Jawel maar het is dan geen voetbalhooliganisme meerHJW schreef:Dus de heren voetbalhooligans hebben geen behoefte meer aan herrie schoppen als er geen voetbal meer is.dikkemick schreef: Ik weet zeker dat je dan van voetbalhooligans af ben...

Tja ik vrees dat het een mooie illustratie is van hoe wij mensen naar gemakkelijke oorzaken zoeken. Voetbal gaat gepaard met voetbalhooliganisme en daardoor hebben we de neiging om te denken dat als voetbal zou verdwijnen, het geweld mee verdwijnt, terwijl het even mogelijk is dat mensen die kicken op het geweld gewoon op zoek zullen gaan naar andere gelegenheden om dat geweld te botvieren.HJW schreef:Die gaan niet iets anders verzinnen of ergens anders naar toe om hun geweldsneigingen te botvieren.
Klinkt mij een tikkeltje naïef.
Het is natuurlijk ook mogelijk dat voetbal op één of andere manier dit soort geweld meer uitnodigt dan andere competities maar dan is nog altijd de vraag of dat komt door voetbal zelf of doordat de mensen die op geweld kicken, er in geslaagd zijn om een voetbalcultuur te laten ontstaan die meer uitnodigend is op dat vlak.