Ik houd het even zo kort mogelijk anders heb ik zo veel te schrijven en daar heb ik niet zo veel tijd voor.
@ axxyanus
Je hebt helemaal gelijk met de meeste dingen die je zegt. Behalve dat ik mij kritisch probeer voor te stellen dat klopt gewoon weg niet.
Volgens wetenschappelijk normen hier ben ik zeker niet kritisch. Daar ben ik mij bewust van en dat heb ik ook nooit beweerd. Ik kan in die zin zeker niet weten of het energie is wat er stroomt. Het is een aanname waarvan ik wel overtuigd ben. De ontspanning is een gevolg en niet als bewijs bedoeld ..voor dat de (aangenomen) energie stroomt.
Bovendien is Reiki geen geneeswijze maar een spirituele levenswijze/ontwikkeling. Daarvoor vallen geen bewijzen aan te voeren want spirituele ontwikkeling is sowieso niet iets wat op dit moment deel uitmaakt van wetenschap. In die zin kun je het meteen naar het rijk der fabelen verwijzen.
@Mullog
Verdere discussie is ook zinloos.
Het is volgens dit forum en andere bronnen duidelijk dat Reiki niet bewezen is en toch stelt men het forum hiervoor open. Waarom?
De reden dat ik dit topic geschreven heb is dat ik in het algemeen graag wil zien dat mensen Reiki niet tot een alternatieve geneeswijze terug brengen. Want dat is het gewoonweg niet. Als je iets afwijst moet je wel weten waar je het over hebt. Dat heeft men hier ook niet voldoende.
Al is het maar omdat men er nooit intensief kennis mee heeft gemaakt. In feite kun je niet eens beoordelen
wat het met je doet of beter gezegd lijkt te doen.
@Heeck
Wat zie je als interessantdoenerij?
Ik maakte een grapje met dat verkneutelenReiki is door iemand(en) verzonnen en daaromheen is een verklarend kader gevormd net als in veel andere kwaktherapieen (want dat is het nu eenmaal)
Jouw citaat:
"*) Ik heb al duidelijk gemaakt dat ik niet meega in jouw ontwijkingen inzake jouw onwetenschappelijke excuus.
Ik neig er nu meer na dat je niet wilt dat er iets zou worden onderzocht, of dat de gezondheidsclaims worden getoetst."
Ik zou heel graag willen dat men er (meer) serieus onderzoek naar zou doen. Met je neigingen of ergens niet in mee willen gaan kan ik niet zoveel. Je neemt zelf dingen van mij aan wat je niet hard kunt maken en het is ook niet zo maar ik ga niet mijn best doen om je ervan te overtuigen dat diet niet zo is. En ik vind het terecht dat men bewijs wil zien. Dat dat mij en anderen er niet van weerhoud iets te bezigen wat niet bewezen is is dan weer een andere discussie. Hoe moet je überhaupt spirituele ontwikkeling en wat dat met zich meebrengt bewijzen?
..maar ..voor je aannames betref wat mij beweegt..roep je zelf maar wat en heb je geen bewijs voor. Ik denk dat ik voldoende duidelijk heb gemaakt waarom ik dit topic überhaupt heb neer gezet. Als je iets wilt beoordelen weet dan tenminste waar je het over hebt. En daarvoor zul je meer moeten doen dan alleen maar de algemene beschrijvingen over Reiki op internet lezen. Daarvoor zou je zelf onderzoek moeten doen waar het vandaan komt, hoe het is ontstaan en hoe het zich steeds meer af heeft gesplitst van wat ooit de oorspronkelijke bedoeling was. Deze site is een basis waar je kunt beginnen. Ik snap dat daar de interesse en de tijd niet voor is maar in feite heb je dan ook geen recht van spreken als je niet eens weet waar je over praat. Reiki alleen maar als geneeswijze daar heb en doe ik zelf niet zoveel mee. Voor mij is dat bijzaak.
@DoctorWho
Ik neem het niet zwaar op. Ik begrijp de kritiek vanuit dit forum helemaal. Reiki is geen therapie...wat wel waar is dat er in het westen kaders en dogma's bij zijn gekomen waarmee men de oorspronkelijke bedoeling te kort doet. Daardoor is het idee ontstaan dat het zich om een alternatieve geneeswijze zou handelen. En daarom zijn er mensen aan de slag gegaan en hebben onderzoek verricht. Dit alles kun je op de site die ik hier gegeven heb nalezen. Ik kan niet vaak genoeg benadrukken dat het dat niet is.
Waar baseer je op dat het verzonnen is?
Chakra's en andere toevoegingen hebben niets te zoeken in het oorspronkelijke Reiki gebeuren. Een Reiki master bereikt geen effecten ...hij is een kanaal geeft de aangenomen

energie door en leert je hooguit de technieken/hulpmiddelen. De rest moet je zelf doen. Het is ook de bedoeling dat hij overbodig wordt. Wat verlichting van klachten betreft kun je het vergelijken met een wondje wat al dan niet met hulp uit zichzelf geneest. Aangezien Reiki helemaal geen alternatieve geneeswijze is is dat ook niet het eerste doel.
Onjuistheden
http://www.usui-reiki-ryoho.nl/extrainf ... edenis.php
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.