Hmm, men zoekt een soort kwantum gravitie theorie.
Eén theorie van alles wordt vandaag zeer sterk in vraag gesteld. Wat wel zou mogelijk zijn is een hele verzameling theorieën van alles. Maar daar zitten we héél ver van.
Moderator: Moderators
Hmm, men zoekt een soort kwantum gravitie theorie.
Even een correctie op mijn post.
Dat is wat ik nu zo ongeveer wel geloof. Het is geloof ik een niet erg populaire benadering in mainstream science. Ik heb onlangs gevraagd op een forum of het meetprobleem al beslecht was. Ze gaven schoorvoetend toe dat het meetprobleem nog niet is opgelost, en dat ligt aan het hart van het tekortschieten van de kwantumfysica. Blijf je vasthouden dat decoherentie 'alles wel even op zal lossen', wat het helemaal niet doet, of geef je toe dat de waarnemer weleens de, altijd al vermoedde, cruciale rol speelt in de kwantumcollapse. Ik kies voor het laatste.
Fout.LonelyThinker schreef: ↑30 okt 2017 21:28
Dat is wat ik nu zo ongeveer wel geloof. Het is geloof ik een niet erg populaire benadering in mainstream science. Ik heb onlangs gevraagd op een forum of het meetprobleem al beslecht was. Ze gaven schoorvoetend toe dat het meetprobleem nog niet is opgelost, en dat ligt aan het hart van het tekortschieten van de kwantumfysica. Blijf je vasthouden dat decoherentie 'alles wel even op zal lossen', wat het helemaal niet doet, of geef je toe dat de waarnemer weleens de, altijd al vermoedde, cruciale rol speelt in de kwantumcollapse. Ik kies voor het laatste.
PS: Mensen die een bijna-dood-ervaring hebben gehad zeggen dat in de hemel ALLES simpel en perfect logisch, elegant en mooi kan worden begrepen. Ook zeggen ze dat de ziel=bewustzijn essentieel is.
Zo zou je het kunnen zien. In de KM gebeuren dingen die niet kunnen omdat alle gebeurtenissen het 'NU' zijn. In het hiernamaals is er geen tijd en dus kan ik me voorstellen dat men vanaf daar het universum als één geheel ziet.
Dit is toch ook m.i. een breed aanvaarde theorie?LonelyThinker schreef: ↑30 okt 2017 21:28 Blijf je vasthouden dat decoherentie 'alles wel even op zal lossen', wat het helemaal niet doet, of geef je toe dat de waarnemer weleens de, altijd al vermoedde, cruciale rol speelt in de kwantumcollapse. Ik kies voor het laatste.
Elk atoom in het universum is bijvoorbeeld al op zichzelf een "waarnemer" die de golffunctie doet dichtklappen. Elke molecule, elke rots, elke boom, elke ster, elke planeet, elke maan, elke asteroïde, elk stofdeeltje in de ruimte,... zijn "waarnemers". Elke interactie tussen een foton en een atoom of elektron is een" waarneming". Elk radioactief verval is een "waarneming". Elke interactie tussen elementaire deeltjes is een "waarneming". Elke interactie tussen atomen (een rots, een molecule,...) is een "waarneming". Elke contact tussen materie is een "waarneming". En zo kan je nog een paar dagen verder schrijven.Petra schreef: ↑31 okt 2017 00:21Dit is toch ook m.i. een breed aanvaarde theorie?LonelyThinker schreef: ↑30 okt 2017 21:28 Blijf je vasthouden dat decoherentie 'alles wel even op zal lossen', wat het helemaal niet doet, of geef je toe dat de waarnemer weleens de, altijd al vermoedde, cruciale rol speelt in de kwantumcollapse. Ik kies voor het laatste.
Ik wil ook wel weten wat er zo fout aan is.
Al begrijp ik niet helemaal wat decoherentie ermee van doen heeft.![]()
Dat verklaart een hoop!pallieter schreef: ↑31 okt 2017 10:04 Een "waarneming" is een meting waarbij een vorm van informatie wordt uitgewisseld en heeft NIETS maar dan ook NIETS met een bewuste waarnemer te maken. Dat informatie uitwisselen is bijvoorbeeld een rots die een tegen een andere rots ligt, licht dat een elektron tegenkomt of elk bovenstaand voorbeeld.
De golffunctie stort al in 14,8 miljard jaar voor de mens zelfs maar bestond. Wij zijn er een kleine eeuw geleden in geslaagd dit te observeren. En wat we toen zagen was heel raar. We zagen dat er een bepaalde onzekerheid (heisenberg) met gepaard ging. Nooit maar dan ook nooit heeft een wetenschapper nog maar gesugereerd dat de golffunctie zou instorten door een bewustzijn.LonelyThinker schreef: ↑31 okt 2017 19:09 Als je een meting doet waaruit een van de twee meetwaarden |A> of |B> kan ontstaan, zegt de kwantummechanica niet waar in het traject een golffunctie, die bijvoorbeeld een superpositie van deze waarden a|A> + b|B> heeft, het meetresultaat |A> of |B> krijgt. Dus: op een gegeven plaats in de keten kan de 'gemeten waarde' zowel |A> als |B> zijn. Dit kan zijn bij een interactie met het meettoestel, maar de theorie zegt dat dan het meettoestel in de superpositie a|A> + b|B> terechtkomt. Waar precies de meting zijn bepaalde waarde krijgt, zegt de theorie niet!
Omdat de enige plaats om een meetwaarde te bepalen in je bewustzijn is, zou je kunnen zeggen dat het bewustzijn de golffunctie inklapt. Net zo goed zou je kunnen zeggen dat het eerste contact met een ander deeltje dat doet. Het kan allebei volgens mij.
Dit suggereren kan je perfect vergelijken met de stelling dat een appel pas naar beneden viel toen Newton zijn wetten vd zwaartekracht heeft neer geschreven.A number of new-age religious or philosophical interpretations of quantum mechanics, notably "consciousness causes collapse", give the observer a special role, or place constraints on who or what can be an observer. However, this is not founded in quantum physics.[1]
In zekere zin doet het dat ook. Kijk maar naar onze kennis van het verleden van de aarde, en de evolutie die er op plaats vond. Het is zelfs zo dat we het verleden van een miljoen jaar terug beter kennen dat de toekomst over 100 jaar,LonelyThinker schreef: ↑01 nov 2017 12:22 Ja, daar zit wat in. Maar als je retrocausaliteit voor mogelijk houdt, kan het heden het verleden bepalen.
De theorie EN de praktijk sluit dit VOLLEDIG uit. Zelfs met retrocausaliteit.LonelyThinker schreef: ↑01 nov 2017 12:22 Ja, daar zit wat in. Maar als je retrocausaliteit voor mogelijk houdt, kan het heden het verleden bepalen. Bijvoorbeeld als (een deel van) het verleden in superpositie verkeert. Je kunt dit zien als een stelsel trillingen dat zonder de factor tijd dóór de factor bewustzijn wordt uitgespeeld. Waar geen bewustzijn is, is superpositie.
Nogmaals, de theorie geeft geen uitsluiting.
Als je bewustzijn het alleenrecht op collapse geeft, moet je het (menselijk) leven centraal stellen, en ik snap de weerstand daartegen. Ikzelf geloof dat God=bewustzijn.
Maar dit is mijn eigen idee erover hoor.(nog niet helemaal uitgewerkt - mijn naam eindigt niet op: "Hawking"
)