dikkemick schreef:Alle rokers over 1 kam en zwart wit visie. Tja, alle rookwaar (behalve paling) stinkt! Maar als ik iets moet nuanceren:
Fijn dat je wilt nuanceren, jammer dat je dit continu op een vreemde manier terug laat komen in je post.
dikkemick schreef:
Volgens mij heeft ieder mens een ingebouwd (aangeboren) hoestreflex wat rook betreft en heeft hiervoor een natuurlijke afweer. Of hier bewijs voor is weet ik niet. Ik ben niet bekend met kinderen die het heerlijk vinden als de ouders in de auto gaan zitten paffen. Zwart wit, want dit gebeurt bijna niet meer! Gelukkig maar!
1) ik weet het ook niet. Ik heb uitgelegd wat er bij mij is gebeurd en ik kan niet voor iedereen spreken.
2) je noemt een specifieke casus over rokende ouders in een auto met kinderen die meeroken.
Je opmerking over zwart-wit slaat nergens op, want ik heb nooit beweerd dat dit bijna niet meer gebeurt. Je trekt het wederom in het extreme.
dikkemick schreef:
Waarom beginnen met roken?
Als ik de sites erop na lees, zijn er uiteraard diverse factoren, niet alleen (zwart wit): stoer doen! Maar bijna alle sites zijn het er over eens dat die eerste peuk NIET lekker is EN dat dat het met karakter (m.n. in de gevoelige jeugd) te maken heeft.
Vreemd, als ik rondkijk, zie ik veel mensen niet zo klagen over hun eerste sigaret. Van kapothoesten tot 'eigenlijk heel lekker'. Je kan alle soorten uitspraken vinden over je eerste sigaret.
Kun je je uitspraak over karakter even toelichten?
dikkemick schreef:
Wat mij betreft (zwart wit) heb je als jongere in deze tijd geen enkele excuus meer om te beginnen met roken (hoewel het toch weer schijnt toe te nemen). Je weet dat het duur is, dat je gaan stinken, dat je reukvermogen minder wordt, je smaak achteruit gaat en...dat je longkanker kunt krijgen. Voorlichting genoeg zou je denken.
Helemaal mee eens.
Echter, de klachten van de jongeren in deze tijd nemen volgens hen ook toe (los van mijn mening, of ik het hiermee eens ben of niet), zoals de studiestress en de drang om te presteren, werken, etc.
Het roken kan voelen als een uitweg. Korter termijn denken vs lange termijn denken is iets wat overal plaatsvindt, ook bij rokers.
dikkemick schreef:
JohanT schrijft bovendien dat dat sigaretJE (brrrr....dat verkleinwoordje: Het heroïne-spuitJE) rust kan geven. 1 groot misverstand. Je cold-turkey gevoelens worden weggenomen! Het is juist die sigaret (het ontbreken ervan) dat de onrust veroorzaakt.
Ja, ik noem het een sigaretje, in de context dat dit rust kan bieden. Waarop baseer je dat dit 1 groot misverstand is?
Ik heb het vaak genoeg dat wanneer ik een sigaretje opstak, ik kalmeerde, anderen hebben hetzelfde gehad.
Er vindt een gebeurtenis plaats en iemand heeft een sigaretje nodig om te kalmeren. Nee, ik vind dat niet de beste optie, maar het werkt wel.
dikkemick schreef:
Maar, om het geheel toch iets minder zwart-wit te zien: Het zit tussen je oren en misschien ben je genetisch wel belast wat betreft verslavingen. Ik weet in ieder geval van onze familie, dat ze graag een biertje drinken en dat in ieder geval 1 van de familieleden, behoorlijk gevoelig is voor verslaving aan de drank. is het dan een karakterloze slapjanus?
Nou, niet echt. Maar KAN hij stoppen? Absoluut!
Ook helemaal mee eens. Mensen kunnen overal mee stoppen, of het nu roken, snoep, drank, drugs, gamen, of iets anders is.
Wat betreft koffie en suiker:
Ik drink nu ook m'n koffie zonder suiker, nadat ik jarenlang veel suiker erin had. Niet te zuipen in het begin, en ik was er ook niet aan gewend na 1 week...
Ik moet ook wel zeggen dat het ligt aan de koffie, of het wel of niet smaakt. Daarom ben ik ook overgestapt op thee en drink ik bijna geen koffie meer

.