot dit soort antwoorden. Ik vind het eerlijk gezegd een beetje doortrapt.

Kasper: Het is geopenbaarde tekst! (Een openbarings-godsdienst, weet je wel) En die tekst staat er zoals ze er staat. En NIEMAND zou de grondwet (deze teksten) dus zomaar mogen gaan (her)interpreteren. Het staat er zoals het er staat. Tenminste....het stond er zoals het er stond, want van alle originele teksten is natuurlijk maar bar weinig over.
Einstein/Mick
Kasper_JopiN
Forum fan

dikkemick schreef:
Kasper_JopiN schreef:Rereformed, je schrijft een hele lap tekst. Maar zoals ik al aangaf kom je niet onderuit wanneer we het hebben over Genesis dat deze door de eeuwen heen heel verschillend is gelezen. Jij pretendeerde eerst dat het alleen letterlijk werd gelezen, in jouw verhaal heb ik het idee dat deze stelling nu al een beetje twijfelachtiger wordt.
Ik heb zelf geen behoefte eigenlijk om hier verder over te hebben, met name omdat het weinig nut heeft. Zelfs als de allereerste christenen Genesis 1 lazen als een letterlijke verhaal, dan doet dit geen afbreuk aan hoe christenen er nu mee omgaan. Met name omdat geloof zich altijd blijft door ontwikkelen. Het is dan ook niet een statisch gebeuren. Het is ook niet zo dat christenen van vandaag precies exact hetzelfde moeten zijn als 2 duizend jaar terug. Ja dat kom je bij sommige evangelicalen tegen, die dit roepen. Bij hen zou jouw verhaal veel sterker zijn. In mijn geval zie ik het christelijke verhaal als een continuerende lijn, die tot op vandaag doorloopt. Dus je verhaal afsteken over de eerste christenen is prima. Maar is precies hetzelfde als ik een verhaal ga afsteken over vroegere atheïsten/ongelovige en hoe die dachten over de aarde, hemel, etc. Hoe dit niet klopt met de hedendaagse wetenschap. Dan haal jij ook je schouders op.
Heb je die tekst werkelijk GELEZEN? Misschien mag ik je adviseren ze nog een keer te lezen, maar dan met beide ogen open. Natuurlijk is genesis door de eeuwen heen steeds anders gelezen, maar
A: Ze is maar 1X opgeschreven (hoewel dat uiteraard ook niet waar is...andere discussie) met de bedoeling van de schrijvers. Hoe onduidelijk kun je als schrijver zijn, als je tekst 100X anders geïnterpreteerd wordt? Dat kan toch nooit de bedoeling zijn geweest. En dan op blz. 1 is 'dag' letterlijk 'dag' waar op blz'. 2 'dag' 24 uur moet zijn. Waren de schrijvers maar een stel prutsers?
B: Ze zou goddelijk geïnspireerd zijn om o.a. zoveel mogelijk mensen op duidelijke wijze te bereiken om zo God te leren kennen. Er is geen boek zo onduidelijk als de bijbel.
C: Ze verandert naarmate onze (wetenschappelijke) kennis verandert. Natuurlijk was de regenboog eeuwenlang een verbond. Nu is ze ontrafeld en weten we exact hoe ze ontstaat en hoe ze ook zichtbaar was VOORDAT God dit verbond sloot.

Maar lees eerst de uitgebreide reactie van RRF nog eens terug aub en reageer daar inhoudelijk op.

p.s. Laat maar Kasper_JopiN: Ik heb je laatste reacties zojuist gelezen. Je neemt het helemaal niet serieus! Je vlucht.
Prima. Ga ik weer naar het topic cognitieve dissonantie. Heb ik een uitstekend voorbeeld om uit te leggen wat dit inhoud.

Bij het opnoemen van je A,B,C argumenten zie je gelijk ook in dat ze niet helemaal kloppen.
A. Want ja een tekst is 1 keer opgetekend. Maar zoals meerdere keren hier is uitgelegd is religie niet een statisch iets. Het is iets wat altijd in ontwikkeling blijft. Dit komen we zelfs in de Bijbel zelf tegen. Het argument dat dingen op verschillende manieren geïnterpreteerd zie ik als een loze kreet. We hebben het immers over een oud boek met moeilijke teksten. Niet over een of ander kinder bedtijdverhaal. Dan moet je met de kinder bijbel komen, maar dat is dan weer niet een boek met verhalen van duizenden jaren terug. Maar een vernieuwde versie.
B. Duidelijker: er is geen boek dat zo lastig is om te begrijpen. En er is geen boek dat zoveel mensen op verschillende manieren heeft geïnspireerd. Daar is niks mis mee.
C. Alles veranderd naar mate er nieuwe bevindingen worden gedaan. Niks mis mee. Ik (en vele met mij) zoen daar geen problemen in.

PS. Ook jij probeerd om in dingen problemen te zien, terwijl die er niet zijn. Ik denk dat je dan dit gesprek net als ReReformed alleen uit bent om een eigen vete uit te vechten. Je hebt ergens een probleem mee en ben alleen op zoek en op uit om je discussie te willen winnen. Niet in een open gesprek waarbij we achteraf kunnen zeggen dat we het uiteindelijke antwoord niet precies weten of dat er verschillende manieren van kijken naar de huidige feiten zijn. Etc. Dus ook jouw wil ik hierop wijzen.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Kasper: Waar in de geopenbaarde bijbel staat op mythische/overdrachtelijke/metaforische/symbolische wijze beschreven dat we geëvolueerde primaten zijn? Welke tekst leent zich hiervoor? DAT we geëvolueerde primaten zijn IS een FEIT.

Kun of wil je niet begrijpen dat religie en wetenschap niet met elkaar te verzoenen zijn? Vandaag baseren onderwijzers en professoren in scholen en universiteiten zich op wetenschappelijke feiten en kennis, niet meer op godsdienstige dogma’s. En dat je dan dus beter maar een keuze moet maken als je zo met de teksten moet blijven worstelen?
En dan kies jij duidelijk voor de bijbel, die kleiner en kleiner en kleiner wordt, naarmate de wetenschap vordert. Maar DAT kun je dan weer niet toegeven. Dat doet zeer.
In de loop van de geschiedenis werd het woord van god steeds opnieuw geïnterpreteerd, vaak ten behoeve van wereldse belangen. Wat vindt jij van de andere waarheidsclaims van de andere godsdiensten?

Citaat Philipse: ‘Hoe weet ik wat waar is?’ vroeg Philipse. Is de Bijbel waar of de Koran? Gelovigen moeten vooral zelf nadenken, vond hij. Kritisch nadenken waarom de ene openbaring waar zou zijn en de andere niet. En hoe moet je religieuze ervaringen / openbaringen opvatten als je ze zelf nooit hebt gehad? Er is geen religieuze verklaringsmethode. Hoe kan je zo’n ervaring dan valideren? Niet, dus: schrappen.
Einstein/Mick
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

HJW schreef:
collegavanerik schreef:
Hoe bepaal jij het verschil in een tekst van 3000 jaar oud? Als God letterlijk wordt bedoeld waarom zou een dag dan opeens allegorisch moeten zijn? Om dat bewezen is dat de schrijver uit zijn duim liep te zuigen over de ouderdom van de aarde?
Je ontwijkt de vraag.
Waar baseer jij het op dat de schrijver het letterlijk bedoelde ?
Genesis 1 en 2 spreken elkaar al tegen. Dat kan niet als de schrijver het letterlijk bedoelde.

En toch zijn beide verhalen opgenomen in de Tenach.
Genesis 1en 2 hebben twee verschillende auteurs die beide dachten de juiste verklaring te hebben voor het ontstaan van de wereld. De poezieverklaring is theologische goedpraterij voor tegenstrijdige verhaallijnen.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

Kasper_JopiN schreef: Impliciet kun je zeggen dat hij daarmee dit verhaal letterlijk neemt. Maar kun je dan zeggen dat daarmee Genesis zo bedoeld is? Nee.
We kunnen hoogstens zeggen dat ik de lijn van rusten op de zevende dag de regel van tien geboden is ontstaan. Dit zegt weinig over het scheppingsverhaal zelf. Behalve dat hier een link word gemaakt.
Er is een joods gezegde dat elke tekst 4 lagen en 70 gezichten heeft.
Dus heel veel mogelijkheden tot uitleggen en het bekijken van teksten.

http://www.shalomgemeente.nl/mitswot.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Een Joodse gedachte is dat de Thora 70 gezichten heeft, dat wil zeggen dat je vanuit 70 verschillende gezichtspunten naar een tekst kunt kijken en deze uitleggen.
Het is beter een licht te ontsteken dan de duisternis te vervloeken
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

collegavanerik schreef:
Genesis 1en 2 hebben twee verschillende auteurs die beide dachten de juiste verklaring te hebben voor het ontstaan van de wereld. De poezieverklaring is theologische goedpraterij voor tegenstrijdige verhaallijnen.
Waarom zijn deze twee tegenstrijdige verhaallijnen dan opgenomen ?
Als je ze letterlijk leest kunnen ze niet beide waar zijn.
Zouden ze dan in die tijd al niet niet-letterlijk zijn opgevat......
Het is beter een licht te ontsteken dan de duisternis te vervloeken
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

HJW schreef: Waarom zijn deze twee tegenstrijdige verhaallijnen dan opgenomen ?
Als je ze letterlijk leest kunnen ze niet beide waar zijn.
Zouden ze dan in die tijd al niet niet-letterlijk zijn opgevat......
Uit respect voor beide schrijvers uiteraard. De meeste mensen die het lezen valt het helemaal niet op. IK besfte het ook pas toen iemand er op wees.
Ik wens u alle goeds
Kasper_JopiN
Forum fan

dikkemick schreef:Waar in de geopenbaarde bijbel staat op mythische/overdrachtelijke/metaforische/symbolische wijze beschreven dat we geëvolueerde primaten zijn? Welke tekst leent zich hiervoor? DAT we geëvolueerde primaten zijn IS een FEIT.
Er hoeft niet zozeer een tekst te staan dat wij daaruit zijn Geëvolueerd. Dat dit er niet zozeer in de Bijbel staat maakt nog niet dat de Bijbel dit tegen hoeft te spreken. Het verhaal van Genesis maakt ons alleen duidelijk dat er een idee zit achter alles wat wij zien. Er staan in de Bijbel ook niet teksten als: mensen zijn niet geëvolueerd. Dit hele onderwerp komt er gewoon niet in voor.
Kun of wil je niet begrijpen dat religie en wetenschap niet met elkaar te verzoenen zijn? Vandaag baseren onderwijzers en professoren in scholen en universiteiten zich op wetenschappelijke feiten en kennis, niet meer op godsdienstige dogma’s. En dat je dan dus beter maar een keuze moet maken als je zo met de teksten moet blijven worstelen?
En dan kies jij duidelijk voor de bijbel, die kleiner en kleiner en kleiner wordt, naarmate de wetenschap vordert. Maar DAT kun je dan weer niet toegeven. Dat doet zeer.
Het is eerder de vraag of jij en anderen niet willen accepteren dat het prima samen kan gaan. Ik merk dat je ook hier weer met een stokpaardje komt: godsdienstige dogma's. Religie kan prima samen gaan met wetenschap. Dat God een andere rol krijgt en dat religie door de eeuwen heen veranderd, is gewoon een gevolg. Het is heel typisch dat jij het worstelen noemt, terwijl ik het idee heb dat jij niet gelovig bent. Je vult dingen voor een ander in: ik heb een probleem, mijn geloof kan niet samen gaan, ik worstel, etc. Terwijl ik eerder van vele hier het idee heb, dat ZIJ juist worstelen. Dat ze daarom dat soort "gefrustreerde" dingen uiten. Ik bespeur dat met name bij een aantal hier die vroeger gelovig zouden zijn geweest. Die zijn hier blijkbaar uit om een soort persoonlijk gevecht uit te vechten. Snap het niet helemaal... :roll:
In de loop van de geschiedenis werd het woord van god steeds opnieuw geïnterpreteerd, vaak ten behoeve van wereldse belangen. Wat vindt jij van de andere waarheidsclaims van de andere godsdiensten?
Ja, natuurlijk is de Bijbel door de eeuwen heen opnieuw geïnterpreteerd. En natuurlijk komt dat ook doordat de wereld veranderd. Maar ook door bepaalde ontdekkingen, zoals geschriften, opgravingen, etc.
Van mij mag iedereen zijn eigen waarheid claimen, dat doet iedereen (inclusief ongelovige/atheïsten). Ik vind het prima. Alleen zal ik om bepaalde redenen die waarheden niet aannemen. Het atheisme heeft bijvoorbeeld in mijn ogen een probleem als het gaat om de waarde van alles wat bestaat en een probleem op het gebied van moraal (waar elders een topic is geopend en velen eigenlijk niet echt tot een goede moraal/ethiek komen, integendeel zelfs...).
Citaat Philipse: ‘Hoe weet ik wat waar is?’ vroeg Philipse. Is de Bijbel waar of de Koran? Gelovigen moeten vooral zelf nadenken, vond hij. Kritisch nadenken waarom de ene openbaring waar zou zijn en de andere niet. En hoe moet je religieuze ervaringen / openbaringen opvatten als je ze zelf nooit hebt gehad? Er is geen religieuze verklaringsmethode. Hoe kan je zo’n ervaring dan valideren? Niet, dus: schrappen.
Philipse die jij nu citeert heeft het over een religieuze ervaring of openbaring. Het idee dat dingen die niet 100% zijn te verklaren dus dan maar eruit gooien is natuurlijk een onzin argument. Op jouw manier kunnen we heel veel dingen eruit gooien, ook in de wetenschap. Eigenlijk dus een inconsistente uitspraak van jouw kant. Je kunt op z'n minst zeggen dat je het zo nauwkeurig en precies mogelijk zou moeten bestuderen en uiteindelijk opvattingen maar naast elkaar laten staan. Maar het probleem van Bijbel of Koran heeft weinig te doen met de discussie of geloof en evolutie wel of niet samen gaan.
Plaats reactie