Terug van weggeweest: Robbert Veen

Vertel hier iets over jezelf,..wie je bent en wat je bezig houdt.

Moderator: Moderators

RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

Terug van weggeweest: Robbert Veen

Bericht door RobbertVeen »

Dag allemaal,

Ik merkte dat ik nog steeds ingeschreven stond, hoewel ik alle forummeldingen geblokkeerd had, en toen kon ik toch de verleiding niet weerstaan mijn account weer nieuw leven in te blazen. (Als jullie dat toestaan natuurlijk...)
Ik ben een tijd geleden actief geweest op dit forum na een uitnodiging daartoe van iemand die een Facebook notitie van mij las, en toen behoorlijk diep in allerlei discussies terecht gekomen. Reden daarvan is toch mijn fascinatie met... ongeloof ... , ik representeer dus de "andere", kwaadaardige kant van dit forum, de godsgelovigen die zich maar niet door argumenten laten overtuigen, en op onweerlegbare kritiek ingaan op onbegrijpelijk irrationele wijze, met diepe cognitieve dissonantie etc. (volgens Dickemick dan tenminste).
Voor wie zelf na mijn aanwezigheid lid werd: ik ben theoloog, filosoof en predikant in de PKN.
Met meerdere mensen is het ondanks irritaties over en weer tot verhelderende gesprekken gekomen, met Peter van Velzen en met Rereformed met name, met wie ik een enorm respect foor Nietzsche deel. (Onbegrijpelijk voor hem dat ik niet diens conclusies deel.)
Ik wil me vasthouden aan wat PietV me ooit schreef: dat je hier op het Forum niet zit om discussies te winnen of je gelijk te halen, maar om lezers te helpen hun eigen gedachten te vormen.

Goed, daar ben ik dan.
Vriendelijke groet,
Robbert
Het visioen van God is een morele daad. Deze optiek is een ethiek. - Levinas
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Re: Terug van weggeweest: Robbert Veen

Bericht door Erik »

Welkom terug.
Om maar meteen te beginnen met mierenneuken:
RobbertVeen schreef:met wie ik een enorm respect foor Nietzsche deel.
Het is voor.

Het gaat wel vaker mis bij gelovigen met teksten, grammatica en interpretatie, dus ik dacht laat ik maar meteen beginnen met je bij te sturen. :twisted: :wink:
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Welkom terug Robbert.
En dat meen ik.
ik representeer dus de "andere", kwaadaardige kant van dit forum, de godsgelovigen die zich maar niet door argumenten laten overtuigen, en op onweerlegbare kritiek ingaan op onbegrijpelijk irrationele wijze, met diepe cognitieve dissonantie etc. (volgens Dickemick dan tenminste).
Dat eerste zou ik niet zo willen stellen.
Meerderen van ons hebben daartoe behoord en ook meerderen hebben het irrationele ervan met een rationeel/filosofische manier van uitleg proberen om te buigen tot een prachtig geloof/levensfilosofie.
Ondergetekende heeft daarin ook zo'n soort geschiedenis.
Ook ik had ooit een aangepaste manier van het lezen en begrijpen van het Woord.
Soms vind je medestanders daarin, en soms alleen maar onbegrip.
Het zijn vooral de ex-medestanders, denk ik, die het minst kunnen accepteren, dat anderen niet (kunnen) inzien, wat zij na verloop van tijd wel zijn gaan zien.
De felste voorstanders verworden tot felste tegenstanders.
Beschouw het niet als een afwijzen van je persoon, maar eerder als een compliment, als daar veel energie in wordt gestoken.

Zij die dit nooit zo zelf hebben beleefd en toch willen begrijpen kunnen dit hooguit benaderen door hun eigen invulling te geven, om daarin zelf keer op keer bedrogen in uitkomen, omdat het te ver weg ligt van de eigen belevingswereld.
Wat wij uiteindelijk allemaal doen, maar ieder op de eigen wijze.
En uiteraard ook alleen dit kunnen vanuit eigen cognities.

Als jij het wil aangaan nogmaals hier te willen communiceren over geloofszaken, hoe die dan ook zullen uitpakken, dan kan ik daar alleen maar respect voor hebben.
Je ondertussen kennende kun je je ook goed verweren, als er dingen onterecht worden geschreven.
Voor heftige woordenwisselingen deins je dus niet terug.
Ik heb een paar huidige deelnemers op het oog, die misschien ook wel in zijn voor interessante gedachten wisselingen.

Ik denk (met jou misschien): We zien wel waar het schip deze keer strandt :)
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Erik schreef: 27 aug 2017 16:51 Het gaat wel vaker mis bij gelovigen met teksten, grammatica en interpretatie, dus ik dacht laat ik maar meteen beginnen met je bij te sturen. :twisted: :wink:
Laten we hopen voor jou, dat je daar bij Robbert vaker gelegenheid voor zult vinden, maar dan in de discussie fora.
Daar waar er fouten worden gemaakt kunnen we alleen maar van leren.
De puntjes op de i en verbeteringen, wat teksten en interpretatie aangaat tenminste. :wink:
Dat dit een harde dobber gaat worden en de geest gaat scherpen, als je die uitdaging aan wil gaan, ben ik wel zeker van.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

Een mooi begin, Erik. Ik hoop dat het bij spellingfouten zal blijven - maar dat verwacht ik niet :-)
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Welkom terug Robbert. Zijn er nog ontwikkelingen geweest waar wij geen weet van hebben? Even over het forum, onlangs is er een update geweest en meldingen heeft de dans niet overleeft. Er wordt uiteraard naar gekeken . Momenteel is het verstandig om zelf in te loggen en te kijken wat er nog op de plank ligt. De plank komt dus niet naar jou toe.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Welcome back! Zelfs tot in deze zomer hebben we het nog over je gehad: viewtopic.php?p=529456#p529456

Je meldt dat je lokatie IJmuiden is. Ik heb Ter Apel in mijn hoofd. Herinner ik me dat niet goed of ben je verhuisd?
Born OK the first time
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

RobbertVeen schreef: 27 aug 2017 15:46 ik representeer dus de "andere", kwaadaardige kant van dit forum, de godsgelovigen die zich maar niet door argumenten laten overtuigen, en op onweerlegbare kritiek ingaan op onbegrijpelijk irrationele wijze, met diepe cognitieve dissonantie etc. (volgens Dickemick dan tenminste).
Welkom terug Robbert. Ik zal me (om escalatie te voorkomen) hier afzijdig houden, maar sta nog steeds achter mijn conclusie dat je, wat godsgeloof betreft, onbegrijpelijk irrationeel bent inclusief die diepe cognitieve dissonantie.
God is begrijpelijk rationeel nl. absoluut niet hard te maken zonder je te bedienen van die cognitieve dissonantie.

Fijne gesprekken toegewenst!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

welkom terug
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Fijn dat je weer interesse toont Robert. Uiteraard vinden we je helemaal niet kwaadaardig. Zelfs dat je niet voor argumenten zwicht deert ons niet. Wij zwichten ook niet altijd voor argumenten, maar meestal slechts voor argumenten gebaseerd op objectieve waarnemingen. Het verschil tussen ons is dat jij je vaak ook laat leiden door geloof (niet gebaseerd op objectieve waarnemingen). Dat is bij ons zeldzamer, ook al trekken ook wij wel eens voorbarige conclusies. Wie niet? Doe gerust je best om om het even waarover mee te praten. Het enige dat je met argumenten moet doen, is je beweringen onderbouwen. Alleen als je dat nalaat krijg je klachten. Ik hoop dat je regelmatig ons forum blijft bezoeken.
Ik wens u alle goeds
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Mijn hart is vervuld van blijdschap.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Wim_1946
Forum fan

Bericht door Wim_1946 »

Welkom terug. Ik dacht al een tijdje bij mezelf dat het jammer is dat er op dit moment geen gelovigen op het forum actief zijn. Het is m.i. een stuk levendiger als er zaken bediscussieerd worden waarbij de meningen diametraal tegenover elkaar staan. Als je allemaal hetzelfde vindt, dan wordt het niet echt spannend. Hopelijk houd je het een poosje vol. Er zijn al eerder een aantal gelovigen actief geweest maar die haakten allemaal af.
Zelf heb ik een hartgrondige pesthekel aan het christendom (ik vind het gezwets in het kwadraat), maar ik ken nogal wat gelovige (christelijke) mensen die ik als mens hoogacht en verder niets op aan te merken heb. Goede mensen dus.
Erik schreef: 27 aug 2017 16:51 Het gaat wel vaker mis bij gelovigen met teksten, grammatica en interpretatie, dus ik dacht laat ik maar meteen beginnen met je bij te sturen.
Nou, het gaat echt niet alleen mis bij gelovigen hoor. Wat ik hier op het forum tegenkom aan taal/-grammaticafouten is (voor mij) onvoorstelbaar. De bijdragen zonder fouten zijn zeldzaam. Dan heb ik het niet over tikfouten, dat kan gebeuren, maar vooral over grammaticafouten.
[End Off Topic]
RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

Rereformed schreef: 27 aug 2017 18:25 Welcome back! Zelfs tot in deze zomer hebben we het nog over je gehad: viewtopic.php?p=529456#p529456

Je meldt dat je lokatie IJmuiden is. Ik heb Ter Apel in mijn hoofd. Herinner ik me dat niet goed of ben je verhuisd?
Klopt. Sinds april vorig jaar werk en woon ik in IJmuiden.
RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

Peter van Velzen schreef: 27 aug 2017 19:51 Fijn dat je weer interesse toont Robert. Uiteraard vinden we je helemaal niet kwaadaardig. Zelfs dat je niet voor argumenten zwicht deert ons niet. Wij zwichten ook niet altijd voor argumenten, maar meestal slechts voor argumenten gebaseerd op objectieve waarnemingen. Het verschil tussen ons is dat jij je vaak ook laat leiden door geloof (niet gebaseerd op objectieve waarnemingen). Dat is bij ons zeldzamer, ook al trekken ook wij wel eens voorbarige conclusies. Wie niet? Doe gerust je best om om het even waarover mee te praten. Het enige dat je met argumenten moet doen, is je beweringen onderbouwen. Alleen als je dat nalaat krijg je klachten. Ik hoop dat je regelmatig ons forum blijft bezoeken.
Dank, Peter. Het spijt me dat onze discussie destijds geen lang leven beschoren was. Maar als illustratie van het feit hoe moeilijk het is vanuit bijna tegengestelde wereldbeschouwingen zelfs maar een redelijke conversatie te voeren, was het wellicht toch nuttig.
Alle goeds ook voor jou.
RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

PietV. schreef: 27 aug 2017 17:51 Welkom terug Robbert. Zijn er nog ontwikkelingen geweest waar wij geen weet van hebben? Even over het forum, onlangs is er een update geweest en meldingen heeft de dans niet overleeft. Er wordt uiteraard naar gekeken . Momenteel is het verstandig om zelf in te loggen en te kijken wat er nog op de plank ligt. De plank komt dus niet naar jou toe.
Er is intussen heel wat gebeurd, maar vooral in mijn werksituatie. Daar meld ik misschien nog wel eens wat over.
Ik lees op dit moment veel Plantinga, dus misschien meld ik daar ook nog wat over op zijn tijd.
Verder kom ik - net als destijds - vooral om te lezen.
Plaats reactie