Bloot zijn is geen gedrag, Maria. Ik behoor net zo goed tot de lelijken van lichaam zoals 99% van de mensen dat doen.Maria schreef: Nu draai je de rollen en kijkt naar jezelf.
Jij hebt dan dus geen redenen om je voor jezelf te schamen?
Of gewoon:
Over je eigen gedrag denk je gemakkelijker dan over het gedrag van de ander?
Als ik dit verkeerd zie, dan moet je mij maar niet kwalijk nemen, maar zo lees ik en leg ik uit wat jij schrijft op deze manier.
Mijn eerste gedachten toen ik je eerste zinnen las, waren dan ook:
Oordeel en ge zult geoordeeld worden.
Eén van de aloude goede spreuken.
Kijken we naar of houden we van mensen, omdat we het er allemaal mooi uit moet zien en anders niet?
Juist door dit te cultiveren gaan mensen zich daaraan conformeren.
Juist dit is wat we op een dogma vrije manier zouden moeten kunnen bespreken.
Ik beweeg mij moeiteloos in naakt gezelschap en dan zie ik ook waarom het goed is dat er kleding is uitgevonden.
Kijk eens hoeveel mensen hun best doen om hun uiterlijk te verfraaien. Tatoeages, sierraden, make up enzovoorts.
Kennelijk zijn héél veel mensen het met mij eens dat de meeste mensen geen lust voor het oog zijn, anders zouden ze zichzelf niet verfraaien.
Zelf doe ik niet aan verfraaiing. En schaamte voor mijn lichaam is er ook al niet. Dus toon ik mijn naaktheid in alle onbeschaamdheid. En wie er over wil oordelen, die gaat zijn gang maar. Daar hou ik me ook al niet mee bezig. Schaamte (preutsheid) komt namelijk voort uit het (zelf) oordelen. Wie een ander oordeelt, oordeelt namelijk ook zichzelf. Zo werkt dat spelletje nu eenmaal.
Daarom zijn mensen in sauna’ s of andere plaatsen waar naakte mensen zijn ook doorgaans aangenaam gezelschap.
Ze laten na om te oordelen over anderen. De leukste gesprekken zijn dan ook mogelijk in naaktheid. Doordat het oordelen achterwege blijft. En omdat iedere vorm van seksualisering afwezig is.
Bovenstaande is dan ook de reden dat ik niet zou willen dat men maar te pas en te onpas bloot gaat lopen. Júist dat samenspel van afwezigheid van schaamte en oordelen maakt de sfeer zo aangenaam. Zouden de oordelende mensen ook naakt gaan lopen, dan verdwijnt die sfeer. Laat dat taboe op naakt maar in stand. Daarnaast is het voor seksuele aantrekkelijkheid ook beter dat men gekleed is. Vooral voor wat oudere mensen. Dan kan er geflirt worden, verleidt worden en alles wat er bij hoort.
Ik ben dus tevreden met de situatie zoals die in Nederland is. Christenen (en andere religieuzen) die hebben ongeveer dezelfde inzichten als ik, zij het dat religieuzen het waarschijnlijk als onbewust inzicht hebben. (Dwz dat ze niet door hebben dat ze oordelen) En christenen hebben de neiging om andersdenkenden te onderdrukken. Maar dat is in Nederland niet meer aan de orde op dit gebied (naaktheid). Als ik naakt op een strand ga liggen, dan zitten zij me niet dwars.