Harry Kuitert is overleden

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
PietV.
Erelid

Harry Kuitert is overleden

Bericht door PietV. »

Eerst waren er mensen, daarna pas religie en goden en God. Aldus de conclusie van Kuitert na zeer laaaangduuuurig nadenken.
Nu de gewoonste zaak van de wereld maar in de tijdgeest en omgeving waar de man vertoefde een opzienbarende conclusie. Net als de gevleugelde uitspraak: "Al het spreken over boven, komt van beneden". Kuitert snoeide geloofszekerheden weg, het lijkt in zijn boeken of hij met een bonsaiboompje bezig is. Hier een blaadje, daar een takje maar uiteindelijk kwam hij als bejaarde man tot de conclusie dat God niet bestaat.
Hij had veel tegenstanders en werd verguisd door bevindelijk gereformeerden. Hedendaagse vrijdenkers zullen hem waarschijnlijk te soft vinden, daar hoor ik dus ook bij. Zijn minutieuze gedraai rond een heet hangijzer daar moet je geduld voor hebben.

Nb. Kreeg een tip van Dick S. dat bevindelijk beter vertaald kan worden met orthodox. Laat de keuze aan jullie over.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Harry Kuitert is overleden

Bericht door Rereformed »

PietV. schreef: 12 sep 2017 07:22Het lijkt in zijn boeken of hij met een bonsaiboompje bezig is. Hier een blaadje, daar een takje. Zijn minutieuze gedraai rond een heet hangijzer daar moet je geduld voor hebben.
Bovenstaande zin is een uitstekende opsomming van zijn talloze boeken. Toen ik er kennis mee maakte genoot ik van zijn manier van spelen met de taal. Tegenwoordig heb ik er moeite mee omdat het roeien te weinig opschiet.

Maar =D> voor vlijtig blijven doorschrijven. Tot het einde helder van geest. In 2014 verscheen er nog een laatste boek van hem! Bewonderenswaardig.
Born OK the first time
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

@Rereformed: Een stortvloed aan twitter berichten. Opvallend veel oud zeer in de richting van Kuitert. Maar ook mensen die hem oprecht bewonderen.

Andries Knevel‏ @andriesgknevel  10 sep.
Ach, theoloog Harry Kuitert overleden. Volgde ik in 1971/72 colleges bij. Werd in de loop der jaren controversieel. Hij werd 92 jaar.

Jacobine Geel‏ @jacobinedc_geel  10 sep.
Hij zei het, maar vooral doordacht hij het. Met een soms meedogenloze eerlijkheid. Een icoon van na-oorlogsprotestantisme: Harry Kuitert

Willem J. Ouweneel‏ @wjouweneel  11 sep.
Kuitert overleden. Brak zijn eigen geloof beetje bij beetje af. Maar het geloof is in NL springlevend gebleven. Goddank.

Patrick Loobuyck‏ @PLoobuyck  10 sep.
Theoloog Harry Kuitert (92) overleden. Zijn teksten hebben me destijds in Leuven richting atheïsme geholpen

Tijs van den Brink heeft geretweet
Stefan Paas‏ @StefanPaas  11 sep.
De beroemde slogan van Kuitert, gefileerd door filosoof Van Woudenberg https://www.trouw.nl/home/theologische-slogan~afa86baa/ … via @trouw

mjschuurman‏ @mjschuurman 10 sep.
Meer
Ik had ooit een kleine collectie Kuitert maar inmiddels al een tijdje weggedaan. Vraag me af voor wie hij nog wel gesprekspartner is.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Harrie Kuitert is overleden

PietV. schreef: 12 sep 2017 14:09 Andries Knevel‏ @andriesgknevel  10 sep.
Ach, theoloog Harry Kuitert overleden. Volgde ik in 1971/72 colleges bij. Werd in de loop der jaren controversieel. Hij werd 92 jaar.
Geen enkel persoonlijk commentaar van Andries.
Willem J. Ouweneel‏ @wjouweneel  11 sep.
Maar het geloof is in NL springlevend gebleven. Goddank.
Iets wat overduidelijk afstervend is 'springlevend' noemen is een goed voorbeeld van wishful thinking. Daar ook nog God voor bedanken is je God wel heel zielig maken.
Tijs van den Brink heeft geretweet
Jammer dat hij nooit Kuitert in zijn Adieu God uitnodigde. Of misschien was Kuitert net iets te oud geworden om nog op TV te verschijnen.
Born OK the first time
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Het zijn voorspelbare reacties van personen waar je het van kan verwachten. Paas, Ouweneel, Knevel, van de Brink enz. Hun ideologie duldt geen tegenspraak. Dissidenten worden meewarig bekeken want hun inbreng leidt tot nadenken. Niet bij henzelf maar bij vele anderen. En dan gaat het soms de andere kant op. En als je zieltjes wil winnen dan zit Kuitert je in de weg.

Nog een aardig interview met een visionaire blik er in. De kerk als afkickcentrum.

http://www.volzin.nu/magazine/nu-in-vol ... iet-in-god
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Ik las nog eens door wat ik zelf ooit over Kuitert schreef en vond deze zin:
Kuitert verstaat als geen ander de kunst de ontmanteling van God en religie zó uit te voeren, dat je steeds blijft denken dat je na afloop toch nog een kostbaar sieraad in je handen houdt.
http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/kuitert.htm
Born OK the first time
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

Gisterenavond de herhaling gezien van het gesprek tussen Harry Kuitert en Jacobien Geels.

https://www.npo.nl/in-memoriam-harry-ku ... KN_1693825

Ik herinner me de tweedeling in onze gemeente bij de eerste boeken van Kuitert. Door sommigen werd hij verguist door anderen bewonderd. Eigenlijk zei en schreef hij wat veel gereformeerd synodaal predikanten geloofden, maar niet durfden te uiten. Hij het het lef een zoektocht te ondernemen. Ja voor een atheist onbegrijpelijk misschien dat dat zo lang duurde. Toen dacht ik ook : 'Man, ga de kerk dan uit als je je geloof zo betwijfelt". Later begreep ik het beter; liefde voor de traditie, liefde voor zijn kerk, liefde voor de liederen en soms ook voor de woorden. Jonge christenen die op de wip zitten zullen misschien meer doorpakken omdat vaak traditie en kerk al een kleinere rol spelen. En de vragen van Kuitert al zo vaak gesteld worden, daar ligt nu niemand meer wakker van bij wijze van spreken.
Net als Maarten t''Hart zong Kuitert nog uit volle borst psalmen. Vreemd voor velen misschien, voor mij niet.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

De categorie leuke uitspraken:

@govertschilling
ben ik toch minder religieus geïndoctrineerd geweest dan harry kuitert. ik deed er indertijd ca. 10 jaar over ipv 60.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

"Onze huisdominee" heeft zich ook met Kuitert beziggehouden:
https://www.youtube.com/watch?v=6jNLAmu7ND0
https://www.youtube.com/watch?v=eDYP35imROM
Born OK the first time
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Rereformed schreef: 13 sep 2017 13:39 "Onze huisdominee" heeft zich ook met Kuitert beziggehouden:
https://www.youtube.com/watch?v=6jNLAmu7ND0
https://www.youtube.com/watch?v=eDYP35imROM
Zou de huisdominee :wink: bekend zijn met Carrier of Price om maar een paar namen te noemen want hij valt terug op algemeenheden.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

PietV. schreef: 13 sep 2017 16:00 Zou de huisdominee :wink: bekend zijn met Carrier of Price om maar een paar namen te noemen want hij valt terug op algemeenheden.
Hij zegt bezig te zijn met Plantinga. Dat wijst inderdaad op voorkeur voor 'terugvallen op algemeenheden'. Als hij Carrier gelezen heeft zal mij dat zeer verbazen.
Born OK the first time
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Rereformed schreef: 14 sep 2017 15:19 Hij zegt bezig te zijn met Plantinga. Dat wijst inderdaad op voorkeur voor 'terugvallen op algemeenheden'. Als hij Carrier gelezen heeft zal mij dat zeer verbazen.
Ik neem aan dat hij Alvin bedoeld :wink: Ik laat vaak mijn hoop varen als ze met Alvin Plantinga aan komen zetten. Volstrekt overgewaardeerd in bepaalde kringen. Waarom toch altijd in het bekende straatje rondlopen. zeker vanwege de aanwezigheid van bekende attributen. Het episodisch ingrijpen waar geen enkel bewijs voor is, maar waar Plantinga aan vastgeklonken zit. Leidende interventies op bepaalde plaatsen zoals mutaties, laat deze gast dat eens onderzoeken en niet van alles verzinnen om wetenschap en geloof compatibel te maken. Tot nu is het gewoon een defeater om in de termen van Plantinga te blijven.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Paul Delfgauw heeft er ook aandacht aan geschonken. Door een artikel van Arie L. Molendijk in beeld te brengen.

https://godenenmensen.wordpress.com/201 ... eken-door/
De kerkelijke officials houden niet van dwarsliggers. In de nieuw gevormde Protestantse Kerk in Nederland lijkt een soort van nieuwe, parmantige orthodoxie de boventoon te vormen. Een orthodoxie – of wat daar voor doorgaat – die het heel goed met zichzelf getroffen heeft. Kritisch zelfbewustzijn lijkt daar bepaald geen deugd. De vraag die kritische ouders zich vandaag de dag weer moet stellen is: ‘moet ik mijn kinderen aan zo’n kerk blootstellen’? In die zin is een denken à la Kuitert zeker niet passé – of pessimistischer gedacht: zou dat niet moeten zijn.
Kritiek waar Kuitert zich wel in zou kunnen vinden. De religieuze wereld heeft het inderdaad nogal met zichzelf getroffen en als het hier in Nederland niet loopt zoals het moet dan wijzen ze naar Afrika of China waar het kennisniveau dusdanig armetierig is, dat het nog lukt om dogma's in kinderlijke vorm te slijten. Godsdienstkritiek moet zich bijvoorbeeld in Oeganda nog op zekere hoogte ontwikkelen om duizenden evangelisten te overtroeven.
Plaats reactie