Het rijksvaccinatie programma begin al in de 50-er jaren.
Ook ik heb geen dode kinderen gezien uit mijn klas. Wel kinderen met hersenbeschadiging, deels verlamde ledematen, dunne beentjes en armpjes en ik herinner me ook de foto's van jonge mensen in een ijzeren long.
Dat Duitse onderzoek rammelt aan alle kanten. Onder leiding van een homeopaat en gebaseerd op enquêtes (zie de voorbeelden onder mythes). Ook worden op anti-vax site steeds verwezen naar dezelfde paar onderzoeken, die al lang weerlegd zijn. En dat er in verschillende landen onderzoeken zijn gedaan waaruit blijkt:
Onder gevaccineerden minder astma, minder ziekenhuisopnames, minder sterfgevallen, minder invaliditeit, minder hersenbeschadiging, geen verschil in allergieën of aspecifieke infectieziekten.
We zien bij elke uitbraak onder niet-gevaccineerden steeds weer honderden ziekenhuisopnames, hersenbeschadiging en enkele doden. Dat het er relatief weinig zijn komt mede dankzij onze goede gezondheidszorg.
Bij de laatste mazelen epidemie onder gevaccineerden (kleine 3000) was er slechts 1 dode en nog geen 200 opnames. Over onherstelbare schade vind ik geen cijfers. Zou je niemand meer vaccineren tegen mazelen, dan zou je komen op hooguit een paar 100 doden per jaar en enkele duizenden ziekenhuisopnames. Zou je tegen geen enkele ziekte meer vaccineren, dan zou dat ook nog maar enkele 1000den doden kosten.
We zien in landen die beginnen met vaccinatie een spectaculaire daling van kindersterfte. Als in een land door de anti-vax campagne de vaccinatiegraad daalt, zien we geregeld een uitbraak en weer dode en beschadigde kinderen en een enorme ziekenhuisopname van kinderen.
Je moet toch wel ziek in je hoofd zijn wil je dat niet zien. Maar iemand die op irrationele gronden een overtuiging heeft, is er met rationele argumenten niet vanaf te brengen.
Mythes
Mythes
Natuurlijk, je kunt vele anti-vax sites vinden met verwijzing naar rammelende onderzoeken en enquêtes. Maar een gedegen dubbelblind onderzoek is onethisch. Je zou de helft van de kinderen in Nederland niet moeten vaccineren en dan vergelijken in welke groep de meeste kinderen ziek worden, sterven, in het ziekenhuis terecht komen of voor het leven beschadigd raken.
Maar het is wel apart, dat als er eens een uitbraak is, de zieken, de doden, opnames, beschadigden, enkel voorkomen onder de niet-gevaccineerden.
Toeval? Complot?