Rereformed schreef:Thomas72 schreef:Jij beweert dat pijnigen geen levensreddende achtergrond kan hebben.
Mijn voorbeelden tonen aan dat dit niet waar is.
Je beroep op Job is ook nutteloos. Zoals Tiberius al opmerkt is er in het boek Job helemaal geen sprake van gedachte aan opstanding. Voor de gelovige in die tijd is er enkel aardse voorspoed waarmee men beloond wordt. Job krijgt in het domme verhaaltje nog meer kamelen en runderen en ezels dan hij vroeger ooit gehad had omdat hij tot het einde vroom bleef. Er wordt nog achteraan gezegd dat hij ook weer zeven zonen en drie dochters kreeg. Blijkbaar waren de dieren belangrijker om eerst te vermelden, en blijkbaar was in die primitieve tijden het verlies van zijn eerdere tien kinderen daarmee helemaal goed gemaakt! Hoe naief dit alles!
Wat ik vooral naïef wil noemen, is jouw simplistische benadering van antieke teksten.
Verder vind ik jouw kwalificatie van het bijbelboek Job als "dom verhaaltje" ronduit hoogmoedig. Al eeuwenlang, tot op de dag van vandaag, heeft het mensen weten te inspireren.
Zo schiep god als eerste dieren en daarna pas mensen. Trek je daaruit dezelfde conclusie? Vast wel! Want o, RRF, wat is het toch belangrijk voor je om god te demoniseren en de moderne, verlichte mens te rehabiliteren.
Rereformed schreef:En hoe wordt de God die presideert over de absurditeit van het menselijk bestaan, gerechtvaardigd? Als zo ontzagwekkend groot dat wij niet het recht hebben om ook maar over iets te klagen. Wij kunnen hem niet doorgronden. Hoe naief moet een gelovige zijn om op iedere onmogelijkheid, op iedere idiotie en immoraliteit waar het geloof je mee confronteert het geloof in een God met die redenatie te onderbouwen!
Hoezo mogen wij niet klagen? Job wordt nergens de mond gesnoerd. Sterker nog, van hem wordt gezegd dat hij als enige recht over god spreekt. En wat te zeggen van de klaagliederen en klaagpsalmen?
Verder kan ik prima leven met die absurditeit van het menselijk bestaan.
Hoe vervelend het ook voor je is, maar het moment dat we god zouden kunnen doorgronden, waarbij zij opgemerkt dat ook zijn liefde ondoorgrondelijk is, is ook het moment dat hij ophoudt te bestaan.
En dat is ook precies wat er bij jou is gebeurd: jij hebt god ontmaskerd, dus bestaat hij voor jou niet (meer).