Moorden

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Peter van Velzen
Site Admin

Moorden

Bericht door Peter van Velzen »

Eens een studie gemaakt van de moorden in VS

Op grond van de verdeling naar herkomst van de inwoners en het aantal moorden in die betreffende landen per 100.000 inwoners zou ik in de VS 4,86 moorden per 100.000 inwoners per jaarverwachten. Dit blijkt 4,88 te zijn. Onwaarschijnlijk dichtbij de verwachting. Maar verdelen we het op grond van de etniciteit dat blijken afro-amerikanen tweemaal zoveel moorden op hun conto te hebben als verwacht, blanken scoren driemaal zo hoog als verwacht maar overigen scoren nog geen 1 procent van wat men zou verwachten! En dit terwijl daarin toch Mexicanen begrepen zijn van wie je op grond van de moordcijfers in Mexico alleen al 2.000 moorden mocht verwachten. Het zijn er voor de hele groep slechts 159 of – als je “onbekend” er bij op telt 227!

Mexico apparently doesn’t send it’s best murderers, dear Donald!

Uiteraard zijn de moordcijfers in Europa veel lager dan in Afrika: 3 per 100.000 tegenover 8,1 in West Afrika (waar de negerslaven vandaan kwamen). Maar Afro-Amerikanen scoren nog altijd 4 keer hoger dan Euro-amerikanen. Erg belangrijk zijn die verschillen overigens niet. 99,6 % van de Afro-amerikanen pleegt hun hele leven lang niet één moord, tegen 99,9% van de Euro-Amerikanen en – afgerond – 100% van de overige Amerikanen. Vrijwel elke Amerikaan kun je wat dat betreft vertrouwen, van welke afkomst dan ook.

Toch plegen Amerikanen per 100.000 inwoners 8 x zoveel moorden als Nederlanders. Het zijn – zoals de wapenlobbby zegt – mensen die moorden plegen niet wapens Op een perverse wijze klopt dit :) Per 100.000 vuurwapens worden in de VS 3 x minder moorden gepleegd dan in Nederland. (er zijn 25 x zoveel wapens per inwoner!)

Hoe doet de politie het? Uiteraard plegen die vrijwel nooit moorden (officiëel dan) maar doden doen ze wel. In Nederland 5,5 keer per jaar per 100.000 agenten, In de VS 105,4 ! Liefst 21 x zzo vaak. 2,5 keer meer dan je op grond van de moordcijfers zou verwachten. Maar als je het vergelijkt met het aantal omgekomen agenten dan blijkt dat geweldig mee te vallen (17,9 per 100.000 agenten per jaar in de VS tegen 0,6 in Nederland. Oftewel 30 maal zoveel!

Hoe staat het met vuurwapendoden in het algemeen?

In Nederland zijn dat er 0,59 per jaar per 100.000 inwoners. De helft moord- en doodslag de rest grotendeels zelfmoord. 0,01 onbedoeld en 0,01 onbekend, In de VS zijn het er 10,54 per jaar per 100.000 inwoners. waarvan 6,3 zelfmoord 3,6 moord- en doodslag (vrijwel 3/4 van alle moorden daar dus) 0,18 onbedoeld en 0,06 onbekend. Per vuurwapen halen Nederlanders in alle situaties vaker de trekker over dan de Amerikanen, we plegen er vooral (tweemaal zoveel) meer moorden mee. Het is misschien maar goed dat wij er niet zoveel hebben, want je kunt ons er minder mee vertrouwen! Maar per Amerikaan is het gevaar liefst 17 keer groter. Nog ietsje groter dus als het een politieman betreft. Maar ook de meeste agenten schieten daar hun hele dienstijd niemand dood. In de VS 99,6% en in Nederland vrijwel 100% uitgaande van 40 dienstjaren.

Hoe zit dat in de grote steden. Donald Trump heeft het altijd over Chicago (omdat Obama er heeft gewoond?) en Detroit, maar de grootste moordstad per 100.000 inwoners was in 2015 St. Louis met 59.25 gevolgd door Baltimore (55,47). dan pas Detroit (43.8) terwijl Chicago bij Wikipedia zesde staat met 28.7 en in de Bismark tribune zelfs 25e (met 17.52) waar dit laatste verschil door komt heb ik geen idee van. Wel is het zeker dat Chicago datvan alle moordsteden de meeste inwoners telt en daarom grootste aantal moorden kent: Minstens 478. Wellicht is in Wikepdia de sterke stijging uit 2016 meegenomen. Maar zelfs in St.Louis pleegt 96% van de mensen hun leven lamg geen moord.
Ik wens u alle goeds
De Encyclopedist
Ervaren pen

Re: Moorden

Bericht door De Encyclopedist »

Peter van Velzen schreef: 14 jan 2018 16:22 Maar zelfs in St.Louis pleegt 96% van de mensen hun leven lamg geen moord.
Clarence Darrow was een Amerikaanse advocaat die ik voornamelijk ken omdat hij John T. Scopes verdedigde toen die in 1925 terechtstond wegens het onderwijzen van evolutie op een openbare school Tennessee, waar dat toen verboden was. Over het onderwerp schreef Darrow ooit: "I have never killed a man, but I have read many obituaries with great pleasure." Ik zou het zelf bedacht kunnen hebben.
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Peter van Velzen schreef: 14 jan 2018 16:22

Hoe staat het met vuurwapendoden in het algemeen?

In Nederland zijn dat er 0,59 per jaar per 100.000 inwoners. De helft moord- en doodslag de rest grotendeels zelfmoord. 0,01 onbedoeld en 0,01 onbekend, In de VS zijn het er 10,54 per jaar per 100.000 inwoners. waarvan 6,3 zelfmoord 3,6 moord- en doodslag (vrijwel 3/4 van alle moorden daar dus) 0,18 onbedoeld en 0,06 onbekend. Per vuurwapen halen Nederlanders in alle situaties vaker de trekker over dan de Amerikanen, we plegen er vooral (tweemaal zoveel) meer moorden mee. Het is misschien maar goed dat wij er niet zoveel hebben, want je kunt ons er minder mee vertrouwen! Maar per Amerikaan is het gevaar liefst 17 keer groter. Nog ietsje groter dus als het een politieman betreft. Maar ook de meeste agenten schieten daar hun hele dienstijd niemand dood. In de VS 99,6% en in Nederland vrijwel 100% uitgaande van 40 dienstjaren.
Verrassende cijfers! Ik lees hier:
Tot het jaar 2001 bedroeg het aantal moorden (en doodslagen) in Nederland ongeveer 250 per jaar.
Dat aantal is terug gelopen in de periode tussen 2001-2010: het gemiddeld aantal moorden is nu 150-180 per jaar
. Wij horen dan maar weinig in het nieuws. Ik schatte zelf maximaal 30 doden/jaar (en dat is een schatting aan de hoge kant). Dodelijke schotwonden door agenten hoor ik helemaal nooit iets over in het nieuws.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist »

dikkemick schreef: 14 jan 2018 18:42 Dodelijke schotwonden door agenten hoor ik helemaal nooit iets over in het nieuws.
Eind jaren 70 en in de jaren 80 van de 20e eeuw was dat wel anders. Herinnert u zich Meta Hofman nog? Die arme vrouw was niet helemaal goed snik en bedreigde een agent met een aardappelschilmesje, die haar prompt aan flarden schoot. De dodelijke agent werd vervolgd en uiteindelijk vrijgesproken wegens noodweer.

In die tijd was het wel een keer per jaar raak en meestal kwam de Rijksrecherche tot de slotsom dat de agent in kwestie gestruikeld was bij het achtervolgen van een verdachte, waarbij zijn vuurwapen per ongeluk afgegaan was. De grap van die tijd daarover was: "Sta! of ik struikel".

De geweldsinstructie van agenten is sindsdien meermalen aangepast en ook werd vuurwapentraining voor agenten niet langer vrijblijvend. Agenten schieten doorgaans nog steeds erg slecht (als je ooit als buitenstaander in een vuurgevecht tussen politie en boeven terechtkomt, dek je dan vooral voor het vuur van de politie), maar agenten die niet vaak genoeg op de schietbaan staan raken hun klakkebos kwijt.
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

De Encyclopedist schreef: 14 jan 2018 19:26 Agenten schieten doorgaans nog steeds erg slecht (als je ooit als buitenstaander in een vuurgevecht tussen politie en boeven terechtkomt, dek je dan vooral voor het vuur van de politie), maar agenten die niet vaak genoeg op de schietbaan staan raken hun klakkebos kwijt.
Nou als ik die onderwereld afrekening moorden bekijk heb ik wel eens de indruk dat die gasten op het moment van de afrekening het wapen voor het eerst afvuren.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

dikkemick schreef: 14 jan 2018 18:42 Tot het jaar 2001 bedroeg het aantal moorden (en doodslagen) in Nederland ongeveer 250 per jaar.
Dat aantal is terug gelopen in de periode tussen 2001-2010: het gemiddeld aantal moorden is nu 150-180 per jaar
. Wij horen dan maar weinig in het nieuws. Ik schatte zelf maximaal 30 doden/jaar (en dat is een schatting aan de hoge kant). Dodelijke schotwonden door agenten hoor ik helemaal nooit iets over in het nieuws.
og
Het nieuws concentreert zich vooral op terrorisme (30 doden sinds 1950) dus 0,0026 per jaar per 100.000 inwoners), en criminele afrekeningen. Opvallend is verder nog dat in Nederland minder dan de helft van de moorden, met vuurwapens worden verricht (0,29 van de 0,61 per 100.000 inwoners per jaar. DIt in vergelijking met de VS (3,6 van de 4,88) waar dat bijna 75% is. Nieuws is een slechte bron van informatie om beleid op te baseren.
Ik wens u alle goeds
Plaats reactie